Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Luitjes,

om heel eerlijk te zijn, ben ik het meer met Fanaat eens dan met anderen, die door hun met zeer goede bedoelingen gegeven adviezen, best wel een beetje maken dat ik door de bomen het bos niet meer zie (als ik het al zag trouwens maar dat is iets voor een andere discussie :)).

Begrijp mij goed, aan de 'goede bedoelingen' van de adviezen wordt absoluut niet getwijfeld maar ik heb er (nog) niet veel aan.

Om te beginnen, metaal is voor mij "een hobby erbij" met als doel om mij nog nauwkeuriger te leren werken.

Ten tweede, houtbouw RC-vliegtuigen bouwen en vliegen is mijn hoofdhobby alhoewel dit nu enigszins stil ligt. Ik worstel hier echt wel erg mee maar laten we dit maar "vrije tijd stress noemen". Reden waarom ik 'aan de metaal' ben, is omdat ik persé een stirlingmotor wil hebben à la 'de Ans' van Jan Walpot. Daar komt bij, ik geef niet gauw op.

Als derde, ik heb mij verkeken op het feit dat een draaibank een gereedschapskist is zonder gereedschap. (indien ik het van tevoren beter in de smiezen gehad had, was ik er wellicht niet aan begonnen maar zoals gezegd, ik geef niet zomaar op). Ik schaf dus het hoogst nodige aan, van redelijk tot goede kwaliteit om messing te kunnen bewerken. Ik heb boren bij HBM gekocht en die voldoen voor mij. Ik krijg tips - waarvan ik dankbaar gebruik maak - hoe ik die kan optimaliseren voor bewerking met het doel dat ik voor ogen heb en waardoor ik progressie zie in de behaalde resultaten.

Ik ga niet om een losse freesbank omdat ik a) het budget er niet voor over heb (dat is iets anders dan budget niet hebben, doch dit terzijde) b) er mensen zijn die gereedschap voor mij maken die duidelijk voor mij een toegevoegde waarde hebben, c) omdat ik niet van plan ben om grote stukken te frezen, d) het voor mij niet snel hoeft en e) ik een boekje heb over Myford waarin een foto staat van de schrijver die een microscoop gemaakt heeft op - alleen maar - een Myford, met de entourage die ik ook heb/begin te krijgen.

full

full

Niet dat ik voornemens ben om een miscroscoop te maken ..... alleen de wetenschap dat het kán :cool:.

Qua veiligheid heb ik altijd een overzetbril op (past over mijn bril)

full
,
zowel bij het draaien zelf als tijdens het slijpen van mijn toolbits (geleerd en voorbeeld gekregen van GEA). Ik kom zelfs wel eens beneden koffiedrinken en dan heb ik het ding nog op.

Resumerend: ik heb helemaal GEEN BASIS(kennis) van metaal, laat staan qua gereedschap en/of hulpmiddelen. Wat een 'meer koolstofhoudende boor' meer /minder of anders doet, weet ik niet, het doet mij alleen maar waziger kijken. Verschil van inzicht/ervaring tussen driewielerchauffeurtje (ik dus) en F1 coureurs (jullie), zoiets :schrik: :D.

Ik hoop enigszins duidelijk gemaakt te hebben waarom ik het nu meer met Fanaat eens ben :roll:.

Wel blijven ondersteunen graag maar probeer jullie je voor mijn leercurve liefst te beperken tot adequate en - voor dit draadje - voor mij terzake doende tips.

Ook jij Fanaat, graag ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
laat de beitel NIET zo warm worden dat hij verkleurt!!

Hoezo?
Als je toolbit (HSS) gebruikt moet dat gewoon kunnen.
Hoewel de naam (hi speed steel) doet vermoeden dat net staal is, is het dermate gelegeerd dat we het officieel geen staal mogen noemen.
Hitte van het slijpen zou ook geen effect mogen hebben.

Luitjes,

van een clubgenoot een "bolletjesdraaier" geleend om enkele afdekbollen te draaien.

full

voor het inklemmen moest ik terugvallen op het originele Myford syteem. Het is dan vervolgens de bedoeling om al draaiende het handeltje geleidelijk 180 te draaien.

full

Helaas werkte het maar aan één kant; waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd?:confused:

full

Toen maar uit de hand bijgewerkt en op deze manier aangepast. Ik vond het ook wel zonde van het af te draaien materiaal.

full

Ik heb het bolletjesdraaidapparaat niet goed bekeken, Maar als je het ding een kwart slag had gedraaid had je het hele ding toch kunnen doen?
Waarom het werkstukje zo.n eind uit de klauwplaat. ( zonder tegencenter)
Dan krijg je dus het resultaat als op de een na laatste foto.
Probeer altijd je werkstuk zo zo kort mogelijk in te spannen, en gebruik indien mogelijk een tegencenter.

Je zegt
Toen maar uit de hand bijgewerkt en op deze manier aangepast. Ik vond het ook wel zonde van het af te draaien materiaal.

Messing is inderdaad redelijk prijzig , mischien wat aluminium opzoeken?
Dan kan je daarmee dingen uitproberen en oefenen.
Scheelt een hoop materiaal en ergernis.

Remco

Peter,
Het bolletjesdraai-apparaat kan volgens mij alleen maar goed functioneren als je het 90 gr. naar boven draait,dus verticaal,dan blijft het draaibeiteltje steeds in de juiste snijhoek t,o.v.het werkstuk,is dus de centerhoogte.
De draairichting van de draaibank is afhankelijk van de opstelling van het bolletjes-apparaat, achterzijde bewerken"normaal " voorzijde bewerken "andersom".
Vermoedelijk komt dit bolletjesdraai-apparaat van een draaiautomaat!
En zeker niet het werkstuk zo ver uit de klauwplaat steken zoals ook Remco heeft gezegd en anders een tegencenter gebruiken.
groeten,
fanaat Sjef.

Over het gebruik van je tegencenter,
Een leidraad is 4xD.
Als je werkstuk meer dan 4 maal de diameter uit de klauw steekt gebruik je een tegencenter.
Hier heb je een (M12) bout gebruikt, dus dan zou je tot een 50 mm kunnen werken zonder tegencenter te gebruiken.
En dan heb je ook nog je vaste en meelopende bril om de boel te ondersteunen, maar dat is niet van toepassing bij dit werkstukje.

Hoi die Peter. Ik ben geen Myford kenner en weet ook niet hoe het hulpstuk er van uit ziet om er een "bol" mee te kunnen draaien maar de meeste hobby-isten zullen het apparaat in het filmpje wel herkennen. Zoals ook al eerder aangeraden zo kort mogelijk inspannen en dan zou het toch moeten lukken :yes: Ongetwijfeld zullen er ook filmpjes zijn van Myford en het daarbij horende hulpstuk dus kan jij ook mooie bollen maken voor je "project" als je gezien hebt hoe het moet ................succ6 ;)

http://youtu.be/UwGLL7cMdHk

Kijk hobbyisten, als...............
Maar om nu ................... heeft totaal geen nut, hier komt hij niet verder mee
Als Peter een................ dan maak ik die.
:pim:
Ja baas ik heb mijn bijdrages weg gehaald, ik begrijp dat alleen jij maar mag komen met oplossingen.

Beide op de plonklijst want helpen kon ik toch niet laten, maar HET MAG NIET van je en nu kom ik minder snel in de verleiding.

Laatst bewerkt:
Peter,
Het bolletjesdraai-apparaat kan volgens mij alleen maar goed functioneren als je het 90 gr. naar boven draait,dus verticaal,dan blijft het draaibeiteltje steeds in de juiste snijhoek t,o.v.het werkstuk,is dus de centerhoogte.
De draairichting van de draaibank is afhankelijk van de opstelling van het bolletjes-apparaat, achterzijde bewerken"normaal " voorzijde bewerken "andersom".
Vermoedelijk komt dit bolletjesdraai-apparaat van een draaiautomaat!
En zeker niet het werkstuk zo ver uit de klauwplaat steken zoals ook Remco heeft gezegd en anders een tegencenter gebruiken.
groeten,
fanaat Sjef.
Kijk hobbyisten, als Peter zelf al zo'n bolletjesdraai-apparaat kon maken dan was er geen vuiltje aan de lucht.
Maar om nu al die gegoogelde filmpjes van bolletjesdraai-apparaatjes te laten zien heeft totaal geen nut, hier komt hij niet verder mee, Peter heeft momenteel het geleende bolletjes-draaiapparaat en hier zal het mee moeten gebeuren.
Als Peter een tekeningetje wil om zo'n bolletjesdraai-apparaat zelf te maken dan maak ik die.
Het is overigens een leuk werkstukje voor de technische modelbouwer om het zelf te maken!
groeten
fanaat Sjef

Luitjes,

dat met die geleende bolletjesdraaier wordt hem niet. Ik krijg het niet voor elkaar.
Toen heb ik er maar een conische dop van gemaakt. een stuk korter ingespannen.

full

full

Luitjes,

dit moest ook eens gebeuren, een beetje orde in de chaos.

full

full

schaafbank Cincinnati schaaflengte 450mm,staat nog steeds stand by

full

Luitjes,

dit moest ook eens gebeuren, een beetje orde in de chaos.

full

full

Ik zie niet echt wereldvreemde of onbekende situaties :rolleyes:

Ik wacht meestal tot ik de "belangrijke" spulletjes niet meer "snel" kan vinden................:help:

Vaak is dit ook de oorzaak van te veel ruimte hebben ..........of met teveel dingetjes
tegelijk bezig zijn .............

Back