Probleem met het roer van mijn boot

Duidelijke verbetering. Mocht je roer nu minder dan 45 graden uitslag maken in de uiterste stand, dan kun je het stangetje op de hevel op de servo nog een gaatje naar buiten zetten.

Wel jammer dat Graupner nog steeds die antieke roerhevel gebruikt, die je tussen moertjes moet klemmen. Eentje met inbusbout die op de as drukt werkt een stuk beter. Met wat borgmiddel erop, zoals je nu hebt, is het misschien wel stabiel genoeg, maar persoonlijk gebruik ik die heveltjes voor alles behalve als roerhevel... ;)
 
De uitslag is nu goed genoeg, dus ik denk dat ik dat laatste gaatje niet nodig heb. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet gevaren heb, maar misschien dat ik dat morgen even ga doen. Dat heveltje dat ik bij het roer kreeg twijfelde ik ook over, maar aangezien ik geen andere had heb ik deze maar gebruikt. De hevel is bevestigd met eerst een moertje, dan een gekartelde ring (de juiste benaming weer ik niet), hevel, wederom een kartelring en dan een moer met borgmiddel. De gekartelde ringen bijten zich in het plastic van de hevel. Ik heb het gevoel dat het nu goed vast zit.
 
hallo

het zijn k*t heveltjes
ze komen garantie los
een kroonsteentje met een messing plaatje op gesoldeerd is veel beter en kan je met 2 boutjes vast zetten
komt garantie niet los

gr raf
 
Ok ik begrijp dat ik er beter een ander heveltje in kan zetten. Dat is ook geen probleem want het geheel moet weer los. Ik heb gisteren test gevaren en het ding stuurt niet. Ik heb momenteel het volgende roer er inzitten. Ik heb de 55mm versie.

208211_BB_00_FB.EPS.jpg


Ik denk dat deze te klein is. Weten jullie waar ik een met een groter oppervlak zou kunnen bestellen/kopen? De as moet natuurlijk wel even hoog zijn en 3mm, aangezien ik de roerkoker al in de boot gelijmd heb.
 
Hoe ver zit het roer van de schroef af? Als dat vrij ver is, is er minder sterke stroming van de schroef rond het roer, en heeft dit roer veel minder effect.

Volgens mij heb ik datzelfde roer onder mijn Paul Denker, en die kan keren binnen een meter, terwijl het een wat smal schip is van ruim 80 cm met een stukje kiel waardoor hij graag rechtdoor wil. Maar de schroef zit net een cm voor het roer, waardoor hij vol in de stroming van de schroef zit.

En ik deel Raf's afkeur van die hevel. Of een degelijke T-hevel met inbus, of een eigenbouw wat Raf voorstelt. Met aandraaien en borgmiddel kan het een tijd goed gaan met die grijze dingen, maar het ontwerp is gewoon zwak.
 
Laatst bewerkt:
Het roer zit niet ver van de schroef af, al zitten het roer wel tussen 2 drijvers waar het water dus tegenaan gestuwd wordt. Zie onderstaande foto's.

nieuwc.jpg

nieuw4.jpg

nieuw2.jpg


Nu is denk ik het oppervlak van het roer te klein. Zijn er grotere roeren te koop, met 3 mm as?
 
Nou nou, dat zal niet meevallen om dat sturend te krijgen.
Kunstschaatsen doe je toch ook niet op noren?
Die boot wil van zichzelf alleen maar rechtdoor, als je in een opblaasboot met een theelepel gaat proberen te peddelen zal dat ook niet makkelijk gaan.

Een leer voor de volgende keer als je informatie vraagt.

Zoveel mogelijk foto's plaatsen.

Waarschijnlijk was er dan al gezegd dat een roer van het formaat deur nodig zou zijn.
Ik heb er geen andere oplossing voor dan een veel langer roer maken.
Een roer zoals er op sleepkasten zat.

495sleepsch_roer2.jpg
 
Wat baggeraar zegt, die boot wil graag rechtdoor. Misschien dat het al flink zou helpen als de achterkant van de drijvers vanaf de schroef schuin omhoog zouden lopen, zodat het door het roer opgestuwde water wel naar de zijkant kan, en je meer roerwerking hebt. Misschien dat hij dan wel net iets beter gaat sturen dan een waterfiets, die hebben vaak hetzelfde probleem.
 
wat je ook zou kunnen doen is op het roer wat je nu geplaatst hebt aan weerszijden kunstof plaatjes lijmen, ongeveer twee keer zo groot als het roer.
ik denk dat je dan al een beter stuurgedrag krijg als nu.
verder zou ik dat geperforeerde plaatje onder schroef en roer met rvs parkertjes vast zetten in plaats van tyreps.
groetjes piet
 
wat je ook zou kunnen doen is op het roer wat je nu geplaatst hebt aan weerszijden kunstof plaatjes lijmen, ongeveer twee keer zo groot als het roer.
ik denk dat je dan al een beter stuurgedrag krijg als nu.
verder zou ik dat geperforeerde plaatje onder schroef en roer met rvs parkertjes vast zetten in plaats van tyreps.
groetjes piet

full

ik zou het zo doen
Meer effect als dat je denk hoor
Hoeklijn op zijn kant dus
Eigen ervaring met 1:1
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En/of het huidige roer verder naar achteren zodat het water achter de rompen langs wordt gestuwd.
(Hoewel het roer dan weer een eind van de schroef af zit, is weer minder effectief.)
 
En/of het huidige roer verder naar achteren zodat het water achter de rompen langs wordt gestuwd.
(Hoewel het roer dan weer een eind van de schroef af zit, is weer minder effectief.)

Dan zou er een langere schroefas en -koker in moeten. Dan wel met een extra steuntje aan de buitenkant, anders kan hij gaan slingeren.
 
ik zou het roer er uit halen. en dan de achterkant van je roer in fresen. van een millimeter of 3. daar een stuk kunstof plaatje in lijmen.met op het eind wat frederik liet zien een vis staartje er op. dat is de beste oplossing.vind ik.

gr willem
 
En/of het huidige roer verder naar achteren zodat het water achter de rompen langs wordt gestuwd.
(Hoewel het roer dan weer een eind van de schroef af zit, is weer minder effectief.)

ik zou het zo doen
Meer effect als dat je denk hoor
Hoeklijn op zijn kant dus
Eigen ervaring met 1:1
Heb je wel gelezen van wat ik schreef
Nielsdb
 
Ik twijfel niet aan je 1:1 ervaring, Frederik, maar los je met jouw oplossing ook het probleem op dat het door het roer afgebogen water tegen een drijver wordt gestuwd, wat de roerwerking weer deels teniet doet?
 
Een visstaartroer werkt prima. Frederik heeft dat in een hele simpele tekening uitgelegd. Maar ik zie nog een aantal problemen.
Je roer/schroefcombinatie zit in een soort "bakje" van geperforeerde plaat.
De zijkanten van dat bakje fungeren ook als "roer": zij zorgen er voor dat je boot nóg stuurlastiger wordt.
Bovendien krijgt de bovenkant van je schroef weinig schroefwater, omdat (als ik het goed zie) je schroefas uit een haaks staand spant komt.
Zodoende is er wienig waterdruk op de bovenkant van je schroef en dus op je roer. En bekijk nu je roer een kritisch: de breedste kant van het roer zit bovenin! Kortom: alleen de onderste helft van het roer is effectief.

Oplossing: er zijn er vele, zoals hierboven al beschreven.
Je roer verlengen in combinatie met de oplossing van Piet: 2 met je roer meedraaiende plaatjes aan weerszijden van je roer maken. Uiteraard dusdanig dat je roercombinatie wel voldoende kan draaien. Op die manier krijg je soort primitie "tunnel" achter je schroef die het water geconcentreerd opzij stuwt.

Het zal behelpen blijven, want zo'n catamaran heeft uit zichzelf een draaicirkel van de Titanic...
 
alternatief is om de roeren achteraan onder de drijvers te monteren... dus 2 roeren... (net als catamaran zeilboot zegmaar)
 
Back
Top