Snelheid meten.Beste manieren

Haha , daar heb je een punt..

iedereen gebruikt hem hier thuis maar heb hem gekocht omdak toen veel mountenbikte (ver) en best ne gps meenam om ni verlore te gerake:rolleyes: en die kost ook ni veel dusja..

Sow wat een hoop onnozel genazel hier.

Beste : GPS, een Garmin Forerunner oid (heb zelf een Garmin Forerunner 101 gekocht, echt IDEAAL!).

Er zijn ook nog speedguns, maar die zijn niet zo precies als een GOEDE GPS!

Als je het heel primitief wilt doen:
Benodigdheden
2 stopwatches
2 vriendjes
Minimaal +- 130 meter rechte weg (als je over 100 meter de snelheid wilt meten)
Minimaal +- 80 meter rechte weg (als je over 50 meter de snelheid wilt meten)

Acties:
1. Zet twee strepen op de weg, 100 of 50 meter van elkaar verwijderd (meet met een lint /touw van 10 meter of een goed afgestelde fiets kilometer teller)
2. Zet beide stopwatches op dezelfde tijd aan
3. Rij vol snelheid op de eerste lijn af
4. Eerste vriendje drukt op stop/pauze wanneer je hem passeert
5. Rij volle snelheid door op de tweede lijn
6. Tweede vriendje druk op stop/pauze wanneer je hem passeert

Je weet dan de tijd die de auto nodig heeft om een vastgestelde afstand te overbruggen. Met die twee dingen kun je kmph berekenen. Hoe groter de afstand hoe preciezer de snelheid aangezien de verschillen (starten stopwatches, op stop/pauze drukken wanneer de auto passeert) relatief kleiner worden.

Je zou het ook via doppler meting kunnen doen.
Met een doppler analyse kun je aan de hand van het geluid op een video filmpje oid, berekenen wat de snelheid van je auto/boot/vliegtuig is.
Even zoeken op het forum en er komen links naar een programma tevoorschijn.
Enige wat je hoeft te doen is het geluid van de passerende auto op te nemen en thuis op de computer analyseren.

In hoeverre het geluid van een electroauto luid genoeg is om dit uit te voeren, vraag ik me echter af. Voor een brandstofauto zal het zeker werken.

Groet,
Gerben

ik gebruik een eagle tree datalogger met gps expander. kunt je je route in google earth uitlezen, maar bijvoorbeeld ook kijken wat je amperes/voltages zijn op topsnelheid en tijdens accelereren en remmen. daarnaast is de datalogger zowiezo een handig apparaatje en de gps expander is erg klein.

Met EagleTree Elogger V3 kan je met beperkt budget alle kanten uit : je hebt 4 verschillende systemen om snelheden te bereken (gps-expander niet eens meegerekend)

-optische sensor (veel gebruikt op prop van modelvliegtuigen)

-snelheidsmeter met Pitot-buis !! (tot 350mph = 560km/u!!!) Dus eerder voor snelle vliegtuigen en rakettuigen ;)

-sensor met magneet (zgn 'Hall' sensor) Magneetje in wiel plakken of op tandwiel en sensor er dicht tegen monteren (systeem zoals fietscomputer denk ik)
Je moet wel een beetje knutselsen om de sensor op je arm dicht bij de binnenkant van je velg te monteren (kan met een metalen plaatje, gaatje in boren en op arm vijzen, sensor erop lijmen en beetje plooien zodat die op 1mm van je magneet zit)

-brushless sensor , die je aftakt op één v/d polen motor , zeer eenvoudig in gebruik, als je de finale ratio kent van je auto, dan maak je een rekensommetje met het gemeten toerental, de omtrek van je wiel (+ eventueel het uitzetten van je band) en klaar is kees

vb gemeten motortoerental = 15000 rpm (toeren per minuut)
diameter band = 65mmX3.14=204mm
ratio = 8.5(8.5 omwentelingen v/d motor=1 omwenteling v/h wiel)
berekening : 15000/8.5 X 60(minuten naar uur) X 0.204meter /1000 (naar km/u) =21.6

meer info : Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

er zit ook een cd bij de logger met software waarmee je de gemeten data kan downloaden op je pc en alle gegevens in grafiekjes kan plotten (standaard meet je Volt/Ampère en zie je vermogen in Watt enz...ook kan je temp sensors gebruiken..) handig als je nieuwsgierig bent om te weten wat er in je auto/vliegtuig werkelijk gebeurt, en als je aan de limieten van je materiaal zit of niet !

De beste manier is gewoon een gps.
Zelf gebruik ik een Garmin Geko 201.
Maar goede alternatieven zijn ook de Garmin Etrex en de Edge.
De Etrex heb je al voor zo'n kleine 100 euro incl verzendkosten.
Het is niet alleen leuk voor op je auto/boot/vliegtuig, maar ook erg handig voor op de fiets, tijdens skieën of windsurfen, etc.

Hieronder mijn laatste pr met de supercat:

2ui7oyq.jpg

Ok lijk me wel duidelijk dat voorkeur van meeste naar gps gaat alleen spijtig dat dit je dan alweer 100€achteruit zet enkel om snelheid te meten.
Denk dat ik nog eventjes zal gokken naar mijn snelheid :rolleyes:
Toch bedankt voor de mooie uitleg

……Heb altijd al iets willen hebben waarmee ik snelheid kan meten van rc wagen……Weet dat er verschillende manieren zijn maar verder is kennis hiervan 0……Zou graag eens de voor en nadelen van alle soorten weten……waar te verkrijgen……

Beste manier, meest accurate snelheid, wat zoek je precies???

Ik heb zelf een “rollerbank” gebouwd ongv 10 jaar geleden, waarvan ik nog steeds gebruik maak. (inmiddels wel enkele aanpassingen gemaakt)

Voordelen:

Ik sta altijd droog.

Ik hoef niet de deur uit.

Rij “simulatie” is altijd hetzelfde, (geen voor of tegenwind) waardoor een nauwkeurige vergelijk mogelijk is met het geen wat je veranderd heb of wat je aan het testen bent.

Geen accuratie-verschil door het ballonneren van de banden.

Gemakkelijk zelf te ijken omdat de omtrek van de rol vast staat.

Nadelen:

Doordat de “rol” een bepaald eigen gewicht heeft, geeft dit tozv het te testen voertuig, een afwijking in snelheid tozv de realiteit. Bv een zware massa van het voertuig (of de roterende massa van de band) tegenover een licht massa van de rol, of een lichte massa van het voertuig (of de roterende massa van de band) tegenover een zware massa van de rol. Wanneer je niet op 1 km p/u kijkt maar het belangrijker vindt wat je veranderingen teweeg hebben gebracht is accuratie toch niet van belang.

Snelheidmeter op je auto is niet altijd even accuraat omdat de ene band meer ballonneert dan de andere, waardoor de instelling die je moet doen (parameter, rekenfactor) sowieso veel groter/hoger moet nemen, dan bij een diameter van een stationaire band. Niet echt nauwkeurig om iets te vergelijken met een evt test.

Bij een GPS systeem moet je volgens mij sowieso minimaal 500 meter afleggen, voordat deze enigszins een beetje accuraat de snelheid zal weergeven, bij mijn weten althans (heeft te maken met de intervallen voor de plaats waarneming tozv de satelieten). Niet echt handig dus.

Hello drift-junkie,

Een rollerbank heb ik ook al wel eens willen maken, weet alleen niet hoe er aan te beginnen wat de electronica betreft voor het meten. Als U daarover wat uitleg(schema) kwijt wil hoe het een en ander in zijn werk gaat, pm me maar. Alvast bedankt.

Groetjes.

Een rollenbank is leuk, maar is nog onnauwkeuriger dan een gps.
Een rollenbank kan natuurlijk best goed de maximum snelheid van je auto bepalen, maar in het echt zul je waarschijnlijk veel moeite hebben om dit te halen.
De wrijving, wind weerstand en je eigen stuurkunsten worden bijvoorbeeld niet meegerekend.
Als ik mijn e-revo op zo'n bank zou zetten, zou ik waarschijnlijk zonder al te veel problemen 150km/u op de teller kunnen zetten (als ik mijn bandjes netjes aangepast heb en er een lekker zware vertanding op gooi). Echter om in werkelijkheid je auto met die snelheid aan de grond te houden is bijna onmogelijk. Daarbij neemt de weerstand tijdens het rijden over het algemeen exponentieel toe, waardoor je die snelheid dus niet meer zult halen.

GPS is echt de enige meest accurate manier.

Ok lijk me wel duidelijk dat voorkeur van meeste naar gps gaat alleen spijtig dat dit je dan alweer 100€achteruit zet enkel om snelheid te meten.
Denk dat ik nog eventjes zal gokken naar mijn snelheid :rolleyes:
Toch bedankt voor de mooie uitleg

Ken je niemand waar van je de GPS een keer kunt lenen? Of misschien een speedrun samen met een clubmaatje/mede rc'er uit de buurt.

Bij pixmania hebben ze een aanbieding voor een Garmin Etrex H voor 73,99 inclusief verzendkosten.
Best een leuk prijsje voor een handheld gps.

Je kunt natuurlijk ook marktplaats in de gaten houden voor een gebruikte. Mijn Geko 201 gaat binnenkort ook in de verkoop voor een paar tientjes. ;)

Als je een afstand van 100m uitzet kun je timen met een stopwatch (zit tegenwoordig op menig mobiele telefoon al), en kun je de snelheid uitrekenen.
Nu kun je misschien zeggen van ja wat een moeite, daar heb ik helemaal geen zin in; maar het werkt wel, en kost niets. Grotere afstand nemen voor nouwkeurigere meting.

Een rollenbank is leuk, maar is nog onnauwkeuriger dan een gps……Een rollenbank kan natuurlijk best goed de maximum snelheid van je auto bepalen, maar in het echt zul je waarschijnlijk veel moeite hebben om dit te halen…..Als ik mijn e-revo op zo'n bank zou zetten, zou ik waarschijnlijk zonder al te veel problemen 150km/u op de teller kunnen zetten (als ik mijn bandjes netjes aangepast heb en er een lekker zware vertanding op gooi)……Echter om in werkelijkheid je auto met die snelheid aan de grond te houden is bijna onmogelijk. Daarbij neemt de weerstand tijdens het rijden over het algemeen exponentieel toe, waardoor je die snelheid dus niet meer zult halen……..GPS is echt de enige meest accurate manier.

Voor iemand die niet in bezit is van een rollerbank, en kennelijk ook niet echt op de hoogte is met de techniek daarvan, heb je wel een uitgesproken mening. Rollerbanken worden al jaar en dag gebruikt voor “vermogenmetingen aan de wielen” in de racerij (tegenwoordig wordt het ook wel gecalculeerd) Het is zelfs een wettelijk middel van de politie om vast te stellen of je motor of scooter teveel vermogen + snelheid produceert, ik denk niet dat de agent “jouw bezwaren” tegen ed systeem honoreert/serieus neemt.

Overigens is mijn rollerbank een eenvoudige uitvoering welke volstaat met een vergelijkbare topsnelheid ergens tussen “voor en tegenwind” met een 1:10 touringcar. Op het ogenblik maak ik gebruik van slechts 1 enkele rol, aangezien 4 rollen (eerste concept) teveel weerstand bood, waardoor ik niet de snelheid op de rollerbank kon genereren tegenover de realiteit.

Wat is het nut om te weten wat de “accurate top nelheid” is van je model, als je het met “niets” kan vergelijken, ik ben benieuwd wanneer je gebruik maak van een GPS systeem of dit werkelijk wel zo accuraat is. Sample maar een eens een stuk of 10x de snelheidmeting zowel heen als terug, met verschillende baan lengtes, of verschillende ondergronden, zoals je zelf al aangeeft neemt alles exponentieel toe, en geen enkel “ritje” is gelijk buiten op de straat, hiermee kan je mij niet van overtuigen.

Het is maar net waar je het voor wil gebruiken, en of de gegevens aan je wensen voldoen mbt het gene wat je wil testen. Ik kan bv testen welk accupack mij de hoogste topsnelheid geeft (belast), maar dat wil nog niet zeggen dat dit pack mij de snelste rondetijd laat zien tijdens een wedstrijd. Aan iedere motor (timing) en tandwielcombinatie zit een max en een karakterverschil in trekkracht (belast), dit kan ik al redelijk optimaal vaststellen zonder dat mijn model ooit is buiten geweest, en aangezien ik nog geen 2 rondjes hetzelfde kan draaien, is het een buitengewoon handig hulpmiddel, en niet meer dan dat.

“Inderdaad een rollerbank is leuk”, je wint er geen race mee, hij is niet accuraat tegenover de reële snelheid, maar als je de informatie juist weet te interpreteren, is het een “leuk hulpmiddel” (speelgoed).

Over uitgesproken meningen gesproken.
Hoe je uit mijn vorige post zou kunnen opmaken dat ik kennelijk niet op de hoogte ben van de techniek van een rollenbank is mij een raadsel.
Maar je geeft het zelf eigenlijk al aan. Een rollenbank is super accuraat als het gaat om vermogensmeting (aan de wielen, de rest is alleen maar omrekenen). Daar heb je helemaal gelijk in. Heb met een M3 ook al eens op een rollenbank gestaan. Werkt hardstikke goed. Maar niet als snelheidsmeting. Tuurlijk kun je het benaderen, maar nooit zo nauwkeuring als een goede gps meting in de werkelijke omgeving.

Ik gebruik mijn gps al jaren in de Supercat. Bij meerdere malen varen op hetzelfde stuk komt daar nagenoeg altijd dezelfde snelheid uit. Het was zelfs zo nauwkeurig dat ik op tienden km/u mijn boot kon afstellen.
Nu vaart mijn boot wel meer lange rechte stukken dan een model autootje. En ik denk inderdaad dat hoe kleiner de auto en afstand waarop gereden wordt, hoe onnauwkeuriger de meeting zal zijn.

Ook heb ik mijn gps vergeleken met 2 andere gps systemen in de auto. Snelheden verschillen hooguit een aantal tienden. Neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk verschillen kunnen zitten in gps systemen.
Ik heb hem zelfs een keer op mijn werk (ben verkeersvlieger) geprobeerd. Daar gaf de gps tot op de knoop nauwkeurig de snelheid van het vliegtuig aan. Ook hoogte en richting klopte zeer goed.

Waar het grotendeels om gaat bij rc boten is dat je door afstelling een verschil in topsnelheid kan bemerken, daar is een gps een must (of een tijdsmeting vanaf de kant).
Ik heb nooit gezegd dat gps de enige goede manier is om snelheid te meten, wel dat het voor onze toepassingen de eenvoudigste en nauwkeurigste manier is.

Ik hoop wel dat je me vorige voorbeeld begrepen hebt. Mijn e-revo zal op je bank misschien een hele hoge top kunnen halen, maar in werkelijkheid is het ding dan niet aan de grond te houden (doordat ie te licht is, wheelies gaat maken of door oneffenheden in de weg, etc.)
Wat ik me afvraag, heb je zelf daadwerkelijk de gemeten snelheid op jouw rollenbank al eens vergeleken met een gps meting?

“Inderdaad een rollerbank is leuk”, je wint er geen race mee, hij is niet accuraat tegenover de reële snelheid, maar als je de informatie juist weet te interpreteren, is het een “leuk hulpmiddel” (speelgoed).
Maar??? Dit was toch juist de inhoud van mijn eerste post over de rollenbank???
Eerst zeg je dat ik geen kennis van zaken heb en dat ik je niet weet te overtuigen en daarna bevestig je zelf precies wat ik in mijn post vermeld.
Ik begrijp hem niet meer :confused:

Laatst bewerkt:
Als je een afstand van 100m uitzet kun je timen met een stopwatch (zit tegenwoordig op menig mobiele telefoon al), en kun je de snelheid uitrekenen.
Nu kun je misschien zeggen van ja wat een moeite, daar heb ik helemaal geen zin in; maar het werkt wel, en kost niets. Grotere afstand nemen voor nouwkeurigere meting.
Dus wat ik al reeds zei ;)

Over uitgesproken meningen gesproken.
Hoe je uit mijn vorige post zou kunnen opmaken dat ik kennelijk niet op de hoogte ben van de techniek van een rollenbank is mij een raadsel……Nu vaart mijn boot wel meer lange rechte stukken dan een model autootje. En ik denk inderdaad dat hoe kleiner de auto en afstand waarop gereden wordt, hoe onnauwkeuriger de meeting zal zijn……..Ik heb nooit gezegd dat gps de enige goede manier is om snelheid te meten, wel dat het voor onze toepassingen de eenvoudigste en nauwkeurigste manier is……Eerst zeg je dat ik geen kennis van zaken heb en dat ik je niet weet te overtuigen en daarna bevestig je zelf precies wat ik in mijn post vermeld…….Ik begrijp hem niet meer :confused:

Jij doet een uitspraak over “mijn rollerbank”, jouw Revo zou hier wel 150 km p/u op kunnen halen, dit zou veel hoger uitwijzen dan de reële snelheid. Op welke basis berust dit “giswerk”, hoe ziet mijn “rollerbank” er dan uit, waarop jouw berekende uitspraak is gebaseerd?? Ook heb ik nergens neergeschreven dat een rollerbank per definitie de reële snelheid aangeeft, sterker nog wanneer je mijn post eens goed naziet, dan schrijf ik daar juist waar de nauwkeurigheid te wensen over kan laten. Daarnaast geef ik aan dat een accurate reële snelheidmeting niet eens van zo’n groot belang is.

Het vet gedrukte gedeelte vind ik interessant mbt het GPS, hier schrijf je nl hetzelfde wat ik schreef over een rollerbank voor modelauto’s, een goed hulpmiddel voor “onze toepassing”.

Ik begrijp alleen niet waarom “het formaat van het model”, tot onnauwkeurigheid van het GPS systeem kan leiden, de afstand waarover de meting plaats vindt wel, hoe langer hoe nauwkeuriger (meer metingen “points”, minder afwijking)

Bv: een GPS systeem met een resolutie (meting) van 1x per seconden, zal dus bij 50km p/u een 2de meting doen bij afstand van 13,9 meter verwijderd van de eerste meting. Het systeem heeft bv een “accuracy van 3m (= 10ft)” 13,9m tozv 3m is al 21%. bij de volgende meting: 2x 13,9m = 27,8m tozv 3m is al 11%. 4de meting: 3x 13,9 = 41.7m is al 7%. 5de meting: 4x 13,9m = 55,6m is al 5%. 6de meting: 5x 13,9m = 69,5m is al 4%. 7de meting: 6x 13,9m = 83,4m is al 3,4%. 8st meting: 7x 13,9m = 97,3 is al 3%, enz.

Bij 50km p/u is dit ongv 1,5 km p/u afwijking over een afstand van 100m, dat vindt ik acceptabel.

Zoals je hier kan zien in mijn voorbeeld, is niet alleen de nauwkeurigheid van het apparaat zelf van belang bij goede snelheidmeting, maar het aantal metingen per/sec ook, hoe meer metingen p/s, hoe sneller/eerder hij de juiste reele snelheidmeting aangeeft.

Wanneer mijn berekening niet goed is, dan hoor ik het graag!

Back