Smit Frankrijk

Update

Hallo bouwers,

Hier een kleine update over de sleeplier. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om hem zo origineel mogelijk te houden maar op sommige punten heb ik iets moeten afwijken zoals bv het huis. Deze is iets breder geworden door het tandwiel, bovenop het huis zit een dekseltje om het tandwiel ook van boven te kunnen stellen cq los te maken. Het is een combinatie geworden tussen messing en kunststof omdat hij anders te zwaar zou worden denk ik. De essentiële dingen zijn wel van messing.
dsc03506y.jpg

De hele sleeplier is trouwens demontabel. Ook moeten er nog een aantal onderdeeltjes bij om het weer wat realistischer te maken.
Ik ben alleen bang dat ik de eletromotor linksachter bij het huis niet kan plaatsen ivm de bevestiging van een bout en moer op het dek (zie foto onder). Ik zal hier verder nog over gaan puzzelen.
dsc03507mu.jpg

Het was een tijd geleden dat ik een update had gepost van deze tussentijdse foto's. Als de lier helemaal klaar is volgen er meer.

dsc03509b.jpg

Groeten,
Peter

Peter,

Ziet er klasse uit en ook een functionle reep geleiding ;) ( ik zelf denk van niet eigenlijk, het schroefdraad is alleen rechts om ) Maar dat doet geen afbreuk aan het totaal plaatje.
Misschien is het een optie om de scherpe hoek van het schroefdraad af te draaien zodat het meer op het echte lijkt ?

Ben zelf ook bezig om de lieren en het laten bewegen van de hydraulische rem cilinders van de Kwintebank uit te vogelen met acad voordat ik er aan ga beginnen maar dat ter zijde.

Gr Martin :D

Peter, ik heb al een paar keer zitten kijken naar je winch maar deze keer heb ik toch wel een op/aan-merking waarom gebruik je geen 6 kante boutjes in plaat van die afschuwelijke ronde gleuf dingen voor de schroevendraaier ???

De draad van een oude pompschroevendraaier
Heb je het gelijk goed
Ze zijn er in verschillende maten
Die van een figuurzaag setje zijn geloof ik de kleinste
mvg
Frederik:D
En Brandaris ik moet je groot gelijk geven hoor
Het staat afschuwelijk
Ik heb ook deze lier gemaakt in geheel messing
En bij mijn is de tandwielbak maar 12 mm breed hoor
Veel te brede tandwielen gebruikt denk ik

Laatst bewerkt:
Hallo Heren,

Bedankt voor de complimenten en de feedback.

@Frederik
Het is niet zo zeer de brede tandwielen die in de kast zitten maar de aandrijving vanonder het dek. Het motortje zit samen met het aandrijftandwiel in een behuizing, daardoor viel hij wat breder uit.
Wat bedoel je precies met een pompschroevendraaier?

@Piet
Wat betreft de boutjes heb je een punt, zal kijken of ik ze kan vervangen. Zouden de boutjes in de kast wel nodig zijn eigenlijk? Aan de binnenkant van de kast zitten ook nog busjes gesoldeerd, ik weet niet of er grote krachten op komen als je zou slepen.

@Martin
Je heb gelijk over de reepgeleiding. Het voorstel van Frederik is misschien ook een optie hiervoor.

Groetjes,
Peter

Wat Frederik bedoeld is dat de as op de reepgeleider werkt met dezelfde principe as als die van een pompschroevendraaier,
Pompschroevendraaier_(screw_driver).jpg

Bij mijn zit het tandwiel wat onder dek
En heb er een worm aandrijving van gemaakt
Zodoende heb ik maar 12 mm nodig
mvg
Frederik
En pompsch staat al afgebeeld zie ik wel
Maar dan moet je er een nemen voor een handfiguurzaag stelletje

Peter,

Jahoor dat is te maken op een draaibank een beetje draaier draaid daar zijn hand niet voorom :D.
Moet maar eens op de website kijken van de smit Seberie van Andre Bouwens, Drebo hier op het forum Scheepsmodelbouw en dan even zoeken naar de sleeplier.

Laatst bewerkt:
Theo,

Inderdaad je was me net voor ;) dat is de link.

Piet met de Kwintebank gaat het goed hoor alleen post ik niks meer in de vorm van bouwverslagen op het forum. Al mijn vorige en huidige bouw verslagen zijn naar de knoppen door veranderingen op het forum en andere forum technische problemen die ik onder vindt en dat is zonde van de energie die je er in stopt en daar ben ik nu een beetje klaar mee.
Maar ter info ben bezig met de plug van romp ;).

Spoolers

Hallo Peter, knappe lier wat je hebt gemaakt.
In het 1:1 gebeuren kennen we 2 soorten spoolers met de zg. kruisas( de pompschroevendraaier), maar ook zoals jij het hebt gemaakt met een enkele spoed.
De aandrijving van de kruisas gebeurt met een ketting vanaf de trommelas, waarbij de lengte van de spoed nauwkeurig bepaald moet worden.
De aandrijving van de enkele spoedas gebeurt via een eigen e-motor met tw-kast, het aantal omwentelingen wordt elektronisch geregeld(aan het eind draait de e-motor andersom. een omwentelingenregeling zit meestal aan het andere eind van de as)
Het systeem met de enkele as is eenvoudiger te maken en eenvoudig in te regelen.
Bij de kruisas zit er in de kabelgeleiding een kantelnok die door de spoed meegenomen wordt, de onderdelen voor dit systeem zijn ondanks de tegenwoordige technieken moeilijk om goed pas te krijgen, zodat er tegenwoordig meer enkele spoedassen gebruikt worden.
Kruisas systemen worden nog wel gebruikt als de klant dat eist.
Dit even ter info omdat de as zoals op de lier in principe goed is.(wel de ketting weghalen en een eigen aandrijving geven bijv e-motor met haakse tw-kast.)

Gr Wim Vriezen

Ik vermoed dat Wim het niet bij het juiste eind heeft wat betreft de sleep lier die op de Frankrijk thuis hoort. Het is zo te zien op de foto's wel degelijk een kruisas zonder aandrijving van een externe bron.

Hier nog een tweetal foto's van de sleeplier op de Frankrijk. De tweede foto heb ik de kleuren een beetje moeten wijzigen zodat de as goed zichtbaar is want het zijn gescande foto's.

sleeplier%20smit%20frankrijk.jpg

sleeplier2.jpg

@Piet,
Ik zie het niet als vervuiling van mijn topic hoor, tenslotte krijg ik van jullie het juiste commentaar en tips.
De lier van Drebo is trouwens wel heel erg mooi en funtioneel. Zal mij niet zo gauw lukken denk ik (mis een beetje ervaring daarin).

@Wim,
Bedankt voor de duidelijke uitleg maar op de Frankrijk zat juist een lier met tandwielkast of het moet naderhand weer zijn aangepast (gebeurt geloof ik wel vaker bij schepen).

@Martin,
Allereerst jammer dat je niet meer post op je topic, ben nl wel benieuwd.
Over een reepgeleiding maken op de draaibank moet je dan rechtse draadsnijden en daarna linkse? Of zie ik het een beetje te simpel?

Groetjes,
Peter

spooler

Klopt Martin, dit is een kruisas met ketting aandrijving, dit is een robuust systeem op een nat dek (dus geen elektronica)
Ik gaf alleen maar even aan dat er 2 systemen in de lierenbouw gebruikelijk zijn.
(Zonder te weten wat er op de Smit Frankrijk geplaatst is, dus mijn opmerking dat de as goed was is niet schaalgetrouw)
Nog even ter info, er zijn ook wel eens systemen gemaakt met enkele spoed assen met elektromagnetische koppelingen en kettingaandrijving.(maar dat gaat te ver om uit te leggen.)

Gr Wim

Back