Probleem met het roer van mijn boot

roeren achteraan onder de drijvers te monteren

Door de breedte van die drijvers zal je enkel wervelingen hebben achter de rompen en geen langsstromingen die je kan sturen met een roer.
Onder de drijvers lijkt met te kwetsbaar, omdat de bouwer ook al een bescherming om de schroef heeft en er van uit gaat dat dit nodig zal zijn.

Als je dan WEL voor roeren onder de drijvers kiest kan je net zo goed heel die kist om de schroef weg laten, wat zeker beter is zodat je roer daar wel kan blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Roel merkt terecht op dat de schroef waarschijnlijk moeite heeft om water aan te zuigen, en daardoor minder rendement, en langs het roer gestuwd water zal geven.

nieuw4.jpg


Als deze "kooi" om de schroef echt nodig is, dan lijkt me de beste optie om alles naar achteren te schuiven, zodat het roer iets achter de boot uit gaat steken, eventueel met een verlengd roer op de manier van Frederik. Dan heeft de schroef meer aanstromend water, en hoe verder het roer naar achteren, des te meer sturend moment het heeft, door het hefboom-principe. Roeren achter de drijvers kan ook, alleen moet je dan best wel snelheid hebben om een goede stuurwerking te hebben, want je mist het aanstromende water van de schroef.
 
Het spijt me wel maar de foto lijk nergens op althans bij mij nie
Heb dat ding nu 3 of 1 roer
Als het van mij was ging heel die troep er achteruit
Een straalbuis om de schroef
En 1 of 2 roeren er achter
En je zult eens zien hoe dat stuurd
mvg
Frederik:D
 
Ik heb dit draadje nu drie keer helemaal doorgelezen en gekeken, maar ik snap 't nog steeds niet.
Wat zijn dat nou voor "drijvers"? Gewoon verticale planken met latten onderaan en dan ingepakt in rooster? Waarom?
Geef eens een foto of schets van het onderwaterschip als geheel. In die tunnel zal je roer nooit behoorlijk werken.
 
Ik heb dit draadje nu drie keer helemaal doorgelezen en gekeken, maar ik snap 't nog steeds niet.
Wat zijn dat nou voor "drijvers"? Gewoon verticale planken met latten onderaan en dan ingepakt in rooster? Waarom?
Geef eens een foto of schets van het onderwaterschip als geheel. In die tunnel zal je roer nooit behoorlijk werken.

He leeftijd genoot
Snap jij het ook al niet
mvg
Frederik:D:D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit draadje nu drie keer helemaal doorgelezen en gekeken, maar ik snap 't nog steeds niet.
Wat zijn dat nou voor "drijvers"? Gewoon verticale planken met latten onderaan en dan ingepakt in rooster? Waarom?
Geef eens een foto of schets van het onderwaterschip als geheel. In die tunnel zal je roer nooit behoorlijk werken.

Een pagina terug had de topicstarter naast deze foto een paar andere geplaatst. Daaruit maak ik op dat het onderwaterschip uit 2 drijvers bestaat. Op de foto die ik daarvan heb uitgelicht zie je alleen het detail van de schroef en roer. Deze "kooi" zit tussen de drijvers, en bestaat inderdaad blijkbaar uit een paar metalen platen met gaatjes erin, en 2 houten latjes aan de onderkant, als verbindingsstuk tussen de 2 verticale platen, en de horizontale, die onder de schroef en het roer zit. Die vormen min of meer een vaste tunnel om schroef en roer, en zoals Frederik terecht opmerkt, werken die ook als roer (of liever als "anti-roer", omdat ze altijd recht staan). Dan heb je ook nog de catamaran-vormige romp, die ook al de boot meer rechtuit dwingt. Als je het zo bekijkt heeft de boot 5 roeren, waarvan 4 vast rechtuit staan, en maar eentje kan bewegen. Niet zo raar dus dat het bewegende roer weinig effect heeft.
 
Ik begrijp jullie opmerkingen. Ik heb er eerlijk gezegd niet aangedacht dat naast de 2 buitenste drijvers de kooi om de schroef ook als roer werkt. Deze kooi is gebouwd om te zorgen dat er geen wier in de schroef verstrikt raakt. Ik weet niet wat een straalbuis is zoals Frederik beschrijft. Maar ik wil graag alle oplossingen aanpakken om dit bootje vaarbaar te maken. Ik zal morgenavond even foto's maken van de gehele onderkant. Maar als de schroef op een betere manier tegen wier te beschermen is wat ook de wendbaarheid van de boot ten goede komt wil ik dat graag proberen. Enige is dat ik niet heel handig ben en daardoor minder inzicht heb ik dit soort zaken. Jullie hulp en tips zijn daarom ook zeer bruikbaar.

Bedankt.
 
vaar je door zulk bevuild water? misschien een rvs schroef scherp slijpen? :):)... anders misschien over gaan naar een JET aandrijving...
 
Het is een "voerboot". Ik weet niet zoveel van vissen af (echte vis komt immers uit blik en zwemt in tomatensaus) maar voerboten worden geloof ik veel door karpervissers gebruikt.
En karpers zitten vaak op plekkies waar er veel waterplanten groeien.
Juist daar vissen de vissers dus hun lekkere hapjes dumpen. Dus: moet je je voerboot wel eens tussen de waterplanten laten varen. En dan is een vorm van bescherming om je schroef wel handig.

Een jet is voor een voerboot geen optie. Niet alleen moet een jet snel draaien (en dus veel lawaai maken en daar houden vissen niet van) maar de aanzuigopening van een jet is tevens aanzuigopening voor waterplanten... En een jet schoonmaken is zo mogelijk een nog groter kl*rewerk dan het schoonmaken van een normale schroefas en schroef.

Het enige type boot wat ongevoelig zou zijn voor waterplanten is een zg. "Moerasboot"; zo'n plat ding met luchtprop achterop. Maar ja, die hebben weer niet veel drijfvermogen en de motoren hiervan zijn ook weer hoogtoerig...
 
Kan je niet dat rooster tussen je twee drijvers monteren? Dat scheelt je die twee zijschotten van je kooi. Scheelt al weer iets.
Een wat minder restrictief rooster maken (fijn kippengaas ofzo?) is ook niet verkeerd trouwens, dit is wel een erg grote rem op je watertoestroom.
 
Nu kan iedereen wel met wat komen aandragen.
Moet een ieder weten natuurlijk
Maar hier geld maar EEN manier
Een straalbuis en een goed passende schroef er in (er onder)
Moet hij of zij maar eens kijken hoe dat stuurd
mvg
Frederik:D
 
Nu kan iedereen wel met wat komen aandragen.
Moet een ieder weten natuurlijk
Maar hier geld maar EEN manier
Een straalbuis en een goed passende schroef er in (er onder)
Moet hij of zij maar eens kijken hoe dat stuurd
mvg
Frederik:grin:


Een paar dagen terug had je anders nog een ander advies...
icon_wink.gif



full

ik zou het zo doen
Meer effect als dat je denk hoor
Hoeklijn op zijn kant dus
Eigen ervaring met 1:1
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee hoe bereid johan is om de boel grondig te verbouwen. Een straalbuis of, nog mooier maar wel duurder, een Schottel, zal dan inderdaad wel het beste resultaat geven. Of geen roer, en 2 motoren die onafhakelijk kunnen worden geregeld. Dan zal op de plaats draaien wellicht mogelijk zijn, en wendbaarder kan niet, lijkt me. En dan heb je ook niet zo'n last van die metalen "kooi" die de schroeven tegen wier moeten beschermen.
 
ben op een beurs voor vissers een 1 op 1 boot tegen gekomen met 2 drijvers waar de motoren in de drijver zaten in een soort van tunnel, onder de tunnel zaten om de 2 cm een ijzeren stang zodat je geen grote zooi je prop in kon zuigen.

dat zou je hier ook kunnen doen...

[edit]moest even de foto zoeken:

IMAG0001.jpg


[/edit]
 
dat roer zoals het er daar uit ziet heeft geen enkele stuwing/ effect
Je zal je kooi constructie aan moeten passen zodat er meer water in alle richtingen kan worden gestuuwd.. momenteel zijn je drijvers namelijk je roeren en die staan vast dus gaat je boot rechtdoor...

neem gaas of een stalen "buizen frame" zoals op de laatste foto van Kuperes en maak daar een echte kooi constructie van, dan zul je merken da het bootje ineens wel stuurt
 
Ik wil best de "kooi" die momenteel om de schroef zit vervangen door eventueel kippengaas. Ik ben er wel van overtuigd dat ik een soort van bescherming voor de schroef nodig heb voor de plaatsen waar ik vis. Nu klopt het inderdaad dat de huidige constructie niet voor een ideale waterverplaatsing zorgt. Dit merk ik naast het sturen vooral met het achteruit varen, dit is bijna niet te doen. Ik kan echter niet meerdere roeren of motoren in de drijvers monteren. Simpelweg omdat ik de handigheid mis om dit te doen. Eigenlijk heb ik ook geen moment gedacht dat het stuurprobleem aan de kooi om het roer zou kunnen liggen, ik was ervan overtuigd dat dit aan de grote drijvers aan de zijkant zou liggen. Ik moet echter nog wel bedenken hoe ik de schroef ga beschermen zonder de kooi die er nu omheen zit.
 
Het makkelijkste is het roer verplaatsen, het moet tussen de drijvers vandaan, of naar achteren, of naar beneden. Met het naar achteren verplaatsten hoef je alleen de kooi te verlengen. Liefst ook een langere schroefas met ondersteuning gebruiken zodat de schroef weer in de buurt van het roer zit.
Onder de boot uit laten komen heb je een extra uitsteeksel en dat is niet handig in de waterplanten.
 
Met het naar achteren verplaatsten hoef je alleen de kooi te verlengen.
Ik geloof niet dat die 3 of 4 cm verschil gaat maken (roer lijkt redelijk dicht achteraan te zitten)
Liefst ook een langere schroefas
Dan komt de schroef ook weer dieper, moet de kooi weer dieper, moet je roer weer langer/ dieper. Is ook niet de moeite voor die paar cm.
Bovendien moet dan ook de kooi weer langer wat weer een verslechtering is in stuurgedrag.

Iemand anders nog een idee?
 
Back
Top