Recht boren

Boren slijpmal

Uit de oude doos.

Ooit had ik geen borenslijper.
In die tijd maakte ik daar enkele slijpmallen voor.
En natuurlijk van restmetaal dat ik had liggen.
upload_2023-4-13_17-11-14.png
upload_2023-4-13_17-11-24.png
upload_2023-4-13_17-11-35.png

Foto's 3x © w.p. 4-2023

1 De verschillende mallen.
2 Op de voorbeeldfoto in het midden is de boor ver van de steen verwijderd, komt door de nieuwe diepere leunspaan.
3 Voor de kleine boortjes het vijsje.

De slijpmal word steeds met een spantang of lijmtang op de leunspaan vast gezet.
De slijpdoorgang begint zoals de foto laat zien.
Lichtje tegen de steen aandrukken en een kwartslag draaien.
Met deze slijpmanier is de tophoek steeds 118 graden.
Kan gebeuren omdat er geen eindaanslag is dat beide snijpunten niet gelijk hoog liggen.
Daar moet je bij deze slijpmal zelf op letten.

Daar is de hoek 118 graden en de enkele zijden van de top liggen gelijk hoog.
Dus dan snijden ook beide top helften. En de boor loopt daardoor niet wel.
Zijn de top helften dus links en rechts ongelijk hoog snijd alleen de hoogste top.

Twee stukje hoekijzer met een hechtlas aan elkaar gemaakt.

Bij de slijphulpstukken die ik daarna gemaakt heb is dat probleem opgelost.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Na flink zoeken had iemand op dit forum had 1-2-3 blokjes besteld uit China, of een ander aziatisch land.
De blokjes hebben metrische draad ipv een ander soort.
Ik zoek de link / leverancier/ artikelnummer of zoiets, om ze ook te bestellen.
Alvast bedankt voor de reactie!
 
Iemand hier ervaring met een fly cutter (slagfrees?)
Ik vraag me af of dat geen grote stootbelastingen op lagers geeft.
Ik bedoel onderstaand apparaat (plaatje gejat van de winkel in Moordrecht)
Daar noemen ze het een kotterkop.
hbm-08711.jpg-1200x600-b91f1ebc88.jpg

Het schijnt een handig ding te zijn om te gebruiken als vlakfrees.
 
Wisselplaatjes. Zit er nu verschil tussen de ene of de andere? Ik heb alleen plaatjes voor staal. Aluminium kan je ermee draaien. Maar is een speciaal plaatje daarvoor nu het aanschaffen waard?
Ik heb eens een speciale voor non-ferro, met name aluminium, geprobeerd.
En jawel, het verschil is duidelijk merkbaar.
Het oppervlak oogt veel gladder en zo'n plaatje snijdt voelbaar beter.
Geld welbesteed vlgs mij.
 
Goed gereedschap

Ruimers met afgeronde mm maten zijn er in bijna alle maten.
Deze keer moest het 18,2 mm zijn.
Ooit lang geleden een mooie kist gekocht met een assorti, klein tot groot.
Ik gebruik ruimers uit deze kist zelden.
Nu weet ik van de ruimer 18,-- dat ik deze twee keer eerder heb gebruikt.
Wat blijkt nu bij verstellen, de schroefdraad is knudde.
upload_2023-5-5_10-59-50.png
upload_2023-5-5_10-59-58.png

Niet meer te gebruiken.

Toch maar in de kast kijken met de losse verstelbare ruimers.
Die zien er anders uit.

Kan tegenvallen
Kan meevallen

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Verstelbare ruimer.

Redden?
Of het de moeite waard is?

Als ik mij niet vergis is deze ruimer al de vervanger die ik als garantie gekregen heb kort na aankoop.
Kort na aankoop was ik aan het ruimen en tordeerde de hele schacht van de ruimer.
Het te ruimen boorgat was in staal 2/10 kleiner dus netjes aan de maat.
Kreeg zonder meer een nieuwe.

De draad is M 12 x 1,25 mm,
ik kan deze buitendraad schoonsnijden
en een lange draadbus maken inplaats van de moer.
(De moer is ook in zeer slechte staat.)
Misschien geeft dit nog klemming genoeg.

Het probleem is dat het ruimerstaal te zacht is.

En verder alle losse verstelbare ruimers een keer netjes sorteren.
Zeker dat deze maat er ook bij is.

Gebeurt zoiets nog een keer
gaat de hele assortiment doos ruimers retour leverancier.
Met de vriendelijke groeten,
Willum
 
Dynamo
Uit de oude doos

Dynamo van een oldtimer.
Alweer Jan, hij is ook altijd met die oude wagens bezig.

Hij was de dynamo aan het reviseren.
Of ik het anker wilde opschonen.
De buitendraad was opgestuikt door klappen van een hamer, foto links.
De bijhorende moer was vernacheld.
Beide nagesneden en weer werkend gemaakt, foto rechts.
upload_2023-5-8_17-7-26.png
upload_2023-5-8_17-7-37.png
upload_2023-5-8_17-7-53.png
upload_2023-5-8_17-8-7.png

Foto's 4x © w.p. 4-2023
Aan weers zijden van de as een center ingeboort.
Het anker in de draaibank gespannen en netjes afgedraaid.
upload_2023-5-8_17-8-55.png
upload_2023-5-8_17-9-3.png

Foto's 2x © w.p. 4-2023

Na het afdraaien beide collector delen nagemeten in Ohm.
Waarde voor afdraaien was 4,5 Ohm.
Nu was er geen waarde meer, verbinding verbroken.
De aansluitdraad uit de wikkeling was aan de oppervlakte in de collector gesoldeerd of geperst.
Met het strak afdraaien is de verbinding mee afgedraaid/weg.
Opnieuw een groefje in de zijkant van de collector gemaakt,
wikkeldraad schoongemaakt, in de kerf gedrukt en vast gesoldeerd.
Na get solderen, dat overigens gemakkelijk ging de koperen collector schoon gedraaid.
Nog een keer meneer Ohm geraadpleegd, 4,5 Ohm was het.
Anker weer klaar.

Bijdrage uit de oude doos.
Willum
 
Die is weer als nieuw.
Draad nagesneden op de draaibank of met snijplaat en tap?
Op dat soort delen zitten toch meestal centergaten aan beide kanten?
Of waren die ook verrot geholpen?

Ik had een paar weken terug ook zoiets. Ankeras van een slijpmachine was niet OK; de steen slingerde iets.
De borst waartegen de steen aangedrukt wordt was niet zuiver. As tussen de centers en de borst recht gedraaid.
Hadden er geen centers in die as gezeten, dan was het niet gelukt.
 
Dynamo

Als Jan de dynamo straks weer in elkaar gezet heeft zet hij hem in een testsituatie daarna in de auto.
De draad met tap en snijplaat.
De juiste maat had ik hiervoor liggen.
Voor de buitendraad op de draaibank,
eerst een schuin kantje maken en daarna de snijplaat erop,
weer met de draaibank.

Centergaten zaten er niet in.
Had ik wel nodig voor voldoende steun en tegendruk.

Het probleem dat jij beschrijft had ik met een zaagmotor.
Des te groter het zaagblad,
des te meer slinger.
Kunnen we niet hebben.
Zeker niet omdat ik dunne messingplaat moest zagen.
Ook hier was het probleem snel verholpen.

Leuk knutselen
Willum
 
Een tip voor Jan.
In een vorig leven, toen ik in een Bosch Servicecenter werkte,
heb ik honderden van die dingen hersteld en daar werden
steeds de kogellagers vervangen ! Zo te zien aan de diepte
van inslijting op de sleepringen door de koolborstels heeft
die alternator al een respectabel aantal draaiuren achter
de rug !
 
Dat was Jan al van plan.
Ik zag ook al dat het lager aan vervanging toe was.
Lagers, en kogellagers nieuw misschien nog de regelaar.

Komt vast en zeker goed.

Willum
 
Bosch Servicecenter werkte,

En ook gezien dat de wikkeldraden aan de buitenkant van de sleepring gesoldeerd waren zoals hier?
Na afdraaien komen deze draden dan los.
In mijn geval extra werk, solderen.

Willum
 
Bij zo'n diepte van inslijting werd meestal ook
een nieuwe sleepring geplaatst ...
Wat betreft de soldering : ik meen me
te herinneren dat de draden aan de
sleepringen (van fabriek af) niet
gesoldeerd waren maar "geklemd"
werden in een kleine inkeping die
dan dichtgeperst werd.
Een "vervang" sleepring werd wel
gesoldeerd.
Willum, heb je ook kunnen nagaan,
na afdraaien , hoeveel vlees "koper"
je nog over hebt vooraleer je op de isolatie
ring zit?
 
Dynamo

Er is na afdraaien nog genoeg materiaal over.
1,5 mm heb ik afgedraaid de ring was ca. 6mm dik.
Altijd zo zuinig als maar mogelijk afdraaien zo'n werk.
Ik had het randje met de volle diameter links ook kunnen laten staan.
Dan was de draad aansluiting in takt gebleven.


Hier in deze situatie was het slecht te zien hoe de draad aansluiting origineel was.
Het leek op een kerf waar de draad ingeklemd/geperst zat.
Nu heb ik op het kantje het koper ingekerfd en gesoldeerd.

Alles komt goed.
Willum
 
Schroefdraad op de draaibank

Uit de oude doos:
Oneigenlijk gebruik van gereedschap.
Gereedschap gebruik waar het niet voor bedoeld is.

Met een prul van een afsteekbeitel kun je geen schroefdraad snijden.
De inspanning van het mes is bij deze houder te kort.
Het mes word weggedrukt in de te snijden draad.
Het mes druk je misschien wel blijvend scheef.
Om draad te snijden heb je een houder met mes nodig dat in alle richtingen onwrikbaar stabiel is.

upload_2023-5-14_20-35-11.png
upload_2023-5-14_20-35-21.png

Foto's 2x © w.p. 5-2023

Links een foto van de scheef gedrukte draadbeitel. Rechts het mooie resultaat. Draad 22,8 mm x 14 gangen in messing.

Om dit karwei toch goed te laten aflopen de beitel uit de houder gehaald en nog korter ingespannen.
Om de te korte omklemming van het mes te verbeteren er een lijmtang opgezet.
Opnieuw in de draadgroef gezet en verder met de geit.


Er liggen nog enkele mogelijke bijdragen in diezelfde oude doos.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Back
Top