Pirotti Rebel

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 21 feb 2014.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Over twee weken, maar als het moet kan ik wat via Gonard regelen
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, ken net denk ik ;-)
     
  3. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Ben het toch beetje eens met Ger...
    De motor is doorgaans het probleem niet.. wel de pomp.

    Uiteraard worden belletjes wel doorgepompt als de motor rustig staat te snorren.
    Echter als de keteldruk (lees.. tegendruk van de ingespoten kero) toeneemt en de pomp staat door een belletje even te luchtmaaien en krijgt hem even niet weg, dan poeft de motor toch echt uit.
    De tegendruk valt even weg en het belletje wordt weer weggepompt... even de stoompluim achter de kist.
    Een belletje tijdens wat hoger vermogen..(en de pomp kan toevallig slecht met lucht om... gaan ze op den duur doen) kan best de oorzaak zijn.
    Ik heb dit in ieder geval duidelijk de nodige x-en kunnen meemaken.... een belletje(s) op de grond prima.. in de lucht.. poefff :)
     
    Rene microturbine vindt dit leuk.
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Ben mijn MB339 aan het updaten, ondermeer ook vanwege twee flame-outs op de laatste vluchten. (P160)
    ECU is ge-update en er komt een nieuwe pomp op. Gehele fuelsysteem herzien, oa nu alles 6mm tot aan de pomp, betere koppelingen op de tanks, nieuwe filter in de UAT. Verdere vilten clunks verwijderd. We gaan het zien binnenkort...
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zal het eens goed in de gaten houden mocht het weer gebeuren.
    Moet dus morgen maar eens weer gek gaan doen en kijken wat de kist doet :cool:
     
    Rene microturbine vindt dit leuk.
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Blijf ik toch ook eigenwijs in hoor :wink:

    Had in het begin toen ik met de XL Velox vloog zo 1 op de 4 vluchten wel een flameout, wel een hele goede training natuurlijk tenminste ik word niet meer warm of koud van een uit poefje, echter nadat ik de orginele BVM hopper had vervangen door een simpele boerenlu,,en voorloop tankje met een grote viltklunk never nooit meer een uitpoefje gehad.

    In mijn ouwe F86K zit vanaf het begin een 500cc voorlooptank met een grote viltklunk en deze heeft mij nog nooit getracteerd op een uitpoefje, 500 vluchten plus dus :D

    In m'n F18 zit niet eens een hoppertje of voorlooptank, gewoon vanuit de maintank, no problemo.

    Ger. ( vrijdag avond ben ik er weer, neem goed weer mee )
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ger,

    gelukkig, zijn we beiden eigenwijs :lol:

    Schijnbaar heb ik mijn zweefbrevet vanavond ook gehaald :banana:

    4 heerlijke vluchten gemaakt waarvan bij de laatste 2 weer een mooi rookspoor en binnen zweven maar.
    Dat rookspoor kwam niet door mij, al moet ik zeggen dat die ontkistingsolie het goed doet :cool:

    Na 1 van de vluchten iets meer lucht in de UAT dan voor de vlucht, nog steeds niet veel maar toch wel wat meer.
    Dat moet toch ergens vandaan komen.

    Bij de derde vlucht was het al na een minuut of 2 dat de motor er mee stopte, de tank zat nog 3/4.
    Had toen eigenlijk alleen maar rustig gevlogen.

    Bij de vierde vlucht was hetr na een minuut of 5, heb toen aardig geragd en ook toen stopte de motor weer na een snelle rol.

    Morgen de romp even mee naar huis en het brandstofsysteem goed nalopen.
    + de bedrading.
    Zal dan ook de turbine eens uitlezen maar daar verwacht ik weinig van.

    Zit me ineens te bedenken dat ik net zo iets heb gehad in 1 van de eerste vluchten met de L-39 en de K100G.
    Toen bleek het de bekabeling van de pomp te zijn.

    Zal daar ook nog eens goed naar kijken.


    Heel misschien zondag weer eens proberen en anders woensdag weer.


    Enne eigenwijze Ger, deze eigenwijze houd het wel allemaal in het achterhoofd en laat je weten wat het is.

    Grt,
    Berto.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb het complete brandstof systeem eruit gehad en daar was niets aan te ontdekken.
    Alles terug geplaatst en meteen maar wat slangen verlegd, aangepast, ingekort en weet ik veel wat.

    Vandaag dus weer op Deelen geprobeerd m`n zweefbrevet te halen maar dat is er niet van gekomen.

    Ondanks de wat vlagerige stevige cross wind 5 heerlijke vluchten gemaakt.
    Motor loopt prima.


    Gebruik nu ook ontkistingsolie als rookolie en dat werkt prima, heb wel de pomp ook iets lager gezet kan ik wat langer roken.


    Woensdag maar weer en dan de week erop naar Prowing :cool:
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    3 foto`s van de Rebel op Prowing 2015, deze zijn gemaakt op zaterdag denk ik door Siegfried F. Munster.
    Zondag was een nog betere vlucht, hoop dat er daar ook nog foto`s van komen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2016
  10. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Was super daar en heeft me doen besluiten om aan de reparatie van de MB te beginnen.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaag maar weer een dagje op Deelen door gebracht, weer 4 vluchtjes op de teller erbij.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteren weer eens op Ede gevlogen, 3 vluchtjes gemaakt.
    Dat gras remde wel erg vond ik de eerste 2 vluchten, ook nog de baan met 'upslope' en de beruchte schrikdraad maakte het de 2de vlucht krap (bij de eerste vlucht stond meer wind).

    Na de 2de vlucht toch eens kijken wat het maximum toerental is, mhhh, 138 duizend en nog iets, dat klopt niet dat moet tegen de 143.000 aan liggen.
    Zender even opnieuw ingeleerd en yep tegen de 143.000 als max.

    Dat merkte ik toch wel de derde vlucht, toch meer pit en zonder problemen met windstil weer ruim op tijd los.
    Was overigens mijn eigen fout, heb nadat de turbine terug kwam van onderhoud niet de zender opnieuw ingeleerd in de ECU, gewoon inpluggen en gaan, die paar toeren verschil merk je niet op een beton baan.

    Maar verder heerlijk gevlogen, hij is weer goed misbruikt op het gras.

    Grt,
    Berto.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Sow, de Rebel zal binnenkort bestuurd worden door een Jeti DS-16 :D
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2016
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    In m'n ogen lijkt tie wat op de aloude 'stoeptegel' van MPX, dat scherm? is dat voor FPV of zo?
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Stoeptegel, echt niet die MPXèn waren echte stoeptegels, inclusief de grofheid.

    En FPV, tuf tuf, dat zal ik zeker niet gaan doen.


    Dat scherm is om tussen het vliegen door spelletjes op te spelen zoals het wel oude bekende snake etc. hoef ik me niet te vervelen ;)
     
  16. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Een mooie zender Berto,Kun je mooi data uitlezen van motor,het lijkt me erg handig al die telemetrie .
    Veel plezier met je nieuwe zender.
    gr
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.005
    Locatie:
    Nootdorp
    Op dat scherm kun je aflezen of je niet per ongeluk een meter te hoog/ver vliegt. Ondertussen heb je geen zicht op je toestel. Mooi spul is het.
     
  18. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    11390004_10207136939484151_8629869930121056176_n.jpg
    Ik denk dat het ook niet de bedoeling is tijdens vliegen met een Jet op het schermpje te kijken maar voor de start en na de vlucht controles turbine makkelijk uit te lezen, met een zwever is het wel goed mogelijk op het scherm te kijken om bv de hoogte af te lezen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Sow, de Rebel staat in de zender, moet alleen nog even de ECU inleren en bepalen welke info ik op m`n schermpje wil hebben.
    Misschien dan ook de pitotbuis of GPS eens aansluiten dan maar weer eens aansluiten.

    Best leukd at spelen ermee, de mogelijkheden lijken eindeloos (en zijn dat ook volgens mij) sequensers heb je nu ook niet meer nodig, programeer je gewoon even in de zender.

    Merk alleen dat ik nu al audio files mis, dus misschien zelf maar wat nieuwe maken :)
     
  20. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Als je de pitot installeert ben ik wel eens benieuwd naar het resultaat. De mijne is voor de moment bij Jeti voor controle.
     

Deel Deze Pagina