supermarine spitfire

Hierbij een foto van de Al. uitlaten, gesoldeerd.
Cees

14j2tf4.jpg

Wauw dit zou niet misstaan op mijn spitfire :p Heb je ze met alusoldeer gemaakt? Waar koop je dit soldeer? Is dit ook voor een 1/4 spitfire? Wat voor motor gebruik je? Heb je ook nog een normale tussendemper gebruikt. Heb je ook meer foto's heb je .....:banana:

De spit die ik bouw is die van yke rusticus
Die staat er om bekend erg licht te
Ik hoop onder de 20 kilo te blijven
De door yke gebouwde woog 13 kilo kompleet om maar eve aan te geven
Mijn poten en mijn motor worden wat zwaarder maar ik heb ook veel meer vermogen
Ik heb meerdere spits ben een beetje spit fanaar
De M R spit is een 60 klasse en daar staat een 15 4 takt in
Ik heb ook nog een taylor maar die is al heel erg oud
Verders heb ik in aanbouw de 1/4,5 MK19 van rusticus en dus de 1/4 mk2b
De Mick reeves is bijna klaar en word een fun spitje
De Mk 2b moet een WK waardig model worden

Dus ja de spitfire is mijn faforiete model

Hallo Jeroen,

Ga je dit allemaal in een 1/4 MR spit bouwen? Wat gaat die kist dan wel niet wegen? Die van mij weegt al 17,5 kg. Ik heb geen vertraging, waterkoeling of meercilinder motor... Blijf je wel onder de 25kg denk je?

Laatst bewerkt:
20kg wil wel met een 1/4. Hij zweeft met 17,5 al als een dolle. Ha ha. Wanneer heb je de 1/4 klaar? Jasper gaat er ook 1 bouwen dan kunnen wij tijdens de flyin in Odoorn mooi met z'n drieen de lucht in. Ha ha.

Ik hoop komend jaar de motor te kunnen proefdraaien op een bok
ik zal dees dan ook mee nemen naar de meetings
Maar de spit zal op zen vroegst pas het jaar erna af zijn denk ik
Ik ga er deeze winter wel hard aan werken maar hij moet echt super mooi worden
Je moet niet kunnen zien dat het om een model gaat
Ik ben vanplan met deeze spit naar het WK te gaan

Ik ben van plan met deze spit naar het WK te gaan

Dat is een mooi streven Jeroen, maar je weet wel dat je je eerst moet kwalificeren op nationaal niveau om op een WK uit te mogen komen voor je land?

Het is misschien een idee dat je volgend jaar alvast met 1 van je modellen mee gaat doen in de vliegende schaal categorie ;)

Pfffffffff ook dat nog
welke wedstijden moet ik dan vliegen
Ik zou met de D21 wel leuke resultaten kunnen halen
Mail het me maar ik moet er tog maar aan dan

Jeroen,

even het forum in de gaten houden. Waarschijnlijk post Ton van Munsteren wel weer de datums voor volgend jaar.

joh gewoon lekker gaan vliegen en naar fly-in's toe gaan. Veel leuker dan dat gedoe of ieder klinknageltje wel op de milimeter nauwkeurig volgens het origineel is gezet... Als je een mooie kist bouwt, zoals je van plan bent, dan krijg je daar vanzelf wel waardering en bewondering voor terug.

Pfffffffff ook dat nog.
Welke wedstijden moet ik dan vliegen?
Ik zou met de D21 wel leuke resultaten kunnen halen.
Mail het me maar ik moet er tog maar aan dan.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het aluminium voor het middencarter is reeds binnen en ik ben begonnen aan de eerste bewerkingen
Ook is ondertussen de krukas uitgelijnd en het gat voor de borgpen in de deling geboord en geruimd
Zodat de krukas makelijker te monteren is
full

Ik ga nu de lagers bestellen
zodat ik meteen alles goed kan in passen
Het middecarter word dus niet deelbaar maar word wel uit 2 deelen gevreest en gedraait
zodat ik wel het gewicht zo laag mogelijk kan houden

Ook ga ik via men werk een betere freesbank aanschaffen
eentje met digitaal er op
Die gaat mijn oude tuisbankje vervangen

Poging 1 het maken van een tussencarter is mislukt
na het draaien van de ene kant
moest ik hem omdraaien om de andere kant te draaien
dus uitlijnen uitklokken en draaien
en daar is het fout gegaan
2 tiende verschil in de tussenmaat
had max 5 hondertste mogen zijn
Maar ik kwam daarbij wel op een iedee
iets waar ik eerder aan had moeten denken
ik gebruik gewoon een tweede carter
met tussenbusen
veel makelijker veel lichter en zo doen ze het met die king motoren ook
scheelt ook weer een heleboel draai en vreeswerk
Ik heb tevens een nieuwe vreesbank digitaal en een bed van ruim een meter
wat voor toekomstige projecten wel van pas gaat komen

Het eerste carter is aangepast dit word het voorste carter
alles wat overbodig was is er af gevreest
nu het tweede carter aanpassen dat word wat meer werk wegens de aandrijving van de waterpomp
full

full

Helaas maar 1 van gebouwd....

Als zoiets voor RC vliegtuigen mogelijk was om in te bouwen .....

ASH

o maar een echte schaal merlin voor de spit is er wel te verkrijgen hoor
in schaal 1/4
Quarter-Scale Merlin
full

Maar dan wel in ruil voor een heel dik bedrag
En dan moet je hem ook nog zelf afbouwen

En dat voor iets dat je niet echt ziet

Ik zag ook een paar RC v8 lijnmotoren op youtube dat is ook wel leuk natuurlijk maar of die voor vliegtuigen geschikt zijn ?

Dit was ook wel interessant om te lezen:

[SIZE=+1]Although the Quarter-Scale Merlin is intended to look as much like the real Merlin as possible, it is not intended to be an exact scale model, right down to every external and internal detail. This would be a worthy goal, and would produce an extremely interesting engine. However, it would greatly increase the amount of time required to produce a complete engine, since every detail requires time to implement. Simplicity is favored to further the goal of producing a running, functional engine as easily as possible. For example, the present design uses two valves per cylinder, instead of four. The usual reasons for using four valves per cylinder are: to maximize valve area for good flow at high rpm, to allow better cam profiles because of lower valve weight, and to avoid the problems of valve cooling associated with large valves. If the scale Merlin were intended for all-out performance, these factors could possibly (but not necessarily) become important; however, it is primarily intended to a scale airplane with realistic sound; this means it must operate efficiently as close to the real Merlin's rpm range (a normal maximum of around 3,000 rpm) as possible. For an engine of this size, 3,000 rpm is very low, and using four valves per cylinder would give absolutely no advantage.[/SIZE]
[SIZE=+1]Another area of simplification on the prototype was the use of glow plugs (instead of spark plugs), for the simple reason that that was the easiest way to get it running. However, the glow plug/alcohol-fuel method brings its own set of problems. The prototype was equipped with an oil pump, which drew oil from the sump, filled with castor oil. Used and pump bypass oil returned to the sump. After a few minutes running, the oil pressure started to drop, and it was obvious the oil was becoming contaminated. Surprise, surprise, there was a great deal of blow-by, with 12 single-ring pistons and plenty of excess fuel. It seems that most engines which run on alcohol have this problem. In racing, the solution apparently is to change the oil after each run, or to run what is called a 'total loss' system, where no attempt is made to reuse the oil pumped into the engine (great for the track!). The latter was a temporary solution to the prototype Merlin's problem; the oil was in a separate tank, with the oil pump bypass returned to it, but the oil which was actually pumped into the engine drained into a container. In regular four-stroke model engines, the ring-bypass effect works to our advantage, because of the large amount of oil that can reach the crankcase. Actually, there is probably no reason why the quarter-scale Merlin couldn't run this way (using conventional oil-mix glow fuel instead of having an oil pump) since it seems to work well with large four-stroke model engines. For maximum longevity, an oil pump is probably best, but oil mist lubrication may be satisfactory. Another solution, of course, is to set the engine up to run on gasoline, with spark ignition. This will be attempted on the current model. The real Merlin has two magnetos, one on either side, with one firing the inside plugs, and the other the outside. It would be possible to build functional magnetos for this engine, although they would almost certainly require coil boosting at low rpms because of the inherent ineffficiency of small magnetos at low rpm. Since this is the case, it would seem logical to just use the magneto housings as distributors, and skip the extra complexity of the magneto windings.[/SIZE]

gunnar2.jpg

ASH

Laatst bewerkt:
Aleen jammer dat hij echt duur is
bijna 3000 dolar voor aleen de giet deelen
Dus zonder de assen en tandwielen en andere deelen

Back