! TamiyaCup België 2013 !

Nu nog de diameter voor 'redelijk kleintjes' vermelden, vermenigvuldigen met 3,14 en delen door (93/29) want daar komt footy71 een heel eind verder mee, dan enkel "op't gevoel en zicht"

Nu nog de diameter voor 'redelijk kleintjes' vermelden, vermenigvuldigen met 3,14 en delen door (93/29) want daar komt footy71 een heel eind verder mee, dan enkel "op't gevoel en zicht"

Zoals ik al vermelde, ik gebruik geen tabellen. Ik rij puur op mijn gevoel en mijn zicht (zoals hoe snel de wagen op het recht stuk op zijn topsnelheid zit en de acceleratie in het binnenveld)
Mijn zicht geeft me een veel duidelijker en correcter beeld dan een tabelletje.
Met 'n tabel moet je nog altijd rekening houden met vertiming van regelaar en of in andere gevallen ook de motortiming.

Het gaat om een sensorloze motor in dit geval, dus timing speelt dan volgens mij geen rol.
De bandenmaat is natuurlijk heel relevant, het maakt nogal wat uit of je 58 of 63 mm gebruikt. Natuurlijk speelt gevoel en de snelheid ten opzichte van de rest van het veld ook een rol, maar rollout is wel handig om te weten zodat je bij bandenslijtage de verhouding pinion/spur ook kunt aanpassen. Er zijn zelfs handige apps voor op de Iphone..

Mvg
Marcel

Tijdens de eerste Tamiya BE race in Vosselaar heb ik gereden met de Tamiya 18T BL, met een eindoverbrenging van rond de 50mm/omw. Hoe mijn regelaar stond ingesteld zou ik in de data moeten nakijken, was wel iets vertimed, en met een powerprofiel.
Vosselaar had een langer rechtstuk en een vergelijkbaar infield als Haarlem.
Zowel Dirk als Ally reden ook met de 18T, Dirk was iets langzamer, en Ally iets sneller. Helaas voor mij zijn bijdeheren, en ook de aanwezige ML beter in het vinden van tractie. Michael bewees overigens dat een 32T ook prima gaat.
De 18T heeft erg veel koppel, waardoor het op een klein circuit wel sneller is maar alleen voor heel goede rijders.

Ok dank je ErikJan, dat helpt me een eind op weg.
Nu maar eens even bepalen wat het wordt, 18t of 32t brushed..

Reed je wel met foam?

Mvg
Marcel

Ok dank je ErikJan, dat helpt me een eind op weg.
Nu maar eens even bepalen wat het wordt, 18t of 32t brushed..

Reed je wel met foam?

Mvg
Marcel

Yep, Xceed hard voor, soft achter, rubber banden rij ik alleen bij ERCE of in de regen.
Zo nu heb ik weer voldoende tips en tricks gegeven, zie je zondag!

Tijdens de eerste Tamiya BE race in Vosselaar heb ik gereden met de Tamiya 18T BL, met een eindoverbrenging van rond de 50mm/omw. Hoe mijn regelaar stond ingesteld zou ik in de data moeten nakijken, was wel iets vertimed, en met een powerprofiel.
Vosselaar had een langer rechtstuk en een vergelijkbaar infield als Haarlem.
Zowel Dirk als Ally reden ook met de 18T, Dirk was iets langzamer, en Ally iets sneller. Helaas voor mij zijn bijdeheren, en ook de aanwezige ML beter in het vinden van tractie. Michael bewees overigens dat een 32T ook prima gaat.
De 18T heeft erg veel koppel, waardoor het op een klein circuit wel sneller is maar alleen voor heel goede rijders.

@Erikjan,

Ik ben Dirk en ik was sneller dan Ally, getuige daarvan was dat ik met de overwinning naar huis mocht en ik de aller snelste rondetijd v/d dag had gereden (12.163s) :)
Maar moet het wel vermelden, we waren met ons 3 zeer sterk aan elkaar gewaagd en er werd toens loeihard gereden vooral in de laatste finale.
Ik heb toens naar de 2 laatste finales met een tandje groter van pinion gereden vanwege de achterbanden die kleiner werden.
Dit is voor mij gewoon de manier waarop ik tewerk ga om de juiste verhouding te kiezen.
Een rollout chart beschouw ik enkel als hulpmiddel om 'n start ratio te kunnen bepalen en dat kun je net zo goed zelf zonder zo'n tabel.
Just my opinion :)

Marcel,

Tijdens de laatste TamiyaCup in Zarren (te vergelijken met Vosselaar) reed m'n broer met een rollout van 51 met de Tamiya 18T brushless motor.. De race in Bredene reed hij ongeveer met 45 rollout, Bredene is wel een heel kleine indoorbaan.

Zo heb je toch een idee waar je moet beginnen :)

grt
..Bart..

Beste Tamiya piloten,

De volgende TamiyaCup race gaat door op 24/03/2013 te Mol.
Inschrijven kan zoals altijd op www.tamiya.be

Tafeltjes en stoeltjes zelf mee te brengen.

Na de race zal er een Tombola plaatsvinden voor alle deelnemers.

Met vriendelijke race groeten,
TamiyaCup Team.

mol_2010.jpg

Gisteren met de tt01 gaan trainen in Vosselaar voor de Endurance van volgende week.. wel enkele jaren geleden dat ik met een tt01 gereden had, maar het ging vrij vlot! :D De tt01 is echt een wagen waar je niet teveel moet aan afstellen om hem goed over de baan te laten gaan.

Ben wel nieuwschierig of de nieuwe tt02 even goed (of beter) zal zijn?

Als je wil deelnemen, er is nog plaats voor 3 teams !

Volgende week zijn er 2 wedstrijden:
*donderdag de TT01 Endurance in Vosselaar
*zondag de 5de TamiyaCup in Roeselare

inschrijven voor de TamiyaCup te Roeselare zoals gewoonlijk op www.tamiya.be

tamiya10.jpg

overzichtje van de tt-01 teams tot nu toe :

team 1 ; de drie wijze!=> werner,seppe en bart.

transpondernummer: 4877143
===============================================================

team 2 ; het ganzenbord=> vincent,herman en glen .

Transpondernummer: 3520581

team 3 ; de vennebossers=> steven,tim en ludo.

Transpondernummer: 6707673

team 4 ; "de sukkels"=> benny,stijn en wouter .

Transpondernummer : 7711690

team 5 ; the Rookie's => dave,yordi en yente.

huurtransponder van gtm rc.

team 6 ; team TRF => bart,jan en olli

Transpondernummer : 3851299

team 7 ; team E.Z. RACING => nick,.....

transpondernummer 4793714

Dayummmm nice track:thumbsup:
Daar zou een Pro10 het ook goed op doen:cool:

Mvg Roy

Bierset is zeker een leuke baan voor mensen die van snelheid houden!
Het is eigenlijk een 1/8 baan..

Vorig weekend nog dtc gereden bij mbc sluis.. ook een zeer uitdagende baan, wel iets kleiner, maar wel leuk.

Btw, met de pro10 heb ik nog geen ervaring maar lijkt me voor zulke buitencircuits echt een leuke auto. Ook het budget valt wel mee neem ik aan? Binnekort tijdens de benelux kom ik wel eens informeren bij jou ;)

Bart

Hey Bart,

Ga je zien tijdens de Benelux en de meeste wedstrijden van het NK worden op 1:8 banen gereden.
Gouda,Heemstede,Apeldoorn,Utrecht,Rucphen en Lelystad.
Lelystad is de kleinste baan.
Deze word dit jaar voor de DTC en voor het NK gebruikt.

Mvg Roy

Back