Vandaag ook even aan het knutselen geweest. En eindelijk is hij dan af: De CraptrapView media item 266793
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Even een simpele hersen spinsel . Jouw carter ventilatie heb je ook via de klep deksels lopen . Als je nu begint bij de uitlaat kant naar binnen en dan naar inlaat klep.en daar de inlaat lucht versprongen ipv recht tegen over elkaar doet met de uitlaat lucht . Nu zou de lucht ipv recht door gaan isch moeten gaan wervelen isch en kan de olie neerslaan .Nu we het toch over klepstellen hebben...
Zaterdag, zoals gemeld in het Ogar draadje, lekker met de Ogar gevlogen, en het torretje liep hardstikke lekker. Niks op aan te merken of aan af te dingen.
Vanwege de onregelmatigheid waarmee ik deze kist vlieg, heb ik, uuuhmmm, even gemist dat ik allang kleppen had moeten stellen.
Vandaag maar even gedaan, en tsja... De uitlaatklep stond precies waar ik hem achtergelaten had, op 0,1 mm. Maar de inlaatklep, die ik altijd aanmerkelijk krapper zet (zo dicht mogelijk tegen de 0,04 aan), die stond vrij ruim. Ruimer dan 0,14... Hmmm
Het aparte is, dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen... Als de klepzitting inslaat, of de klep zelf wegbrand, moet de klepspeling krapper worden, en als de speling zo krap ZOU zijn dat de oliefilm tussen nok en nokvolger onvoldoende is, dan zou je verwachten dat de speling oploopt tot waar de olie er wél bij kan komen en daar zou de boel dan moeten stabiliseren.
Deze motor loopt over het algemeen helemaal bovenin het temperatuurbereik, meestal zo'n 125 graden en die temperatuur varieert eigenlijk maar héél weinig tijdens de vlucht. De klepspeling van de uitlaatklep is stabiel. Die van de inlaatklep (nog???) niet.
In het bericht hierboven, over de Boxer, is het ook eigenlijk alleen de inlaat klepspeling die zo nu en dan (heel lichtjes) verloopt.
Dat is apart, want de uitlaatklep is thermisch zowel als mechanisch tamelijk zwaar belast (de cylinderdruk is nog een bar of 3~5 als de klep open gaat, dat betekent dat er toch enige kracht uitgeoefend moet worden door nok, volger, stoterstang en tuimelaar), en de uitlaatklep, steel en zitting krijgen hete en "vuile" olie.
De inlaatklep hoeft niet tegen gasdruk in te openen, wordt omstroomd door relatief koude lucht en verse olie, ik kan eigenlijk geen redenen verzinnen om te zien wat ik zie.
Het enige wat ZOU kunnen, is dat deze motor veel minder draaiuren heeft dan verwacht, en dat domweg stoterstang en de cupjes aan weerszijden (stelboutje en nokvolger) nog op elkaar aan het inwerken zijn. Ik heb het ding voor 25 Euro gekocht, onbekende draaiuren, maar tamelijk schoon en netjes van buiten,
Ik vinnut maor roar...
Wat ook een beetje opvallend was, was dat de binnenkant van het kleppendeksel relatief droog was, terwijl de carterventilatie wel degelijk olie door de rockerbox blaast...
EDIT: en gelijk maar even een uurtje op de testbank met dat ding.
Waar handstarten altijd dramatisch lastig was, kreeg ik hem nu zowel warm (wat heet: Bloedheet) als koud prima aan de gang. Stationair wordt ie rond de 110 graden, en gek genoeg zou je dan verwachten dat hij bij het minste of geringste uit de hand loopt qua temperatuur (duwprop, wat wil je?) maar gek genoeg draait hij op de grond dus probleemloos tot 6000 toeren (ongeveer het toerental van kruisvlucht), waarbij de temperatuur op ongeveer 135 graden blijft hangen. Eigenlijk geen klap verkeerd gegeven, er kwam voldoende olie door de rockerbox (dus vermoedelijk blijft door de hoge temperaturen de olie daar erg dun en vloeit af, vandaar het "droge" aanzien) en zowel uit de ontluchting als de uitlaat kwam gewoon keurig heldere olie.
De uitlaat is altijd in de buurt van de klepveer van de uitlaatklep. De gedachte dáár weer achter is dat die gaskolom heen en weer pulseert (bij de opgaande slag van de zuiger wordt er wat lucht via de ontluchting naar binnen getrokken. De bedoeling is dat die koude buitenlucht de klepsteel wat koelt en daardoor, middels geleiding, de hele uitlaatklep.
Zou het dan niet wijs zijn om het koel oppervlak van de motor te gaan vergroten of in dit geval vloeistof koeling er bij .Een dingetje wat daarbij opvalt, is dat bij alle motoren in trek-opstelling, als je je vinger bij dat uitlaatje houd (wat ik regelmatig doe om de "kwaliteit" van de uitstromende olie te beoordelen op helderheid), dat niet bijzonder heet aanvoelt, maar bij deze motor in duwopstelling dus wel.
Mijn vermoeden is dat door die veel hogere temperatuur en dus dunnere olie, de binnenkant van dat klepdeksel er zo "droog" uitzag.
Reeds... En dat heeft behoorlijk effect, want zonder dat liep hij op de grond zelfs stationair al uit de klauw, en kon ik in de lucht met wat moeite net kruisvlucht aanhouden, en was de start een kwestie van elastiek spannen, motor starten en direct los, klimmen op het feit dat de motor nog op moest warmen.om het koel oppervlak van de motor te gaan vergroten
Tsja... hoewel ik ook tot nog toe geen 100%-score heb (maar ik hoop dat dat eerder een kwestie van tijd is, geschikt vliegtuig vinden, maar er ligt nog een 1,5 cc die al wel omgbouwd is maar nog niet gevlogen heeft) is dat toch wel mijn doel.Zoals ik het lees, absoluut geen enkel nut... anders dan de uitdaging van het maken zelf
Staat dan ook in een museum en niet op een vliegende kist o.i.d.
Het is ook wel leuk, en het is zeker knap.Maar ja wat is de zin dan van onze hobby?
Ik vind het wel leuk hoor.
Die ga ik onthouden.Het is ook wel leuk, en het is zeker knap.
Is meer een persoonlijk ding, ik moet mezelf minimaal kunnen wijsmaken dat je er iets mee kunt...
houder voor de krukaspositiesensor geprint op de 3D printer
![]()