PC 9 Black Horse (update 26 oktober 2011 )

Ben benieuwd, wel een werk trouwens om die wielen op en neer te krijgen :)
ps Heb je de motor al weer kunnen testen ?

Ja vandaag en bij het scheef houden ging ie weer uit:confused:
Net de fill valve eraf gehaald en rechtstreeks op de carberateur.
Morgen weer proberen op het veld.
Wordt mooi weer morgen...:p

Laatst bewerkt:
Oké, dan hang ik waarschijnlijk ook aan de smallere slang vanwege de begrenzers.
Wat heb jij als vulnippel genomen?

Oké, dan hang ik waarschijnlijk ook aan de smallere slang vanwege de begrenzers.
Wat heb jij als vulnippel genomen?

De standaard vulnippel die bij de set zat.
Hier nog de met de andere andere koppelingen en slang

sdc10962a.jpg

Ja vandaag en bij het scheef houden ging ie weer uit:confused:
Net de fill valve eraf gehaald en rechtstreeks op de carberateur.
Morgen weer proberen op het veld.
Wordt mooi weer morgen...:p

Vandaag weer geprobeerd.Maar wilde nu helemaal niet starten.Veel te koud....
Dus moet ik maar een winterstop inlassen.
Waarschijlijk wordt het niet eerder als maart dat ik het weer ga proberen op het veld.
Of misschien achter in de tuin als de motor nog niet te koud is.

Vanavond even gekeken naar de slangen die lopen van brandstoftank naar motor.
De slangen waren wel erg lang en dus maar drastisch ingekort.
Is dit misschien de reden dat de motor afslaat bij het scheef houden van 't vliegtuig.

Toch kom ik nog op een lengte van tank naar motor van 30 cm.Maar korter kan niet. De tank kan niet verder in het vliegtuig.(dat is ook niet de bedoeling volgens het ontwerp.)

Jammer genoeg heb ik nog niet de proef op de op kunnen nemen na het verwijderen van fill valve en inkorten slangen.

Raad of advies is welkom:D

Laatst bewerkt:
en de klunk in je tank kan vrij bewegen ?en zit er geen scheurtje of gaatje in je klunk slang (lees bij volle tank zal hij brandstof aan zuigen ,maar bij scheefhouden zal hij dan via dat gaatje lucht aan zuigen en slaat de motor af )

Laatst bewerkt:
en de klunk in je tank kan vrij bewegen ?en zit er geen scheurtje of gaatje in je klunk slang (lees bij volle tank zal hij brandstof aan zuigen ,maar bij scheefhouden zal hij dan via dat gaatje lucht aan zuigen en slaat de motor af )

Ja kan klunk goed bewegen gaatje weet ik niet zal ik naar kijken.

Retracts

Hoi,
ik heb nog 'n vraag over de smallere slang die je aangeschaft hebt van Robart. Past de slang op het landingsgestel? moet je daar veel geweld voor gebruiken om de slang over de wat bredere nippels van het landingsgestel te krijgen?

Hoi,
ik heb nog 'n vraag over de smallere slang die je aangeschaft hebt van Robart. Past de slang op het landingsgestel? moet je daar veel geweld voor gebruiken om de slang over de wat bredere nippels van het landingsgestel te krijgen?

Het gaat wel alleen wat moeilijker.
Mij is het gewoon gelukt.:D

Retracts

Ohhhhhhhh, wat stom van me:oops:. Natuurlijk effe niet aan gedacht.
Heeft iemand van jullie een tip voor me om een fill valve(die door de buitenwand van de kist komt) te maken en die past op zo'n 12v compressortje? Ik heb gezocht op de site maar kan er geen berichtje over vinden.
Groet
Theo

Ik heb voor mijn jet een startkist gemaakt waar een 12V compressor is ingeplaatst.

De aansluiting heb ik met een verloop naar Festo slang gemaakt maar dit kan natuurlijk net zo goed Robart zijn.
startkist2.jpg

Echter werkt het bij mij met de Festo snelkoppelingen en in de kist een terugslagklep.

Wat voor een fill-valve heb je nu, die van Robart die je erop schroeft?

Ik heb precies datgene wat Poweralfa liet zien op de foto hieronder. Het is een set van Festo. Ik ga wel slang van Robart halen want ik heb van die luchtdrukverminderaars van Robart gekocht om dat harde uit-en inklappen tegen te gaan. Ziet er ook wat natuurlijker uit als ze wat langzamer in-en uitklappen.
Ik wilde alleen iets hebben om in de zijwand van de kist te bevestigen, want als ik steeds de vleugel los moet halen is dat wat lastig. De vleugel van de PC 9 bestaat namelijk uit drie delen, waarvan het middelste gedeelte kan blijven zitten.
Ik vind de fill valves van Robart erg duur en dacht iets te kunnen maken met een ventiel van een autoband. Daar zit namelijk ook een terugslagklep op, maar weet niet zeker of ik die kan gebruiken. Aan de achterkant van het ventiel wil ik zo'n smalle aansluiting solderen en dan in z'n geheel door de wand steken en vast zetten met 2 moertjes.
Ik vind trouwens de aansluiting die je gemaakt hebt voor op de compressor perfect. Hoe heb je dat gemaakt?

Laatst bewerkt:
Hetgeen wat jij in gedachte hebt kan zeker wel.
Goedkoop en eenvoudig.

Datgene wat ik heb komt van m`n werk af, beetje verbouwd en voorzien van zo`n kleine nippel en klaar.

Bedankt Berto voor jouw uitleg én hulp.
Ik vind trouwens die nippel die je gemaakt hebt een prachtige vonst. Ik wou dat ik dat kon.
Groet
Theo

Dank je en graag gedaan.

Die nippel was makkelijker dan de slang doorsnijden en daar weer wat mee aanvangen.

Op den duur wordt je vanzelf vindingrijker met wat je om je heen tegenkomt.

Succes met het maken van de nippel.

Update

Zo de methanol motor is verkocht en ik ga er een electro set up op doen.
Met een 8s lipo.Dus 2 keer 4 s in serie .

In de neus komen de lipo's.
Een luikje gemaakt en plankje erin gemaakt waar de lipo's vastgemaakt worden.

sdc11487.jpg

sdc11488t.jpg

De lipo's en meteen een seriekabel gemaakt.

sdc11483f.jpg

Volgende maand komt de motor en regelaar.

Laatst bewerkt:
Update

Hallo Poweralfa,

waarom ga je nu ineens over op electro vliegen? Heb je dan al gevlogen met het brandstofmotortje?
Ik heb mijn PC -9 nu helemaal klaar en de 15cc 4takt motor laten inlopen. Ik heb tevens verlichting ingebouwd in de vleugels + strobelights, maar eigenlijk zie je die overdag niet zo goed. Boven op de romp én aan de onderzijde heb ik beaconlights aangebracht. Ik heb een vraag voor je:
Hoe lang blijft het landingsgestel onder druk? Als ik ze bij mij onder druk zet is er na zo'n paar uurtjes het grootste gedeelte uit. Is dat bij jou óók zo?
M.v.r.gr
TKO

Laatst bewerkt:
Hallo Poweralfa,

waarom ga je nu ineens over op electro vliegen? Heb je dan al gevlogen met het brandstofmotortje?
Ik heb mijn PC -9 nu helemaal klaar en de 15cc 4takt motor laten inlopen. Ik heb tevens verlichting ingebouwd in de vleugels + strobelight boven op de romp én aan de onderzijde. Óók heb ik strobelights aangebracht, maar eigenlijk zie je die overdag niet zo goed.
Ik heb een vraag voor je:
Hoe lang blijft het landingsgestel onder druk? Als ik ze bij mij onder druk zet is er na zo'n paar uurtjes het grootste gedeelte uit. Is dat bij jou óók zo?
M.v.r.gr
TKO

Ja vind een electro motor op bv 8s echt mooi horen.
Net een turboprop.Verder is het schoner.
De motor die ik had moest ook op de kop en dat geeft allemaal problemen met starten.
Mbt het landingsgestel en druk klopt het wel dat je dat de na een paar uurtjes de druk grotendeels weg is met standaard ventiel.
Met de robart ventiel niet daar blijft ie langer op druk.

Laatst bewerkt:
TKO zei:
Met de juiset spullen zou dit niet zo moeten zijn.

Kan het systeem van mijn F15 dagen onder druk laten staan zonder dat er noemenswaardig wat uit is.
In ieder geval nog meer dan voldoende om een paar keer te cyclen.

Poweralfa zei:
De motor die ik had moest ook op de kop en dat geeft allemaal problemen mer starten.
Tja, een motorop zijn kop vraagt net even wat andere aandacht maar hoeft geen problemen op te leveren.

Heb zelf diverse (schaal)modellen (gehad) met de motor(en) op de kop en dat werkte prima.

Back