(Dit maar in accu-techniek omdat ik geen "electro" forum kon vinden. Er is wel electro-vliegen, maar het is m.i. juist ook voor auto-bouwers handig...)
Een kennis wil graag grotere stromen meten. dwz, mijn multimeter gaat maar tot 10A (een paar seconden 20A). Da's niet genoeg als je met dikke dingen aan het experimenteren bent.....
Wat ik heb gedaan is ik heb een stuk van 19.2cm 12AWG draad genomen en dat als shunt-weerstand gemonteerd. Omdat hij toch al deans "shunt-schakeling-adapters" had, heb ik er een deans stekker aan gesoldeerd.
Dan gaan er twee dunnne draadjes naar de 200mV aansluiting van de multimeter!
Volgens de standaard tabel zou 19.2cm 12AWG ongeveer 1 mOhm moeten zijn. Dat blijkt bij mijn goedkope draad toch iets meer te zijn. Ik heb hem daarna dus wat ingekort. Natuurlijk weer iets te veel, dus nu geeft ie iets te weinig aan. Maar wel heel redelijk in de richting. Als je zin hebt kan je het allemaal natuurlijk precies calibreren.
Calibreren gaat als volgt. Als je twee meters hebt, zet je ze in serie, anders moet je je behelpen met achter mekaar metingen doen. De ene met de shunt de andere in de normale ampere stand. Vervolgens regel je een 15A belasting, en vergelijk je de waardes. Geeft de meter met de nieuwe shunt te veel aan, moet je het stuk draad wat inkorten. Geeft ie te weinig aan, kan je het beste overnieuw beginnen.
Met 12AWG denk ik dat ik tot zo'n 100A durf te meten. het vermogen in het stuk draad is dan 100A * 100mV = 10W! Dat zal dus serieus warm worden. Ik probeer een dezer dagen de fotos er bij te zetten. Hoewel er niet veel aan te zien valt.
Een kennis wil graag grotere stromen meten. dwz, mijn multimeter gaat maar tot 10A (een paar seconden 20A). Da's niet genoeg als je met dikke dingen aan het experimenteren bent.....
Wat ik heb gedaan is ik heb een stuk van 19.2cm 12AWG draad genomen en dat als shunt-weerstand gemonteerd. Omdat hij toch al deans "shunt-schakeling-adapters" had, heb ik er een deans stekker aan gesoldeerd.
Dan gaan er twee dunnne draadjes naar de 200mV aansluiting van de multimeter!
Volgens de standaard tabel zou 19.2cm 12AWG ongeveer 1 mOhm moeten zijn. Dat blijkt bij mijn goedkope draad toch iets meer te zijn. Ik heb hem daarna dus wat ingekort. Natuurlijk weer iets te veel, dus nu geeft ie iets te weinig aan. Maar wel heel redelijk in de richting. Als je zin hebt kan je het allemaal natuurlijk precies calibreren.
Calibreren gaat als volgt. Als je twee meters hebt, zet je ze in serie, anders moet je je behelpen met achter mekaar metingen doen. De ene met de shunt de andere in de normale ampere stand. Vervolgens regel je een 15A belasting, en vergelijk je de waardes. Geeft de meter met de nieuwe shunt te veel aan, moet je het stuk draad wat inkorten. Geeft ie te weinig aan, kan je het beste overnieuw beginnen.
Met 12AWG denk ik dat ik tot zo'n 100A durf te meten. het vermogen in het stuk draad is dan 100A * 100mV = 10W! Dat zal dus serieus warm worden. Ik probeer een dezer dagen de fotos er bij te zetten. Hoewel er niet veel aan te zien valt.