POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

H-Brug

Ik was (ja, was :D!) bezig met de berekening / uitvoering van de H-brug. Hieronder is de experimentele versie te zien. Het lijkt een zooitje, maar hij werkt goed! De brug kan continue 6A doorschakelen, met een piek naar 10A. Dat is helemaal niet nodig, want als de motor tegengehouden wordt, trekt hij 'slechts' 5,5A.

Nu kan ik dus met de Arduino de motor heen en terug laten lopen. Alleen weet ik (nog) niet de stand van de KTW. Het plan :rolleyes: is om nog een schuifweerstand toe te voegen, zodat je altijd de actuele stand van de KTW kunt inlezen. Twee eindschakelaars moeten de eindposities aangeven. Die moeten ook nog toegevoegd worden...

GroteFoto-4Q8XHBMR.jpg

als JIJ er maar aan uit kan ;)

voor mij lijkt het eerder sliertensoep :)

Mooi!

Weer bezig geweest. het duurt nu niet zo lang meer, voordat het 'grote' programmeren kan beginnen! Hieronder te zien waarvoor het schone werk voor diende.

Dingen die nog gebeuren moeten (uit mijn hoofd) zijn niet veel, maar heeft nog wel aandacht nodig

- Schakeling afbouwen
- 2 eindschakelaars monteren
- schuifweerstand monteren
- luikservo's monteren
- ?

GroteFoto-MHT8Q6IJ.jpg

GroteFoto-ZDJAN374.jpg

GroteFoto-W3VUF6RQ.jpg

weet je wat ik me afvraag?

als dit je "proef" opstelling is...
hoe knap gaat het dan wel niet zijn in de romp van je zwever :o

ps, ik merk dat je een redelijke controle"freak" bent...
het is me al meermaals opgevallen op fotos hoe recht alles bij je licht... soms vaak millimeterwerk :D
ik neem het je niet kwalijk... sloddervossen creeëren zulke zaken niet :)

Controle

weet je wat ik me afvraag? als dit je "proef" opstelling is... hoe knap gaat het dan wel niet zijn in de romp van je zwever :o

Ja, in dat mooie :cool: blokje had ik even zin.....

ps, ik merk dat je een redelijke controle"freak" bent... het is me al meermaals opgevallen op fotos hoe recht alles bij je licht... soms vaak millimeterwerk :D ik neem het je niet kwalijk... sloddervossen creeëren zulke zaken niet :)

Huh? :D Doe ik niet bewust.... Wel probeer ik 'mooie' duidelijke foto's te maken.....

De oplettende lezer....

Zoals ik eerder had beloofd 8O aan "vinnygogo" zou ik die "nare" lus wegwerken..... Wat je beloofd, moet je doen en zogezegd, zogedaan hier het resultaat. De oplettende lezer had deze wijziging al opgemerkt in de vorige set foto's.

Op de foto is te zien dat de te dikke kabels zijn vervangen door iets dunnere. Nu kunnen ze makkelijk heen en weer bewegen.
GroteFoto-GFBVBE4K.jpg

Aan de onderkant van de hoofdstang, komen de kabels er weer uit. Hier een krimpkousje met een haakje gemaakt en een (groen) elastiekje. Het elastiekje trekt de kabels steeds strak.
GroteFoto-AEGB4ZFW.jpg

"vinnygogo" had natuurlijk wel gelijk: de gebruiksspoortjes komen op de kabels... Voor nu is het goed; het principe werkt.... Voor de definitieve versie zal toch iets van een kabelgeleiding aangebracht moeten worden!

check je allereerste postings maar eens ;) alles met de meetlat rechtgelegd (al weet ik niet hoe je dan je meetlat recht legt!)

heb je stiekem een 2e op zak? ;)

misschien is het een idee van de draden over de hele lengte (wat in en uit de stang gaat) van een krimpkous te voorzien?
dat kan wel wat schuren verdragen, en je ziet ook snel als het stuk geschuurd raakt.

ooo ja

check je allereerste postings maar eens ;) alles met de meetlat rechtgelegd (al weet ik niet hoe je dan je meetlat recht legt!) .

oooo ja... Ik heb ze even bekeken.... Klopt :yes:....

misschien is het een idee van de draden over de hele lengte (wat in en uit de stang gaat) van een krimpkous te voorzien? dat kan wel wat schuren verdragen, en je ziet ook snel als het stuk geschuurd raakt.

Daar is de diameter van de hoofdstang te klein voor.... Deze drie draden passen mooi, maar voor een (stugge) krimpkous is net geen ruimte meer... We zullen maar zeggen :D dat de uiteindelijke versie een dikkere hoofdstang krijgt!

Zo kan het ook!

zo kan het ook:

GroteFoto-IZLWXS7T.jpg

De BEC en de HBrug keurig netjes gesoldeerd op één printplaat, met nog genoeg ruimte voor alle andere aansluitingen, LEDjes, enzovoort en natuurlijk de Nano!

Tevens op de foto te zien de onderdelen voor de eindschakelaars. Ik dacht die beide op de geleiders te kunnen schroeven.... De voorste paste mooi, de achterste :onweer:.... Ach het maakt eigenlijk ook niets uit waar die eindschakelaars zich bevinden, maar een beetje eenheid zou mooi zijn, maar die vlieger gaat dus niet meer op :nooo: ...

Hier de voorste eindschakelaar te zien, keurig netjes gemonteerd:

GroteFoto-6ODCQ7HV.jpg

Tevens wat nog moest gebeuren: een schuifweerstand monteren, die de stand van de KTW aangeeft. Ook gedaan. Werkt goed. Nu heb ik dus eigenlijk één (grote) servo, waarvan je altijd de stand weet. Ook direkt na het starten van de software, als je de stand (als je een gewone servo zou nemen) niet zou weten. Nu wel. Je kunt deze stand gewoon inlezen in Arduino.
Lang leve Arduino, maakt het leven wel erg makkelijk! :zon:

Maar ja, het moet nog wel "even" gemaakt worden... De schuifweerstand is gemonteerd en werkt. De laatste drie foto's tonen de KTW in drie standen: begin, midden, eind. Te zien is hoe de schuifweerstand meeschuift door het stangetje, wat er vanavond bijgekomen is :cool:...

GroteFoto-QTXGWZTZ.jpg

GroteFoto-DF8CH78K.jpg

GroteFoto-B4RPPVCC.jpg

plooi het haakje eventjes helemaal rond anders komen je rekkertjes allemaal los als de spanning er af is ;)

die snakeskin.... hmmm.... mss is tapen een optie? t blijft nog wel soepel dan.

verder blijft het altijd knap hoe perfectionistisch je alles wil aanpakken! (en er in slaagt ook!)

ok , schrap die laatste zin van me even wil je :D haha

nu niet muggenziften he dirk ;)

nu niet muggenziften he dirk ;)
Nee, niet muggeziften. Gewoon, ik kon me van de man "met alles lineaalrecht" ook al niet voorstellen dat dit hoorde. :rolleyes: Een onderdimensioneringsprobleempje van de testopstelling zullen we maar zeggen. ;) Die zijn er nog wel een paar meer zo te zien. Maar dit gaat niet vliegen.

Tot nu toe veel bewondering. Ik kan dat niet! :thumbsup:

dimensionering

Nee, niet muggeziften. Gewoon, ik kon me van de man "met alles lineaalrecht" ook al niet voorstellen dat dit hoorde.

...alleen de eerste foto's schijnen recht te zijn, toch?

Een onderdimensioneringsprobleempje van de testopstelling zullen we maar zeggen. ;) Die zijn er nog wel een paar meer zo te zien....

Als straks alles draait, dan moet er nogmaals kritisch naar alles gekeken worden en dan een goed ontwerp gemaakt worden! Dat kan veel beter als je "iets" hebt waar je een uur naar kunt kijken.

Wat nu al duidelijk is:
- radiusstang moet dikker
- radiusstang moet het liefst in het midden (of anders dubbel uitgevoerd zijn) anders gaat de motor 'wringen' als hij volgas draait...
- de geleidingsrails moeten langer (helemaal doorlopen in ieder geval)
- de stang van het 'wagentje' (die krom was) is eigenlijk niet nodig en kan direkt op de wagen gemonteerd worden

Enzovoort....

Norbert

Back