Test: Methanolmotor op benzine

Gisteren heeft de Boxer lekker moeten werken tijdens de Kampense Sleepmeeting...
Al met al zo'n 15 sleepjes gedaan, wat betekent dat de Boxer 15 keer een volle minuut volgas zichzelf naar boven stond te lieren...

Aangezien de urenteller tijdens deze dag de 60 passeerde, tijd voor wat "onderhoud". Mag verder geen naam hebben hoor: Klepspeling controleren, en de bougies bekijken.
Klepspeling, slechts de inlaatklep van de linker cylinder was wat ruim, en dat is een goed teken, want dat betekent dat de klepzittingen niet inslaan. Dus blijkbaar slijt er nog iets aan een nokvolger, of een cupje of wat dan ook, in elk geval, niks wat kritisch is.
Het zou erger zijn als de klepspelingen kleiner worden, dan gaat er iets mis met óf de kleppen zelf, óf de klepzittingen, en da's een teken van een ongezonde motor :D
Motor is in dat opzicht kerngezond.

De bougies vind ik in dat opzicht interessanter, die geven aan hoe goed e.e.a. IN de verbrandingskamer verloopt.

En daar ben ik ook niet ontevreden over...

Linker cylinder:
20240331_143652[1].jpg


Rechter cylinder:
20240331_143510[1].jpg


Het metaal van de body is bij beide bougies redelijk schoon (de onderste foto lijkt erger dan de werkelijkheid) en de linker cylinder heeft een ietwat natte isolatorneus, de rechter is mooi droog.

Opgemerkt dat na die volle minuut recht omhoog volgt een steile duik met het gas dicht, een kort rondje linedrop op minder dan half gas en een landing plus taxiën.
Het bougiebeeld is dus niet helemaal 100% representatief voor vol gas, maar het feit dat er weinig tot geen kool op de body zit is een goed teken.

De motor zelf vertoont verder nog geen enkel teken van achteruitgang, en voelt zich nog steeds kiplekker op die verfoeide "verkeerde brandstof".
 
Nu we het toch over klepstellen hebben...
Zaterdag, zoals gemeld in het Ogar draadje, lekker met de Ogar gevlogen, en het torretje liep hardstikke lekker. Niks op aan te merken of aan af te dingen.

Vanwege de onregelmatigheid waarmee ik deze kist vlieg, heb ik, uuuhmmm, even gemist dat ik allang kleppen had moeten stellen.
Vandaag maar even gedaan, en tsja... De uitlaatklep stond precies waar ik hem achtergelaten had, op 0,1 mm. Maar de inlaatklep, die ik altijd aanmerkelijk krapper zet (zo dicht mogelijk tegen de 0,04 aan), die stond vrij ruim. Ruimer dan 0,14... Hmmm
Het aparte is, dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen... Als de klepzitting inslaat, of de klep zelf wegbrand, moet de klepspeling krapper worden, en als de speling zo krap ZOU zijn dat de oliefilm tussen nok en nokvolger onvoldoende is, dan zou je verwachten dat de speling oploopt tot waar de olie er wél bij kan komen en daar zou de boel dan moeten stabiliseren.

Deze motor loopt over het algemeen helemaal bovenin het temperatuurbereik, meestal zo'n 125 graden en die temperatuur varieert eigenlijk maar héél weinig tijdens de vlucht. De klepspeling van de uitlaatklep is stabiel. Die van de inlaatklep (nog???) niet.
In het bericht hierboven, over de Boxer, is het ook eigenlijk alleen de inlaat klepspeling die zo nu en dan (heel lichtjes) verloopt.
Dat is apart, want de uitlaatklep is thermisch zowel als mechanisch tamelijk zwaar belast (de cylinderdruk is nog een bar of 3~5 als de klep open gaat, dat betekent dat er toch enige kracht uitgeoefend moet worden door nok, volger, stoterstang en tuimelaar), en de uitlaatklep, steel en zitting krijgen hete en "vuile" olie.
De inlaatklep hoeft niet tegen gasdruk in te openen, wordt omstroomd door relatief koude lucht en verse olie, ik kan eigenlijk geen redenen verzinnen om te zien wat ik zie.

Het enige wat ZOU kunnen, is dat deze motor veel minder draaiuren heeft dan verwacht, en dat domweg stoterstang en de cupjes aan weerszijden (stelboutje en nokvolger) nog op elkaar aan het inwerken zijn. Ik heb het ding voor 25 Euro gekocht, onbekende draaiuren, maar tamelijk schoon en netjes van buiten,

Ik vinnut maor roar...

Wat ook een beetje opvallend was, was dat de binnenkant van het kleppendeksel relatief droog was, terwijl de carterventilatie wel degelijk olie door de rockerbox blaast...

EDIT: en gelijk maar even een uurtje op de testbank met dat ding.
Waar handstarten altijd dramatisch lastig was, kreeg ik hem nu zowel warm (wat heet: Bloedheet) als koud prima aan de gang. Stationair wordt ie rond de 110 graden, en gek genoeg zou je dan verwachten dat hij bij het minste of geringste uit de hand loopt qua temperatuur (duwprop, wat wil je?) maar gek genoeg draait hij op de grond dus probleemloos tot 6000 toeren (ongeveer het toerental van kruisvlucht), waarbij de temperatuur op ongeveer 135 graden blijft hangen. Eigenlijk geen klap verkeerd gegeven, er kwam voldoende olie door de rockerbox (dus vermoedelijk blijft door de hoge temperaturen de olie daar erg dun en vloeit af, vandaar het "droge" aanzien) en zowel uit de ontluchting als de uitlaat kwam gewoon keurig heldere olie.
 
Laatst bewerkt:
Nu we het toch over klepstellen hebben...
Zaterdag, zoals gemeld in het Ogar draadje, lekker met de Ogar gevlogen, en het torretje liep hardstikke lekker. Niks op aan te merken of aan af te dingen.

Vanwege de onregelmatigheid waarmee ik deze kist vlieg, heb ik, uuuhmmm, even gemist dat ik allang kleppen had moeten stellen.
Vandaag maar even gedaan, en tsja... De uitlaatklep stond precies waar ik hem achtergelaten had, op 0,1 mm. Maar de inlaatklep, die ik altijd aanmerkelijk krapper zet (zo dicht mogelijk tegen de 0,04 aan), die stond vrij ruim. Ruimer dan 0,14... Hmmm
Het aparte is, dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen... Als de klepzitting inslaat, of de klep zelf wegbrand, moet de klepspeling krapper worden, en als de speling zo krap ZOU zijn dat de oliefilm tussen nok en nokvolger onvoldoende is, dan zou je verwachten dat de speling oploopt tot waar de olie er wél bij kan komen en daar zou de boel dan moeten stabiliseren.

Deze motor loopt over het algemeen helemaal bovenin het temperatuurbereik, meestal zo'n 125 graden en die temperatuur varieert eigenlijk maar héél weinig tijdens de vlucht. De klepspeling van de uitlaatklep is stabiel. Die van de inlaatklep (nog???) niet.
In het bericht hierboven, over de Boxer, is het ook eigenlijk alleen de inlaat klepspeling die zo nu en dan (heel lichtjes) verloopt.
Dat is apart, want de uitlaatklep is thermisch zowel als mechanisch tamelijk zwaar belast (de cylinderdruk is nog een bar of 3~5 als de klep open gaat, dat betekent dat er toch enige kracht uitgeoefend moet worden door nok, volger, stoterstang en tuimelaar), en de uitlaatklep, steel en zitting krijgen hete en "vuile" olie.
De inlaatklep hoeft niet tegen gasdruk in te openen, wordt omstroomd door relatief koude lucht en verse olie, ik kan eigenlijk geen redenen verzinnen om te zien wat ik zie.

Het enige wat ZOU kunnen, is dat deze motor veel minder draaiuren heeft dan verwacht, en dat domweg stoterstang en de cupjes aan weerszijden (stelboutje en nokvolger) nog op elkaar aan het inwerken zijn. Ik heb het ding voor 25 Euro gekocht, onbekende draaiuren, maar tamelijk schoon en netjes van buiten,

Ik vinnut maor roar...

Wat ook een beetje opvallend was, was dat de binnenkant van het kleppendeksel relatief droog was, terwijl de carterventilatie wel degelijk olie door de rockerbox blaast...

EDIT: en gelijk maar even een uurtje op de testbank met dat ding.
Waar handstarten altijd dramatisch lastig was, kreeg ik hem nu zowel warm (wat heet: Bloedheet) als koud prima aan de gang. Stationair wordt ie rond de 110 graden, en gek genoeg zou je dan verwachten dat hij bij het minste of geringste uit de hand loopt qua temperatuur (duwprop, wat wil je?) maar gek genoeg draait hij op de grond dus probleemloos tot 6000 toeren (ongeveer het toerental van kruisvlucht), waarbij de temperatuur op ongeveer 135 graden blijft hangen. Eigenlijk geen klap verkeerd gegeven, er kwam voldoende olie door de rockerbox (dus vermoedelijk blijft door de hoge temperaturen de olie daar erg dun en vloeit af, vandaar het "droge" aanzien) en zowel uit de ontluchting als de uitlaat kwam gewoon keurig heldere olie.
Even een simpele hersen spinsel . Jouw carter ventilatie heb je ook via de klep deksels lopen . Als je nu begint bij de uitlaat kant naar binnen en dan naar inlaat klep.en daar de inlaat lucht versprongen ipv recht tegen over elkaar doet met de uitlaat lucht . Nu zou de lucht ipv recht door gaan isch moeten gaan wervelen isch en kan de olie neerslaan .
Gewoon een hersenspinsel .
 
Ik heb daar altijd al een "verzet" in gebouwd. De gassen (met olie) blazen aan de zijde van de inlaatklep tegen ongeveer waar de stoterstang in het stel-cupje valt. De gedachte daarachter is dat er dan ook olie langs de stoterstangen en door de hulzen naar de nokvolgers kruipt.
De uitlaat is altijd in de buurt van de klepveer van de uitlaatklep. De gedachte dáár weer achter is dat die gaskolom heen en weer pulseert (bij de opgaande slag van de zuiger wordt er wat lucht via de ontluchting naar binnen getrokken. De bedoeling is dat die koude buitenlucht de klepsteel wat koelt en daardoor, middels geleiding, de hele uitlaatklep.

En door de vele bochten waarin die lucht zich moet wringen zou er voldoende werveling en neerslag moeten zijn...
De olie komt in ieder geval als vloeistof (het stroomt lings de wand van het slangetje) uit de ontluchting, niet als nevel.
 
De uitlaat is altijd in de buurt van de klepveer van de uitlaatklep. De gedachte dáár weer achter is dat die gaskolom heen en weer pulseert (bij de opgaande slag van de zuiger wordt er wat lucht via de ontluchting naar binnen getrokken. De bedoeling is dat die koude buitenlucht de klepsteel wat koelt en daardoor, middels geleiding, de hele uitlaatklep.

Een dingetje wat daarbij opvalt, is dat bij alle motoren in trek-opstelling, als je je vinger bij dat uitlaatje houd (wat ik regelmatig doe om de "kwaliteit" van de uitstromende olie te beoordelen op helderheid), dat niet bijzonder heet aanvoelt, maar bij deze motor in duwopstelling dus wel.
Mijn vermoeden is dat door die veel hogere temperatuur en dus dunnere olie, de binnenkant van dat klepdeksel er zo "droog" uitzag.
 
Een dingetje wat daarbij opvalt, is dat bij alle motoren in trek-opstelling, als je je vinger bij dat uitlaatje houd (wat ik regelmatig doe om de "kwaliteit" van de uitstromende olie te beoordelen op helderheid), dat niet bijzonder heet aanvoelt, maar bij deze motor in duwopstelling dus wel.
Mijn vermoeden is dat door die veel hogere temperatuur en dus dunnere olie, de binnenkant van dat klepdeksel er zo "droog" uitzag.
Zou het dan niet wijs zijn om het koel oppervlak van de motor te gaan vergroten of in dit geval vloeistof koeling er bij .
 
Je hebt voor pc's mooie kleine radiators . Een simpel puls pompje van Perry kan de vloeistof al laten circuleren . Een simpele wikkeling om je cilinder met messing buis zou kunnen werken ,net als in de boten vroeger .
 
om het koel oppervlak van de motor te gaan vergroten
Reeds... En dat heeft behoorlijk effect, want zonder dat liep hij op de grond zelfs stationair al uit de klauw, en kon ik in de lucht met wat moeite net kruisvlucht aanhouden, en was de start een kwestie van elastiek spannen, motor starten en direct los, klimmen op het feit dat de motor nog op moest warmen.
Nu draait ie ergens rond de 105 graden stationair, kan ik op de grond al vermogen van kruisvlucht (6000 toeren) aanhouden, en heb ik in de lucht voldoende koeling om met 7500~8000 toeren te klimmen, een volgas doorstart is niet heel erg kritisch, en als de baankwaliteit een grondstart toelaat, gaat dat ook vrij probleemloos.

20240910_140359[1].jpg

Die plaat steekt ver genoeg naar achteren om redelijk omstroomd te worden door de "aanzuig" van de prop.
Vanaf dat de kist snelheid gaat maken gaan de luchthappers van de motorkap het overnemen, waarbij de lucht van BEIDE happers naar de cylindr geleid wordt, aan de cylinderkant rechtsstreeks, aan de niet-cylinderkant via een omleidschot wat de lucht deels tegen het carter leidt, deels langs de cylinder
20240910_140758[1].jpg


De overtollige ruimte onderin de motorkap is afgesloten met een "bodem" zo dicht mogelijk onder de cylinder, om zo weinig mogelijk lucht ongebruikt te laten ontsnappen.
Alle lucht moet tussen die ribben door, of tenminste, dat is de gedachte er achter.
Vergeleken met de eerste vluchten is het redelijk effectief, de motor blijft in de lucht opvallend gelijkmatig van temperatuur, pas bij flink gas geven loopt hij er wat uit, maar daaronder zakt de temperatuur niet echt weg als je gas terug neemt.
 
.
Hey Bert,

Ik zag deze op FB voorbij komen en moest gelijk aan jou denken.
Een "gebrutificeerde" Cox .010!!:

upload_2024-10-10_16-20-20.jpeg


Ook een behoorlijke uitdaging lijkt me!

Ik weet niet of je deze website al kent, maar daar is veel moois te zien!

Groeten, Ramses
.
 
Ziet er leuk uit, maar een beetje, tsja... nutteloos, eigenlijk... Ik bedoel daarmee: wat voor zin heeft het om een Cox .010 te voorzien van contactpuntjes? :D :D :D
 
.
Zoals ik het lees, absoluut geen enkel nut... anders dan de uitdaging van het maken zelf :thumbsup:
Staat dan ook in een museum en niet op een vliegende kist o.i.d.

Groeten, Ramses
.
 
Zoals ik het lees, absoluut geen enkel nut... anders dan de uitdaging van het maken zelf :thumbsup:
Staat dan ook in een museum en niet op een vliegende kist o.i.d.
Tsja... hoewel ik ook tot nog toe geen 100%-score heb (maar ik hoop dat dat eerder een kwestie van tijd is, geschikt vliegtuig vinden, maar er ligt nog een 1,5 cc die al wel omgbouwd is maar nog niet gevlogen heeft) is dat toch wel mijn doel.


Maar ja wat is de zin dan van onze hobby?;)
Ik vind het wel leuk hoor.
Het is ook wel leuk, en het is zeker knap.
Is meer een persoonlijk ding, ik moet mezelf minimaal kunnen wijsmaken dat je er iets mee kunt... :D :D :D
 
houder voor de krukaspositiesensor geprint op de 3D printer
f1f7252593fa1eb55d844cdc330f2d49.jpg

Een vraag, is dit aan te raden, om met een 3d geprinte houder te gaan werken?

Wil een saito fa100 gaan aanpassen.
Maar met het eigenhuis en tuin aluminium kan ik geen fatsoenlijke oplossing verzinnen, om de sensor te monteren. Er zit steeds een verstevingings lip van het huis in de weg. 3d printen (abs of asa) is geen probleem, maar wil het wel duurzaam hebben, dat de motor straks daardoor niet uitvalt
 
ik zou hiervoor geen std PLA gebruiken vanwege de beperkte temperatuur bestendigheid, nou word doorgaans een carter niet zo heel heet maar toch zou ik uit voorzorg op zn minst pla+ nemen
 
Back
Top