PoA T51 & T52 Reversed Stern Drive (RSD) Damen 2513 ADS Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 11 feb 2022.

Tags:
  1. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Weeral tijd voor een kleine update, de werk "vrije" tijd is enorm ingekort tot eigenlijk bijna onbestaande geworden wegen het werk en een enorm personeels tekort. Toch probeer ik links en rechts wat minuten te sprokkelen om iets te doen een kort overzicht (al zijn het kleine dingen):

Lampen van de T52, geen heel speciale ze staan eigenlijk op veel moderne boten, en ik had een soortgelijk exemplaar al voor de T22 ontworpen, deze zijn licht anders:

[​IMG]WhatsApp Image 2022-05-18 at 1.11.34 PM by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]WhatsApp Image 2022-05-18 at 1.11.34 PM (1) by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]WhatsApp Image 2022-05-18 at 1.10.08 PM by Tug52 POA, on Flickr

Dit alles is redelijk klein, met wat "koude" SMD's krijg je er ook licht uit:

[​IMG]Untitled by Tug52 POA, on Flickr

Dit moest het worden maar dan heel klein...

[​IMG]P1200630 by Tug52 POA, on Flickr

Dit zijn ze, deze foto's zijn scherp, heel scherp en dat geeft eigenlijk en heel slecht beeld, als je de foto's uitzoomt tot een lamp lengte van om en bij de 5mm zul je zien wat ik bedoel in "real" life zijn deze lampjes heel erg strak, het is wat spijtig dat ik dit niet mooi op foto krijg er moet nog wel een laagje vernis over, waarschijnlijk satin:

Deze mogen naar de spuiterij, veel ga je er niet maar van zien want ze worden zwart en dus valt het meeste detail gewoon weg... Maar ja.

Voor de rest wat tekenwerk:

De Jason cradler: [​IMG]WhatsApp Image 2022-05-22 at 11.50.27 AM by Tug52 POA, on Flickr

De diameter is 6,5mm en de print was eigenlijk best ok moet ik zeggen.

[​IMG]Schermafbeelding 2022-05-21 om 21.09.30 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]WhatsApp Image 2022-05-22 at 5.44.44 PM by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-05-22 om 18.40.00 by Tug52 POA, on Flickr

Er is nog wel wat af maar dat komt in het kort wel, momenteel te weinig tijd...

P Voogt, Marc w, Peter58 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hey Jan, lijkt niet veel maar er zit veel, heel veel werk in die kleine details. Maar zoals we van je gewend zijn, zien ze er super uit. Je zult met me eens zijn dat dit eigenlijk niet op de "oude" manier gedaan kan worden. Ik kan er dicht bij komen maar het verschil blijft groot. Heb zelf ook nog een uitdaging. Ik ga je daar een mail voor sturen. Nu eerst maar weer wachten op betere tijden voor jou, met wat meer tijd voor je hobby.

3. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Weet u zeker dat de bedrading van de deklampen via de zijkant komen?
    Er zijn types waar de bedrading gewoon via de achter aansluiting komt.Zodat je geen draden ziet.

Mvg ronald

4. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Wauw Jan , toch weer een mooie update .
    Deze zaken kan je alleen maar bereiken via 3D printing , zelf maken met de hand is bijna niet mogelijk met zoveel details .
    Het tekenwerk is ook nog zoiets , daar moet ook nog veel en veel tijd ingestoken worden .
    In ieder geval wederom knap gedaan , proficiat .
    Groetjes
    Ronny

5. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit bouwverslag , zal wel vlug zijn veronderstel ik .

6. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Wow @JaFa , normaliter vind ik 3D geprint materiaal niet mooi vanwege de printlijnen, maar hier zie je ze bijna niet. Top!
    teken en print je op op verzoek? ;-)

7. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Een beetje een late reactie waarschijnlijk, het probleem met tekenen en 3d printen voor 3de is de kostprijs altijd, ik heb een paar dingen uitgewerkt voor wat vrienden maar als je je tijd ziet die daarin kruipt wordt het al snel duur hoor. Natuurlijk bepaal ik jou budget niet en dankan er altijd iets worden afgesproken.

Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hey Jan , is er al een beetje vooruitgang in de bouw ?
    Ik heb de ganse reeks , ook die van de Fighter nog eens rustig bekeken .
    Toch wel knap gedaan allemaal , nu helemaal via printen een model nabouwen , dat is toch helemaal anders .
    Groetjes
    Ronny

9. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey mannen, nu de Union Wrester helemaal klaar is, ga ik verder met de T52, op zender vlak is nu alles voorbereid, dit was een hele klus aangezien er toch wat hick-ups waren bij de update hiervan,

Anyway, de T52 is een speciaal project zoals jullie weten, voor mij vooral een "leer tekenen in 3D" project, daarnaast wordt alles voor een groot deel geprint omdat ik deze techniek goed onder de knie wilde hebben.

Ondertussen ben ik aanbeland bij de brug, en het meubilair en alle consoles. Een heel werk, tussendoor bouw ik ook aan de boot natuurlijk, het is een mix van beide en dat bevalt tamelijk goed. de bedoeling is iets heel erg strak neer te zetten met veel functionaliteit voor het model althans. Ik ga ook de updates proberen korter te houden dat is leuker omdat er dan veel meer zijn, ook vergeet ik minder dingen, hier een overzicht van de brug (ze is nog niet klaar he!):

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-05 om 17.18.06 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-05 om 17.16.30 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-05 om 18.47.07 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-10 om 09.58.48 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-09 om 23.53.39 by Tug52 POA, on Flickr

Miskijk je niet op de grote van de onderdelen, de 2 voor consoles zijn maar 2 op 3cm dus erg groot is het allemaal niet!

Bij de volgende update terug wat bouw foto's...

P Voogt vindt dit leuk.
  10. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Inderdaad , je bent vlug verkeken op de grootte !!!
    Maar ik bouw ook op 1/50 en het is inderdaad klein , maar perfekt zoals het hier is afgebeeld .
    Ben benieuwd hoe het uit de printer komt .
    Groetjes
    Ronny

11. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Waanzinnige details Jan. Dit is zonder printer en tekenvaardigheid niet te realiseren. Vind het stiekem wel erg mooi.

reneke100 vindt dit leuk.
  12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    zeer mooi tekenwerk, proficiat alvast, de printer zal zijn werk wel doen achteraf.

13. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Nog wat verder, ik was aan het twijfelen of ik de radio's ging modelleren of met decals ging werken.
    M
    aar decals geven toch veruit het beste resultaat ook omdat alle consoles nagenoeg plat zijn en eigenlijk veel beeld erop hebben staan. Ik ben dan maar gegaan voor een decal, met alle "uitstekels" in print versie, nu simpel dat niet, het is allemaal heel heeeeeeeeeeel erg klein natuurlijk.

Hier de tekening:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-29 om 20.46.42 by Tug52 POA, on Flickr

En de consoles in close up:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-29 om 20.49.28 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-29 om 20.49.41 by Tug52 POA, on Flickr

De kleuren zijn nog niet juist ook zie je hier de volle decal op de platen, deze platen worden hol en open geprint zodat elke console achtergrond verlichting heeft zoals op de echte brug.

Hier krijg je een idee van de echte kleur:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-30 om 20.45.28 by Tug52 POA, on Flickr

De decal met achtergrond verlichting is een idee van een van mijn vorige boten, de Gry Maritha, het bouwverslag is helaas al zijn foto's kwijt maar dit is wat iet toen in elkaar heb gezet alweer 10j geleden (ze heeft nog steeds niet gevaren)

[​IMG]IMG_1853 by Tug52 POA, on Flickr

Dit is klassieke bouw, de achtergrond verlichting is door een led in een Plexi te zetten de randen mooi mat te schuren en dan krijg je een mooi homogeen instrument achter licht als je de decal op het juiste papier print natuurlijk....

[​IMG]IMG_1853 by Tug52 POA, on Flickr

Dit was toen het resultaat:

[​IMG]IMG_2132 by Tug52 POA, on Flickr

Je ziet ook zwak de verlichting, toen kon je nog niet in het donker foto's trekken, althans ik niet o_O

Hier nog een side view best een leuk model hoor!

[​IMG]IMG_2134 by Tug52 POA, on Flickr

Ok terug op topic, hoe gebeurd dit nu, met een duidelijke uitholling daar waar schermen zitten:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-29 om 20.45.58 by Tug52 POA, on Flickr

je zet onderin een led, zorg er eerst voor dat de binnen kant met zilver lak is bespoten, de metaaldeeltjes in de lak maken de behuizing licht vast, en daarover gewoon een decal, ik zet deze op een 0,25 styreen en daarop komen dat de Steerpods en al de andere dingen duidelijk te zien hier:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-10-29 om 20.45.58 by Tug52 POA, on Flickr

Nu er worden ook dingen gemaakt hoor maar ik zit nu in een duale fase waar ik moet ontwerpen afwerken en printen... Bij deze wat voorbeelden:

De steerpods, met daarachter de laptop ja je ziet de maten...

De koffiepot en radio:

Ik weet dat de resin niet toelaat om veel detail op de foto te krijgen maar eens dit in de verf staat id het beter die hebben jullie nog te goed...

Nog wat:

Ik maak elk onderdeel altijd een paar keer mocht ik het mollen.

De werkende monitoren:

in veelvoud :):

Hier een licht test met een overschot decal:

Ondertussen maak ik ook de romp stilaan klaar ze is al ver geëvolueerd:

ze is hier klaar voor de lasnaden en nog 2 a 3 lagen lak, dan belettering en nog een paar lagen vernis.

Met haar 52cm op 26 is het een heel klein bootje hoor, maar als je op de foto's in-zoomt zie je dat ze super maar echt super veel detail heeft!

Voila dat is het voor dit weekend...

P Voogt, Ronk, AvdH en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Wauw Jan , dat ziet er knap uit en zoals je zegt , veel details voor 1/50 .
    Lasnaden ga je ook nog maken schrijf je , zie je die nog wel op 1/50 ???
    Meer dan een pennestreek of een krasje kan je daar dan toch niet van maken , de verf zal zelfs dikker zijn dan de lasnaad .
    Groetjes
    Ronny

15. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    # Ronny wel daar verschoot ik zelf toch ook van hoor, de lasnaden op de boten zijn tussen de 1 a 3 cm in breedte ook vaak om de speling op de platen op te vangen nu wat ik doe is het gemiddelde nemen, dat is 2 cm, 20mm dus dat delen door 50, dat geeft 0,4mm, dus de laden zijn bijna een halve mm dik, die zie je wel heus hoor, ik heb naden van 0,2 en 0,4 dat is dus respectievelijk 1 en 2 cm beide kan ik redelijk goed aanbrengen en het resultaat is altijd zeer mooi en realistisch hier een vorig bouwsel:

[​IMG]IMG_5285 by Jan Fabri, on Flickr

Dat is niet echt verkeerd he, fijnere lassen ga je enkel op fietsen auto's en wat niet sterk gelast materiaal zien, of dunne plaat natuurlijk. Maar die slepers zijn uit 1 a 1,5mm plaat gemaakt Vierkantswortel 2 geeft dan al snel 1,42 en 2,12cm breedte voor een 45° dubbel-verjongde plaat he.

Hier kijk even met me mee hoe zwaar die lassen aanwezig zijn:

[​IMG]P1190657 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]P1190654 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]cf07450f-c463-4471-a5b6-5d0a5bbf1e43-1 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]P1190666 by Tug52 POA, on Flickr

Gelukkig ben ik hel goed gedocumenteerd over dit schip, en kan ik bijna elke foto krijgen waar ik maar aan denk ;). Het zijn er al meer dan 800 nu:D.

Dus ik denk dat de lasnaden wel echt een meerwaarde zijn, maar ja het is veel werk, gisteren al 5 uur en ik was niet eens halfweg, het duurt uren om uit te vissen hoe de platen juist lopen en tot waar juist de afmetingen haal ik uit de foto's door deze te intra of extrapoleren van al de andere onderdelen op de boot, de 3d helpt hier weinig.

Als er resultaat is laat ik het wel zien...

Laatst bewerkt: 31 okt 2022
    P Voogt, Ronk, wimo100 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Oh ja je ziet die lassen zijn verre van recht op de boot he dat maakt het mij alleen maar makkelijker natuurlijk :D:D:D.

haje74 vindt dit leuk.
  17. Eugène

Eugène

Lid geworden:
    16 okt 2021
    On-ge-lo-felijk JaFa, ik voel me dan als houtbouwer wel een dino hoor...wat er allemaal mogelijk is. Wat een detail en nog werkend ook. Ik ben erg benieuwd naar het vaargedrag. Maar nog even geduld. Succes met de bouw. Indrukwekkend:thumbsup:

18. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey Eugène, een dino, wel alle stappen in de evolutie zijn nodig de dino was hoogst noodzakelijk, ooit was ik ook een dino, ik ben nog steeds niet veel verder dan een neanderthaler vrees ik.
    Nu staar je niet blind op wat ik hier post alles gebeurd ook hier met trial and error, sommige bouwers die hier al wat langer meegaan herinneren zich vast nog mijn eerste boot, die ik bijna helemaal "verklote" door vocht in de vernis te mixen, dus ook hier is het vallen en opstaan.
    Maar soms pik je dan eens iets op en ga je verder. Dit is voor mij de eerste boot die ik probeer in 3D te bouwen ik ben ongeveer een jaar geleden (iets langer nu) beginnen te teken en dat beviel mij, een goede kennis heeft me dan warm gemaakt om te investeren in 2 soorten 3d Printers, een Pla en een Resin, (niets extreem fancy hoor) de pla wordt vooral gebruikt (misbruikt) om alle sterke dingen zoals de romp en de supports enz te maken, iets "moois" gaat moeilijk daar is hij nogal grof voor. De Resin (een Mono X) die doet al het fijne werk, nu eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik in een vorig leven automatie ing. was dus die achtergrond helpt me hier dan wel weer verder. Maar ht is toch vooral proberen en je product leren kennen moet ik zeggen. Misschien moeten we deze markt een open gooien voor meerdere bouwers, het is heus niet on overkomelijk om iets te tekenen in 3D en als je wat wegwijs wordt gemaakt in het printen ben je ook zo mee...

Hier ik heb speciaal wat sfeer beelden gemaakt van de "open" brug van de T52 het gros is nu wel klaar denk ik.:

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.19.28 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.19.48 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.15.55 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.16.06 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.15.36 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.16.29 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.16.54 by Tug52 POA, on Flickr

[​IMG]Schermafbeelding 2022-11-02 om 21.18.28 by Tug52 POA, on Flickr

Best mooi de achtergrond klopt nog niet helemaal maar het is moeilijk om "gratis" water te vinden dus is het dit maar, dit is wel gemaakt op een tamelijk performante pc, misschien is dit niet met alles mogelijk dat weet ik niet.
    Voila zo is er meteen weer wat foto materiaal bij... Fijn dat je het waarderen als je vragen hebt hoe of wat laat het me dan maar weten...

P Voogt, Gerrit-Jan, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hiernaast heb ik ook wat "echt" werk gedaan, al de lasnaden zitten op de boot dit heeft 2 dagen geduurd, eerst studie van de plannen en foto's en dan meten kijken tot het juist zit, vaak moeten ze herdaan worden ook... nu hier is wat ik bedoel: de naden zijn soms 0,2 soms 0,4 dik al nagelang welke plaat het is de vaste bodem plaat is 1 a 1,5 cm dus daat is een lasnaad Qua breedte 1 a 2 cm dus dat is niet verkeert de diepte is zon 0,2 mm, dat geeft ongeveer een Cm, iets te hoog natuurlijk maar aangezien ik het resultaat altijd fantastisch vind blijf ik dit doen het is een enorme meerwaarde vind ik!

hier een overzicht:

En zoals gebruikelijk en Flyby (zonder een TWR bust :p (deze is voor de insiders)):

Het resultaat volgt nog, maar dat laat ik voor een andere keer, ik moet zeggen het is heel heel heel erg mooi!

Doeiiiii

Ronk, Herby63, Ronaldp en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Klopt het dat je de romp spuit met Motip verf?

mvg ronald

Deel Deze Pagina