bribis zei:
Het enige verschil is dat je het met een iets hogere temperatuur moet solderen (lood-tin=ongeveer 350-380 graden, zilver-tin=400 graden)
Dat enige verschil is wel een groot verschil als je het mij vraagt...
Ik heb zowat een jaar uitsluitend loodvrij gesoldeerd en je merkt toch wel dat het anders is:
- je soldeerbout staat warmer.
- je soldeerbout wordt gevoeliger voor temperatuursschommelingen, zo wordt het plots een heel stuk interessanter om je spons niet druipend nat meer te maken.
- je afgewerkte lassen zien er mat uit waardoor je zeker in het begin serieus twijfelt of je nog wel kunt solderen.
- je moet langer warmen om een goeie las te krijgen.
- je tin vloeit minder goed waardoor je sneller gebruikt zult gaan maken van bv. Flux wat op zijn beurt weer lekker gezellig is voor je longen, maar goed, het milieu is er toch mee gediend hé :|
Allemaal zaken die je toch voelt doorwegen in het begin dat je met loodvrij moet solderen.
Een aantal maanden geleden ben ik dan veranderd van werkgever, eentje die nog niet is overgestapt naar loodvrij en ik kan je zeggen dat het toch een héél stuk makkelijker is wanneer je dan terugkeert, je soldeert stukken vlotter met je lood er in.
Nu goed, we moeten er door en het is mogelijk om hetzelfde resultaat te bekomen hoor, het wordt gewoon weer ff aanpassen.