Robbe Nano Jets

Inkepingen? Zou best kunnen, ik heb zoiets nog nooit echt goed bekeken. ;)
Ik dacht alleen dat plakband bij 50.000 toeren niet zo lekker zou blijven plakken.
We zien het vanzelf. :p

De HK versies zijn binnen bij Airbus. Vanavond komt hij naar mij, dan gaan we de boel eens bekijken :)

Versies die we hebben dan: de f18, de amx, en f86

zeer waarschijnlijk vervangen we gelijk de servo's, en balanceren de fans :) (uiteraard meten we de amps, voor, en na)
We zijn benieuwd;)

We moeten alleen het goede zwaartepunt nog hebben,
daar klopt geloof ik geen hol van in het boekje. :lol:
Weet iemand het toevallig van die drie modellen?

We moeten alleen het goede zwaartepunt nog hebben,
daar klopt geloof ik geen hol van in het boekje. :lol:
Weet iemand het toevallig van die drie modellen?

De Robbe F-18 zou op 42mm van de neuslijst liggen.
Even gekeken met lipo maar zonder ontvanger zou dat wel eens juist kunnen zijn gezien hij dan iets achterover wil (zonder ontvanger)
Helemaal zeker ben ik daar niet van want die van mij ligt hier mooi te zijn op de kast en een beschrijving heb ik er niet bij helaas.

Gr. Geert-Jan

Klopt !
Bij de F-18 is het 42 mm en die is goed,.eerste vlucht gehad,.was prima.
Was door regen heel kort dus moet er min nog 2 doen voor een ervaring verslagje.

Geluidsmeting

Heeft iemand ooit een geluidsmeting gedaan met de nanojets? Bij ons op de club speelt de discussie over het geluid van electrokisten (waaronder edf-jes). De norm is max. 80 dB. Het is misleidend soms wat onlangs hebben we een depron F-22 gemeten met een duwprop in het midden van de romp. Die maakte een gillend geluid waarvan bijna iedereen dacht dat het ruim boven 80 dB zou zitten. Wat bleek? slechts 71 dB! Ik ben daarom benieuwd of iemand weet wat de nanojets doen qua geluid.

Mvg,
Mark

Goed, gisteren de f86 van airbus uitgepakt en aan begonnen.

de kist ziet er pri-ma uit.

we hebben eerst de servo's vervangen door sterkere en betere (wat voelen die standaard servotjes ook FLUT aan zeg....)

toen de boel aangesloten om de fan te testen, en ja hoor: loopt aan.
Die moeten we vanavond dus even aan passen en uitbalanceren.

Verder moeten we nogal wat aanpassen om de 1300 mah lipo erin te vrotten, maar dat komt wel goed :)

De amx heb ik ook even snel uitgepakt en bekeken, wat me bij (alle 2 de kistjes die we bekeken hebben) opvalt, is dat de kapjes (cockpitkapjes) voor geen meter passen...

maar goed, niets wat we niet aan kunnen passen....

foto's volgen.

GOED, kleine foto reportage :P hahaha

Den belg is bezig zijn nieuwe schatje uit te pakken:
DSCN3996.JPG

Flinke dozen toch nog....
DSCN3997.JPG

(dozen van de andere 2 jets dus)

Zo, even snel in elkaar geschoven, ziet er puik uit!
DSCN3998.JPG

Een blik in de "mond" van dit toestel:
DSCN3999.JPG

De ruimte waar we een iets grotere accu in moeten gaan vrotten:
DSCN4000.JPG

Gelijk begonnen met het vervangen van de standaard (HEEL zwakke) servo's:
DSCN4001.JPG

(de blauwe zijn dus de nieuwe ;) )

Vanavond gaan we de fan uitbalanceren en zorgen dat hij niet meer aan loopt.

Daarna gaan we verder met de f18 van sven :)

accu plaatsen F-86

Hoi, ik heb problemen met het plaatsen van de accu in mijn F-86. Er zit standaard een 950 mAh bij en die past niet, althans ik krijg de cockpit er dan met geen mogelijkheid meer op zonder hem te slopen. Ook een kleinere 850 mAh past niet. Hoe hebben jullie dat opgelost met de F-86? Ik snap gewoon niet dat dit kan gebeuren; dat ziet Robbe toch ook dat dit niet werkt zonder de boel kapot te maken? Alvast dank!
Mvg,
Mark

PS Tadango weet jij een oplossing aangezien jij ook een F-86 hebt?

Hier gaan we de f86 ver genoeg verbouwen om die accu te laten passen 1300mah dan wel.

Als de belg daar mee aan de slag gaat, komen daar wel foto's van.

Gisteren zijn we verder gegaan aan onze 3 muggen.

Als eerste de fan van de f86 bewerkt, want die liep aan.
Ik had 4 testruns nodig om hem netjes draaiend te krijgen, maar hij draait nu heerlijk stabiel. Trekt statisch vol gas net 14A (eerst 18).

De F86 hebben we gisteren ook in elkaar gelijmd. LET WEL OP: haal de verf van de contactoppervlakken af.... want anders heb je gegarandeerd veel kans op loslaten! Lijm schuim op schuim dus! Alles is met epoxy gelijmd (5 minuten)

Toen zijn we verder gegaan aan Sven zijn f18.
Als eerste alles aangesloten, en KLEIN beetje gas: SCHUURRRRRRRRR
oei, die loopt ook al flink aan... EDF unit ziet er mooi rond uit, dusssss ook het fannetje eruit.
Na bewerken en balanceren loopt ook die perfect, op 12 amp vol gas :P
Sven heeft vervolgens zijn originele servo's getest, omdat het toch wat moeilijk was die te vervangen... (bedrading liep onder de edf door). Maar 1 servo was zowaar al gewoon dood, deed bijna niets....
DUS edf eruit, en servo's maar vervangen... die werken nu dus ook :)

Hebben een paar foto's gemaakt van de f86 die klaar is, maar die komen nog wel :)

Ik hoop vanmiddag iets te kunnen doen aan mijn AMX :)

Trouwens: die dingen geven toch echt serieus thrust hoor.....

plaatsen accu

Sorry voor mijn wat verhitte reactie over het niet/slecht passen van de lipo maar ik vind het irritant dat wanneer je je kistje netjes hebt afgebouwd en dan past de lipo gewoon niet en moet je weer van alles gaan aanpassen....:-(

Met name is de lipo (zowel de bijgeleverde 950 mAh als de 850 mAh) te hoog en kan de cockpit er niet fatsoenlijk op.....Vandaar mijn vraag: hebben andere F-86 bezitters er ook last van en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?

Mvg,
Mark

Sorry voor mijn wat verhitte reactie over het niet/slecht passen van de lipo maar ik vind het irritant dat wanneer je je kistje netjes hebt afgebouwd en dan past de lipo gewoon niet en moet je weer van alles gaan aanpassen....:-(

Met name is de lipo (zowel de bijgeleverde 950 mAh als de 850 mAh) te hoog en kan de cockpit er niet fatsoenlijk op.....Vandaar mijn vraag: hebben andere F-86 bezitters er ook last van en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?

Mvg,
Mark

klopt, heb je helemaal gelijk in, standaard moet het gewoon passen, slecht dat dit niet zo is. Maar... heb er nog iemand over gehoord.

Heb je de lipo zo liggen dat het CG goed is??

Hoe hebben jullie die fan nu gebalanceerd?

Er uit gehaald (uiteraard), moertje uit het puntje, en op een propbalancer. Dan bladen nummeren en HEEL veel rond draaien, en kijken welk blad onder komt. Het geloof ik elke fan wel 5 x gebalanceerd, maar dit resulteert wel in (voelbaar) meer thrust, minder amps, en meer toeren (hoorbaar)

OW, en met een HEEEEEEEEEL fijn schuurpapiertje echt HEEEEEEEEEELE kleine beetjes afgeschuurd van de fan. Als je 1 korreltje schuurpapier over het randje van de fan haalt, is de balans al anders!! Je kunt er niets in of op plakken, daar is het te klein voor.

Laatst bewerkt:
De originele accu past inderdaad net niet lekker. Ik heb een slagje kleinere en die passen maar je moet tegelijk de cockpit kap erop zetten en de accu op zijn plek leggen. Ach, het is schuim :) Mesje erin en klaar.....

De originele accu past inderdaad net niet lekker. Ik heb een slagje kleinere en die passen maar je moet tegelijk de cockpit kap erop zetten en de accu op zijn plek leggen. Ach, het is schuim :) Mesje erin en klaar.....

Idd, en anders even met de dremel wat druimte maken he ;) zo gaat Airbus het ook doen met zijn f86, maar goed, daar gaat een stuk grotere accu in.

Wel jammer dat ze zo weinig ruimte hebben gemaakt, de f18 en amx zijn beter bedeeld kwa ruimte.

Moet je bij de Robbe jetjes ook de servo's vervangen?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Moet je bij de Robbe jetjes ook de servo's vervangen?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Is in mijn ogen wel het beste, volgens mij staan er in dit topic iig al een aantal meldingen dat het niet goed werkte bij originele robbe toestelletjes, toch?

Bij mij waren ze al gewoon verrot toen ik hem voor het eerst aansloot.
Een hoop gekraak en gepiep en geen beweging in te krijgen.
Het zijn leuke jetjes maar ze hebben wel veel liefde nodig. :lol:

Idd, en anders even met de dremel wat druimte maken he ;) zo gaat Airbus het ook doen met zijn f86, maar goed, daar gaat een stuk grotere accu in.

Wel jammer dat ze zo weinig ruimte hebben gemaakt, de f18 en amx zijn beter bedeeld kwa ruimte.

Tja het is jammer maar ik ga wel wat aan de slag met mijn dremeltje. De F-16 en F-18 zijn qua pasvorm voor de accu wel veel beter...
Bedankt voor de reacties en ik volg airbus wel met zijn F-86 want ik wil uiteindelijk misschien ook wel een wat grotere lipo gebruiken.
mvg
Mark

In en uitlaad vol gietpuntjes? Nie goe voor doorstroming rechte lucht..
(turbulente lucht neemt veeel ruimte in beslag)

Back