Smit Lloyd 14 (A klasse)

Kleurverschillen komt omdat het nu eenmaal scratchbouw is, dus gebruiken wat je hebt....

dat is nu net het leuke eraan, zoeken wat je kan gebruiken en gebruiken wat je kan vinden.

Beting en fundatie lier zien er netjes , maar vooral stevig uit.
vgr
Marc

Wordt weer een prachtig schip Sjoerd, dat scratch bouwen maakt het naar mijn idee veel leuker. Heb je ondertussen al wat meer informatie waar je om verlegen zat?

Styreen kan je perfect met thinner en een penseeltje lijmen, geeft veel minder zichtbare lijmresten.

@Marc,

Helemaal gelijk. En bedankt.

@Stefan,

Bedankt voor je reactie. Persoonlijk vind ik het leuker dan een bouwdoos alhoewel de hobby wel met een doosje is begonnen :p. En helaas, heb nog geen reacties ontvangen op mijn oproep voor foto's , detaillering, kleuren schema's ed. Nu is het natuurlijk wel zo dat er in die tijd geen digitale camera's waren. Nu schiet je in één dag 2000 foto's ofzo en je kijkt wat je nodig hebt. 30 jaar geleden was dat wel anders. Maar ik blijf hopen dat het verslag toch wat reacties losmaakt. Volgende schip maar iets minder gedateerd....

@Adam,

Klopt wat je zegt. Gebruik het zelf ook wel. Het voordeel van de Revell lijm vind ik de directe kleefkracht die je hebt. Ik vind dat wel prettig werken. Wat de lijmresten betreft, als je het met mate aanbrengt, wat best wel goed gaat met de naald die op het flesje zit, zie je na het lijmen wel een glimmend plekje maar na het aanbrengen van de grondverf zie je hier niets van.

Up-Date 7

Hallo allemaal,

Ben vooral bezig geweest met het gereed maken van de sleeplierfundatie en beting tafel.

full

Op het voordek begonnen met de verschansing inkl de steunen en het afwerk profiel bovenop. Er ontbreken nog een aantal steunen omdat hier nog verhaalrollen op komen.

full

De trappen en de deuren gemaakt die op het dek komen van de sleeplier fundatie. Deze worden apart gespoten en gemonteerd na het spuiten van het fundatie dek.

full

Oeps, foto is scherper dan mijn ogen. De deuren dienen toch nog iets bijgewerkt te worden. Met name de scharnieren:(
full

Hierbij ook nog een foto van de voorkant, kun je duidelijk zien hoe scherp de boeg is.

full

De volgende werkzaamheden zullen voornamelijk spuitwerk zijn van het sleeplier fundatie dek en de accessoires hiervoor.

Aanvullende info over dit schip van harte welkom.

Tot de volgende keer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd,

Mooi aan het werk geweest. Deuren zien er wat dat betreft ook keurig uit.

Waarvoor zit die pijp voor in de boeg?

Jan

Zo Sjoerd, weer netjes op dreef. Inderdaad zijn foto's onverbiddelijk maar als ik het zo bekijk is er niets mis mee hoor. Ik ben ook wel benieuwd wasr dat gat in de boeg voor is.

Ik gok er op dat dit gat bedoeld was voor het op zee over kunnen geven van bunkers. Een zware tros door het gat waar de bunkerslang dan weer langs hing.
Op deze manier voor kom je grote krachten van de tros in je relatief licht boeiing.
Maar het is een gok, weet het niet zeker

@Adam,

Tja, als jij het al niet zeker weet...;) Zelf zat ik te denken aan mogelijkheid om hiermee het schip(extra) aan de kop vast te kunnen zetten. Niet echt logisch denk ik omdat ze op de verschansing ook verhaalrollen heeft zitten.
Heb op de werftekeningen die ik in bezit heb ook geen benaming kunnen vinden. Wel een verwijzing naar een ander tekeningnummer maar die heb ik natuurlijk weer net niet.

@Stefan en Jan,

Bedankt voor jullie reactie. Het antwoord op jullie vraag heeft Adam mogelijk?? beantwoordt.

De Witte Zee had ook zo,n pijp. Alleen kwam die uit op het voordek.

Dat was wel voor de trossen.

6homxv.jpg

Lijkt me haast dat de pijp van de SL dezelfde functie had.

Jan

@Jan,

De bedoelde pijp komt bij de SL ook uit op het voordek. De opening zit op ongeveer 1500 mm vanaf het boeisel. Het gat wordt afgedekt met zo te zien een soort deksel.

Tegenwoordig hebben alle slepers zo'n doorvoer in de boeg met een zwaar versterkt hijsoog in het dek gelast in lijn ervan. Is het bedoeld om in geval van nood het schip vanaf de boeg te kunnen slepen?

forecastle.jpg

Of dit vroeger ook zo was durf ik niet te zeggen maar het lijkt me wel voor de hand liggend...
Volgens mij heb jij ook zo'n hijsoog op het dek Sjoerd?

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Die zg hijsogen noem je Smit-brackets.
In dit geval worden ze gebruikt om op in te kunnen sluiten op een mooringpoint bij bv speciale projecten.
Je kan er dus een ketting of pannant op insluiten.
(slepen over de kop gaat met zulk soort schepen niet)

Klopt Ferry, maar wist niet of iedereen wist wat Smit-brackets waren.:D

Ik dacht dat het gebruikt werd om het schip te slepen in geval van nood...niet om andere schepen mee te slepen, je hebt immers geen winch daar staan:cool:

Maar wat voor projecten heb je het dan over?
Alle AHTS hebben het maar heb er nog nooit een foto van gezien..

Zou dit ook gelden voor de vroegere schepen?

Gr.
Pim

Bepaalde platforms e.d. moeten soms heel naukeurig geplaats worden.
Om dat te doen nemen ze b.v. vier AHTS'ers (ligt aan het project) die allemaal op een, van te voren uitgezet, mooringpoint insluiten over de boeg.
Ze liggen dan als het ware in een vierspan met het platform in het midden.
Dmv de winches word het platform dan in de juiste positie getrokken.
Even simpel uitgelegd natuurlijk.

Maar of het gat op de SL 14 daar ook voor was betwijfel ik aan gezien het maar een gaatje is.
Denk idd dat Adam in de goeie hoek zit met z`n bunkerverhaal.

Een Smit Bracket zul je nog niet aantreffen op de SL14. Volgens mij een "uitvinding" van de jaren 80.
Volgens mij in eerste instantie bedacht om inderdaad in geval van nood een compleet klaar hangend sleepgerei te hebben aan boord van met name tankers.

Dat verhaal heb ik ook aanboord gehoord Adam.

Wij hebben het noodsleepgerei aanboordt staan wanneer wij met meerdere slepers een project hebben. Wanneer wij een black-out krijgen, kan er gauw een verbinding worden gemaakt met ons gerei.

98dkyh.jpg

Het is een dikke tros met daar aan vast een stalen sling. Die gaat door het voorste panamakluis heen, en zit vast aan de Bracket.

2cqlh8l.jpg

En om nog even terug te komen op de Smit-Bracket. Ik heb een foto van de Witte Zee tijdens de bouw. Dit zal rond 1965 zijn en toen stond daar al een bracket op het voordek.

hsow8x.jpg

Jan

Brackets zie je overal.
Op pontoons, booreilanden, tankers, eigenlijk wel bijna alles wat gesleept kan worden.
Heb ze ook al reserve gezien op sleepboten voor eventueel gebruik op een object.

Dat verhaal heb ik ook aanboord gehoord Adam.

Wij hebben het noodsleepgerei aanboordt staan wanneer wij met meerdere slepers een project hebben. Wanneer wij een black-out krijgen, kan er gauw een verbinding worden gemaakt met ons gerei.

Jan

Dus ik zat er niet ver vanaf, wordt nog steeds gebruikt om op te slepen:D!
Maar als ik het verhaal van Ferry hoor kan het ook zijn dat door het oog in de boeg de SL schepen vast gelegd konden worden aan een 'mooring point' wanneer ze een platform aan het bevoorraden waren. Bevoorraden op zee werd volgens mij alleen toendertijd nog door de marine gedaan.. Maar ik kan het mis hebben...

Gr.
Pim

Back