Pakketje uit het buitenland, douane

  • Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
tja, en dat is dus gewoon niet waar. die 'echte' waarde staat dus op de invoice, die ze volgens jou niet mogen lezen? Of welk formulier bedoel je dan??
Met deze opmerking bedoelde ik de waarde van de artikelen die Aaalie toegestuurd kreeg. Daar stond een te lage prijs op de papieren dat accepteerde de douane niet. Aaalie stuurde het bewijs dat die prijs toch echt te prijs was die hij had betaald. Dat hielp ook niet want hij moest toch betalen over de echte waarde.

de waarde is correct, gewoon alles goed opgegeven (100%), daar ik gewoon invoer wil betalen. En toch krijg je een brief, omdat ze geen 'invoice' hebben, staat allemaal in de brief. In welke computer moet die dan staan?
Bij elke zending hoort een stapel papieren, de verzend papieren, waarvan elke instantie (elk loket) een kopie van mag/moet bewaren. Op die papieren staat wie de afzender is, waar het naar toe moet, de afmetingen van het pakket, het gewicht, wat er in zit en wat de waarde ervan is.
Het kan dus gebeuren dat er een ambtenaartje ergens achter zijn bureau de zaak niet vertrouwd. Een pakketje dat zo groot is, zo veel weegt, afkomstig van een bekende verkoper van modelbouw spullen? Dat kan nooit zo weinig kosten!
Hij gaat op zijn strepen staan en klikt een paar keer op bepaalde knopjes van zijn computer en daar rolt een standaard brief uit de printer die zijn secretaresse in een enveloppe mag doen en op de post doen.
Wanneer jij hen dan dezelfde waardes toestuurt als welke op de verzendpapieren staan dan geloven ze je niet op je mooie blauwe ogen. ;) Ze kunnen heel erg op hun strepen staan en gewoon eisen van jou dat je de juiste prijs opgeeft. Dan heb jij een probleem want hoe krijg je het bij die lui in hun botte hersens dat het wel klopt wat je opgeeft? Dat kan dus heel erg lastig zijn. :evil:

ik geef de juiste waarde op, en de papieren zijn er allemaal bij, precies zoals het hoort. het gaat dus echt niet sneller, want ze controleren gewoon alles zonder de invoice te gebruiken. Heeft dus niets met knullig te maken, maar gewoon met TNT. Bij UPS gaat het wel gewoon goed.

ALthans dus mijn ervaring.
Die papieren die op het pakket zitten worden gezien als een deel van het pakket. Een pakket mag niet open gemaakt worden zonder dat daar toestemming voor is gegeven, zie de postwet. Die toestemming moet komen van een hoge ambtenaar en die komt er alleen als de controlerende ambtenaar (ambtenaren) hard kan (kunnen) maken dat er reden is tot verdenking van.... Je kan het een beetje vergelijken met een bevel tot huiszoeking dat de politie moet hebben om bij jou het huis te mogen doorzoeken.

Het is best mogelijk dat men bij UPS de zaken beter, netter en dus sneller heeft geregeld dan bij TNT. Een kopie van de verzendpapieren wordt tegenwoordig al via de e-mail of zo iets naar het ontvangst punt gestuurd. Het kan dus makkelijk zijn dat UPS dan direct al met die lijst naar de douane gaat voor controle. Jouw pakje zit dan nog in het vliegtuig of de boot op weg hierheen. Op het moment dat het aankomt is de papierwinkel al achter de rug en kan het direct naar jouw toe of moet het nog even op de betaling wachten.:(
TNT wacht misschien met het aanbieden van de papieren tot het pakket werkelijk is aangekomen. Daardoor zou het zo maar kunnen dat je een paar dagen extra vertraging hebt.
Maar denk erom, het zijn altijd de mensen van de douane die bepalen wanneer een pakket het land binnen mag en dus naar jouw toe mag. TNT, UPS, DHL of welke andere vervoerder dan ook hebben hier niets over te zeggen!

Even een beetje :offtopic:. Weet je dat de douane jouw bagage NIET mag doorzoeken bij de grens (Schiphol bijvoorbeeld) zonder jouw toestemming? Zij moeten die toestemming ook altijd vragen: "Heeft u bezwaar als we in uw bagage kijken?" of soortgelijke bewoordingen.
Je kan en mag dus weigeren. Als je dat doet kan je natuurlijk een "VIP behandeling" verwachten. Je gaat naar een kamertje opzij en moet daar wachten tot er een "huiszoekingsbevel" is. Dan MOET je de zaak aan de douane overgeven en zullen ze alles heeeeel grondig doorzoeken.
Dat kost je zeker een halve dag dus als je niets te verbergen hebt: Mogen we even in uw koffer kijken? "Ga je gang!" Dan racen ze even door je koffer en je mag weer door!
 
Laatst bewerkt:
hobbyking

Ik heb ongeveer 1.5 maand geleden spullen bij hobbyking besteld.

Nu vind ik het wel erg lang duren voor ze binnen zijn.

Het was rond de 160 dollar en woog ongeveer 3kilo

Weet iemand hoelang het nu ongeveer nog kan duren?

mvg
 
Bij mij zit er ook ergens een envelopje vast, maand geleden besteld en nogsteeds niets.
Het waren 2 asjes en een propeller klem van 10 euro dus douane zal wel niet.
Het zal wel ergens blijven plakken zijn, misschien doet HK eens een keer niet moeilijk. :p

funny-pictures-sometimes-the-mail-gets-you.jpg
 
Vorige week zaterdag besteld in Hong Kong via eBay, vandaag ontvangen: een mooie shark canopy voor op m'n 450 heli.
En dat voor 6 euro inclusief verzendkosten!

:thumbsup:
 
Bij mij zit er ook ergens een envelopje vast, maand geleden besteld en nogsteeds niets.
Het waren 2 asjes en een propeller klem van 10 euro dus douane zal wel niet.
Het zal wel ergens blijven plakken zijn, misschien doet HK eens een keer niet moeilijk. :p
Maar 3kilo blijft niet ergens plakken:yes:
 
Nee, die blijft ergens PRAKKEN. :lol:

Hier nog al zon leuke van swiss post:

Image188.jpg

Image189.jpg


Jason moet maar snel wat anders verzinnen,
want die zwitsers laten et gewoon van de bergen rollen volgens mij.
 
@Sven : was dat een gewone rechthoekige doos die ze zo behandeld hebben ? :s volgens mij moet je daar toch iets tegen kunnen doen hoor, dat is geen service :) al gemaild naar HK?
 
Dat is gelukkig niet mijn doos, en ja die is vierkant begonnen. :lol:
Die stond in een topic over swiss post op het forum van hobbyking.
 
Ik denk dat ik dat pakketje hier langs heb zien komen!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
8O Jaaaa zeg. Dat kan toch niet echt zijn?
Ik zou die vent ook even van de vrachtwagen gooien als ik em zo met mijn doos bezig zag.
 
Gisteren een klein pakketje van 30 dollar uit amerika besteld om 18:00 uur betaald en om 20:00 uur nog mail gehad dat hij "shipped" was.

Ben benieuwd hoelang het nu nog duurt maar dit bevalt me wel :D
 
De onwil om bij een Nederlandse shop te shoppen voor een heli is er niet. Maar zie maar eens een Walkera CB100 BNF te vinden in NL..
Overigens ook inclusief zender momenteel bijna nergens op voorraad.

Met de huidige Euro-koers is er weinig verschil in Walkera RTF sets prijs als de Douane en TNT ook hun graantje meepikken. Dat retailers weinig Walkera heli's op voorraad houden is ook begrijpelijk met een merk dat elke 2-3 maanden haar assortiment vernieuwd.

Aangezien ik geen haast heb maar de heli wel in de collectie wil ging deze keer de order naar HobbyLing in HongKong. Heeft de heli in BNF versie wel op voorraad tegen een goede prijs (80 euro incl. verzending). Met douane en tnt kosten wordt het dan 110 euro. Altijd nog minder dan de bijna 150 euro die ik in NL kwijt zou zijn incl. verzending. 40 - 70 euro extra betalen voor een zender die ik toch niet ga gebruiken is ook weer zoiets.
 
Om even terug te keren om voorgaande discussie:

Er wordt inderdaad niet vanuit gegaan dat jij alle wetjes uit je hoofd kent. er wordt echter wel gezegd dat onwetendheid nooit kan worden aangevoerd als "excuus" voor een wetsovertreding.
Kort door de bocht: als jij iemand een kogel door zijn kop schiet en voor de rechter verklaart dat je niet wist dat dat niet mag, is dat geen reden tot vrijspraak.

Daarnaast staat wel degelijk in de wet dat, indien jij je met iets specifieks bezighoudt (bijvoorbeeld wapens verzamelen, vissen of spullen importeren), je geacht wordt de wetten m.b.t. die bezigheid te kennen. Wil je dit goed doen en problemen voorkomen, dan zul je je in de regels moeten verdiepen en je eraan houden. Ga je zomaar wat doen, dan krijg je vroeg of laat het deksel op je neus.

HobbyKing doet niets verkeerd. Zij verkopen een product wat in China gewoon verkocht / gekocht / gebruikt mag worden.

Ik geef je zelfs geen enkele kans! Er staat namelijk in de voorwaarden van HC dat ze geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor de 'local customs'. Je bent dus gewoon de sjaak ben ik ban en zet nu via Paypal druk op HC terwijl ze er niks aan kunnen/hoeven doen.

Wellicht wil de douane het wel retourneren? Dat zou je dan in ieder geval de kosten schelen, want die krijg je dan van HC retour. Ik heb alleen geen idee/ervaring hoe de douane daar mee omgaat...

@Micropuller
@bdoets
@Rogier
@Corrien

Zie onze posts hier.

Wel, er is een uitspraak door Paypal...

En ik moet vaststellen dat er bij Paypal gelukkig nog mensen zijn die gezond verstand hebben:

"Beste *****************,

We hebben het onderzoek naar uw kwestie afgerond en in uw voordeel besloten.
<O:p</O:p
Wij waren in staat een terugbetaling ter hoogte van $(edit: volledige bedrag van de bestelling) terug te vorderen en dit bedrag is op uw rekening bijgeschreven. Wij verzoeken u er rekening mee te houden dat het maximaal vijf werkdagen kan duren voordat de bijschrijving op uw rekening verschijnt.
<O:p</O:p
Als de verkoper u nog meer verschuldigd is, zullen wij alles in het werk stellen om ook dat te incasseren.
<O:p</O:p
Als er niet genoeg geld op de rekening van de verkoper staat, zullen gepaste acties tegen de verkoper worden ondernomen, waaronder beperking van de rekeningprivileges van de verkoper."


Kort samengevat:
- Ja, de verkoper was fout door misleidende informatie te geven (cfr. CE merktekens aanwezig op producten zonder dat de producten echt waren goedgekeurd.)
- Ja, de verkoper was fout door z'n klanten niet te waarschuwen voor eventuele problemen kwa conformiteit aan de EU-wetgeving.
- De klant koopt ter goeder trouw en is dus niet aansprakelijk als de leverancier slechte informatie geeft en het daardoor fout afloopt.

Als je dus echt ter goeder trouw handelt en je dat ook kan bewijzen, dan krijg je dus effectief je geld terug!

Bedankt Paypal voor jullie objectieve en correcte beoordeling!!

:thumbsup:

Ter info wil ik nog even meegeven dat dit het enige geschil is die ik heb gehad sinds ik in het buitenland koop. HobbyKing is hier duidelijk in de fout gegaan wat betreft de verkoop van zenders/ontvangers.
Maar dit wil niet zeggen dat HobbyKing een slechte winkel is, verre van. In de toekomst blijf ik bij hen bestellen.

Als uitzondering is het toch niet aan te raden om zendapparatuur in het buitenland te kopen. De EU-wetgeving blijkt hier nl. een mogelijk struikelblok. Dit ter info voor mensen die eraan dachten om ooit zenders/ontvangers in het buitenland te kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top