Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
avond Luitjes,

@ Frederik: ik heb er geen andere spuitmonden bij. De verkoper had zelf een andere, grotere gekocht maar had die zelf nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik op de afbeeldingen kan beoordelen zijn dat de juiste olienippeltjes voor het originele myford oliepompje.
Bij het doorsmeren is het wel belangrijk om het oliespuitje eerst recht op de nippel te plaatsen en dan het geheel indrukken,maar het zal altijd wel blijven lekken, ook de 2 oliedruppelpotjes gaan op de duur vanzelf leeglopen,dus doe die zeker niet te vol!
Ook adviseer ik om normale toolbits-beiteltjes te gebruiken 8x8 mm,widia draaibeiteltjes worden in de modelbouw weinig gebruikt.
Wel adviseer ik nogmaals,begin met het oefenen om het juiste draaibeiteltje zelf te slijpen en het toerental van de draaibank aan te passen,misschien heb je dan ook het dubbelwerk nodig.
Meestal wordt er bij staal met een te hoge omtreksnelheid gedraaid,maar ook een waarschuwing,bij het draaien van diverse staalsoorten kunnen er lange spaanen ontstaan die kunnen uitkomen bij het bedieningshendel voor de langsvoeding,let dan op,zet eerst de draaibank op vrijloop,omdat die spaander(draaikrul) om de klauwplaat kan slaan en dan moet je zeker niet met je vingers in de buurt van het bedieningshendel zijn,dat is niet leuk!
Groeten fanaat
Sjef.
 
Kijk dat zijn de zelfde als bij mij.

Dat zijn de "Raised Barrel Nipples" en daarbij hoort deze olie spuit: raised barrel nipples

Maar zo te zien heeft jou olie spuit het goede mondje. Het zou dus moeten lukken.

Tja 32 pond voor een pompje. Moet je z'n originele broertje eens zien.. Oil Cups, Nipples and Accessories 72 pond....

Ja die stootpompje van jou zien er goed uit. Ik lees wel dat veel mensen problemen hebben met hun stootpomp, ik hoop voor je dat dit wel een goede is.

Die nippels en die pomp
Is niet voor olie
En het is ook geen pomp
Het zijn gewoon vetnippels
En de pomp is gewoon een vetspuit
Daar moetje gewoon vet voor gebruiken
En als het goed is zit er bij die vetspuit ook nog verschillende nippels hoor
Olie is gewoon te dun voor de assen van Myford Dat loopt er zo uit

Toen ik dit las liepen de rillingen over m'n rug.

Het staat duidelijk in het smeerplan dat je Nuto H32 moet gebruiken op de nippels.

De vorige eigenaar van mijn super 7 had ook met vet gesmeerd.
Heeft me dagen gekost om drap er uit te krijgen. Zeker bij een super 7 is dit van belang omdat je conische glijlager van olite is. Dit is een soort metaal wat licht poreus is en daardoor olie op kan nemen. Maar geen vet.
 
Luitjes,

dank voor de tips.

@fanaat: kun je wat globale richtlijnen geven welk materiaal met welke snelheid te draaien?

Zoals ik het nu begrepen heb, zijn de tandwielen als ook de geared schakeling bedoeld voor het draaien van (verschillende) schroefdraad.
 
foutje

oeps foutje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ney ney GEEEEEN vet in je myford blazen, asteblieft zeg.

Hier zelfde verhaal, de mijne heeft ooit ook vet gehad, idd week werk om dat weg te krijgen.... De nippels heb ik nu los vast er opzitten, ik neem ze er af en smeer olie met de hand, gaat perfect. De myford-spuit gebruik ik alleen als ik mijn gehele werkkamer in de olie wil zetten.....(*&^%$#@$^&*ding!!!!!!) en dat is dus nooit

En nog 1 tip, hss kan je idd mooi slijpen op de steen, het liefst een groene en goed koelen. Hard metaal en widia gaat goed met een diamant blaadje, en dan zeer hoog toeren en wederom goed koelen. Als je echt dure beitels hebt, breng ze eens weg naar je plaatselijke ''scharenslijp'', vaak hebben die gasten hele mooie machines ervoor met diamant, en die kunnen de hoeken veel mooier instellen dan jij met de hand, en vaak voor maar weinig geld.

Groet, MD
 
En nog 1 tip, hss kan je idd mooi slijpen op de steen, het liefst een groene en goed koelen. Hard metaal en widia gaat goed met een diamant blaadje, en dan zeer hoog toeren en wederom goed koelen.
Ieder zijn eigen aangeleerde dingen, maar dat is niet de juiste manier hoor.

witte steen voor HSS
groene steen voor widia
bruin voor normaal staal

Beide kunnen droog worden gebruikt.
Bij HSS wel oppassen dat de beitel niet verkleurd.
Bij widia heb je vaak al de juiste vorm in de beitel zitten en hoef je maar te poetsen: wordt dan ook niet te warm.

Hoog toeren met diamantblad?? nergens voor nodig.

Witte Slijpstenen voor het slijpen van HSS

Groene Slijpstenen voor het slijpen van WIDIA

meer kleuren van stenen
 
Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk om als modelbouwer met een metaaldraaibank te gaan werken, het is dan van, al doende leert men,plus is het geen productiewerk,maar een heel leuke hobby waar het toekomstige modelletje het eindproduct zal zijn! Dus over de vraag betreffende diverse toerentalinstelling i.v.m. de snij-snelheid, (wel met een juist geslepen beitel) op je Myford, b.v.ongelegeerd staal diam.20 mm. leg dan de V-snaar op de meest rechtse schijven om te beginnen!
Ook moet de automatische langs-voeding juist ingesteld zijn en probeer er dan telkens 2 mm in diam. af te halen,dit matriaal verder dan 50 mm.uit de klauwplaat laten steken, in de klauwplaat ong.30 mm. ook kun je b.v.een asje van 200mm. lang afdraaien maar dan wel met een tegencenter,Nu ben ik benieuwd naar het resultaat!
De richtlijnen voor draaisnelheden van verschillende materialen zijn al verzonden door Baggeraar zie ik. De wisselwielen zijn inderdaad voor het schroefdraad snijden op je draaibank ML7. Vermoedelijk zitten er op deze banken nog leidspillen met inch maat, als dat zo is heb je wel een wisselwieltje nodig met 21 tanden om straks metrische draad te kunnen snijden,ook moet er dan een draadsnijklokje op je ML7 zitten of zit het er al op?
Groeten
fanaat Sjef
 
Dit materiaal NIET verder dan 50 mm.uit de klauwplaat laten steken, zie 7e regel in de tekst.
Groeten
fanaat Sjef
 
Luitjes,

zo zit het nu allemaal bij mij.

full


en dan nog een doos met ook weer allerlei tandwielen
full


met kaarten erbij voor welke tandwielen waar moeten komen, voor metrisch en imperial draad
full

Dat zal er over 10 jaar allemaal nog wel zo bijliggen :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Luitjes,

zo zit het nu allemaal bij mij.

full


en dan nog een doos met ook weer allerlei tandwielen
full


met kaarten erbij voor welke tandwielen waar moeten komen, voor metrisch en imperial draad
full

Dat zal er over 10 jaar allemaal nog wel zo bijliggen :rolleyes:

En aan de binnen kant deksel staat een lijst voor de tandwielen om draar de snijden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je komt uit peize toch?

Ga eens met wat van je problemen langs bij de gebroeders Genzel.
Je kunt deze vinden op het familiepark Nienoord in leek.
Zij rijden daar op de "genzelbahn" met zelf gebouwde kolengestookte locomotieven.
Op dit moment zal het wel rustg zijn vanwege de winter.
Kijk anders op Genzelbahn

Ook de stoomgroep nienoord zit daar op het park, ook zij kunnen je wellicht verder helpen.
 
full
full
full
Luitjes,

zo zit het nu allemaal bij mij.

full


en dan nog een doos met ook weer allerlei tandwielen
full


met kaarten erbij voor welke tandwielen waar moeten komen, voor metrisch en imperial draad
full

Dat zal er over 10 jaar allemaal nog wel zo bijliggen :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
afb. 1. Dit zijn de wisselwiel-plaatsingen voor de juiste instelling van de langsvoeding,
bij normaal draaiwerk en uiteraard draadsnijden.
afb. 2 Onder deze lijst staan de wisselwielen welke standaard bij de ML7 geleverd
werden en zijn gemerkt met een + ( zie 21 tanden)
De lijst is van 1971 dus de prijzen kloppen al lang niet meer.
afb 3 Hierop staat o.a. het draadsnijklokje no 1419!

Groeten
fanaat Sjef
 
Back
Top