POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Stapje verder

Zo weer even aan het prutsen geweest, filmpje is [URL="
[/URL] te zien. Dit prutsen kan zo niet langer doorgaan, want het plakband raakt op... :-| Vandaag had ik nog even een helder ogenblik en heb (om de uitslag groter te krijgen) gewoon het gaatje (van de stuurstang waar de servo aan zit), 1mm dichter bij de as geboord... :hammer:ja, zo kan het ook....

Op onderstaande foto is nog de saté prikker met aangelijmde M3 bout te zien. Deze radiusstang heb ik even voor het demo-effect aan de tafel geplakt.... De rompopening kan nog een stuk kleiner.

full

Nu wordt het tijd om deze radiusstang netjes te maken, want hij loopt ook nog aan, aan de onderkant van de gondel....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie je filmpje, en ik ben echt onder de indruk van de eenvoud en toch correcte funtie.

Maar ik realiseer me opeens ook dat die radiusstang wel heel veel aandacht mag krijgen. Die ondergaat straks de volledige trekkracht van de motor. Inclusief alle trillingen die erbij komen betekent dat, dat die stang ruim voldoende bemeten moet zijn qua sterkte (zal niet zo'n probleem zijn) maar ook dat het 200% zeker moet zijn dat hij niet lostrilt. Want dan heb je een heel fors ZW-punt probleem.
Dubbel uitvoeren zou een idee kunnen zijn. Dan heb je ook geen last van een assymmetrische belasting (zoals nu aan de zijkant van de buis).

Dirk.

Dat werkt inderdaad verrassend goed, gefeliciteerd! Maar wat de klapprop betreft, hoe groot zou nou de kans zijn dat de prop op de voorste schaarbuis blijft hangen....

Als iets mis kan gaan, dan gaat het ook mis :shock:

Op zich heb ik wel een (goed :?:) idee, maar het is nog even wachten op de onderdelen van mijn HK-vrienden.

We gaan het zien!

Laatst bewerkt:
Als de prop naar voren klapt, komt'ie niet meer in aanvaring met de rest van de constructie. Dan maakt de stand van de prop niets meer uit als het maar dichtgeklapt is. Ook zou het zelfs kunnen zijn dat de opening kleiner wordt en gunstiger geplaatst is (iets naar voren waar het rompje op z'n breedst is).

Een voorbeeldje: ------------Les Grands Planeurs Radiocommands------------

091217-sr-314.jpg

Laatst bewerkt:
Aanloop

..maar ik realiseer me opeens ook dat die radiusstang wel heel veel aandacht mag krijgen. Die ondergaat straks de volledige trekkracht van de motor. Inclusief alle trillingen die erbij komen betekent dat, dat die stang ruim voldoende bemeten moet zijn qua sterkte....

Hallo Dirk,

Het klopt helemaal wat je zegt :yes:, maar de constructie is op dat punt nog niet klaar. Er komt nog een soort van aanloop (lees halve buis, waar de hoofdstang straks tegenaan loopt. Tevens wordt deze uitgerust met een "eindschakelaar".

Werking: Als de servo begint te lopen (gondel gaat omhoog) raakt de stang uiteindelijk de 'eindschakelaar' en de servo kan stoppen. De servo moet dan stoppen nét voordat de hoofdstang de aanloop raakt (dit kan omdat ik op het eind de servo heeeeel langzaam zal laten lopen). En met nét niet raken bedoel ik dat er nog ongeveer 1mm tussen zit. Als de motor begint te lopen, zal die hem in de aanloop trekken en is de servo ook vrij.

Hetzelfde zal gelden de andere kant op: als de motor wordt ingetrokken...

Het is wel belangrijk (heb ik al gemerkt :shock:) dat de servo (lees gondel) niet ergens tegenaan loopt te trekken/duwen als de motor uit of in is, omdat de accu dan snel leeg is en dat wil je niet :nooo:

groeten,
Norbert

naar voren

...als de prop naar voren klapt, komt'ie niet meer in aanvaring met de rest van de constructie. Dan maakt de stand van de prop niets meer uit als het maar dichtgeklapt is.....

Ook dit klopt! Maar bij mijn constructie maakt het wel uit, omdat de gondel nog dieper naar beneden zakt (zeg maar onder de horizon). Bij mij raakt dan de prop de hoofdstang... (had ik al bekeken...). Op zich zou dit het wel eenvoudiger maken :rolleyes:... Misschien iets voor de volgende versie, het blijft een POC om inzicht te krijgen, en dat krijg ik en jullie erbij hoop ik!

...ook zou het zelfs kunnen zijn dat de opening kleiner wordt en gunstiger geplaatst is (iets naar voren waar het rompje op z'n breedst is)...

Als de bladen naar voren klappen heb je aan lengte (wat uit de romp moet komen) motor + prop blad, in mijn geval ongeveer 4 + 13 = 17 cm. Wat nu bij mij omhoog komt :shock: (huh, wat zeg ik nu weer?) is 13 - 4 = 9 cm. (spinner niet meegerekend). En 9 cm is niet veel :shock:...

De 'romp opening' is nu nog 16 x 6 cm, en deze wordt nog kleiner gemaakt...

Wat wel klopt en wat een voordeel is bij naar-voren-klappende-bladen, dat de hele in te bouwen constructie minder lang is....

Hallo Dirk,

Het klopt helemaal wat je zegt :yes:, maar de constructie is op dat punt nog niet klaar. Er komt nog een soort van aanloop (lees halve buis, waar de hoofdstang straks tegenaan loopt. Tevens wordt deze uitgerust met een "eindschakelaar".

Werking: Als de servo begint te lopen (gondel gaat omhoog) raakt de stang uiteindelijk de 'eindschakelaar' en de servo kan stoppen. De servo moet dan stoppen nét voordat de hoofdstang de aanloop raakt (dit kan omdat ik op het eind de servo heeeeel langzaam zal laten lopen). En met nét niet raken bedoel ik dat er nog ongeveer 1mm tussen zit. Als de motor begint te lopen, zal die hem in de aanloop trekken en is de servo ook vrij.

Hetzelfde zal gelden de andere kant op: als de motor wordt ingetrokken...

Het is wel belangrijk (heb ik al gemerkt :shock:) dat de servo (lees gondel) niet ergens tegenaan loopt te trekken/duwen als de motor uit of in is, omdat de accu dan snel leeg is en dat wil je niet :nooo:

groeten,
Norbert
Wat jij suggereert: "servo stopt nét vóór de aanslag, motor trekt stang tegen aanslag/microswitch en zet servo uit" levert je mogelijk een probleem. De trekkracht van de motor levert een moment op die constructie. Draaipunt wordt de aanslag, de slede wil dus maar achteren, de servo moet dat blokkeren, maar die staat uit!!!

Geen idee hoe de krachtverhoudingen zijn, en of dit scenario zich werkelijk gaat voltrekken. Maar effe goed uitzoeken zou ik wel doen.

Dirk.

punt

...wat jij suggereert: "servo stopt nét vóór de aanslag, motor trekt stang tegen aanslag/microswitch en zet servo uit" levert je mogelijk een probleem. De trekkracht van de motor levert een moment op die constructie. Draaipunt wordt de aanslag, de slede wil dus maar achteren, de servo moet dat blokkeren, maar die staat uit!!!

...:-|, daar heb je een punt.... :confused:

Plan: nu door met de constructie verder te bouwen, en ga dan maar eens meten hoeveel stroom die oranje servo neemt....

Hoe moet de prop eigenlijk op gang komen als het naar achteren is geklapt? Voordat'ie toeren kan maken komt het tegen de hoofdstang aan.

btw. het probleem van servo die uitstaat kan makkelijk opgelost worden door een aanslag voor de slede maken zodat het niet naar achteren kan glijden als de motor draait.

Groet, Sinan

hoe?

...hoe moet de prop eigenlijk op gang komen als het naar achteren is geklapt? Voordat'ie toeren kan maken komt het tegen de hoofdstang aan....

Hallo Sinan,

ja, dat zijn allemaal zaken die bekeken moeten worden :nosmile:... Ik weet het niet hoe dit gaat :confused:. Een collega zei dat dit met twee kleine verenstalen beugeltjes kon, we gaan het zien. Als dit nou niet wil dan gaat de constuctie iets wijzigen en gaat de prop naar voren klappen:yes:!

...het probleem van servo die uitstaat kan makkelijk opgelost worden door een aanslag voor de slede maken zodat het niet naar achteren kan glijden als de motor draait...

...ja zoiets dacht ik ook al, maar ik moet eerst zien hoe groot dit effect is.

Kortom: nog veel open eindjes :shock: maar dat is juist het mooie hiervan: het uitzoek werk!

Trouwens: mooi dat jullie meedenken!

Wens mij succes,
:proost:
Norbert

simpel... zorgen dat wanneer de motor tegen het "aanslagpunt" komt, je slede ten einde is... dus dat hij door een spant of eender wat tegengehouden wordt....
zo hoeft de servo niet aan te blijven, en door de trekkracht van de prop houd hij de slede achter tegen.

Up and Go

Hallo Sinan,
Ik zie op de foto dat jij al een Up and Go hebt ingebouwd.
Zelf ben ik een Minimoa ( spanw. 3,4 meter ) aan het bouwen en heb hierin zonet een Up an Go van Graupner in gebouwd. Om de hoek te bepalen van de standbuis van de Up and Go heb ik mij DG1000 van Hype genomen. Deze is nl voorzien van een vooraf in gebouwde Up and Go.
Als ik de vleugel met de instelhoekmeter op 0 graden zet, meet de standbuis van deze Up and Go, 1,5 graad achterover.
Mijn vraag, wat is deze hoek bij jouw model en zijn er factoren die bepalen hoe groot deze hoek moet zijn?

groet,
Piet G

Als de prop naar voren klapt, komt'ie niet meer in aanvaring met de rest van de constructie. Dan maakt de stand van de prop niets meer uit als het maar dichtgeklapt is. Ook zou het zelfs kunnen zijn dat de opening kleiner wordt en gunstiger geplaatst is (iets naar voren waar het rompje op z'n breedst is).

Een voorbeeldje: ------------Les Grands Planeurs Radiocommands------------

091217-sr-314.jpg

Nog simpeler: geen aanslag voor de hoofdbuis. Slede loopt tegen een aanslag, servo stopt net voordat de aanslag geraakt word, de motor start en tegelijkertijd word de servo-voedingsspanning afgeschakeld. Dirk heeft wel gelijk, de radiusstang samen met de sledeaanslag moeten nu de trekkracht van de motor opvangen.

Max.

Hallo Sinan,
Ik zie op de foto dat jij al een Up and Go hebt ingebouwd.
Zelf ben ik een Minimoa ( spanw. 3,4 meter ) aan het bouwen en heb hierin zonet een Up an Go van Graupner in gebouwd. Om de hoek te bepalen van de standbuis van de Up and Go heb ik mij DG1000 van Hype genomen. Deze is nl voorzien van een vooraf in gebouwde Up and Go.
Als ik de vleugel met de instelhoekmeter op 0 graden zet, meet de standbuis van deze Up and Go, 1,5 graad achterover.
Mijn vraag, wat is deze hoek bij jouw model en zijn er factoren die bepalen hoe groot deze hoek moet zijn?

groet,
Piet G

Oei, een klein misverstandje. Ik zou willen dat ik het zelf kon... :nooo:

Ik heb het plaatje opgehaald van een Franse website met meer voorbeelden van intrekbare aandrijvingen. Daar zijn meerdere geniale constructies te bewonderen.
GPR Propulsion cache

Groet, Sinan

@piet,

Ik lees nu pas goed dat je vraag om de hoek van de thrustline gaat...

Ik heb eens over het effect van deze hoek zitten na te denken. Omdat ik er maar geen grip op kon krijgen, heb ik een afgeschreven zwevertje voorzien van een motorgondel die bijna 30 graden naar achteren kantelde.

zijaanzichtmetthrustlin.jpg

[post34]

Het heeft zonder problemen gevlogen en gedroeg zich voorbeeldig in elke vluchtfase.

Kortom, ik denk niet dat de kleine helling van 1.5 graad enige nadelige invloed zal hebben.

Succes, groet,
Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
gekeken?

....al eens gekeken naar de aansturing van SM Modellbau?

Hallo Trebor,

Ik wist niet dat deze setjes bestonden, maar ik ga dit zelf doen. De software, die alle (servo)ingangen leest en de (servo)uitgangen stuurt maak ik zelf, en ik ben er al een beetje mee bezig :cool: Hiervoor gebruik ik een Arduino, dus ben ik volledig flexibel. De software is (voor mij) het simpelst, met de constructie heb ik meer moeite....

Groeten,
Trebron :D

Laatst bewerkt:
Back