Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Fantastisch mooi werk weer, Tjarko! Goed dat je de draad hebt opgepakt! Ik vind ook vooral de lijnen die je hebt gemaakt met het 0.4mm triplex heel mooi! En de methode van lijmen is er eentje die je er zeker in moet houden.

Die paneellijnen zijn denk ik redelijk schaal, niet?

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 
Bedankt Jurgen.
De panelen zijn helaas niet erg schaal. De voorste 30% wel, maar achter de ligger heeft een echte spit veel smalle panelen.
20210110_134423.jpg

De laatste stukjes.
20210110_115918.jpg


De eerste vleugel zit dicht!
20210110_125847.jpg

Je kunt mooi dicht aansluiten bij het rolroer.

20210110_125905.jpg
Dit vleugeldeel weegt 730 gram, met 2 servos er in.
Voelt licht voor dit formaat.

Nu de andere helft en dan verder met middendeel.
 
Ondertussen beide vleugels ingedekt en neuslijsten nat voorgebogen. Gisteren verlijmd.
20210110_174346.jpg

Toen een droog moment, mooi om eens wat anders te doen, schaal detail kanonnen.
Ik zet er heldere witte leds in om het vuren te simuleren. Nog een zakje overtollige leds liggen van oud philips lighting clublid.
De hi power moeten goed gekoeld worden, zat origineel op een plaat gesoldeerd. Bij mij aan de messing loop gesoldeerd.
20210116_204323.jpg
Ze zijn echt verschrikkelijk fel..
4V 0.5A gaat goed..
20210116_214423.jpg

Er zit weer een aluminium huls aangelijmd. En dan verder met bezemsteel. Dat had ik nog liggen.
20210116_204523.jpg

Het kanon wordt afneembaar voor transport, montage met een 4mm en 2mm connector.
20210116_204607.jpg

22 mm dik! In het echt dus 110mm oid.
De rechter stukken moeten pasgemaakt worden op de neuslijst..
Die zijn ondertussen droog en geprofileerd
20210117_094403.jpg

Tip blokken zitten er op.
20210117_101947.jpg

Hier komt tip verlichting in, ook nog groene en rode leds gevonden in het restant.
Eerst even drogen, tijd voor deze update.
 
Blisterje van een stukje krimpkous.
Dit ging heel vlot. Eerst een passende knikker gezocht in de kindervoorraad. In een stukje fake voorlijst gelijmd. Dan doorzichtige krimpkous erom.
20210117_154035.jpg

4 probeersels, 2 goed!
Past mooi op de vleugel. Ik zet ze op fantasie vast met 4 mini schroefjes.
20210117_160307.jpg

Balsa locaal verhard met CA.
Met lampje aan nog leuker.
20210117_160350.jpg

Het moet allemaal nog een like verf krijgen, maar voor nu prima.
 
Wat een fantastisch mooie vleugel wordt dit Tjarko!
Hoogstandje modelbouw wat je hier laat zien :thumbsup:
Die tip voor het smelten van de houtlijm met het 0.4mm triplex ga ik ook eens testen, thanks!

Groeten, Ralf
 
Eerste kanon met 4mm en 2mm connectors.
20210118_201622.jpg

Ik hoop dat hij blijft zitten. Gaat soepeler dan gedacht.
20210118_201644.jpg

De uitlijning is perfect. Ik heb een alu blokje gemaakt met 4 en 2mm boring op de freesbank. Daar de connectors ingezet en zo in het korte blokje verlijmd met epoxy. Daarna de hulzen er over en die in het kanon verlijmd. Met wat plakband en lossingswax er tussen.
 
Of misschien een redelijk lang stuk 2 mm verenstaal in de mitrailleurloop lijmen, dat een eind de vleugel insteekt? ... om zijwaarts gewiebel te voorkomen, waardoor het misschien los kan raken. Hoe 'wiebelvast' zijn die stekkers?
 
Als het niet vaak stuk gaat... PVC dun krimpkousje, en dan aflakken.
Anders polyestertape... of Oracal automotive vinylfolie... als het maar goed genoeg kleeft... en aflakken.
Gaat de LED stuk, wat ik niet verwacht in lengte van jaren... snij je het teepje door.
Wil je het niet duurzaam tacken, maar wel elektro rammelvast...
UHU-Por of Sikaflex, de laatste moet je dan maar net in de buurt hebben.

Komt wel een hefboom op de stekkers te staan...
dus een staafje voor het verband lijkt me toch ook geen gek idee...
Hangar-rash de grootste bedreiging?
Gr Bas
 
Hoi Frans,

Ik hoop hem dit jaar te vliegen, zal wel niet helemaal af zijn, maar technisch klaar.
Samen met een of 2 Stuka,s?

Ik denk aan de gebruikelijke camouflage kleuren.
Schaal details daar is nog jaren aan te werken.
 
Vanavond 2 flap indicators gemaakt, nieuwe dus. Nu uit een stuk 0.5mm aluminium plaat, 180 graden omgevouwen om 0.8mm staaldraad. En een klein stukje losgedremeld en verbogen tot haakje voor de sluitveer. Dit is nu echt robuust.
20210122_222513.jpg

Losse indicator.
20210122_222441.jpg
montage aan de binnenzijde.
Het linker veer uiteinde steekt door het ribje en is daar geborgd met een stukje staaldraad.
20210122_230022.jpg

Vanaf de bovenzijde gezien.

Ze blijven voorlopig los. Eerst de vleugel schilderen en dan monteren, as verlijmen.
 
Afwerking van de retracts vandaag.
Opening in de vleugel was nog te ruim om netjes op de wielkap aan te sluiten.
Hier komt een pas ring op. Ik plamuur de overgang naar de vleugelhuid later dicht.
20210123_122441.jpg

Verder met de wielkap. 0.5mm alu, licht gewelfd. De montageblokjes van de retracts moest ik 2 en 4 mm lager frezen.
20210123_170828.jpg

Past fijn zo.
Uitgeklapt.
20210123_170844.jpg

Er zit een 2mm balsa sandwich in de wielkap. Net geglasd met 50 grams, ook de wielkasten en de vleugeltippen hebben een glasmatje.
 
Mooi werk zeg! Ben het al een tijdje aan het volgen maar het verbaast me wel een beetje dat de hele vleugel met lite ply is ingedekt. Dat is ook de bedoeling van BT of zie ik dat mis? Is wel een mooi harde basis voor de afwerking ook en lijkt ook redelijk licht. Ga je het nog glassen?
 
Back
Top