Retro F3A Modellen

Ben inmiddels wat verder , dat rechtstreekse aansluiten van de telemetrie staat wel in de gebruiksaanwijzing maar dit is niet correct.
Voor Futaba heb je een Texy nodig.
Ga de governor wel een keer voor je doen, duurt even mijn tijd overdag wordt weer ingenomen door een nieuwe opdracht.
De governor op de huidige regelaars is typisch een heli ding, het blijft behelpen.
De D3 regelaar speciaal voor de Plettenberg is een echte vliegtuig governor, je kan met deze regelaar 100 toeren stationair draaien met het volle vermogen.
Ga er morgen voor het eerst mee vliegen in de Galactika
Ik heb een E mail adres voor je van de ontwikkelaar van de D 3 regelaar.
Mogelijk moet je deze vraag aan hem stellen.
Hij maakt ook D3 regelaars voor Kontronik, 14 pools motor 8 KHz PWM, en 24 gr timing.
Als je deze D3 regelaar gebruikt met een Hacker A50 -14S V4 zou het wel eens kunnen werken.
Maar dit moet je de ontwikkelaar voorleggen.
 
Zal de regelaar eens op de snelle gasresponce zetten en kijken wat er gebeurt.
Ook De VTR modus activeren in de zender met 3 vliegcondities.
Later meer.
 
Bij castle zijn er twee parameters, de spool up bepaalt hoe snel er van toerental gewisseld wordt en governor gain die van invloed is op hoe hard de governor zijn best moet doen om de toeren constant te houden.

De spool up mag redelijk soft zijn als de gain maar bij de les is. Op het filmpje ziet het er alert genoeg uit. De motor kan in ieder geval langzaam genoeg om te landen.

Als ik het goed gelezen heb kun je de telemetrie data met een interval in x seconden wegschrijven naar de SD kaart in de zender. Dat is aan de langzame kant. Om te beoordelen wat de motor doet in governor heb je een hogere frequentie van loggen nodig. In dat geval is een data logger met SD kaart in het model een betere oplossing.
 
Nu de regelaar ingesteld als bij de D3 regelaar.
Een uit stand een landing stand ,een vliegstand en een bijzondere uitslag stand.
Stationair toerental in de landing stand 200 RPM in de vliegstand 800 RPM en in de bijzondere uitslag stand 500 RPM.
Je kan gewoon gasgeven als bij een normale regelaar.
De optoertijd is 2.5 seconden van 0-100%
Dit is de kortste tijd in de governor stand.
Je vliegt anders , de regelaar houdt het toerental constant in alle vlieglijnen.
Voila een governor voor kleine modellen.
 
Mijn referentiekader is Castle Creations. Ik zie bij YGE alleen parameters voor Initial Spool Up en Head Speed Change Rate, dat de is de snelheid waarmee een gewijzigd toerental wordt gerealiseerd. Op het filmpje is te zien dat de motor soepel reageert, lijkt prima om mee te vliegen. Ik zie allen geen instelling die bij Castle de Governor Gain heet, dat zijn de PID instellingen die bepalen hoe strak de toeren constant gehouden worden.

Governor helpt om meer trekkracht te genereren als je omhoog vliegt en te remmen bij dalen. Voor een soepele reactie mag de PID (Governor Gain) van de constante toeren regeling niet te fors reageren omdat de regelaar ook snel zal reageren op turbulentie en het verschil niet weet tussen tegenwind en dalen. Bij een te hoge waarde wordt het vliegbeeld schokkerig. Ik gebruik 30 als instelling.

De mate waarin er extra trekkracht (remkracht) gegenereerd wordt is afhankelijk van het propellor oppervlak, een 14 inch doet dat een stuk beter dan een 12 inch propellor en meerblads propellors doen het beter dan tweeblads propellors.

Omdat je een flinke propellor op de Magic hebt staan zou dit best wel eens goed uit kunnen pakken.
 
Ik heb door jou geinspireerd de governor getest,Heb nog geen plannen om de governor te gebruiken in de Magic.
Wel met een 120 HV T YGE in een 2m1 F3A model.
Deze regelaar regelt precies hetzelfde.
 
Vandaag de AFRO 30 Multicopter software op een regelaar gezet en de toeren gemeten. Motor volgt de throttle goed (langzaam open en dan in stapjes terug) en regelt tussen 800 en bijna 10000 rpm. Dat lijkt me goed bruikbaar voor kleinere modellen.

AFRO30.png
 

Gisteravond nog een kleurtje aangebracht, nu kan ik de plotmallen voor de tekst gaan uittekenen.
De letters MAGIC zijn beeldbepalend, wil de letters ook spuiten.
Vanavond de hoogteroeren ,de landingskleppen en de ailerons monteren en vastlijmen.
Lopen de lijnen mooi door.
De blanke lak kan er in 1 bewerking overheen met de gemonteerde roeren.
 

Weer een kleurtje verder,de flaps meegespoten terwijl ze gemonteerd zijn.
Met de hoogteroeren ging het goed, de ailerons zijn zo strak tegen de achterlijst aan dat afplakken van de kleur halverwege de aileron niet gaat, dan maar los spuiten.
 
Laatst bewerkt:
De Magic uit 1979 was in de kleuren van de Zuid Afrikaanse vlag voor het WK in 1979.
Hanno Prettner kon niet meedoen met de MAGIC omdat hij zijn hand had gebroken.
De kleuren van de Zuidafrikaanse vlag van 1979 waren anders, de kleuren van deze vlag worden nu de hatevlag genoemd.
Na de afschaffing van de apartheid in Zuidafrika zijn ook de vlagkleuren veranderd.
Mijn MAGIC is nu in de kleuren van de hedendaagse vlag gespoten.
Mijn groen was lichtblauw en mijn rood was oranje.


Deze foto is in 1980 gemaakt In Harsewinkel Duitsland.
Dit was het model speciaal gemaakt voor het WK in 1979
 
Laatst bewerkt:
Het kleurpartoon vergt 24 spuitgangen, er zijn nu 13 gereed. Nog 11 te gaan.
Volgende week worden de spuitmallen ( Maskeer folie) voor de letters met de snijplotter gemaakt.
De Tekst wordt links RETRO en Rechts MAGIC. Kleur rood.
Wil de blanke lak in een zijdeglans spuiten ,heeft wel als nadeel dat het in 1 keer goed moet zijn , nabewerken geeft weer hoogglans.
 
Laatst bewerkt:





Het spuitwerk in de 3e week 3 spuitgangen kleuren per week nog een paar spuitgangen te gaan.
De grote spuit kan weer terug in de kast.
Nu over op het fijnere werk en de kleine oppervlaktes.Nog 8 te gaan en een extra laag voor de motorkap,te dun gespoten over de spuitplamuur.
Na de montage is er een kleurverschil in het wit.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top