Smit Nederland Billing Boats

Goedemiddag Albert,

Ik heb de ronde rond gemaakt van abachi latjes welke ik op de verschanding heb gelijmd en daarna heb afgeschuurd. Veel werk maar vind ik beter dan de zwarte kunststof strip.
Hans Berting heeft het beter gedaan. Hij heeft een rand uitgezaagd uit hetzelfde en hardere/sterkere hout waarvan de verschansing ook gemaakt is, erop gelijmd en afgeschuurd.
Hij heeft er meer en langer werk eraan gehad dan ik, maar het eindresultaat is veel beter en zou ik de volgende keer ook doen.


full
Dankjewel Maurice en Klaas, voor de reacties. Dit ziet er echt wel heel mooi uit. Zijn die Abachi latjes buigzamer dan zoals b.v. Balsa latjes?
En die witte kluizen op het achterdek, is dat zelf gemaakt, of waar is dit gekocht?
Ben er zelf aan het maken van 3 laagjes triplex en plamuur, maar dat valt niet mee.
Klaas jou idee met aan 2 zijde koperdraad en opvullen is ook een mooie oplossing. Maar vroeg mij gelijk af, zou dat invloed hebben op het ontvangst van de ontvanger?
Gr. Albert
 
Laatst bewerkt:
De romp is bij de bevestigings punten van de schroefas en houder met styreen plaatjes steviger gemaakt. Verder ook kunststof primer en wit kleurtje in de romp. Vandaag de romp gevuld met de aangepaste bodemplaat en aluminium spant. De dubbele vaarregelaar zit met klitteband rondjes vast. Eerst de motoren vast op de as vastgezet, daarna de motoren op het spant vast gezet (M4 ingekort). Toen het hoekje alu vastgezet op de bodemplaat en spant. De loodaccu 9000 mAmp 12V komt plat op zn zijkant op de bodemplaat.
 

Bijlagen

  • IMG_20220828_135814.jpg
    IMG_20220828_135814.jpg
    143,5 KB · Weergaven: 278
  • IMG_20220828_135854.jpg
    IMG_20220828_135854.jpg
    125 KB · Weergaven: 294
Albert, Verwacht niet dat een koperen rand op de verschansing invloed heeft op de ontvanger. Bij het relingwerk op Smit Finland is ook koper en RVS draad gebruikt. De 40 Mhz ontvanger ligt achter in de romp en de antenne ligt aan SB in de knik tussen romp en dek. Om de verschansing van mijn coastertje wat meer body te geven heb ik langs de binnenzijde van de bovenkant 2,5 mm RVS rond gelijmd met daar overheen een strookje styreen. Resultaat een net potdeksel en stevig ook. En dat is bij het oppakken wel handig. Nu breekt bij S-F nog wel eens een verschansingsteun los. Is gemakkelijk te fixeren met CA-lijm, maar had beter gekund. Had pas later door dat de voetjes van de steunen door het dek moesten. Vandaar ook dat mijn verschansing 3 mm te hoog is. Gr. Klaas.
 
Staan in posting 104 Ronald, twee pagina's terug. Zelf had ik de mazzel dat een kennis de kluizen voor me heeft geprint. Ze vielen wat groot uit en ik heb ze doormidden gezaagd. Zal eens kijken of de andere twee nog bij de "onbegrepen stukken" zijn opgeslagen. Hieronder bezig ze in te bouwen en afgewerkt. Gr. Klaas.

20210523_150420.jpg


20210715_184235.jpg
 
Dat kluisgat gebruikten we veel als er een bootje door de Rozenburg sluis moest naar de Seine haven of anders om
we diende dan als rem boot het bootje kon dan langzaam vooruit draaien en als het te hard ging in de sluis draaiden wij achteruit en remde wij het af
Een dikke tros door het gat waar normaal een plaat voorzit en op de beting vast zetten of onder de beting door halen en op de voorbolders vast zetten
Die plaat is wel nodig om weer dicht te maken want anders komt er water door het gat over dek
 
Dit is er nog over van de geprinte kluisgaten, dus als iemand interesse heeft? Gr. Klaas.

20220830_115814.jpg
 
Dat kluisgat gebruikten we veel als er een bootje door de Rozenburg sluis moest naar de Seine haven of anders om
we diende dan als rem boot het bootje kon dan langzaam vooruit draaien en als het te hard ging in de sluis draaiden wij achteruit en remde wij het af
Een dikke tros door het gat waar normaal een plaat voorzit en op de beting vast zetten of onder de beting door halen en op de voorbolders vast zetten
Die plaat is wel nodig om weer dicht te maken want anders komt er water door het gat over dek
Dankjewel Tom voor de uitleg!
 
Hartelijk dank voor de complimenten over de kluisgaten die ik van hout gemaakt heb....:worship:
Hierbij een serie foto's hoe ik dit gedaan hebt.
De zwarte kunststof rand van BB heb ik naderhand eraf gehaald en de hoogte van de boeiing aangepast naar de originele maten en van 2 m/m Berkentriplex een nieuwe betere rand erop gemaakt.
Dit is vrij hard en ben er een aardig tijdje op aan het schuren geweest om deze veel betere rand erop te maken.....

groetjes: Hans Berting

P1041147 - 26-01-2015 13.34.jpg
P1041148 - 26-01-2015 16.20.jpg
P1041149 - 05-02-2015 18.05 17x11 mm.jpg
P1041150 - 06-02-2015 11.39 17x11 mm.jpg
P1041151 - 09-02-2015 13.12 17x11 mm.jpg
P1041152 - 17-02-2015 10.33 Panamakluis.jpg
P1041154 - 17-02-2015 17.31 Panamakluis.jpg
P1041164 - 01-03-2015 15.21.jpg
P1041165 - 01-03-2015 15.20.jpg
P1041166 - 01-03-2015 15.18.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje: Heeft de Smit Nederland op het laatst ook het blauw en gele streep voorop gehad? Qf alleen die witte streep op de romp, met blauw/geel lijn op de kajuit?

Hallo Albert,

De SMIT NEDERLAND heeft evenals de andere 1800's vanaf de werf de zwarte boeing met witte streep gehad, dat is later blauw met geel geverfd evenals de andere 1800's...
Als je in de toegestuurde foto mappen ervan kijkt kan je dit ook zien en de onderlinge verschillen. :)
De SMIT BELGIE, DUITSLAND, NEDERLAND hebben ook later aanpassingen gekregen zoals de verhoogde boegrand, de SMIT FRANKRIJK had deze al gelijk van de werf...

groetjes: Hans
26= SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
35= SMIT NEDERLAND.jpg
51= SMIT NEDERLAND.jpg
52= SMIT NEDERLAND.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top