Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wielbasis)

Bedankt voor de complimenten. Vanavond of morgen doe ik de andere.

Zelf spuiten is toch wel weer wat lastiger dan kleine stukjes bijwerken met een kwastje. Ten eerste heb ik geen airbrush, en je komt met een spuitbusje niet zo goed in het holle gedeelte, had je zelf al opgemerkt. En ik moet oppassen dat er geen overspray op andere dingen in huis komt. Dit bijwerken kan ik zo even in het aanbouwtje doen, beetje verf op korte afstand boven een grote krant op een reststukje lexaan sprayen, dan komt alle overspray op de krant, dat stukje lexaan met de verf erop gebruik ik dan als "palet" en daar pak ik met de kwast de verf vandaan.

Een enkelwandige spoiler zou ik misschien wel eens kunnen spuiten, dat kan op zich wel met een busje. Maar dan moet het wel beter weer zijn, zodat het buiten kan, want ik denk niet dat ze het thuis gaan waarderen als de vriezer ineens gespikkeld is... ;-)

1 spoiler is vrij goed gelukt, bij de andere is het zwart nu wel ok, maar het witte middenstuk blijft wat grauwig, doordat er bij het spuiten zwarte spraynevel door het erg schraal gespoten witte gedeelte is gekomen, in een poging om de zijkanten beter gedekt te krijgen. Ik heb geprobeerd om dit, net als bij de witte spikkels in het zwart, weg te vegen, door met een kwastje met verf over het witte deel te borstelen, maar zwart met spikkeltjes wit wordt dan vrijwel zwart, maar wit met spikkels zwart wordt nooit meer echt goed wit. Waarschijnlijk is de enige optie om dat echt wit te krijgen, dat gedeelte kaal te maken, en opnieuw te doen.

Maar eerst ben ik verder gegaan met de beste wit/zwarte spoiler, en daar wat stickers op geplakt, en gaten geboord voor monteren op de auto. Hier is even een kleine indruk daarvan:

a6220487-149-Optima55.jpg

a6220488-116-Optima56.jpg

Even wennen, en nog niet alle stickers zitten erop, maar niet verkeerd, denk ik. Maar eigenlijk hoort de wit/zwarte spoiler bij deze, overigens erg netjes gespoten, body:

a6220489-85-Optima57.jpg

a6220490-172-Optima58.jpg

En dan samen met de volledig bestickerde spoiler:

a6220491-77-Optima59.jpg

Laatst bewerkt:
Er is nog hoop voor de spoilers. Bij het met een kwastje bijwerken van lichte plekjes van het dubbele gedeelte van de zwarte vleugel, viel me op dat de verse verf oploste als je er met de kwast overheen ging. Dit heb ik gebruikt om de witte overspray op de doorzichtige stukken weg te poetsen, en daarna voorzichtig een nieuwe laag zwart aan te brengen. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, zo was het eerst:

optima48.jpg

En zo is het nu:

optima49.jpg

optima50.jpg

Alleen als je van heel dichtbij kijkt, kun je nog hier en daar iets grauwigs zien tussen het zwart, maar van een meter zie je dat al niet meer, en lijkt het nu diep zwart. De andere heeft geen backing gehad met wit, dus zal er mogelijk nog wat strakker uit komen te zien.

mooi opgelost.. heb je dat met tamiya verf bijgeverfd?

mooi opgelost.. heb je dat met tamiya verf bijgeverfd?

Yep, ik had van elke kleur 1 busje extra besteld, om later beschadigingen bij te kunnen werken, en ook een beetje om wat achter de hand te hebben, mocht je toch niet genoeg hebben aan de busjes die ik met de kap en spoilers had meegestuurd.

ziet er gaaf op zo met stickers..

leuk dat het eindresultaat je bevalt

Het was even puzzelen, officieel zijn deze stickers voor de lange versie Optima, zoals de Custom en Turbo Optima Mid Special, die een andere kap heeft. De 50th anniversary sticker bovenop was een kadootje van een Engelsman die nog gekker is van vintage auto's dan ik. Hij heeft echt alle Optima modellen, een aantal meerdere keren, en reist de wereld rond om met andere mede vintage fans te racen.

Restauratie Kyosho Optima Mid 4WD Buggy (SWB oftewel de versie met korte wiel...

Ik was voor een geheel zwarte spoiler gegaan , het witte vlak op de spoiler is het net niet .

Bij zowel de groene als witte kap , feit is wel dat de rode stickers beter tot hun recht komen ...

Ik was voor een geheel zwarte spoiler gegaan , het witte vlak op de spoiler is het net niet .

Bij zowel de groene als witte kap , feit is wel dat de rode stickers beter tot hun recht komen ...

Ik wilde eerst 1 spoiler die bij beide kappen zou passen, en hoopte dat de wit/zwarte dat ultieme compromis zou zijn, maar ik vind de zwarte ook beter bij de groene passen dan de wit/zwarte, dus die combi staat vast. Vooral ook de "No Fear" sticker op de zijkanten heeft ook wat geel en oranje erin, en dat trekt de spoiler mooi bij de stickers op de groene body.

Ik zal zeker ook kijken hoe de zwarte spoiler staat bij de witte kap, want dat zou best wel eens ook erg goed kunnen passen, en dan heb ik alsnog een spoiler die prima bij allebei de kappen past. Dan is het alleen een kwestie van kap wisselen om te schakelen tussen "zondagse kleren" en doordeweekse. ;-)

Maar de wit/zwarte is wel zoals het origineel (sticker zijn van de Optima Mid Custom) zou moeten en wat ik op deze normale witte Optima kap wilde benaderen:

optima_mid_custom_parts_039.jpg

Nu ligt de spoiler er nog los naast, op de auto ziet het er vast ook weer anders uit.

Laatst bewerkt:
ik sluit me aan bij ruudxd, die witte kap is prachtig....
heb de bouw ook weer opgepakt, ESC besteld (en al binnen), de juiste body met stickers, een ontvanger en een servo.
heb nog een orginele LeMans 240ST motor liggen, die ik nog even moet nalopen

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de complimenten en Jan, leuk dat je weer verder kunt met jouw Optima Mid. Ik ben benieuwd hoe die 240ST presteert. Mijn 1e Optima, die ik als kit heb gekocht, kwam zonder motor, die was er vooraf uitgehaald. Geen idee waarom, volgens de winkel, Q in Zwolle, hoorde dat zo, maar achteraf gezien vind ik het best wel raar.

Ja het Off-road seizoen is voor buiten over en heb dus nu weer wat meer tijd voor andere dingen zoals de Mid.
wat ik nog van vroeger herinner, was de 240ST motor niet slecht voor een standaard 27 turns.
anders heb ik nog wel wat andere oude motoren liggen (standaard en modified)

Nog even een paar foto's met de zwarte spoiler, genomen bij meer licht dan die van een aantal berichten terug:

a6219978-6-Optima51.jpg

a6219979-167-Optima52.jpg

a6219980-190-Optima53.jpg

a6220486-179-Optima54.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit toch?!

Yep, deze combi ligt voor mij vast, plaatje klopt zo. Ik ben bijna blij dat de auto zonder vleugel is gekocht, anders had ik deze combi waarschijnlijk nooit geprobeerd.

Binnenkort even bij de witte body het voorste mount gaatje weer door prikken (zit nu een sticker overheen) en dan eens de witte body en wit/zwarte wing erop, en natuurlijk ook even testen hoe de zwarte wing staat bij de witte body.

Nice! Met de raider zal dat een stukje minder zijn :)

"Stukje" maar. :mrgreen:

Ik denk dat de Optima heen en terug kan in dezelfde tijd als dat de Raider 1 keer heen is geweest. ;)

Maar dat is prima, in dit geval is de Raider voor een andere doelgroep, beginnend rijder. Die moet je niet loslaten met een auto als de Optima...

Laatst bewerkt:
Vanavond het stukje sticker dat over het voorste montage-gat zat voorzichtig weggesneden, en de nieuwe body gepast op de Optima. Eerst met zwarte spoiler er nog op:

a6238962-176-Optima60.jpg

a6238963-16-Optima61.jpg

a6238964-114-Optima62.jpg

a6238965-212-Optima63.jpg

a6238966-53-Optima64.jpg

En dan met de vleugel die bij de nieuwe body hoort:

a6238967-148-Optima65.jpg

a6238968-245-Optima66.jpg

a6238969-86-Optima67.jpg

a6238970-45-Optima68.jpg

a6238971-66-Optima69.jpg

Laatst bewerkt: