Stephan Kertész
Forum veteraan
Dank je wel voor de correctie, ik zal het vanaf nu goed schrijven. Maar dan vanaf nu wel de touwtjes goed hangen. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Amen.....Ik beloof ten stelligste steeds een ordentelijk schip te houden, en de trossen, schoten en lijnen op dergelijke wijze op te schoren dat het er uitziet zoals het hoort, en niet noodzakelijk zoals een verwaaide scheepsmatroos het 300 jaar geleden dacht te kunnen doen als zijn toezichthoudende meerdere even zijn "gat" gedraaid had, en heden ten dage door menig geschiedschrijver als onweerlegbare waarheid wordt geboekstaafd, op basis van quasi onherkenbare details op evenwel prachtige contemporaire schetsen en schilderijen![]()
Ik beloof ten stelligste steeds een ordentelijk schip te houden, en de trossen, schoten en lijnen op dergelijke wijze op te schoren dat het er uitziet zoals het hoort, en niet noodzakelijk zoals een verwaaide scheepsmatroos het 300 jaar geleden dacht te kunnen doen als zijn toezichthoudende meerdere even zijn "gat" gedraaid had, en heden ten dage door menig geschiedschrijver als onweerlegbare waarheid wordt geboekstaafd, op basis van quasi onherkenbare details op evenwel prachtige contemporaire schetsen en schilderijen![]()
Ik ben al lang blij als ik er iets heb hangen op een bootje van 30 cm !!Als je geen zin in verandering hebt vind ik dat je je niet moet mengen in de discussie. En dan spreek ik richting de persoon waar ik boos op werd. En ja het is soms een gefriemel. Ik heb bij de Endeavour ook trossen op het dek gelegd tussen de touwtjes door. Zelfs ter plaatse gedraaid.
Maar je maakt je bundeltjes nu ook extern om ze daarna over de kavielnagel te hangen. Ik zie dan niet het verschil in moeilijksgraad om ze rond te laten. Waarom raadplegen we nog boeken om onze bouwsels te maken. Ik heb me dus vergist in de bedoeling van dit forum om van elkaar wijzer te worden.
Ik geloof stellig dat jij prachtige schepen bouwt. En dat het fantastisch geordend uitziet zoals jij het doet.
Nu op zoek naar een manier om dit makkelijk te verwezenlijken.De meeste discussies hebben wel een 'gevaren' zone, vooral als ze te lang gaan duren... Leuk om te lezen dat het pittige er weer vanaf is en we weer vrolijk verder kunnen![]()
Zoals Hans al zei, touw door nagelbalk dan korvijnagel er doorheen. Kun je tevens alles nog nastellen of voorlopig vastzetten.Nu op zoek naar een manier om dit makkelijk te verwezenlijken.
Het probleem zijn juist die rolletjes. De youtube video die ik geplaatst heb op pagina 1 laat mooi zien hoe je die lussen maakt. Dat gecombineerd met Hans zijn methode om het touw via de nagelbank vast te zetten is volgens mij bijna net zoveel werk als een spoel maken. Het ophangen daarna op de nagel is dan net zoveel werk en gepriegel. In het begin van de video is hij nogal langdradig. Effe door spoelen naar een minuut of 6. Kijken of ik van die video een beknopte instructie kan maken.Zoals Hans al zei, touw door nagelbalk dan korvijnagel er doorheen. Kun je tevens alles nog nastellen of voorlopig vastzetten.
Probeer anders maar eens op een groot model een korvijnagel keurig te beleggen. 1 gaat nog wel maar als je er 10-tallen hebt en zeker achter/tussen staande want denk je nog wel eens aan deze methode.
Met behulp van plankje met 2 spijkers kun je dan keurig de mooie rolletjes maken en op de korvijnagel vastmaken.
PS: deze tip komt origineel van het oude Beagle forum