Smit Nederland Billing Boats

Hallo Ronald,

Dit zijn de 2 Billing Boats schroeven in het bouwpakket die ik ervoor ook gebruikt heb....
Deze schroeven zijn inderdaad wat aan de kleine kant :(
Op de echte SMIT 1800's zijn deze (verstelbare) schroeven groter en draaien net vrij van de straalbuizen...
Hierbij een paar foto's van de SMIT DENEMARKEN en de SMIT FINLAND waar de schroeven in de straalbuizen goed te zien zijn.

groetjes: Hans

SMIT DENEMARKEN 102.jpg

SMIT DENEMARKEN 103.jpg

SMIT DENEMARKEN 104.jpg

SMIT DENEMARKEN 105.jpg


SMIT FINLAND 2009 België, in dok (2).jpg

SMIT FINLAND 2009 België, in dok (3).jpg
 
Laatst bewerkt:
Had destijds (2009) een eigen variant daarop gemaakt. Helaas te weinig spoed en en 4-blads. Had toen mijn huiswerk beter moeten maken. Hier nog met enkele roeren. Gr. Klaas.

RIMG0759.JPG
 
Laatst bewerkt:
zwarte rekker op het achterdek Finland
je ziet hier dat deze met een een koortje een strop is gemaakt zo te zien is dit een hol geslagen koord
je kan gemakkelijk een mooie splits maken die sterk is en het is nog gemakkelijk ook
Wat je nodig heb is een dikke stopnaald secondelijm en gaat als volg te werk meet de strop af (oog wat je nodig denkt te hebben doet daar een stukje tape om het koord
duwt het koord naar elkaar toe dat het lekker rum gaat zitten zet door het midden de stopnaald met daaraan het stuk koord wat je wil hebben schuif dat door het koord heen dat is +/_ 5 cm of meer als je dat wil stopnaald uit het koord halen en het koord strak trekken je heb dan een mooi oog in de tros
ik doet dit al jaren met de schoten van mijn zeilboot mooie glad
Als je echt zwaar wil trekken op de draad (koord) kan je ook het koord eerst door het koord steken en daarna door de kern met de naald
 
Bedankt voor de info Tom. Zal het eens proberen. De zwarte "rekker" laat ik zo. Die heeft een kennis 45 jaar geleden voor me gemaakt. Lag jaren op mijn Bugsier 3. Ergens moet ik nog een Marlow brochure hebben, waarin jouw manier van splitsen staat beschreven. Gr. Klaas.
 
Prefab voor de aandrijving. Aluminium spant, met servo eraan met hoekprofiel, zo ook met de vaarregelaar. Ben nog beetje zoekende hoe ik de ontvanger ga monteren, en 2 x de switch voor de rookgenerator en dieselsound van de werkspoor machinekamer. Waarschijnlijk een soort plateau op de accu. De loodaccu 12V 9000mAmp ligt op zijn zij om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Met verflatjes een bakje gemaakt. Wat de schroefaandrijving betreft, die afgetopte schroef hoort er wel in om het origineel te maken. Maar deze messing Rabousch 150 serie in 55 mm kost maar liefst 55,-€/stuk.
Dus ik ga ook zoals Klaas, de ronde 3 blads gebruiken. Dit model in Rabousch 146+18 serie 50 mm kost 19,95€. Waarom daar zo een prijsverschil in is, geen idee,... Verder kwam ik het dilemma tegen, dat de rechter koker niet helemaal op de hartlijn ligt met de schroefas,...
 

Bijlagen

  • IMG_20220712_192703.jpg
    IMG_20220712_192703.jpg
    157,4 KB · Weergaven: 286
  • IMG_20220712_194425.jpg
    IMG_20220712_194425.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 285
Albert, Heb er erg in dat de uitlijning van de roeren goed haaks staat en de boel bij het sturen niet gaat wringen. Een standaard servo is sterk zat om beide roeren te bedienen. Dus kijk even hoe het uitkomt met de uit het lood staande straalbuis. In wezen moeten de taatspotten in de roerhakken recht onder de hennegatskokers staan. Ook moet het schuifmechanisme van de Becker-roeren soepel lopen. Maar het lijkt moeilijker dan het is. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hallo Albert,

Heb gekeken naar de Raboesch schroeven op het internet en deze lijken wel veel beter op de echte schroeven die ook mooier in de straalbuis passen dan de schroeven van Billing Boats...
Je zal hiermee ook wel meer kracht hebben met varen dan met de BB schroeven.

Het is wel veel origineler en beter met deze Raboesch schroeven maar ik laat het maar zoals het nu is met de BB schroeven omdat ik er niet mee gaat varen...

groetjes: Hans



Raboesch 3 blad afgetopte schroef 55 mm - M4, 150 serie.jpg
 
Hans, Als je een beetje handig bent zaag je ze uit een plaatje messing en soldeer je de naaf in elkaar met 2 M-4 moertjes. Wel zorgen dat het soldeer niet op de schroefdraad komt.
Heb het in de volgende stappen gedaan.
Getekend op 5 mm ruitjes papier
Op 1 mm messingplaat geplakt
Asgat geboord en uitgezaagd (de cirkel om de moertjes zaag je vanaf de zijkant in en laat in het midden 1,5 mm materiaal staan)
Zet de uitgezaagde schroef met 2 messing moertjes op een stalen boutje
Tordeer de bladen bij de naaf zonder dat het 1,5 mm dammetje breekt
Breng vloeimiddel aan tussen bladen en moertjes (niet aan de schroefdraad van het boutje)
Stook de naaf heet en laat zilversoldeer in de naden vloeien.
Werk de naaf af d.m.v. vijlen en schuren
Pak de toppen van de bladen vast met een platte bektang en tordeer het blad terug
Werk de schroefbladen af d.m.v. vijlen en schuren.
Niet zo mooi als een Raboesch schroef, maar toch een acceptabel resultaat en passend in de straalbuizen.
Bij mijn schroeven had ik de bladen bij de naaf niet ver genoeg gedraaid, waardoor er te weinig spoed in zat en de trekkracht niet optimaal. (beide schroeven samen 900 gram)

RIMG0754.JPG



RIMG0755.JPG
 
Hallo Klaas,

Bedankt voor deze tip en goede beschrijving met foto's om zo'n schroef met de grotere diameter in de straalbuis zelf te maken.
Zal deze beschrijving in ieder geval bewaren en t.z.t. overwegen of ik dit misschien alsnog ook zo zal doen, kan het altijd proberen het ook zo te gaan maken en makkelijk verwisselen met de BB schroeven... :).
Maar ik wil eigenlijk net zoals het in het echt geweest is dan wel een 3 bladige schroef erop hebben ipv. 4.
Denk eerlijk gezegd dat het op deze manier waarschijnlijk niet goed mogelijk is om zo een 3 bladen schroef te maken zonder dat het messing scheurt met het schuin zetten van de 3 bladen dus zal er nog eens goed verder over nadenken...

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Bij een varend model zijn vooral de prestaties van belang, hoe het er uitziet, aantal bladen, zelfbouw of "top-of-the-bill" schroeven, speelt een ondergeschikte rol.
Bij een statisch model, spelen de prestaties dan weer geen rol, maar wil je toch dat het er een beetje realistisch uit ziet, en daar beantwoorden die "kut"schroeven van Billing Boats toch echt niet aan.
Hun prestaties in water zijn ook om van te huilen.
 
Dat gaat met 3 bladen net zo goed als met 4 hoor Hans. Dat valt mooier tegen een 6-kant moertje. Hieronder het 3-blads schroefje voor mijn coastertje. Ook op dezelfde manier gemaakt. Gr. Klaas.

20160328_091831 30 mm schroef.jpg
Un
 
De constructie van Henk zijn schroef is veel professioneler en mooier. Helaas heb ik de spullen daarvoor niet en dan moet het maar zoals het wel gaat. Vroeger kon het in de schuur in de bankschroef. Nu behelp ik me met een bloempot als vuurvaste steen op de keramische kookplaat. En natuurlijk mislukt er ook wel eens iets. Bij het eerste 30 mm schroefje met M-2 draad voor mijn tankertje vloeide het zilver in de schroefdraad. De tweede keer ging het goed. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,

Wat ik maak voor m'n SMIT NEDERLAND doe ik ook met eenvoudig handgereedschap.....
Doe hiermee wat ik kan en ook haalbaar is om te kunnen maken.
Wat je schreef over het te maken van de 3 bladen op een zeskantig moertje is een hele goede tip om het eventueel t.z.t. ook zo te gaan doen.;)

Heb op de site van Henk gekeken (bedankt hiervoor), m'n complimenten zoals dat heel mooi gemaakt is, echt professioneel.:worship:

groetjes: Hans :bye:
 
Even korte update, ondanks het klussen aan de woning van mijn zoon, toch af en toe tijd voor modelbouw, de schroefassen uitgelijnd en vastgezet in de romp met 2K epoxy van Pattex(Action). Die houten kiewen op de romp beneden (of hoe het heet) ingesmeerd met 2K epoxy van MrBoat. Kunststofprimer van Humbroll op de romp, toen grijze primer van Motip en als kleur Motip RAL3009, acryl lak. Ga nu op zoek hoe ik dat ronde reeling op de verschansing ga fabriceren. Dat originele kunstsof strip van BB, is lelijk, en past niet goed. En @Hans, ik heb dezelfde Humbroll kleuren besteld die jij ook hebt gebruikt, voor het dek verschansing en opbouw. Gr. Albert
 

Bijlagen

  • IMG_20220823_084307.jpg
    IMG_20220823_084307.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 299
  • IMG_20220823_184705.jpg
    IMG_20220823_184705.jpg
    182,4 KB · Weergaven: 291
  • IMG_20220824_171627.jpg
    IMG_20220824_171627.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 295
  • IMG_20220824_171639.jpg
    IMG_20220824_171639.jpg
    197,6 KB · Weergaven: 262
Laatst bewerkt:
Albert, Heb het ergens al eens genoemd, maar weet zo gauw niet waar. Ook ik kon me niet inden in de zware kunststof strip die als potdeksel op de verschansing moest dienen. Omdat het schip als lowbudget project werd afgebouwd heb ik het potdeksel gemaakt van zwart isolatiemateriaal van een trekdraad. De 1,5 mm koperen draad eruit getrokken en de kous in de lengte open gesneden. Daarna over de verschansing gedrukt en gefixeerd met CA-lijm. Bij mij is de verschansing maar 0,7 mm dik. Als jouw verschansing 2mm dik triplex is zou ik er met epoxylijm een 3,5 à 4 mm brede alu strip op lijmen. Styreen gaat ook, maar is wat kwetsbaarder. Romp is mooi geworden. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Albert de kiewen die jij bedoelt zijn slinger kielplaat het heeft verschillende namen ben ik wel achter gekomen ze dienen om het slingeren tegen te gaan als je een lijntje naar beneden laat zakken van het berghout naar beneden mag deze plaat niet buiten het lijntje zakken de reden is als je ergens afmeert ( langs een kade) dat je het niet raakt
het half rond wat daar boven zit is gewoon een bescherming voor de romp
 
Als ik het goed heb dan heten dat kimkielen. Bij de bouwdoos werden die uit triplex gemaakt en dan van binnenuit vastgeschroefd. Zelf heb ik ze gemaakt van styreen met 1 mm RVS rond er langs. Zat nog eens te denken hoe je iets gemakkelijker een potdeksel zou kunnen maken. In wezen is het een hoek of L-profiel met afgeronde hoeken of randen. Enig idee hoe breed het potdeksel was Tom? Schat ergens rond de 12 cm. Om gemakkelijker de rondingen te kunnen volgen zou je aan de buitenkant een koperen draadje van 1 mm kunnen lijmen. Aan de binnenkant idem, maar dan een draadje van 2 mm. Zo dat de bovenkant ban de koperdraden gelijk ligt met de bovenkant van de verschansing. Fixeren met CA-lijm. Daarna de bovenkant vlak maken met epoxylijm en glad schuren. Je zou de onderkant van de draden ook kunnen afstrijken met epoxylijm. Mijn ervaring is dat met het schilderen de naad dichtvloeit met verf. Eigenlijk zou ik de verschansing van mijn Smit Finland 3 mm moeten verlagen. Mocht ik ooit de stoute schoenen aantrekken dan probeer ik gelijk om op de hierboven beschreven manier een mooier potdeksel te maken. Zall best wel iets worden Albert. Gr. Klaas.
 
Even korte update, ondanks het klussen aan de woning van mijn zoon, toch af en toe tijd voor modelbouw, de schroefassen uitgelijnd en vastgezet in de romp met 2K epoxy van Pattex(Action). Die houten kiewen op de romp beneden (of hoe het heet) ingesmeerd met 2K epoxy van MrBoat. Kunststofprimer van Humbroll op de romp, toen grijze primer van Motip en als kleur Motip RAL3009, acryl lak. Ga nu op zoek hoe ik dat ronde reeling op de verschansing ga fabriceren. Dat originele kunstsof strip van BB, is lelijk, en past niet goed. En @Hans, ik heb dezelfde Humbroll kleuren besteld die jij ook hebt gebruikt, voor het dek verschansing en opbouw. Gr. Albert

Goedemiddag Albert,

Ik heb de ronde rond gemaakt van abachi latjes welke ik op de verschanding heb gelijmd en daarna heb afgeschuurd. Veel werk maar vind ik beter dan de zwarte kunststof strip.
Hans Berting heeft het beter gedaan. Hij heeft een rand uitgezaagd uit hetzelfde en hardere/sterkere hout waarvan de verschansing ook gemaakt is, erop gelijmd en afgeschuurd.
Hij heeft er meer en langer werk eraan gehad dan ik, maar het eindresultaat is veel beter en zou ik de volgende keer ook doen.


full
 
Back
Top