@ JIB: Nu moet me toch de klomp niet breken! Volgens mij heb je de PS eronder een beetje over het hoofd gezien, dat ten eerste.
Maar waar haal jij het vandaan dat ik in een slachtoffer rol kruip? Je stelt dat ik minder ben gaan bouwen. Waar haal je dat vandaan? Ik moet harder zoeken naar leuke bouwdozen, maar gelukkig levert Vario nog genoeg binnen mijn interessegebied. Ik bouw nog net zo veel als vroeger!
Er hoeven geen bouwdozen te zijn die aan mijn voorwaarden voldoen, ik kan echt mijn eigen modellen ook wel bouwen, desnoods zonder tekening. Zolang er balsa en andere materialen te koop zijn, tenminste, want ik hoor hier al de geluiden op het forum, dat het in voorraad hebben van Balsa ook allang niet meer voor iedere modelbouwzaak vanzelfsprekend is. En anders moeten we mallen gaan maken om ze uit Epoxy te trekken. Da's een vaardigheid die ik dan nog zal moeten leren, maar dat is van later zorg, en indien nodig heb ik dat er wel voor over. Wat mij zorgen baart, is dat de nieuwe instappers geen bouwdozen meer kunnen kopen, en op die manier leren bouwen en construeren. Is dat belangrijk? Ik denk het wel, want in de 20 plus jaar dat ik vliegles geef heb ik veel teveel jonge beginners met een RTF model, na de eerste schade de lier aan de wilgen zien hangen, omdat repareren (simpele schades zoals bespanning gescheurd en een of twee ribben gebroken) te hoog gegrepen was. Ja, ik vind dat jammer!
Ik ben nog geen ouwe lul (al zullen er nu ongetwijfeld mensen zijn die mij wel zo zien), maar ik ben het wat dat betreft volledig met sleurhutje eens, dat ik op de werkvloer ook veel te veel jonge mensen tegen kom, die echt hun beroepsopleiding wel met goed gevolg afgerond hebben, maar totaal geen achtergrondkennis meer hebben. Het is erg moeilijk, om deze mensen "op niveau" te krijgen.
Lees wat dat betreft (beetje off topic) maar eens "Jurassic Park" en dan met name de opmerkingen die de "gekke wiskundige" maakt over het verschil tussen verworven kennis en geërfde kennis, en het gevaar daarvan!
Flybarless versimpelt? Man, ik VLIEG flybarless! Rigid, zonder electronica.
Zit ik op simpel en eenvoudig te wachten? Nee, maar ik vlieg ook echt wel RTF modelletjes. Het is niet zo dat ik daar afkerig van ben. Ik heb er alleen moeite mee, dat er bijna niks anders meer te krijgen is.
Niemand pakt mij mijn kristallen af, da's waar. Maar zoals alles is ook mijn apparatuur ooit aan vervanging toe. Dan zou het wel fijn zijn, als je tegen die tijd nog de keus hebt tussen iets wat je zelf kan sturen en iets autonooms. Of die keus er straks nog is, zo vanzelfsprekend is dat niet, gelet op ontwikkelingen uit het verleden.
Ik definiëer geen hobby naar mezelf toe, ik definiëer de hobby naar zijn naam. En de naam zegt het al, het heet modelbouw. Dat is iets anders als robotica, al zijn er ongetwijfeld raakvlakken aan te wijzen.
Ik had mijn vorige post met een glimlach, en zonder slachtoffergevoel geschreven, en dan zal nu iemand mij gaan vertellen dat ik mezelf als slachtoffer zie? Jongen, alsjeblieft zeg!
Ik heb in het verleden ook ge-expirimenteerd met automatisering in de modelbouw. Ben op school bij meet en regeltechniek ooit nog eens bezig geweest met een electromechanische versie van een headinglock gyro, nog voor er überhaupt (rate) piezo gyro's op de markt waren (heeft nooit gewerkt overigens, kon de verbindingen niet wrijvingsloos genoeg krijgen) en mijn persoonlijke conclusie was dat het wel makkelijk zou zijn als het werkte, maar ook een deel van het vlieggevoel zou wegnemen. Een conclusie die ik nu, nu ik ook af en toe met heading hold vlieg, alleen maar kan onderschrijven. En toch, ik vlieg echt wel modellen met heading hold. Alleen niet al mijn modellen, sommigen vliegen echt beter met een gewone rate gyro.
Het is fijn voor je dat je onlangs de microcontrollers ontdekt hebt, en ze als leuke aanvulling ziet op je hobby. Ik ken ze "al een tijdje", en zie ze als redelijk onmisbaar op mijn werk. Maar als aanvulling op de hobby, sorry, echt niet. Daar wil ik nog echt het stuurwerk zélf doen. Net zo goed als dat ik in het verkeer ABS en tractiecontrole prachtig vind, maar als ik op Assen rondrij, wil ik het toch echt zélf kunnen. Dat heeft niks met slachtoffergevoel te maken, maar alles met wat voor mij het plezier van de sport/hobby bepaalt!
Het staat een ieder vrij om zich bezig te houden met autonome modellen. De techniek is heel interessant. daar zeg ik niks van. maar doe niet alsof de conventionele RC verouderd is en men dit "krampachtig probeert vast te houden" (zie expiriment met heading hold). Het is gewoon een keuze, net als jouw keuze voor wél automatiseren.
Groet, Bert