Robbe Nano Jets

In en uitlaad vol gietpuntjes? Nie goe voor doorstroming rechte lucht..
(turbulente lucht neemt veeel ruimte in beslag)

Het hele ding zit vol gietpuntjes...

denk je dat het de moeite is (prestatie-gericht) om er zo veel mogelijk uit te halen?

Die "gietpuntjes" zitten op alle multiplex modellen, en hebben dacht ik ook een hele goede reden.
Ik geloof dat die voor een luchtlaagje zorgde die juist luchtstroming bevorderde.

Ik heb ook modellen gezien waarbij ze er niet op zaten, dus een mal zonder puntjes is ook een optie.
Dat zou betekenen dat ze die puntjes er expres op hebben gedaan denk ik?

propbalancer? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Propbalancer.jpg

Je spant de prop (in dit geval fan) op tussen die 2 "kegels". De ene kant van de schroefdraad (welke aan alle 2 tot een punt geslepen is) zet je TEGEN een magneet aan de ene kant, en de magneet aan de andere kant moet er net van af staan. Zo trekken de magneten de "as" (schroefdraad) netjes recht, en kun je met de minste weerstand het spul laten roteren :)

EDIT:
en dan de vraag dus: de puntjes wel of niet uit de EDF tube halen??

Laatst bewerkt:
Bij een EDF moet de inlaat en uitlaat zo glad mogelijk, met zo min mogelijk verstoring en wervelingen recht de rotor in.

Bij een turbine maakt dat niet zoveel uit, die zuigt desnoods aan via de paneel naden ;)

Bij een EDF moet de inlaat en uitlaat zo glad mogelijk, met zo min mogelijk verstoring en wervelingen recht de rotor in.

Bij een turbine maakt dat niet zoveel uit, die zuigt desnoods aan via de paneel naden ;)

ok, dus jij adviseert om de boel glad te schuren in de in- en uitlaat?!

Je zou het kunnen proberen. Stroom en stuwkracht ervoor meten en erna. Ik gok dat je het nauwelijks merkt.......

Propbalancer.jpg

Je spant de prop (in dit geval fan) op tussen die 2 "kegels". De ene kant van de schroefdraad (welke aan alle 2 tot een punt geslepen is) zet je TEGEN een magneet aan de ene kant, en de magneet aan de andere kant moet er net van af staan. Zo trekken de magneten de "as" (schroefdraad) netjes recht, en kun je met de minste weerstand het spul laten roteren :)

EDIT:
en dan de vraag dus: de puntjes wel of niet uit de EDF tube halen??

:offtopic:

Oké bedankt weer wat geleerd. Ik heb namelijk een EDF setje die compleet voor gemonteerd was en eigenlijk heel netjes gebalanceerd draaide, maar ik heb de nare eigenschap alles uit elkaar te halen, en daarna loopt dus nu steeds aan 1 kant de fan aan. Maar dan kan ik beter de unit waar de fan in draait veilen in plaats van de fan zelf lijkt mij! of moet ik een Prop/Rotor balancer aanschaven?

:ontopic:

Ik denk dat serieus die kleine ribbeltjes niet je flow beïnvloeden, en dat je het niet gaat merken als je dat helemaal glad gaat maken. Als het nou een heel smalle nauwe ingang was (dirty mind is a joy for ever :rolling:) maar er is genoeg ruimte om lucht aan te zuigen en er uit te blazen.

@ Marwin: dan is je unit niet mooi rond (waarschijnlijk gebeurd met het terug erin plaatsen) Dus daar moet je even naar kijken.

en jah, ik denk ook niet dat het verwijderen van die kleine stipjes echt veel gaat helpen, maar als iemand zeker weet van wel, en er ervaring mee heeft, dan lezen we het wel :)

zwaartepunt F-86

Hoi, ik heb wat meer ruimte gemaakt voor de accu maar ik krijg hem niet maximaal naar voren omdat hij dan tegen de onderkant van de cockpit komt (ik zou dan in de cockpit moeten gaan snijden en dat vind ik eigenlijk zonde...). Herkent iemand dat?

Gevolg is dat als ik uitga van een zwaartepunt op ongeveer 107 mm (volgens de handleiding) dat er dik 20 gram in de neus moet. Dat is wel erg veel. Wat zijn jullie ervaringen met het zwaartepunt en het plaatsen van de accu en het toevoegen van extra gewicht? Al met al een lastig baasje die F-86.

Alvast dank.
grt
Mark

PS heb net een interessante link gevonden met een uitgebreide test. Daarin wordt ook geklaagd over het niet passen van de accu. Je kunt links op de site engels selecteren in plaats van het frans: http://www.bungymania.com/f86sabrejpw/index.html.

Laatst bewerkt:
het zwaartepunt van de f86 moet niet op 107 liggen toch? Moet je even op rcgroups kijken... (of sven/steven moet het nog uit hun hoofd weten?)

Ik heb het originele zwaartepunt en met een lichtere accu heb ik ongeveer 15g lood in de neus. Hiermee vliegt hij echt perfect. Gisteren nog weer een paar vluchten gevlogen en het is echt prachtig om te zien hoe stabiel die kist vliegt op 30cm boven het asfalt ;) Ook mooie grote lage bochten zijn lekker stabiel.....

Ik heb het originele zwaartepunt en met een lichtere accu heb ik ongeveer 15g lood in de neus. Hiermee vliegt hij echt perfect. Gisteren nog weer een paar vluchten gevlogen en het is echt prachtig om te zien hoe stabiel die kist vliegt op 30cm boven het asfalt ;) Ook mooie grote lage bochten zijn lekker stabiel.....

Hmm, ok, dus jij zegt dat het originele CG (volgens het boekje) dus wel ok is. :P ok, dan weten we dat ;)

Kan ik helemaal beamen! De Nano van Herman vloog gisteren super! Wel net een stofzuiger, maar dat nemen we op de koop toe. Viel trouwens wel in het niet bij de turbine.. :):) Is die Nano van jou eigenlijk 'out of the box' Herman?

Back