Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Heb je nu afgetekend en op het streepje gewerkt?
Probeer de volgende keer een zijde glad te maken.

Daarna ga je aftekenen (eventueel)
Span daarna het werkstuk juist in dat de gladde kant in de klauwplaat zit.
en ga je de kant glad maken waar er een hoop af moet.
Als die zijde ook glad is meet je het geheel op.
Verminder die waarde met de waarde die het moet worden en je hebt wat er af moet.
Zet de nonius op 0.00 en probeer nu zoveel af te nemen dat je op een heel getal uitkomt.
Stel je moet naar 12.00.
Van 13.456 probeer je te vermaken tot 13.45
is het 13.448 geworden corrigeer je afname en probeer 13.44 te krijgen, zet je nonius weer op nul.
Uitgaande van honderdsten ipv duizendsten is een stuk makkelijker werken.
Daarna is het makkelijker, draai daarna zoveel af dat je op een tiende van de gewenste maat zit en meet dan nog eens op, corrigeer je afname, of draai gewoon het laatste tiende ook af.
Alles met beleid en zeker in het begin heel veel meten ter controle.

Bij diameter draaien : houd er rekening mee dat als je je nonius 0.1 verdraaid, je diameter wel meteen 0.2 kleiner wordt.

Ik hoop dat doorkomt wat ik bedoel.

Leg mij dat eens uit Baggeraar: houd er rekening mee dat als je je nonius 0. 1 verdraait, je diameter wel meteen 0,2mm kleiner wordt.
Nu moet ik bij mijn myford veel veranderen, want als hierop de nonius 1 streepje wordt verplaatst, dat dan de diameter van het werkstuk 0,10mm kleiner wordt, bij een metrische nonius is nog altijd 10 streepjes verplaatsen 1,00 mm.in diam. afdraaien.
Groeten fanaat Sjef
 
Leg mij dat eens uit Baggeraar: houd er rekening mee dat als je je nonius 0. 1 verdraait, je diameter wel meteen 0,2mm kleiner wordt.


Ik schreef niets over "mm" en bedoelde dan ook eenheden.
(als je per streepje 1/64 inch hebt dat ook 1 eenheid).

Met een verplaatsing van de beitel in de richting van de centerljn, heb je dat het werkstuk aan de beitelkant 1 streepje kleiner wordt.

Echter
doordat het werkstuk draait krijg je aan de achterkant van het werkstuk ook dat er 1 streepje afgaat.

Aan de beitelkantl 1 , achter het werkstuk 1 geeft een totaal van 2 streepjes kleiner werkstuk.

Er zijn ook nonius ringen die de diameter verkleining aangeven en niet de beitel insteek, dan geldt mijn opmerking natuurlijk anders.
Verdraai je dan 1 streepje, dan verplaatst de beitel maar een ½ streepje, maar wordt de diameter 1 streepje kleiner.

Is het nog te volgen? ;)
 
Het klinkt misschien over the top maar ik heb vijf jaar geleden digitale linialen op mijn draaibank gezet en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Geen glaslinialen maar een soort grote digitale schuifmaten. Geen gehannes meer met de schaalverdeling op de handwielen enz. 0,23 mm verplaatsing op de linialen is gewoon 0,23 mm in het echt. En toepasbaar op zowel metrische als empirische banken. Sterker nog, ze zijn zelfs omschakelbaar. Reken op een investering van circa 150 euro en je bent klaar. Voor een glasliniaal-variant moet je het dubbele rekenen vanuit China, met afleeskast. Maar daar kan je dan ook weer meer mee.
 
Ik ben er ook mee verder gegaan, op het dwarssuport had ik er al eentje. (demonteerbaar)

full

Nu voor de slede ook (900mm paste zonder doorzagen alsof die er voor gemaakt is)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies, die heb ik ook. Heb er ook nog een centraal afleespunt bij. Dat is wel handig als je alles op een punt af wilt lezen.
 
Luitjes,

Hier mijn bankje met digitale uitlezing. Moet er nog wel wat over leren. Maar al doende zal dat wel lukken (hoop ik). Barry

@Barry: dat is geen bankJE ....dat is een BANK

Wat dachten jullie van dit voorstel .... ik koop een hoop elektronica en (één van) jullie kom(t)en dit er bij mij op knuppen. ;) Ik zorg voor koffie en broodjes.:p
Zou dat gaan schelen? :rolleyes: Wat denken jullie?

Ander vraagje: ik schijn met het juiste gereedschap ook te kunnen frezen met de draaibank. Voor wat ik in gedachten heb te gaan maken, is dat een meer dan voldoende optie. Punt van overweging, het hoeft ook niet allemaal snel gereed te zijn.

Dan kan ik toch beter gaan voor een dergelijke oplossing dan voor een aparte freesmachine? Het is ook nog (een stuk) voordeliger, waarbij de (verdere) investering dan in heel erg goede frezen kan gaan zitten.

Mee eens of andere zienswijzen?
 
ik schijn met het juiste gereedschap ook te kunnen frezen met de draaibank.

We hebben hier op een emco 8 met zo'n hoogte support een goed werkende stuart compound getoverd.
Freesbank is erg makkelijk als je veel wisselen moet tussen draaien en frezen.

Hier nog de link naar dat support, let op daar zijn ook vele uitvoeringen van.
Als je op zoek gaat, maak dan van karton een "kopie" van je dwarssupport ( waar nu je beitelsupport op vast zit) dan kan je dat onder het freeshulpstuk leggen en kijken of die T-bout sleufgaten overeenkomen.

hoogte support

.
 
Luitjes,

zo zit het nu allemaal bij mij.

full


en dan nog een doos met ook weer allerlei tandwielen
full


met kaarten erbij voor welke tandwielen waar moeten komen, voor metrisch en imperial draad
full

Dat zal er over 10 jaar allemaal nog wel zo bijliggen :rolleyes:

Wanneer je het draaien onder de knie hebt dan ben ik er zeker van dat de doos over 10 jaar er anders bijligt ,omdat de 2 tandwieltjes van 21 tanden voor de metrische draad te draaien hier in liggen zie ik, en die heb je dan echt nodig op je Myford!
Een origineel hoogte-support van Myford is (was) ook leverbaar en dat past ineens,dit even ter informatie, groeten
fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
goedemorgen Luitjes,



@ Dirk: dank voor je medeleven :D

Ik ben eruit:music: ...... ALSen alleen maar in het geval dat ik in de toekomst ooit zou gaan overwegen draad te gaan snijden:rolling:, kom ik bij één van jullie op bezoek voor een bakkie leut en neem dan het te bewerken stukje mee, wat ik dan bij het 2e bakkie achteloos op tafel leg en onder de vraag: "zullen wij dat even doen?" komt dan vast alles in orde. :rolleyes:.

@Thebigbozz: kan draadje niet openen. even opnieuw wellicht?

Ga eens kijken of er alternatieven zijn voor latoenkoper






Bekijk de site : HOE HET BEGONNEN IS , dat is ook niet in een voormiddag gemaakt,maar heel belangrijk is heel veel geduld, ik ben nu het tig-lassen aan het leren o.a. r.v.s. plaat dikte 0,40 mm. gr.fanaat
 
Er zijn ook nonius ringen die de diameter verkleining aangeven en niet de beitel insteek, dan geldt mijn opmerking natuurlijk anders.
Verdraai je dan 1 streepje, dan verplaatst de beitel maar een ½ streepje, maar wordt de diameter 1 streepje kleiner.

Op mijn myford super 7 is dat het geval. Zal ook wel het zelfde zijn bij de ml7.

Zelf vind ik dat erg fijn werken. Draai je nooit te veel af.
Maar dat zal wel een kwestie van gewenning zijn.
Het is wel weer even nadenken als je gaat frezen met je hoogte support, dan moet je op je dwars slede alles met 2 vermenigvuldigen.
 
Ik zou kijken of je zo'n liniaal (met display) kwijt kan, echt er gaat een wereld voor je open.
Vandaag vele

gaten

geboord in een messingplaat van 18 x 20 cm, als ik dat op de nonius had moeten doen was ik ook morgen en zondag nog wel bezig geweest.
Vele vellen papier en opgeschreven nummertjes verder.
 
Luitjes,

elektronische hulpmiddelen zullen ongetwijfeld hun voordelen hebben, al was het alleen maar om dingen te maken zoals Baggeraar ze maakt. Edoch, de reden dat ik met metaal begonnen ben, is omdat ik nog nauwkeuriger wilde leren werken dan ik met hout al deed en dat ik ten bewijze hiervan (uiteindelijk) een stirling wil kunnen bouwen dan wel mijn Wiggers bouwkit kan gaan maken.

Inmiddels weer wat gevorderd met de wobbler.

Na uitmeten en precies inklemmen en afvlakken, aan het ruimen geslagen
full


met dit als resultaat
full


full


full


full


hoe zuigend moet zo'n zuiger in de cilinder passen (bij een wobbler?). Bij mij valt hij er zo uit en zit er best wel wat speling op, al zeg ik het zelf. Ben er nog niet goed achter wat ik niet goed gedaan heb ...... wellicht dat ik beter eerst de cilinder had gemaakt en dan pas de zuiger :rolleyes:

nu gaten gaan boren en even nadenken over de kleinere gaatjes, op de manier zoals GEA dit aangaf. Als het dan niet werkt, kan dit onderdeel altijd nog 'over' nietwaar?

Het blijft hobby - leren of leren - hobby, toch?

..... wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet eerst de cylinder af hebben
Dan maak je de zuige stijf passend
En dan met koperpoets in schuren
Al;s je hem er dan uittrekt hoor je PLOP
mvg
Frederik
 
Luitjes,

elektronische hulpmiddelen zullen ongetwijfeld hun voordelen hebben, al was het alleen maar om dingen te maken zoals Baggeraar ze maakt. Edoch, de reden dat ik met metaal begonnen ben, is omdat ik nog nauwkeuriger wilde leren werken dan ik met hout al deed en dat ik ten bewijze hiervan (uiteindelijk) een stirling wil kunnen bouwen dan wel mijn Wiggers bouwkit kan gaan maken.

Inmiddels weer wat gevorderd met de wobbler.

Na uitmeten en precies inklemmen en afvlakken, aan het ruimen geslagen
full


met dit als resultaat
full


full


full


full


hoe zuigend moet zo'n zuiger in de cilinder passen (bij een wobbler?). Bij mij valt hij er zo uit en zit er best wel wat speling op, al zeg ik het zelf. Ben er nog niet goed achter wat ik niet goed gedaan heb ...... wellicht dat ik beter eerst de cilinder had gemaakt en dan pas de zuiger :rolleyes:

nu gaten gaan boren en even nadenken over de kleinere gaatjes, op de manier zoals GEA dit aangaf. Als het dan niet werkt, kan dit onderdeel altijd nog 'over' nietwaar?

Het blijft hobby - leren of leren - hobby, toch?

..... wordt vervolgd
In jouw geval had je inderdaad de cilinder eerst moeten maken, natuurlijk deze keer wel van messing of brons,en dan zeker de maten van de tekening aanhouden, zo leer je nauwkeurig werken met de metaalbewerkings-machines en niet redeneren van, och een millimetertje te klein (of te groot) hier gaat ook wel mee, nee-nee-nee...opnieuw beginnen er wordt in de techniek op het metaal-vakgebied al te veel gepruld, maar gelukkig is het hier maar modelbouw!
Wel vind ik zelf de 2 wanden van de cilinder erg dun met een dikte van 1 mm. deze maten zou ik op 2 mm. houden of de boring 2 mm. kleiner maken b.v.8 mm. die oscillerende machientjes draaien op stoom met lage druk nogal gauw ,zeker op lucht,maar dan is het geen stoommachine meer!
Bekijk mijn laatst gemaakt oscillerend stoommachine SJAN met een draaischuifje dit heeft een boring van 3 mm.en een slag van 5 mm. en draait natuurlijk op stoom en geheel gemaakt op een Myford met de juiste nonius, dit was een fluitje van een cent!
Groeten fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan nog wat je moet geen twee dezelfde materialen op elkaar laten lopen
het zuigertje van brons
En de cylinder van aluminium Bijv
Of andersom
Ik heb voor zo iets vliegtuig aluminium dat is vrij hard
mvg
Frederik
 
En dan nog wat je moet geen twee dezelfde materialen op elkaar laten lopen
het zuigertje van brons
En de cylinder van aluminium Bijv
Of andersom
Ik heb voor zo iets vliegtuig aluminium dat is vrij hard
mvg
Frederik
Met deze oscillerende stoommachientjes is de beste combinatie, messing cilindertje en bronzen zuigertje, het zuigerje mag best 0,01mm. speling hebben, dat kun je het makkelijkst op de draaibank pasmaken, draaien tot het zuigertje bekt in het cilindertje, dan voorzichtig met een zoetvijltje het zuigertje verder bewerken tot het zich zonder speling door de cilinder-boring laat verplaatsen,eventueel nabewerken met fijn gebruikt schuurlinnen maar hoeft niet.
Gr.fanaat Sjef
 
Met deze oscillerende stoommachientjes is de beste combinatie, messing cilindertje en bronzen zuigertje, het zuigerje mag best 0,01mm. speling hebben, dat kun je het makkelijkst op de draaibank pasmaken, draaien tot het zuigertje bekt in het cilindertje, dan voorzichtig met een zoetvijltje het zuigertje verder bewerken tot het zich zonder speling door de cilinder-boring laat verplaatsen,eventueel nabewerken met fijn gebruikt schuurlinnen maar hoeft niet.
Gr.fanaat Sjef

 
Laatst bewerkt door een moderator:
goedenavond Luitjes,

Je moet eerst de cylinder af hebben
Dan maak je de zuige stijf passend
En dan met koperpoets in schuren
Al;s je hem er dan uittrekt hoor je PLOP
mvg
Frederik

@ Frederik: hoe doe je dat, dat inschuren? Beschrijf dat eens svp?

@ Fanaat: zuiger van brons, cilinder van messing? 2 verschillende materialen toch.
Messing zuiger/messing cilinder is toch niet (helemaal) goed?
 
Luitjes,

elektronische hulpmiddelen zullen ongetwijfeld hun voordelen hebben, al was het alleen maar om dingen te maken zoals Baggeraar ze maakt. Edoch, de reden dat ik met metaal begonnen ben, is omdat ik nog nauwkeuriger wilde leren werken dan ik met hout al deed en dat ik ten bewijze hiervan (uiteindelijk) een stirling wil kunnen bouwen dan wel mijn Wiggers bouwkit kan gaan maken.

Inmiddels weer wat gevorderd met de wobbler.

Na uitmeten en precies inklemmen en afvlakken, aan het ruimen geslagen
full


met dit als resultaat
full


full


full


full


hoe zuigend moet zo'n zuiger in de cilinder passen (bij een wobbler?). Bij mij valt hij er zo uit en zit er best wel wat speling op, al zeg ik het zelf. Ben er nog niet goed achter wat ik niet goed gedaan heb ...... wellicht dat ik beter eerst de cilinder had gemaakt en dan pas de zuiger :rolleyes:

nu gaten gaan boren en even nadenken over de kleinere gaatjes, op de manier zoals GEA dit aangaf. Als het dan niet werkt, kan dit onderdeel altijd nog 'over' nietwaar?

Het blijft hobby - leren of leren - hobby, toch?

..... wordt vervolgd

Wij werken het liefst met een goede nonius schuifmaat en niet met die goedkope digitale schuifmaten,o.a. telkens op nul stellen en als je het ding nodig hebt is de batterij leeg, bij de supermarkten liggen er "hopen" néé laat maar!
gr.fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top