Luitjes,
na een wat langere periode (
voor mijn doen dan
), die veroorzaakt is omdat ik wat 'vastgelopen in het draaien was', veroorzaakt doordat ik tegen wat dingen aanhikte, alsmede doordat ik deze periode gebruikt heb voor wat beschouwend denkwerk als ook benut heb voor het afleggen van een bezoek bij Sjef en het aldaar krijgen van veel uitleg - en voor het eerst van mijn leven a) een sterke arm-schaafbank gezien en b) deze zien werken, erg indrukwekkend
- het licht gezien en een boost gekregen. Mede als gevolg daarvan, gisteravond samen met Jos (de bedenker van de Stirling Engine 2) de gaten in de middenplaat gemaakt.
Voor mijn doen was dat best een klus en bepaalde dingen had ik niet kunnen doen (of moet daar alsnog een oplossing voor vinden). Het stuk messing wat ik heb is 100 x 140, wat ik niet ingeklemd gekregen zou hebben om de benodigde gaten te boren. Dat is één.
Punt 2 is gereedschap. Gaandeweg krijg ik (een beetje meer) gereedschap maar dat moet beter en/of anders. Voorop staat nu dat het daarbij gaat om de kwaliteit ervan.
Laten we eens uitgaan van draadsnijden. Op de draaibank zie ik mij dat niet doen. Ergo, ik moet dus snijplaten aanschaffen (al dan niet met een snijplaathouder). Ik dacht zo in de (voor mij meest gangbare) maten 8, 10 en 12 mm.
Zoals jullie weten (
en ik sinds kort) zijn deze 3 maten er in de uitvoeringen 0,5, 0,75 en 1,0. Alle drie de uitvoeringen van elk van deze maten lijkt mij ook niet nodig, toch?
Maar welke zijn dan voor mij het meest aan te raden zijn?
Oh ja, en dan schijnt er ook nog linkse draad te zijn in die maten

.
Elk advies is welkom.
punt 3, ik ga om een nieuwe bankschroef