supermarine spitfire

Waterig....maar werkend!

MVVS heeft een watergekoelde motor speciaal voor vliegtuigen.

3001 LC MVVS 58 IRS-LC (3.6) liquid cooled (without radiator, see item # 3370) 647.65 544.25 available

Ik heb ergens op hun site een extra zien vliegen met deze waterkoeling.

Dus ja..het kan, en het werkt!
Voor de Spitfire, hurricane, mustang, P-38 en ga zo maar door eigenlijk de enige goede schaal oplossing, want de echte waren immers toch ook watergekoeld..;-)

Succes met de jacht op water!!

Groetjes
Guido

Mee eens dat het de ENIGE goede schaaloplossing is! Maja misschien moet iemand een geheel nieuwe motor ontwikkelen gebasseerd op waterkoeling en niet een bestaande motor daarop aanpassen.. Mja zal ook wel in de prijs terug te zien zijn.. Ik hoop dat het er wel van gaat komen!

vraag me dan alleen wel af hoe je die radiator mooi weggewerkt krijgt, in een P51 moet je dan met slangen naar de luchthapper onder de vleugel gaan werken, en dan zou het eigenlijk alleen handig zijn in combinatie met een vaste middenvleugel en losse vleugeluiteinden... in de spitfire moet je dan twee radiators in de vleugels zelf hebben zitten.... lijkt me ook niet echt handig...
daarnaast heeft een radiator ook gewoon aanstroming van lucht nodig dus koelgaten moeten er toch zijn, dan verleg je het probleem dus alleen naar een andere plek waarbij nog komt dat het een zwaarder systeem is...

begrijp me niet verkeerd, het is heel interessante techniek en ik zou het graag zien werken op mooie schaalmodellen, maar momenteel is het eerder nadelig dan voordelig....

P51 luchthapper onder de vleugel? Er zit een radiator onder de romp en een inlaat onder de neus. Die radiator moet idd met wat buizen of slangenwerk wel te gebruiken zijn voor koeling. Voor een latere mark Spitfire heb je zelfs 2 radiatoren onder de vleugel.. Waarom een vast vleugelmiddenstuk? Met buizen/leidingen met industriele koppelingen kan je lijkt mij gewoon demontabele vleugels maken, net als op de manier waarop gear op lucht nu werkt?
Ja en een zwaarder systeem? Misschien wel, maar misschien kan een goed gekoelde motor meer vermogen leveren..?
Momenteel hebben we eigenlijk niets, iig niet iets wat algemeen gebruikt wordt dus om te zeggen dat het wel of niet werkt of te zwaar is ofzo.. Tja, wij vliegers horen gewoon vooruitstrevend te zijn! Het gaat er echtwel een keer van komen..

De opening in de neus, die wij modelbouwers als koelinlaat gebruiken, is in werkelijkheid de luchtinlaat van de motor. Daarom maken schaalbouwers deze inlaat stiekum wat groter, en fun scale leveranciers maken de inlaat veel groter.
De luchtinlaat van de koeler zit midden onder de romp. De hoeveelheid lucht kan met een verstelbare klep aan de uitlaatzijde geregeld worden.
Door het uitzetten van de warme lucht kon zelfs een kleine snelheidswinst behaald worden.
In de koeler zit een olie en een water (glycol) radiator.
In geval van een schaal Mustang is het geen probleem om de radiator op de orginele plaats in de romp op te stellen en de slangen naar de motor te leiden.

Waarom een vast vleugelmiddenstuk? Met buizen/leidingen met industriele koppelingen kan je lijkt mij gewoon demontabele vleugels maken, net als op de manier waarop gear op lucht nu werkt?
omdat het mij niet echt leuk lijkt om elke keer het koelsysteem opnieuw te vullen en te ontluchten wanneer je je toestel opbouwt... of je moet koppelingen hebben welke automatisch afsluiten als je ze losdraait.....

Hier een link naar de watergekoelde motoren let voral op het vermogen
das 8 pk bij 40 cc en de basis is hetzelfde als de meeste motoren die we gebruiken

MinibikeStunter.nl -- de goedkoopste in minibike onderdelen en tuningparts

Het is dus voor de mk19 spit die ik bouw dit omdat daar 2 radiateuren in kunnen
Met twee kopelingen in het middenstuk kan ik dan los en vast zetten met zo min mogelijk verlies van koelvloeistof
Op de mk5 komt een 70 cc 3w met gevorceerde luchtkoeling
Dit blok heb ik al liggen
en dan maar kijken wat het best werkt
De watergekoelde motoren gaan maar tot 50 cc en de mk5 is daar eve te groot voor
die is 1/4 dus ruim 2.8 meter
terwijl de mk 19 maar 2,5 meter is

Mee eens dat het de ENIGE goede schaaloplossing is! Maja misschien moet iemand een geheel nieuwe motor ontwikkelen gebasseerd op waterkoeling en niet een bestaande motor daarop aanpassen..

Ja, het waren toch 12 cilinders in een Merlin?
En doe dan gelijk een prop met (in-flight) verstelbare pitch en dito mixture control.
Als we het over écht schaal gaan hebben dan weet ik er nog wel een paar :mrgreen:.

of je moet koppelingen hebben welke automatisch afsluiten als je ze losdraait.....

Die koppelingen bestaan al jaren en zijn gewoon te verkrijgen, ze worden al jaren toegepast in het grondverzet , meestal op graafmachines,kranen etc die met wisselende knijpers,rotor etc. werken. Ook defensie gebruikt ze voor diverse toepassingen in militaire voertuigen waarbij motoren snel gewisseld moeten worden, bijvoorbeeld de leopard tanks, met deze snelkoppelingen onderbreken ze hydrauliek maar ook koelsystemen. Ga maar eens googelen op hydrauliek, kom je genoeg tegen.

Wat dacht je van Festo.

Heeft alles wat je nodig hebt in 3-6mm en groter :cool:

Ik zeg het, het is even wennen voor modelpiloten, maar zo gek is het idee nog helemaal niet.
MVVS heeft tenminste al iets op de markt. Het stuk wat ze schrijven is realistisch.
Bovendien is het ook een oplossing voor de mannen van de slepers, waarbij de motoren teveel afkoelen in de duik naar de landing.

Warom zelf een motor ontwikolen als ze er al zijn kijk op de site ze staan er gewoon
Dat de kopelingen in de kranen veel gebruikt worden dat weet ik ik werk in de kranen aleen zijn dat hoge druk cistemen
Maar er zijn wel kopelingen te vinden daar ben ik niet bang voor
en de mk19 had een rols royse griffon motor de merlin zat in de 1 t/m 9
Ik denk dat het wel lukken gaat

Laatst bewerkt:
Voor je grote Spit neem je 2 van die MVVS blokken en koppel die.
Dan heb je voor een je grote Spit een ideale setup.
Veel gewicht in de neus, de meeste hebben toch behoorlijk wat lood nodig.
Keuze over de draairichting van de prop (Griffon), hangt van de reductie af.
En je kunt een mega prop op een mooi toerental draaien.
2 motoren, 2 radiatoren onder de vleugel.
Met die MVVS setup en iemand die een motorsteun maakt kom je al een heel eind.

Aan de andere kant, misschien is dat dubbele blok helemaal niet nodig. Je denkt nu over een 70cc motor. Die 58 is sterker als een luchtgekoelde, en als je een vertraging toepast gaat het met 1 motor ook wel goedkomen denk ik.
Bedenk dat de meeste warbirds veel te snel gevlogen worden....meestal geen gezicht.

Laatst bewerkt:
robke de 70 cc 3 w motor heb ik al liggen
zat power voor de mark5 met reductie en gevorceerde luchtkoeling gaatr dat wet lukken
denk aan een scooter die hebben ook gevorceerde luchtkoeling
de m k 19 daar gaat dus een 49 cc watergekoeld blok op

De mark 5 spit is getekend door yke rusticus en die heeft hem ook al is gebouwd
dat toestel vloog met een 60 cc motor
Dus de 70 3w lijkt me sterk zal natuurlijk met vertraging en schaalprop

Het koppelen van 2 motoren is een leuk idee maar je krijgt dan wel een onderhoudsgevoelig cisteem
De mark 19 die ook door yke getekend is is ontworpen voor 50 cc maar de watergekoelde motor die ik op het oog heb heeft een vermogen van 8 pk en
das een boel power
Omdat dit een motor betreft voor een race minibike is i ook erg licht en de krukas draait voor de griffonprop de goede kant om
De levensduur en betrouwbaarhijd van deeze motoren blijkt nog goed te zijn ook
ik heb zelf 4 jaar geleden een minibike bij men telefoon gekregen en ben daar al 4 jaar mee aan het beulen
pakte hem van de week
nieuwe benziene eve spoelen
1 ruk en lopen
maar dat is een gewoon blokje
te wijnig power voor de luchtvaart

kan iemand me trouwens helpen met het gegeven hoe ik foto,s in een verslag kan zetten heb nu weer een digi dus kan weer foto,s maken
ben nu alles op de juiste maat aan het zetten zodat ik ze in iedergeval op de site kan plaatsen

als ik een foto wil plaatsen staat er type de u r l van de foto
wat moet ik daar intoetsen
de foto heb ik in mijn fotoalbum

full
ik hoop dat het gelukt is zo dit worden de spanten van de mark 5
damm niet dus

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Je bedoelde deze foto ?

En wat groter formaat... ;)

full

Groet,