Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Bedankt voor de tip.
Ik vind het erg lastig om alle onderdelen juis bijelkaar te zoeken, retract mech, poten, electronica.
Heb een spitfire set besteld van vergelijkbare afmeting, horizon, e flite.
Screenshot_20200502-230802_Chrome.jpg

Ondertussen verder met de geheel binnenliggende rolroer aansturing.
Ik probeer de methode volgens tekening, rds zou ook kunnen.
20200502_195211.jpg

Alles uit 2mm gvk plaat, 1.5mm scharnierpennen.
Ben het nu in de vleugel aan het prutsen, stukje 1mm triplex huid om het op te bevestigen.
20200502_230608.jpg
 
Jup, dat is de scharnierlijn. Je trekt met je servo om de flap te laten zakken. Verder mooi werk!
Edit: ik zie nu dat het je aileron is, maar dat cirkeltje is idd de scharnierlijn
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal, een pagina terug staat een aileron in aanbouw met doorgaande 1.5mm staaldraad scharnieras.
Op de tekening zie je ook nog een 90 graden hevel, om met 1 centrale servo beide ailerons aan te sturen. Ik zet er 2 servo,s in.
 
Avond aan het stoeien geweest met het landingsgestel. Deze is net wat anders van afmeting dan op tekening staat, dus alles moet een beetje aangepast. En omdat hij in 2 richtingen fors gedraaid in de vleugel zit een hele puzzel.
Verder zijn mijn 2 wielen net paaseieren... ga nieuwe bestellen, deze omruilen.
20200507_224733.jpg
ei en een met scheve as boring.
20200510_115929.jpg

Het onderstel zit er in. Dragers wat breder gemaakt en taps. Verder moesten er 8mm vulblokjes tussen.
De uitsparing voor het wiel is ook best lastig vanwege het schuin inklappen is de wielkast aan de voorzijde heel ruim.
Ik wacht met verlijmen totdat ik goede wielen heb.
Ondertussen begonnen met de oliekoelers.
20200510_231711.jpg

De kleppen worden verstelbaar als bij de echte. En die diagonaal verstevigings stangetjes? Dat is ook schaal, kwam ik achter door wat foto,s te bekijken. Mijn voorbeeldbouwer op rcsb had die ook en ik wist niet waarom. Nu dus wel.
 
Priegeltje van vanavond, flap indicator klepje.
Hij doet het.
20201027_213421.jpg

20201027_213409.jpg

Fotos op z,n kop..
Weer lastig, want ik moet eerst alles schilderen voor de montage. Maar dan is de vleugel helemaal ingedekt en kun je er niet meer helemaal bij.
Ik vind het een moeizaam te bouwen kist, alles vraagt om detail oplossingen en gepriegel...
 
Ondertussen verder met de geheel binnenliggende rolroer aansturing.
Ik probeer de methode volgens tekening, rds zou ook kunnen.

Hoi, mooi systeem, past netjes in de vleugel. Enig nadeel is dat je veel scharnierpunten hebt waarbij alle speling bij elkaar opgeteld wordt voor de totale speling. Je zal de pennen vrij strak in de boorgaatjes moeten passen, of beter gezegd de goede stalen as moeten vinden bij boortjes. Dat kan prima, effe van te voren met wat testjes uitproberen.

Mooi project, leuk die flap indicator!

Groetjes,
Gerald
 
Speling... Een F5B kist is wat simpeler... maar met een drup CA, bewegen, hou je dan alleen gear speling over van de servo.
Bij een brommer op de bok vraagt dat om frequente checks... bij een e-drive zal het beter volhouden als hevellagering?
 
Na 2 maanden weer begonnen, met wat lood in de schoenen.. deze kist is moeilijk bouwen. Maar gelukkig ben ik nu weer lekker onderweg.
De rechter vleugel moet alle binnenwerk krijgen voordat de triplex bekleding er op kan.
20210102_140637.jpg

Aileron aansturing, flap aansturing, retracts.
Veel werk waar je weinig meer van ziet uiteindelijk.
Ook maar de linker vleugel afgemaakt tot dit punt, anders vergeet je hoe het zat.
Die ging heel veel beter.
Wielkasten voorgelamineerd van 3 lagen 1mm om een 125mm pvc buis.
Dat werkt een stuk fijner en netter.
20201230_131748.jpg

Het gaat er in 4 segmenten in, 2 recht maar ook 2 ca 25 graden scheef, strak om de klapbeweging van het wiel.
Aluminium moeren gedraaid en op de retract dragers gelijmd. De M4 draad zat ook in de vuren balkjes getapt, maar vond ik toch te eng.
20210102_131440.jpg

Zo lijmt het mooi met bouten er van de achterzijde in, alles recht en schroefdraad in fase.
Alle ribben en liggers 1mm opgedikt, nu met hard balsa, de eerste vleugel had zacht 1mm, dat was niks waard.
Klaar om de indekking boven te verlijmen. De vleugel staat met 6 stuks pilaartjes van 60mm balsa, die op de wortel, tip en midden rib zijn gelijmd, netjes recht op een rechte bouwplank.
20210102_153844.jpg

Bekleding van 0.4mm triplex met de strijkmethode vastgezet.
Ineens heb je een stijve vleugel ipv een slap geheel!
Linker vleugel zelfde manier en nog verder afgemaakt.
De stukken triplex zitten en zo maar op.
20210103_195711.jpg

Bovenzijde dicht. Onder nog een paar te gaan. Ik trek nog even een draadje naar de tip ingeval ik er werkende verlichting in wil bouwen. Voor de kanonnen idem daar kunnen witte leds in, met een soundmodule, wie weet..
20210103_195754.jpg
 
Lekker dat je weer bezig bent! Dergelijke projecten kosten hoop tijd en denkwerk, vaak gepaard met zo af en toe een motivatie crisis, dat is heel normaal hoor. Gewoon paar weken opzij zetten, dan krijg je vanzelf wel weer zin...althans bij mij gaat het dan toch weer kriebelen.

Mooi project, hoor.

Die strijkmethode is mij onbekend, zou je dat kort kunnen uitleggen?

Groetjes,
Gerald
 
Bedankt voor de wijze woorden..

Strijkmethode gaat als volgt:
Frame dik insmeren met witte houtlijm. Pattex D2 werkt goed, bison top speed werkt minder..
Even de beplating er opduwen en er weer af.
Lijm aan beide zijden netjes uitsmeren dat er overal een laagje zit waar het moet verlijmen.
20 minuten laten drogen tot het net niet meer wit is maar glazig.
Onderdelen op elkaar leggen en positioneren, met strijkbout op stand katoen de delen vast strijken.
Als er veel kromming in zit even vasthouden tot het wat afgekoeld is.
Maar eigenlijk heb je instantane verbinding.
Werkt super handig, eerst een puntje fixeren, alles precies op zn plek en dan ander puntje.
Ook gebogen delen gaan goed, bv mijn Moswey kielvlak met 15mm radius kun je zo vast strijken.
 
Back
Top