Restauratie Sperwer Billing Boats

Dat kan ik me wel voorstellen idd, dat het in deze schaal net wat makkelijker werkt. Maar dat neemt niet weg dat het er gewoon heel goed uitziet hoor! Bouw je deze trouwens voor jezelf of voor je zwager?
Ik bouw deze voor mijn zwager. Hij heeft dit scheepje gehad van zijn vader in de jaren 70. Sindsdien zwerft de Sperwer van schuur tot schuur net zoveel als hij zelf verhuisd is:)
Ergens in de jaren 80 zei mijn schoonvader zal ik hem dan maar afbouwen? Maar nee, hij wilde dit zelf doen. Tot ik hem maar hebt meegenomen om hem af te bouwen. Hij weet dit niet en ik wil hem straks met een afgebouwd Sperwer mijn zwager verrassen. Oom mijn schoonvader leeft nog van bijna 90. Afgelopen zondag liet ik het resultaat tot nu toe aan mijn schoonvader zien. Hij werd er toch een beetje stil van zo mooi vind hij het worden. Mijn schoonvader heeft ook altijd modelbouw gedaan. Hetzij op een ander vlak.

De waterlijn is afgeschreven met een potloodje op een plankje getaped. Voor dit doel stel ik de boot ondersteboven op een juiste waterlijn. Voorheen draaide ik het schip niet om en zat wat te pielen om te kijken waar ik had afgeschreven.
Dit gaat dus stukken beter.
20210406_201804.jpg
20210406_202216.jpg

En hier plak ik de waterlijn met een heel dun flexibel bandje af.

Tijdens het drogen heb ik nog een kompashuisje gemaakt welke aan het schot komt te hangen.
De basis is uit hout uiteraard. Op dit huisje is een printje van een oud kompas verkleind en er op gelijmd.
Over dit printje heb ik als glaasje de kop van een doorzichtige punaise afgesneden.
Vond het wel aardig en zo zal het wel blijven:) vanaf een afstandje ziet het er wel aardig uit.
20210406_213453.jpg

Boven deze lijn komt straks dus het groen. De rest van de romp blijft tot aan het boeisel de houtkleur die straks in zijdeglans wordt gespoten.
Ik heb bewust dit schilderwerk aangebracht om een definitieve standaard te plaatsen.
Voor het ontwerp van de standaard mag ik nog een nachtje over slapen.
20210406_222736.jpg

Laatst bewerkt:
Gaat goed Hans! Mooi werk... Ik zie dat er in de afwerking toch verschillen zitten in vergelijking met de sperwer van mij, zoals de ramen en het dak van de opbouw...
Ik volg hier de tekening van de originele Sperwer. Maar de originele Sperwer in het Zuiderzeemuseum heeft geen patrijspoorten zo te zien. Ik heb hier geen duidelijke foto's van helaas en ik kan dit lastig ontdekken.
Het dak van de roef is op mijn model nog te breed en volgens mij zit hier toch een sierlijst onder. Ook hier kan ik maar geen duidelijke afbeelding van vinden nog.

Zoiets kan ook altijd een latere toevoeging geweest zijn. Als een schip van werkschip over gaat op woonschip of pleziervaartuig worden er vaak ramen etc. toegevoegd.

Wordt weer een mooi scheepje Hans. Het is altijd lastig om het “origineel” na te bouwen. Maar wat is het origineel en hoeveel schepen zijn er van dit soort gebouwd en allemaal waren ze in detail verschillend denk ik. Dus wat jij maakt is jouw origineel en niemand kan zeggen dat het niet zo is. Dus fröbel lekker voort en doe wat je zelf mooi vind toch? Ik kijk er in elk geval met veel plezier naar!

Back