straks geen soldeertin meer met 60/40 tin lood ???

Wacht maar tot je een televisie gaat kopen of een stereo.
Als het soldeertin duurder wordt en de machines die de printplaten soldeert dan worden alle apparaten die we kopen ook een stuk duurder.

Weer een excuus om het geld van de gewone man afhandig kan maken.

Ben je gek, die asiaten maken zich daar toch nog niet druk om? Of moeten die dan ook zilver tin gaan gebruiken, willen ze hun zooitje hier nog verkocht krijgen?

Als je meer wil weten moet je maar eens gaan google'n op "rohs ".
Het soldeertin mag gewoon geen lood meer bevatten en gaat volgens de RoHS directive voor ruim 99% uit tin en maar een heel klein beetje zilver bestaan. De kosten zullen denk ik niet vreselijk stijgen, er gaat ja geen benzine door. Ik zelf zit in de elektronica reparatie en ik zal nog lange tijd apparaten gaan tegenkomen die met lood/tin gesoldeerd zijn. Het zal wel een lekker zootje worden. De ene metlood de ander mettin.
En inderdaad, ik denk ook dat er weer een of ander grapjas ,terwijl die in zijn koffie zat te roeren, opeens dacht: "Hee we moeten Cadmium gaan verbieden, en weet je wat? we doen het ook met lood. Scheelt weer twee accusoorten.........
en soldeerlood natuurlijk.

Steven

Wat? Gaat de loodaccu ook verboden worden?? Zo ver zal et toch niet gaan, dat lood als een soort asbest gezien wordt zeker?

Gelukkig niet , kan politiek gezien ook niet want dan liggen alle auto's "aan de ketting"en dan verkopen ze geen benzine meer en en en en ....
Ook de NiCd accu blijft gewoon bestaan voor gereedschappen en dus zal de modelbouw van deze uitzondering ook wel kunnen meeprofiteren.
Als ik het goed heb geldt trouwens hetzelfde voor soldeer tin. Met name voor de reparatiesector zal er voorlopig nog loodhoudende soldeertin beschikbaar moeten zijn......

steven

Dus het komt er op neer dat Werknemers wel met lood mogen werken maar ik Prive niet omdat de Regering dat niet goed voor mij vind.

Je mag straks ook geen Stickie meer op straat roken de geur komt niet aangenaam over op niet rokers.

Vorige week even op het station geweest een open perron met alleen een dak maar je moet bij een rookpaal je sigaretje roken hoe bedenken ze het.

Ik vind ook dat in bushokjes een rookpaal moet komen.

Maar zo zie je maar weer de Regering zijn de Volwassenen en wij de Kinderen die zelf geen beslissing kunnen nemen.

Maar wat stinken auto's als ik voor de verkeerslichten sta te wachten om een zebrapad over te steken.

Enkele verduidelijkingen:
- het gaat niet om het al of niet gezond zijn van solderen. Het probleem is dat alle elektronica ooit op de vuilnisbelt belandt en dan komen de gevaarlijke stoffen in het milieu terecht.
- het is niet alleen lood wat verboden gaat worden; er zijn in totaal 6 stoffen die aan banden gelegd worden
- het gaat zeker NIET alleen om het soldeertin, al is dit het enige waar je als hobbyist mee te maken krijgt. Alle componenten worden ook loodvrij. Dit heeft verregaande gevolgen voor produktieprocessen, compatibiliteit en betrouwbaarheid
- de rohs directive zegt enkel wat er niet mag. Ze stelt zelf geen alternatieven voor. Hiervoor is de industrie verantwoordelijk. Er zijn oplossingen, maar het heeft zo zijn nadelen (zoek maar eens op "whiskervorming")

Een ander probleem is dat een niet RoHS-compliant produkt niet meer in Europa verkocht mag worden. Dus al onze modelbouwleveranciers moeten ook overschakelen op deze richtlijnen (weet iemand hier meer over?)

Batterijen (lood-accu's) vallen buiten de RoHS directive. Deze zullen dus gewoon blijven bestaan.

met andere woorden gewoon weer geld kloperij.
anders zouden ze ook met alternatiefen komen.
plus dat ondanks dat ik een lief hebber van de natuur ben ik dit soort onzin van het is voor het mileu niet geloof.

Ik geloof weinig meer van wat ze in Den Haag eruit kramen.
En deden ze dat alleen maar maar ze voeren het nog uit ook.
Electronica wordt hier in Groningen gescheiden ingeleverd je betaald toch ook verwijderingsbijdrage van dit geld wordt het op verantwoorde wijze vernietigd.
Als dat niet zo is dan worden we bedonderd en daar zijn ze experts in, in Den Haag.

hoe zit het pic. micro`s ??? en andere ic`s ik heb begrepen dat de "normale" dip verpakkingen ook verboden gaan worden ??? dus moeten we nu allemaal aan de microscoop en smd ???

en is het al met ingang van 1 januarie zover ??? dat winkels niet meer kunnen inkopen ?? de soldeertin was al op bij m`n LHS :(

Veel componenten worden loodvrij gemaakt echter hele oude meuk vaak niet.
Als je info wilt of een component loodvrij word dan moet je even op de website van de fabrikant kijken. Deze geeft aan of het loodvrij verkrijgbaar is.

Ik heb er op mijn werk vaak mee te maken omdat ik een bord heb geredesignd wat loodvrij moest worden.
Voornamelijk smd dat wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat trough hole (dip) niet loodvrij zal worden

Cheeta zei:
waar is nog goedkoop soldeertin te krijgen? 29,99 voor 1kg lijkt mij best prijzig???

Bij de Baco in ijmuiden vandaag twee kilo gehaald voor €16,95/kilo.
Tegen dat dit (en wat er al was) op is, zien we wel weer. :P

Btje zei:
Maar ik kan me niet voorstellen dat trough hole (dip) niet loodvrij zal worden
Die wordt evenveel loodvrij als SMD. De meeste componenten zijn ondertussen al loodvrij verkrijgbaar en bij sommige leveranciers krijg je dan ook direct een doorlink naar de loodvrije-versie wanneer je toevallig op de niet-loodvrije versie verzeild bent geraakt.

Als thuisgebruiker heb je er trouwens niet al te veel pijn van of je nu loodvrije of niet loodvrije componenten gebruikt, beiden zijn immers perfect soldeerbaar met de oude 60/40-tin. Als je overschakelt van tin zal je inderdaad wel geconfronteerd worden met de nodige frustraties :roll: .

In principe zal op den duur iedereen overgaan op loodvrije soldeertin..
Er zullen dan alleen nog maar zilver-tin koper-tin en nog 1 of 2 soorten verkrijgbaar zijn.

Dit hoeft trouwens geen probleem te zijn hoor... als je een zilver-tin soldeertin hebt (hier werk ik overigens bijna dagelijks mee), krijg je een net zo een goede soldering als met lood-tin soldeertin..

Het enige verschil is dat je het met een iets hogere temperatuur moet solderen (lood-tin=ongeveer 350-380 graden, zilver-tin=400 graden)

bribis zei:
Het enige verschil is dat je het met een iets hogere temperatuur moet solderen (lood-tin=ongeveer 350-380 graden, zilver-tin=400 graden)

Dat enige verschil is wel een groot verschil als je het mij vraagt...
Ik heb zowat een jaar uitsluitend loodvrij gesoldeerd en je merkt toch wel dat het anders is:
- je soldeerbout staat warmer.
- je soldeerbout wordt gevoeliger voor temperatuursschommelingen, zo wordt het plots een heel stuk interessanter om je spons niet druipend nat meer te maken.
- je afgewerkte lassen zien er mat uit waardoor je zeker in het begin serieus twijfelt of je nog wel kunt solderen.
- je moet langer warmen om een goeie las te krijgen.
- je tin vloeit minder goed waardoor je sneller gebruikt zult gaan maken van bv. Flux wat op zijn beurt weer lekker gezellig is voor je longen, maar goed, het milieu is er toch mee gediend hé :|

Allemaal zaken die je toch voelt doorwegen in het begin dat je met loodvrij moet solderen.
Een aantal maanden geleden ben ik dan veranderd van werkgever, eentje die nog niet is overgestapt naar loodvrij en ik kan je zeggen dat het toch een héél stuk makkelijker is wanneer je dan terugkeert, je soldeert stukken vlotter met je lood er in.

Nu goed, we moeten er door en het is mogelijk om hetzelfde resultaat te bekomen hoor, het wordt gewoon weer ff aanpassen.

Sterilisatie, hersen beschadigingen? Jakkes. :P Et soldeerd lekker, maar is et je hersens en je "juwelen" waard? :P

Is de lucht van et solderen alleen al giftig, of moet je et letterlijk opvreten? En als je gewoon netjes een afzuigertje gebruikt, dan is er toch niks aan de hand?

sven het gaat om de vervuiling van het water door lood alleen als men dus water met een hooge dosis lood of veel water met een lage dosis lood dringt kan het gevaarlijk worden.
af en toe solderen betekend nog niet dat je dom bezig bent.

Back