scratch p-66 vultee vanguard WWII

Tippen van hoogte en vleugel altijd dwars lijmen, dus met vezel richting vliegrichting.
Houd het kromtrekken tegen.
Is ook de reden waarom bij een rib steeds de vezel horizontaal is, de vezel heeft zo de meeste weerstand.
Maar je hoeft je stabilo daarom niet te veranderen, tippen zijn dik genoeg.
Op je plan staat nl de vezelrichting weergegeven, zijn die heel dunne lijntjes.

Johan.

wacht hoor, nu ben ik even niet meer mee.

stabilo = van L naar R (of R naar L :D)
richtingsroer = van Boven naar onder
vleugel= van L naar R

begrijpen we elkaar goed nu?

trouwens op dat plan dat ik hier heb staat er niets van vermeld hoor, het plan is niet zo gedetailleerd....

Tippen van hoogte en vleugel altijd dwars lijmen, dus met vezel richting vliegrichting.
.

Johan.

Hoi Juweeltje.

Zal het eens proberen om het in het Nederlands uit te leggen ipv. mijn dialect.

http://
Richtingsroer van boven naar onder, dit is hol, de vezel van de ribben die er zich in bevinden liggen in vezelrichting horizontaal terwijl de vezel van de beplanking vertikaal is.
Geen kromtrekking mogelijk door het kruisen van de vezels.
Moest het gemaakt zijn uit een volle plank moest er bovenaan een stukje gelijmt worden met de vezels horizontaal evengoed onderaan.

http://
Hoogteroer, hier liggen vezels van beplanking zowel als blokjes op de uiteinden in de zelfde richting, de ribbetjes echter in vertikale richting.
Doordat ze niet te groot zijn en ze mede beplankt worden kan het, als de beplanking niet mede over de blokjes gaat moet de vezel hier ook vertikaal tegen het hoogteroer worden aangebracht.

Met andere woorden, de vezelrichting voor tippen van ... moeten altijd in de zelfde richting geplaatst worden als de vezel in de ribben verloopt.
Balsa is nooit 100% droog, daarom is het wisselen van vezelrichting bevorderlijk om kromtrekken te beperken.

Nu ja, zo is het mij geleerd en pas ik het nog steeds toe met enkele uitzonderingen daargelaten zoals met volledig beplankt zoals bovenstaand vermeld.
Mogelijk zijn er andere meningen, maar dat horen we dan wel.
PS. Heb inmiddels op een vergroting gezien dat je de lijntjes zelf geplaatst hebt op het plan bij de stabilo.

Johan.

Laatst bewerkt:
@johaver, a bedankt voor het woordje uitleg, nu begrijp ik het volledig :-)

Er is dan toch een uitzondering, de romp zelf.
Daar liggen toch de balsa lattjes (5x5) mee met de richting van de balsa afdekking, kan dat dan eigenlijk geen kwaad....?

Ik heb inderdaad de vleugeltippen wat anders gemaakt, ( zie op foto stabilo rechter vleugeltip)
Volgens plan moest ik gewoon de tip tegen het stabilo lijmen ( zie linker tip)
Maar om wat meer stevigheid heb ik nphet iets anders gedaan
Andere lijnen heb ik niet getekend

Hoi Juweeltje.

Weet niet wat je hobbywinkel in huis heeft.
Maar vraag eens of hij RC#PLUS. servo's heeft.
Hier zijn 5 uitvoeringen van, gaande van mini tot normaal.
Het zijn low budget servo's en zeer betrouwbaar, als je in mijn draadje naar mijn landingsgestel kijkt zie je een servo voor 7kg. deze kost 10,50€.
Hiervoor kan je niet in Hong Kong bestellen.
Mijn zoon gebruikt deze van 7,35€ in zijn Ultimate.
Heb je graag een adres waar bestellen stuur dan maar een PB naar mij.

Johan.

Jep.

Maar zoals ik eerder melde, laat maar zitten, ze zijn dik genoeg.
Maar normaal hadden ze gemoeten als je vleugeltips.

Johan.

wat aan het staartgedeelte gewerkt met volgend (voorlopig resultaat)

het masief balsa staartstuk vergde toch wel aardig wat uurtjes werk ....:cool:

maar ik ben zeer tevreden, alles past perfect ....

Back