Shuntweerstand bouwen.

(Dit maar in accu-techniek omdat ik geen "electro" forum kon vinden. Er is wel electro-vliegen, maar het is m.i. juist ook voor auto-bouwers handig...)

Een kennis wil graag grotere stromen meten. dwz, mijn multimeter gaat maar tot 10A (een paar seconden 20A). Da's niet genoeg als je met dikke dingen aan het experimenteren bent.....

Wat ik heb gedaan is ik heb een stuk van 19.2cm 12AWG draad genomen en dat als shunt-weerstand gemonteerd. Omdat hij toch al deans "shunt-schakeling-adapters" had, heb ik er een deans stekker aan gesoldeerd.

Dan gaan er twee dunnne draadjes naar de 200mV aansluiting van de multimeter!

Volgens de standaard tabel zou 19.2cm 12AWG ongeveer 1 mOhm moeten zijn. Dat blijkt bij mijn goedkope draad toch iets meer te zijn. Ik heb hem daarna dus wat ingekort. Natuurlijk weer iets te veel, dus nu geeft ie iets te weinig aan. Maar wel heel redelijk in de richting. Als je zin hebt kan je het allemaal natuurlijk precies calibreren.

Calibreren gaat als volgt. Als je twee meters hebt, zet je ze in serie, anders moet je je behelpen met achter mekaar metingen doen. De ene met de shunt de andere in de normale ampere stand. Vervolgens regel je een 15A belasting, en vergelijk je de waardes. Geeft de meter met de nieuwe shunt te veel aan, moet je het stuk draad wat inkorten. Geeft ie te weinig aan, kan je het beste overnieuw beginnen.

Met 12AWG denk ik dat ik tot zo'n 100A durf te meten. het vermogen in het stuk draad is dan 100A * 100mV = 10W! Dat zal dus serieus warm worden. Ik probeer een dezer dagen de fotos er bij te zetten. Hoewel er niet veel aan te zien valt.
 
dit is wel leuk gevonden ;) bij ons op school meten we zo ook de stroom door onze machines maar ik ben er nog nooit op gekomen om dit ook toe te passen in de modelbouw :D
 
Nu we hier over zo'n stromen bezig zijn, weet iemand hoeveel stroom een truck motor vraagt? Het gaat over een Carson Venom truck.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik een schakelaar zou willen inbouwen op de connector waaraan ik de batterij hang. Ik maak een parallelle aftakking naar de regelaar en naar een multiswitch maar de multiswitch heeft geen schakelaar. Dus dacht ik van 1 schakelaar in serie te zetten op die connector om alles in 1 keer te kunnen afzetten ;)
 
Wild idee mischien, maar het aantal A's o pde moter en regelaar zou een indicatie kunnen zijn. Wat de accu max kan leveren geeft ook een indicatie voor de bovengrens.
Jakko
 
Aan een statische meting, met multimeter of iets dergelijks heb je niks, niet met een vliegtuig en al helemaal niet met een auto.
Dus de enige goede manier om te meten is als de auto optrekt, rijdt, remt.

GJ
 
GJ, aan een meting in een extra-beladen vliegtuig/auto heb je helemaal niks! Zo'n Wattmeter weegt ook wat!

Beetje overdreven, maar iedere meting levert informatie op. Voor mijn DT750 motor met 1045 prop kan ik met deze shunt (maar ook "net" met mijn multimeter) gewoon meten dat ie bij volgas 12A trekt. Dat betekent dat ik met een 15-18A ESC toe zou kunnen. Dit soort metingen zijn dan gewoon nuttig.

Een vriendje heeft een eigen motor gebouwd. (niet herwikkeld, gewoon gebouwd!) Van dat ding wilden we dus de stroom meten, terwijl het ding nergens heengaat.... Vandaar dat we deze oplossing hebben gekozen.
 
Als hij iets meer weerstand heeft is perfect!!! Zet er een potmeter tussen en kan je perfect de boel calibreren. Je krijgt bv 1.12 mV per A uit dat stukje en met een potmeter (buitenste pootjes over de input, sleep contact en - naar de meter) en je kan de potmeter uitgang exact op 1 mV per A afregelen. Potmeter van 1 of 10kOhm is ideaal, je meter ingang is toch hoog omig en de shunt laag.
 
Verschil is dat dynamisch bij een vliegtuig de stroom omlaag gaat en bij een auto juist omhoog. Voor een autotje zou je of dat ding mee moeten nemen of een rollerbankje moeten maken om een beter idee te krijgen.

Om te bepalen of de motor en de regelaar bij vliegtuigen niet over belast worden is een statische meting ruim voldoende. Wil je weten wat hij in de lucht doet wordt het lastiger. Trek er 10% af van wat je op de grond hebt gemeten en je zit in de richting.

Optie 2 is continue volgas, dan uit na X tijd. Accu weer vol laden en kijken wat er uit is of nog beter, ontladen en kijken wat je nog over had en dan weet je ongeveer wat hij in de praktijk doet. Alleen bij lipo's is volledig leeg trekken ook niet alles. Je zou dan eerst een ijkpunt kunnen maken op basis van onbelaste spanning. bv 3,7V per cel. Dus vol laden, dan leeg trekken tot 3,7V onbelast en dan zie je wat er aan mA uit is.

Beetje een omweg maar voor vollast zit je dan wel behoorlijk goed.
Piekstromen bij autotjes kan je zo niet meten. Gewoon hopen dat je regelaar goed genoeg is.
Kortsluitstroom zal de hoogste piek zijn.
Als dit voor brushless ook geldt zou dit U(Accu spanning) / Ri(weerstand van de spoelen) zijn.
 
Aan een statische meting, met multimeter of iets dergelijks heb je niks, niet met een vliegtuig en al helemaal niet met een auto.


Ik doe al 15 jaar niks anders.
Heb mijn A-meter zelf gemaakt en meet alleen statisch op de grond.;)

Zo weet ik altijd wat een motor met welke prop statisch trekt .

En ook alleen dat wil ik weten .

Ik heb daar door nog geen motor of regelaar stuk gehat.

Mvg Johan
 
Als je tevreden bent met een statische meting, prima.
Maar wij vliegen met vliegtuigen die op de grond een overtrokken prop hebben, dus minder stroom trekken.
Met een logger kan je ook nog veel meer te weten komen, temperatuur, toerental, etc.
En ik zou echt niet weten hoe je een auto of boot kan meten met een statische meting.


GJ
 
Gek, mijn stroom loopt terug in de lucht..... of het moet wel erg overtrokken zijn mar 99% is dat niet. Dan nog is het verschil erg weinig, minder dan 10%
 
De ervaring dat de motorstroom in de lucht maar weinig terugloopt heb ik ook. Dat komt dus niet overeen met de vele verhalen die je hoort dat in de lucht het stroomverbruik wel 30% zou moeten dalen.
 
Zelf een meetshunt maken is helemaal niet zo moeilijk en het kan nog behoorlijk nauwkeurig ook! Toen ik op de MTS zat moesten we onze eigen meetsysteem maken welke minimaal stroom en spanning moest kunnen meten. De tekening hieronder is de shunt die ik destijds heb gemaakt maar dan aangepast aan de "eisen" die de huidige modelbouwer er aan stelt (veel hogere stroom). :mrgreen:

Rew heeft al een hele goed voorzet gegeven maar hij staart zich een beetje blind op de lengte van de koperdraad die hij als shunt gebruikt. De lengte is namelijk niet zo kritisch.

Neem een stukje 2mm dik koperdraad van ongeveer 25cm lang. Buig daarvan de laatste 1,5 á 2cm haaks om.

Neem een stukje printplaat met koper aan één kant van ongeveer 25cm lang en 5cm breed. Snij daar in het midden een stukje koper weg zodat er twee geïsoleerder "eilanden" ontstaan. Als 25cm lang print materiaal niet voorhanden is kan je ook korter nemen maar dan moet je de draad in een zig-zag vouwen om hem op de kortere print te laten passen.

Boor twee gaten van Ø2mm in de print en wel zo dat je de omgebogen uiteinden van de koperdraad er doorheen kunt steken.

Soldeer de koper draad aan de onderkant vast op het koper van de print en soldeer er een paar stevige kabels aan waar de maximaal te meten stroom makkelijk doorheen kan.

Soldeer nu twee dunne draadjes op ongeveer 19cm afstand van elkaar op de dikke koperdraad. Die draadjes zijn om de multimeter op aan te sluiten.

Nu is je shunt eigenlijk al klaar alleen de calibratie nog. Daarvoor zal je eigenlijk een Ampèremeter moeten kunnen lenen die minstens 50A, of liever nog meer, kan meten.

Sluit die multimeter in serie met je eigen shunt aan op een belasting en meet de stroom.

Wijst jouw multimeter samen met jouw shunt te veel aan dan moet je de draadjes waar de multimeter mee aangesloten is dichter naar elkaar solderen. Je kan één draadje lossolderen en dichter naar het midden weer vast solderen. Indien nodig kan dat ook nog met de andere draad. Zo kan je de meter behoorlijk nauwkeurig krijgen.

Wijst jouw multimeter samen met jouw shunt te weinig aan, en die kans is het grootst, dan kan je de draadjes verder uit elkaar solderen.
Ben je al zo ver dat je de draadjes niet verder uit elkaar kan solderen dan is er nog geen probleem. Laat die draadjes gewoon zitten en vijl met een sleutelvijltje een plat kantje aan de draad. Vijl net zo lang tot de juiste stroom wordt aangegeven.
Pas op dat je de draad niet te dun maakt! Je kan beter een klein beetje over een lang stuk weghalen dan heel veel op één plek!

Je kan ook nog een simpele en goedkope LCD paneelmeter kopen (b.v. Conrad bestelnr 134414-89). Deze kan plus en min 199.9mV aangeven en kan dus rechtstreeks op deze shunt aangesloten worden. De voeding van deze module is een 9V batterij.
Zo krijg je een redelijk nauwkeurige Ampère meter die tot wel 100A kan meten, niet veel kost en die iedereen zelf kan maken.

Let op, de onderstaande tekening is NIET op schaal!

344c7f9961769e7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ernst, precies, zo moet het!

Installatie draad moet je dus over de hele lengte de isolatie af halen. Ik heb bij mijn stukje draad nog de "hoge temp siliconen" isolatie om laten zitten.

AWG12, de dikste die ik dacht nodig te hebben had ik op voorraad. Daarvan heb ik met American wire gauge - Wikipedia, the free encyclopedia uitgerekend dat het 1 mOhm per 19.2 cm zou zijn (5.211 ohm per km).

Ik weet niet of je 2mm diameter draad bedoelt. Da's AWG 12, en dan heb je zoals ik een 19cm stuk draad nodig. In nederland worden draden vaak met de vierkante mm oopervlakte van de doorsnede aangeduid. Lampensnoer is dus 0.75 mm^2. Dan is 2 mm^2 dus awg 14, en m.i. te dun voor 100A. Dan zou 12cm moeten voldoen. Anderzijds omdat ie bij jou constructie helemaal bloot ligt, zou 10W op 12cm misschien gewoon goed gaan.

Anyway, mocht je merken dat je de limiet van je meetshunt bereikt, kan je z'n capaciteit verdubbelen door het meetstuk 2x langer te maken, en er ook 2 parallel te zetten. Kost je dus 4x meer dikke stroomdraad.
 
Het nadeel van deze oplossing is dat de bedrading tussen regelaar en accu veel langer wordt. Alleen de shunt is volgens bovenstaand bericht al een lengte van 25 cm. Daar komen de aansluitdraden nog bij! De meeste regelaars kennen een beperking in de kabellengte tussen regelaar en accu van totaal 25 cm, dus slechts 12.5 cm per draad. Dit in verband met de extra zelfinductie die wordt toegevoegd. De regelaar, en met name de condensatoren kunnen daar oververhit door worden.

Wil je toch met een shunt meten, dan heeft Conrad precisieshunts, b.v. van Isabellenhutte. Die zijn klein en kunnen met korte aansluitdragen de bekabeling worden opgenomen.
 
Anyway, mocht je merken dat je de limiet van je meetshunt bereikt, kan je z'n capaciteit verdubbelen door het meetstuk 2x langer te maken, en er ook 2 parallel te zetten. Kost je dus 4x meer dikke stroomdraad.

Helaas rew maar dat klopt niet. Tenminste, je vergeet wat! Wanneer je twee shuntweerstanden (dikke koperdraden in dit geval) parallel zet zal je over elke shunt (draad) een eigen meter moeten zetten en de waardes van die meters bij elkaar optellen.

Wanneer je shunt het vermogen niet meer kan verwerken kan je beter een dikkere draad gebruiken die dan natuurlijk ook langer zal moeten worden. Een andere manier is een kortere draad gebruiken. De meetspanning zal dan wel lager uitkomen maar dat zou je kunnen opvangen door een versterker te gebruiken. Helaas wordt dan alles een stuk ingewikkelder en is nabouwen voor de gemiddelde modelbouwer niet zo eenvoudig meer.

Met de shunt zoals ik die hierboven voorstel kan je zonder problemen 100A meten. Kortstondig is 200A zelfs wel mogelijk maar dan krijg je misschien problemen met de aansluitkabels en de solderingen. :oops:
Het vermogen dat in die shunt verwerkt moet worden is bij 100A "maar" 10W. Dat kan zo'n stuk draad makkelijk verwerken wanneer hij zo "open en bloot" op een stukje print zit.

Een andere methode is gebruik maken van een stuk weerstandsdraad. Enig zoeken op het internet heeft echter weinig bruikbaars opgeleverd. Het zal waarschijnlijk niet meevallen om aan een bruikbaar stuk weerstandsdraad te komen. Dunne draad is makkelijk te verkrijgen maar voldoende dik voor deze toepassingen valt vies tegen.
 
Het nadeel van deze oplossing is dat de bedrading tussen regelaar en accu veel langer wordt. Alleen de shunt is volgens bovenstaand bericht al een lengte van 25 cm. Daar komen de aansluitdraden nog bij! De meeste regelaars kennen een beperking in de kabellengte tussen regelaar en accu van totaal 25 cm, dus slechts 12.5 cm per draad. Dit in verband met de extra zelfinductie die wordt toegevoegd. De regelaar, en met name de condensatoren kunnen daar oververhit door worden.

Wil je toch met een shunt meten, dan heeft Conrad precisieshunts, b.v. van Isabellenhutte. Die zijn klein en kunnen met korte aansluitdragen de bekabeling worden opgenomen.
Daar heb je waarschijnlijk wel een punt. Ik heb zo'n gekochte meter waar je ook het vermogen direct op af kan lezen en zo. Daar zit ook een langere kabel aan waar ik wel een paar elko's aan heb gesoldeerd. Tot nu toe heb ik daar nog geen enkel probleem mee gehad.

Die Isabellenhütte weerstanden zijn niet zo geschikt voor deze toepassing. Je kan ze tot "slechts" ongeveer 30A gebruiken. Wil je tot het maximale van 100A gaan dan moet je de weerstand met een flinke koelplaat uitrusten om hem koel genoeg te houden.
Een tweede probleem is de wel erg dunne pootjes waar je dan tot wel 100A door zou moeten jassen. Daar heb ik toch de nodige bedenkingen bij.
 
Back
Top