schuim en balsa: voor- en nadelen

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Nadat diverse voor- en tegenstanders van balsa resp. schuim (waaronder ikzelf :oops: ) elkaar in de haren gevlogen zijn op het Strega draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9670&postdays=0&postorder=asc&start=210, ben ik niet te beroerd om me te laten voorlichten over de voordelen van piepschuim (als materiaal om vliegtuigen van te bouwen) boven balsa.

Ik kan een voordeel bedenken: schuim is vast goedkoper dan balsa.

En verder weet ik het echt niet. :nooo:

Wat heeft/kan (met) schuim wel, dat (met) balsa niet kan.

Ik ben benieuwd. :?

Merci.

jan

het bouwt enorm snel.
vleugels, kernen snijden, beplanken, voor achterlijkst erop, en klaar is je vleugel.
ik vind een schuimvleugel ook nog eens enorm stevig ook.

Nou Jan, hier gaat tie dan..................

Alles bij elkaar gerekend, schuim, glasmat, epoxy, evt. carbon etc... is schuim BESLIST NIET GOEDKOPER DAN BALSA!!

Enkele VOORDELEN van schuim,

- ieder willekeurige vorm is mogelijk, dubbel gebogen vlakken etc.

- mits goed toegepast, sterker dan hout. Zie de GIGA spanwijdtes van zweeftoestellen.

- Bouwt in zekere mate sneller, normaal gesproken heeft epoxyhars zo'n 24 uur nodig om verder verwerkt te kunnen worden. Met Balsa & CA lijm kun je continu door werken

Enkele NADELEN van schuim,

- Is NIET altijd lichter dan hout

- Je moet ervaring hebben met schuim en Epoxyharsen om het optimale resultaat te kunnen bereiken.

- Is meestal duurder dan hout, helemaal voor 1 exemplaar van een toestel

- Je hebt speciaal gereedschap zoals, snijtafel etc nodig

Je ziet maar weer eens, ales heeft zo z'n voor- en nadelen. Ik probeer altijd een goed compromis tussen hout & schuim te vinden :)

Cheers,

Appie

Kijk es wat een mooi kapje: :P

kabriolin_03.jpg

En jawel...styropor! :P

kabriolin_04.jpg

Appie noemde als voordeel van schuim:

ieder willekeurige vorm is mogelijk, dubbel gebogen vlakken etc.

Niet om 't een of 't ander, maar dat is met balsa net zo goed mogelijk.

Niet op de manier zoals ik het wilde doen bij de rug van de Strega.

Maar dat zou met schuim OOK niet gelukt zijn (een plaat naar een dubbel gebogen vlak buigen).

Er is geen enkel vast materiaal dat zich naar twee richtingen tegelijk laat buigen (zonder te kreukelen)!!

Dus dat 'voordeel' strepen we weg. :wink:

jan

(Voor ik op de vingers getikt wordt: Inderdaad, metalen kun je 'kloppen' (?) etc., en dan ontstaan inderdaad bollingen. Klopt.)

Jan,

Ja dat doen we ook niet met het BUIGEN van een plaat, maar dat maken we uit een BLOK schuim !

DUS DAT VOORDEEL LATEN WE STAAN :D

Grts,

Appie

Collegae!

Ik trek me nu toch even terug uit de discussie, want dit gaat zee-ën van tijd kosten.

Vandaag genoeg berichten gepost, vind ik. :yes:

(Ik blijf het uiteraard wel volgen.)

jan

Om dit uit een blok balsa te schuren gaat gewoon veel meer tijd in zitten. Met schuim heb je, mits je al voorbereidingen hebt getroffen m.b.t. templates, binnen een korte tijd de gewenste vorm. Het is gewoon veel makkelijker in vorm te manipuleren dan balsa. :)
Vleugels maken gaat met schuim ook echt zo makkelijk en snel vergeleken met built-up dat ik voortaan altijd schuim ga gebruiken. :D

Helemaal mee eens Jonathan :yes:

Probeer maar eens een romp zoals van de Global Hawk uit een blok Balsa te schaven/schuren, gaat niet lukken :nooo:

Voor kleine kapjes etc. (dat is denk ik wat Jan bedoeld) gaat het met Balsa eigenlijk net zo makkelijk als met schuim, alleen het overtollige materiaal (aan de binnenkant) verwijderen gaat weer makkelijker met schuim!

Conclusie, van beide materialen de goede eigenschappen gebruiken en dit combineren tot een heel goed geheel........

Groet,

Appie

En dan hebben we het nog niet over de prijs van een blok balsa dat groot
genoeg is om de Global Hawk-romp uit te snijden.... :roll:

@ Aldert : het gaat hier om vliegtuigen, niet over een kano. Een modelbouwer gaat geen balsaboomstam nemen en die in vorm kappen. In balsa kan je ook een Global Hawk bouwen, alleen zou ik er nooit aan willen beginnen, ik zou ook resoluut voor piep kiezen.

Collegae!

Heel veel kan wel, maar er zijn ook dingen die je niet kunt met schuim. :nooo:

Een mooi voorbeeld is wat deze meneer doet, en dan moet je voor de gein eens kijken bij de rohbaufoto's van zijn modellen. 8O

http://www.m-ohlwein.de/

(Als ik dat zie denk ik: 'Ja, mij, armzalige knoeier, past slechts nederigheid . . .' :yes: )

jan

Gerard_nl schreef:

als ik dat zie denk ik alleen maar "jezusmina waar heeft ie zin in"

Huh? 8O :roll: :?

Daar snap ik dus helemaal niks van. :nooo:

Deze meneer beleeft duidelijk veel plezier aan wat 'wij' ( :roll: ) ook leuk vinden: vliegtuigen bouwen. :D

(Dit is het modelbouwforum. Of moeten we de naam veranderen?) ( :nooo: )

Niet maar wat in elkaar plakken, maar perfect, schitterend, schaal, en dus met kiefer, balsa, sperholz, linnen, koper, staal, etc.

En met een niveau van 'ambachtelijk kunnen' zoals je dat maar zelden ziet. :worship:

Hoe kun je daar nou geen zin in hebben? :|

Mij niet begrijpen . . . :nooo:

jan

PS
Ik vraag me af wat er gebeurt als je hem (piep)schuim laat zien (met de suggestie erbij om dat ook eens te proberen . . . :schrik:).

tja ieder zijn heug en meug dat zie je maar weer.
ik persoonlijk zou absolut geen zin hebben om zo'n enorme kist uit hout te fabriceren, veel te veel werk.

dan krijg ik helemaal ruzie met de vrouw dat ik nooit meer beneden benn ook nog es :wink:

Collegae!

Ik heb er ook geen tijd voor, en waar hij drie jaar over doet, zou mij . . . laat maar. :yes:

En ruzie met moeder de vrouw: dat is het ook niet waard. :nooo:

Maar het gaat om de idee: om iets echt moois te maken.

Dat mag natuurlijk ook een klein model zijn (klein maar fijn :D ).

jan

Ik heb al een aantal modelletjes gemaakt met de lost-foam methode en ben dar goed tevreden over. Ik zie hier ook wel voordelen in tegenover balsa.
- een RC buizerd, op 4 avonden heb je een romp die klaar is om te lakken. Met balsa zou ik waarschijnlijk enkel een hoopje spanten gehad hebben. De complexere vormen hoef je maar wat te schuren. Met de juiste voorbereiding (het blok piep zo goed mogelijk in vorm snijden met een hete draad) heb je niet zo gek veel schuurwerk.
- Het piep heb ik maar voor een stuk weggehaald en zo heb ik een sterke, lichte romp overgehouden. Ik denk zelfs lichter dan met balsa.
- Voor een sportmodel van een laagdekker van 1m40 heb ik hetzelfde gedaan. Maar alvorens ze met glasmat te bekleden heb ik in of op het piep het motorspant, spanten voor de vleugelbevestiging en een versteviging waar de vleugel zit gelijmd. Vervolgens glasmat erover, de benodigde ruimte voor besturing en tank uithollen, schuren , plamuren en schuren en klaar om te lakken.
- Op een paar dagen heb je een romp van de meest gecompliceerde vorm.
- Met balsa moet je ook schuren en plamuren, dus dat maakt geen verschil, enkel nog 3 lagen spanlak, poriënvuller…
- Van het ogenblik dat er een glasmat op de romp uit piep ligt is hij ook veel beter bestand tegen indeuken, krassen enz. tijdens het bouwen.
- Tapse vleugels, vleugels met profiel verloop: 2 mallen maken, snijden, beplanken en je bent al een heel stuk verder.
- Dit soort vleugels is gewoon beresterk. Ik heb ooit eens een Puma vleugel gesneden. Boven en onder een ligger van balsa van 3 mm dik en 4 cm breedt erin gelijmd. En dat was alles, geen verdere beplanking of verstevigingen enkel bespannen. Die was niet over te sleuren in de lucht en ik heb die heeeel grondig getest.
- Vleugels zijn vrij gemakkelijk kaarsrecht te maken, trekken ook veel minder krom
- Vrij zuiver vleugelprofiel.
- Wat ik ook toepas is een gemengde bouwvorm: een balsa doos als basisconstructie met een rug uit piep dat beplankt is. Dit om het bouwgemak.
- Motorkapjes in de moeilijkste vorm, een avondje of 3 werk, en ze zijn volledig hol. Bij een balsa kap is moet je zien dat je nog plaats hebt voor motor en demper (in geval van verbrandingsmotor)
- Doordat het sneller gaat kan je meer verschillende modellen testen
- Prijs: voor de romp van een sport model van 1m40 heb je een blok piep nodig, 2m glasmat 10€ en 100gr epoxy 3 €, ruwbouwromp dus pakweg 15-20 euro klaar om te spuiten; tel je balsa kosten maar eens op en dan moet je dat vaak ook nog afweken met glasmat, poriënvuller…

Enkele nadelen van piep:
- ellipsvleugels zijn niet te snijden vb spitfire, of de vleugels van mijn RC-buizerd
- Epoxy is behoorlijk ongezond, doch balsastof is dit ook (onderschat dit niet)
- Met balsa kan je in sommige gevallen lichter bouwen
- Balsa is misschien iets gemakkelijker / mooier te herstellen (al is dat ook niet altijd van toepassing)
- Je hebt apparatuur nodig om te snijden
- Oldtimer modellen horen nu eenmaal van hout te zijn. Je kan geen Wright flyer of bleriot maken met vleugels uit piep (laat staan de romp)
- Balsa fanaten vinden het maar niks en zien dit niet voor “vol” en vinden dat je niet echt bouwt. Men vindt dit niet "mooi" bouwen. Een echte modelbouwer moet van boven tot onder bedekt zijn met een laag balsa stof
- Het vereist wat experimenteer werk om het allemaal goed onder de knie te krijgen.

Back