Smit Nederland Billing Boats

Hans, Je hebt er werk van gemaakt! Albert mag wel vervroegd pensioen aanvragen om dit allemaal in detail te verwezenlijken. De foto's uit Tom zijn koker? Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ja Klaas en Tom, en Hans. Helemaal geweldig, en zeer duidelijke uitleg allemaal. Dit is voor mij totaal boven verwachting. Ik had deze manier van behulpzaamheid, en jullie onderlinge interactie nooit verwacht. Hopelijk kan ik jullie Smit geschiedenis in mijn project verwerken. Ik ben geen doorgewinterde modelbouwer, het is mijn 3e model. De passie is er wel om tot een mooi resultaat te komen.

Afgelopen Zaterdag de rookgenerator ontvangen met de post. Vandaag na een lange dag werken toch ff de schuur in. En even testen. Kon de video niet op het forum posten, dus een upload
link op youtube.

Dat belooft wat, Albert! Ga je die koppelen aan je motorregelaar? Zo ja zet er dan wel een gelijkricht- of brugcel tussen. Dan krijgt de rookgenerator zowel bij vooruit als achteruit de juiste polariteit als voeding. Voor het gloeielement maakt de polariteit niet uit, maar voor de fan wel. Gr. Klaas.

Nee, dat schakel ik apart via een switch. Want als de rook vloeistof op is, moet het uitgeschakeld om doorbranden te voorkomen. Volgens de beschrijving, mag er 15 ml vloeistof in. Dat is voor 10-15 min. "k-k, post: 4249242, member: 39624"]Dat belooft wat, Albert! Ga je die koppelen aan je motorregelaar? Zo ja zet er dan wel een gelijkricht- of brugcel tussen. Dan krijgt de rookgenerator zowel bij vooruit als achteruit de juiste polariteit als voeding. Voor het gloeielement maakt de polariteit niet uit, maar voor de fan wel. Gr. Klaas.[/QUOTE]

Ja maar je kan toch de rookgenerator op je motor regelaar en via een ander kanaal die spanning kunnen afschakelen? Dan heb je wat je wil en heb de rook afhankelijk van hoe hard je vaart. Gr, Crispijn

Je kunt ook een voorraadtankje iets hoger zetten en daarvan de beluchting met een slangetje terugvoren naar de rookgenerator. Zodra het slangetje boven de vloeistof komt kan er lucht in het voorraadtankje en vult de rookgenerator automatisch op. Dan heb je geen pompje nodig. Wel moet het voorraadtankje voorzien zijn van een luchtdichte vuldop. Als je er plek voor kunt vinden heeft iets in mini uitvoering van het principe in de link nog minder onderdelen. Gr. Klaas.
https://www.kippenhuis.nl/sifondrinker-kippen-20l

Laatst bewerkt:
Een van de 1800 boten op de werf je kan hier goed zien hoe de verstelbare schroeven en roer zitten
En een rook machine in het model maakt het echt kijk maar naar de foto van de Ierland

Bijlagen

• SMIT IERLAND (18).jpg
    SMIT IERLAND (18).jpg
    371,3 KB · Weergaven: 265
  • SMIT.DENEMARKEN.6 103.jpg
    SMIT.DENEMARKEN.6 103.jpg
    306,9 KB · Weergaven: 269
Hier ziet je het achterdek op de eerste zie je hoe de winch wordt gebruikt om een afmeer draad van een booreiland naar de wal wordt gebracht draad insluiten op de sleepdraad
op de tweede foto zie ook beter het achterdek hoe de sleepdraad loopt

Bijlagen

• 03-05-2009 122.jpg
    03-05-2009 122.jpg
    446,5 KB · Weergaven: 252
  • 12-13-06-2006 103.jpg
    12-13-06-2006 103.jpg
    315 KB · Weergaven: 240
Tom, Die "kastjes" met deksels, zoals voor het boordlicht, zijn dat luchtinlaten? Op de Denemarke zijn de binnenkanten van de deksels rood. Op de Ierland wit. Op het achterdek van de Rusland zie ik ook een rood geschilderd deksel. Zit er een "verhaal" achter die rode kleur? Zelf denk ik dat het met de zeeklasse heeft te maken, maar jij weet het denk ik wel uit te leggen. Alvast bedankt! Wel mooi die detaifoto's. Is altijd wel iets, zoals een vlaggenstok, te ontdekken. Werfpersoneel is op vakantie nu. Gr. Klaas.

Een van de 1800 boten op de werf je kan hier goed zien hoe de verstelbare schroeven en roer zitten
En een rook machine in het model maakt het echt kijk maar naar de foto van de Ierland
Ja inderdaad, mooie foto met die rook. Ik heb nu ook de schroef links en rechts draaiend besteld 3-blads 45 mm, afgetopt.
Ik kwam nog een foto tegen van de Smit Portugal in het doc

Bijlagen

• Smit Portugal.jpg
    Smit Portugal.jpg
    243,7 KB · Weergaven: 170
2004 Smit Japan.JPG
Deze serie had al geen Beckerroeren meer. Dacht dat de Japan eenzelfde was, maar dat is niet zo. Die kwam 2 jaar later. Gr. Klaas.

Tom, Die "kastjes" met deksels, zoals voor het boordlicht, zijn dat luchtinlaten? Op de Denemarke zijn de binnenkanten van de deksels rood. Op de Ierland wit. Op het achterdek van de Rusland zie ik ook een rood geschilderd deksel. Zit er een "verhaal" achter die rode kleur? Zelf denk ik dat het met de zeeklasse heeft te maken, maar jij weet het denk ik wel uit te leggen. Alvast bedankt! Wel mooi die detaifoto's. Is altijd wel iets, zoals een vlaggenstok, te ontdekken. Werfpersoneel is op vakantie nu. Gr. Klaas.
Klaas, die luiken in rood zijn om te sluiten bij brand (denk ik teminste). Dan komt er geen zuurstof bij de brandhaard.

Bijlagen

• luiken.jpg
    luiken.jpg
    331,5 KB · Weergaven: 137
Dit zijn ventilatie luiken....
Deze zijn in het begin geheel wit geweest en later veranderd met rood aan de binnenzijde en soms ook aan de buitenkant.
De rode kleur valt wel op en trekt de aandacht op deze ventilatieluiken om te kijken of ze open of dicht zijn..

denemarken.jpg

smit_denemarken%20(15).jpg

smitden2.jpg

DSCF2012.jpg

FINLAND 2012-12-22 8.jpg

SMIT DENEMARKEN 015.jpg

SMIT DENEMARKEN 020.jpg

Toen de 1800's van de werf kwamen hebben er op de grote ventilatieroosters boven de sleepwinch grote luiken gezeten om water erin te voorkomen.
Deze zijn er later afgehaald....
12= Smit Nederland  Smit-Vos op de kont, maar de schakels op de rookkanalen, 1979-03 Maassluis.jpg

groetjes: Hans

Laatst bewerkt:
Back