Sla olie als brandstof , Kan dat ??

• Topicstarter Topicstarter andry
  • Startdatum Startdatum
A

andry

Guest
Ik vraag mij af of je sla olie kan gebruiken als brandstof .
In een diesel motor lukt het wel . Gebruikte sla olie bedoel
ik .
Als het kan zou het lekker goedkoop zijn

Quote van Fok!

Op zaterdag 26 juni 2004 14:39 schreef JoeKurr het volgende:
Nee hoor, zeker de Russische motoren niet.
Die zijn er juist op gebouwd, zodat ze in noodsituaties nog weg kunnen komen.
Het enige nadeel hiervan is dat zo'n motor dan wel meer onderhoud nodig heeft.

De meeste Russische militaire vliegtuigen worden trouwens ook gebouwd om te kunnen opereren vanaf onverharde banen, vandaar ook die grote, brede banden die er altijd onder zitten.

Ik heb ooit een verhaal gehoord over een Su-25 'Frogfoot' die een noodlanding had gemaakt in een weiland, omdat hij zonder brandstof zat.
Russische boeren hebben geen kerosine, dus werd er gezocht naar iets anders.
Er was een opslagtank in de buurt met plantaardige olie, dus hebben ze dat er in gegooid.
Motoren opgestart, en weg was hij weer :)

Overigens levert een straalmotor wel minder vermogen als hij iets anders voorgeschoteld krijgt als kero.

Maar in de modelbouw lijkt me dit niet te realiseren... :)

Ik kan niets vinden over sla olie gebruikt als modelbouw brandstof .
Maar het moet dus eigenlijk wel kunnen in theorie.
of niet

Mijn antwoord had niet betrekking op modelbouw. Maar ... heb je wel eens een diesel modelmotor gezien met injectie? Dan is het mogelijk. (Hiertoe reken ik niet YS motoren).

ja dat kan vooral de force 3.5 cc snelle automotoren lopen prima op slaolie.
wel opletten dat je die van albert heijn gebruikt, dan rijd ie het hardste.

Heb mijn brommer vroeger eens op spiritus laten lopen, en zo een stuk gereden. Stonk wel naar de spiritus.

Wel een beetje slecht zo zonder olie.

Gerard_nl zei:
ja dat kan vooral de force 3.5 cc snelle automotoren lopen prima op slaolie.
wel opletten dat je die van albert heijn gebruikt, dan rijd ie het hardste.

8O is dat nu serieus? Kan het bijna niet geloven... Slaolie ontbrand toch niet zo explosief als methanol? En heeft toch meer zuurstof nodig bij verbranding?

Niels :?

hahaha, dat is niet serieus, lijkt mij :)

maareuhg, dat een diesel er op loopt is wel handig om te weten.. kun je iig iets als de diesel op is :)

niels polfliet zei:
8O is dat nu serieus? Kan het bijna niet geloven... Slaolie ontbrandt toch niet zo explosief als methanol? En heeft toch meer zuurstof nodig bij verbranding?

als je de olie (in brazilië rijden de meeste auto's op methanol bovendien, ook een prima brandstof, én goedkoper dan benzine) vlot kan verstuiven, en dat doet een dieselinjector wel, dan draait de motor als een zonnetje. En de zuurstof, die wordt rijkelijk voorzien in een dieselmotor, compressie verhoudingen van 1/20 tot 1/25. Dus vele honderd maal meer zuurstof dan brandstof. En de ontbranding die is passief, dit wil zeggen, het olie/luchtmengsel ontbrandt door de hoge druk, die op zijn beurt de temperatuur verhoogt. En zo het mengsel laat ontbranden.
Overigens, de motoren van sommige (belgische) legervrachtwagens zijn "voorbereid" voor multifuel, die zouden zelfs met een behoorlijke dosis mayonnaise in de tank nog steeds kunnen rijden. (nee, geen hollandse frietsaus, daarin zit te weinig olie, ik kan het ook niet helpen. :D )

In duitsland rijden trouwens een heleboel auto's, bij wijze van proefproject, op koolzaadolie. (ze noemen het bio-diesel) Ruikt veel beter dan dieselbrandstof. En er zit toekomst in, alleen ik de obrengst van een koolzaadveld blijkt niet erg hoog, vele hectaren gewassen nodig om een tankje vol te krijgen; maar de motoren rijden net zo lekker als op normale dieselolie. (bmw, vw, mercedes, maar ik dacht dat vw de pionier hierin was.)

Misschien dat je een oud modelbouwdieseltje ook wel aan het zwieren krijgt met een goede bio-olie. Succes, maar wel op eigen risico.

_cyclops_ zei:
zou 'n benzine injectie motor 't er ook op doen?

nee, absoluut niet, het enige wat gebeurt is je motor lekker vet. maar geen vonk... (het mengsel is niet vluchtig, of snel brandbaar, het is de hoge compressie van een diesel motor die het 'm doet, dus geen ontbranding door vonk vanuit de ontsteking, heel ander ontbrandingsprincipe...een dieseltje heeft een draaischroef bovenop, waarmee je de compressie kan regelen, en zo ook het toerental. ) Misschien dat de rondvlucht of vrijvlucht mensen hier nog wat aan kuinnen toevoegen. Die gebruik(t)en dat spul (vroeger).

de enigste motoren die lopen op iets anders dan benzine zijn de diesel varianten.

Dus eigelijk kan het niet . Lijkt mij sterk want zo'n rc motortje werkt op het diesel princiepe . Anders kan je mischien een scheutje metahnol bij gooien.

Dus eigelijk kan het niet . Lijkt mij sterk want zo'n rc motortje werkt op het diesel princiepe . Anders kan je mischien een scheutje metahnol bij gooien.

een modelbouwmotor gloeit net als een diesel maar zonder de zeer hoge compressie, het principe waardoor een diesel met allerhande soorten prut loopt kan dit niet.

moraal van het verhaal:
een modelbouwmotor loopt NIET op slaolie, ook niet met wat methanol erbij.
de enigste kans van slagen heeft een modelmotor die is omgebouwd om op diesel te lopen, en zelfs dan loopt ie niet op slaolie maar op biodiesel.

Olie moet m.b.v. hoge druk verneveld worden door injectoren, denk aan een plantenspuit, modelmotoren hebben geen injectiesysteem. Auto dieselmotoren lopen op sla-olie, frituur-olie enz.enz: www.google.nl

Bij modelmotoren kan je het vergeten, hooguit zou je het als smeermiddel kunnen toepassen. Bij gewone motoren gaat het wel omdat zoals gezegd er een zeer fijne verstuiving plaats vindt. Belangrijk voordeel van bio diesel is, dat er geen zwavel in zit en dat de verbranding beter is omdat in plantaardige olie ook nog eens 2% gebonden zuurstof aanwezig is. Ik heb weleens gehoord dat voor model motoren ook wel eens gebruik wordt gemaakt van een vloestof vermengt met super benzine. Of het waar is weet ik niet en heb het ook niet uit geprobeerd.

Groetjes Hans.

Back