The hexacopter

De hexacopter kan niet volledig gps geprogrammeerd worden om waypoints te vliegen terwijl de Microdrone dit wel kan.
Bij de Microdrone zit bijgeleverde software waarbij je makkelijk lijnen kan trekken en zo dus tekenen op een kaart waar je wil dat hij naartoe vliegt.
Aan de hand van de door jou uitgestippelde route zal je tevens direct feedback krijgen hoelang je vlucht duurt en of je met één batterij de vlucht kan doen, indien het niet lukt met 1 batterij zal hij bv, halverwege de vlucht afbreken en terugkeren, je verwisselt dan de batterij, hij stijgt autonoom op en vervolgt gewoon zijn vlucht om dan zo de door jou uitgestippelde route perfect uit te voeren.
De Microdrone kan photogrammetrische vluchten uitvoeren, dit wil zeggen dat hij in staat is stereoscopische beelden te maken die dan later in 3D (met brilletje) kunenn worden bekeken.
in deze beelden zitten dan ook alle maten, lengtes en breedtes, je kan bv een landschap in kaart brengen en achteraf alles accuraat tot op -20 cm speling perfect allegegevens bekijken, hij neemt dus ook op deze manier het werk van een landmeter over.
vb : een grond wordt verkaveld en er dienen 25 percelen te worden gemeten.
een landmeter is hier reeds vlug enkele dagen aan kwijt, wij stijgen op met de Drone, vliegen rond het gebied en hebben alle data onmiddelijk voor verdere verwerking in onze software. (orbitgis - strabo en Strabobox)
bij de Microdrone heb je een grondstation waarop je alles kan volgen en bijgeleverde software zit hierbij inbegrepen.
Je kan bv met een Hexadrone geen perfecte 360° cirkel rond een gebouw maken op dezelfde hoogte van bv 60 meter ! (dada....hier zit alvast een groot verschil !)
ik zal even een voorbeeld plaatsen:
stel je dient voor een klant een gebied in kaart te brengen en dient bv om de 7° een foto te nemen. De uiteindelijke beelden kunnen bv door aannemers of de gemeenten gebruikt worden...Dit kan de Microdrone.
De Microdrone kan geprogrammerd worden om kilometers ver een gebied af te vliegen en alle data naar het grondstation sturen.
stel je dient een dawn (low light camera vergelijkbaar met nachtcamera) camera te gebruiken en de klant (bv politie) wil op de grond instructies geven wat te doen.
Dit kan met de Microdrone.
Bij de Microdrone is er met zoveel rekening gehouden tov de mogelijkheden die deze kan dat het makkelijk is te zeggen "deze kost maar zoveel" en de Microdrone is duurder.
De Microdrone is het resultaat van 9 jaar research , testen en heeft zich nu wereldwijd duidelijk bewezen.
Mikrokopter (hexacopter) is ook een geavanceerde uav, deze wordt veel goedkoper geleverd maar het verschil zit hem wel effectief in de mogelijkheden en beperkingen die hij heeft tov de Microdrone.
Wij hebben tevens ook de Draganfly X6 uitgetest en gevlogen, deze valt te vergelijken met de Hexacopter maar heeft ook een grondstation, bij de X6 is waypoints navigatie nu nog niet mogelijk.
Wij hebben jaren geleden de beschikbare uav's wereldwijd getest en gevlogen, onze uiteindelijke keuze is dan ook niet zomaar toevallig op Microdrones gevallen.
Microdrones zijn eerst ontwikkeld voor het leger en pas later beschikbaar gesteld voor het gewone publiek.
Bij aankoop van een Microdrone en na het behalen van je trainingscertificaat krijg je je vergunning die je toelaten ermee te vliegen.
Dus als men mij vraagt waarom Microdrones dan nodig ik ze meestal uit voor een demo, dan pas gaan ze 100% naar huis met een smile.
en ja.....ik heb absoluut van mijn hobby mijn beroep gemaakt ;-)

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

mag ik vragen hoeveel microdrones JULLIE inmiddels bij de klanten hebben draaien?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Tuurlijk mag je dat vragen.
Wij blijven echter proffesioneel confidentiëel van wie onze klanten zijn
ik kan je echter wel mededelen dat er meer Microdrones rondvliegen dan je wel zou denken.

Tuurlijk mag je dat vragen.
Wij blijven echter proffesioneel confidentiëel van wie onze klanten zijn
ik kan je echter wel mededelen dat er meer Microdrones rondvliegen dan je wel zou denken.

Hey,

dank voor je antwoord, ik kan je professionele houding en discretie betreffende je klanten waarderen. Ik vind het wel vreemd dat je jou produkt juist op het modelbouwforum zo promoot, persoonlijk zou ik dit niet doen, gezien de kwaliteit en meerwaarde juist door modelbouwers niet goed word ingeschat ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert Kruims (een potentiële klant)

Voor de hobbyist is een Microdrone natuurlijk overkill ;-)

Neemt niet weg dat het altijd interessant is om erover te lezen. Ik denk dat een Hexacopter voor de hobbyist een betaalbaar speeltje is. Ik denk ook dat in de nabije toekomst dit soort producten nog goedkoper geleverd kunnen worden en dat er genoeg handige knutselaars zijn die de grenzen van de mogelijkheden op zullen zoeken. Ik sluit zelfs niet uit dat de Hexacopter ooit dezelfde mogelijkheden zal hebben als een Microdrone.

Maar wat tof dat je van je hobby je werk hebt kunnen maken. Lijkt mij een wereld baan!

Groet,
Theo

Laatst bewerkt:
Goede reactie!

Zonder op de details in te gaan gaat je vergelijking op een paar punten mis. (Waar het de techniek van de mikrokopter aangaat dan..)
Inmiddels is er vooral op het gebied van GPS gestuurd vliegen weer het nodige gebeurd, waardoor het programmeren en vliegen van gps routes wel mogelijk is.
Een rondje op 60 m hoogte is dus mogelijk, al ben ik overtuigd dat de MD daar een voorsprong(etje) heeft. Verder kun je prima gebruik maken van een grondstation met de MK, er zijn zelfs meerdere versies in omloop. (zelfs via mobiele telefoon, al lijkt me dat niet al te handig)
De laatste testvlucht met de MK was 3,5 km lang, via diverse waypoints. Waarbij er in dit geval uit veiligheidsoverwegingen zelfs 2 grondstations waren gekoppeld. 1 bij start, 1 bij eind.

Waar het om gaat is het volgende: de mikrodrone vliegt gebruikmakend van dezelfde technische mogelijkheden als de MK. Als je die 2 op vliegkwaliteit gaat vergelijken ben ik overtuigd dat ze griezelig dicht bij elkaar zitten. Dat met het grondstation bij de mikrodrone meer software wordt meegeleverd lijkt me logisch, alleen zijn we dan niet meer de drones aan het vergelijken.
Heel flauw, maar de MD en MK zijn niet meer dan 4 motoren, een bossie Gyro's, een 3-assige versnellings sensor, een luchtdruksensor, kompas en GPS ontvanger.
Ze sturen beide de zelfde data (toch zeker vergelijkbaar) heen en weer naar het grondstation, en kunnen beide camera's meezeulen. Dat er door de extra software meer mogelijk is met gebruik van de data van een MD ben ik helemaal met je eens. Maar als je dezelfde software gebruikt met de MK, krijg je dezelfde resultaten.

Wat mij betreft einde discussie, tijd om eens te kijken wat we van elkaar kunnen leren. Das veel interessanter. De MD en MK zijn geen concurrenten wat mij betreft.

Heb ik nog een vraagje; Gebruiken jullie voor 20 cm GPS nauwkeurigheid een DGPS zender op locatie, want doorgaans kun je met 1 enkele ontvanger deze nauwkeurigheid niet bereiken.

Succes met je Hobby!! (of moet ik nu werk zeggen)

Bij de MK (om het zo maar kort te blijven noemen) zie je de propellors links en rechtsom draaien om te corrigeren. Is dat handig? Omdat een propellor die verkeerd om loopt toch vreselijk ineffeciënt is. :?

En wat is de makkelijkste manier om zo'n vlieger om zijn as te laten draaien? Gaat dat op basis van draaimoment van de propellors of stiekem iets kantelen en draaien?

Toch wel interessant allemaal. Misschien de oude hobby maar weer eens oppakken. ;) De huidige GPS modules zijn 10pps i.p.v. 0,5pps (positions per second) en kosten bijv. van Eagle Tree Systems maar $64. Toch best interessant om eens wat gaan knutselen. 8)

Het zijn voornamelijk landmeters die gebruik maken van een dgps die idd een zeer grote nauwkeurigheid heeft tot op de cm's
Aangezien deze GPS toestellen verschrikkelijk duur zijn, hebben wij deze niet en hebben we er ook geen nood aan.
De Microdrone is nauwkeurig tot op 1.5 meter en dat is al heel erg nauwkeurig.
uiteraard kan de klant zelf bepalen welke extra gps technologie hij of zij inzet.

Nog even over de filosofische beschouwing over 'vooruitgang' en 'conservatief'.

Wat nu als ik nu heel enthousiast kan worden over vrije vlucht of lijnbesturing , helemaal in het balsa met tissue en spanlak, maar voor m'n LB wedstrijdspullen electroaandrijving met een innovatieve vermogensaansturing gebruik.
EN ik deze mikro- en hexacopter OOK geweldige dingen vind....

In welke categorie hoor ik dan thuis?

Ik vind dat deze zinloze discussie maar eens op moet houden, immers dit topic heet "the hexacopter".
Laten we in dit draadje alleen nuttige info plaatsen en elkaar niet de loef proberen af te steken!
Dus ook promotie van allerlei andere mk's lijkt mij overbodig, dan kan diegene daar beter een ander draadje voor openen.....
Mijn interesse voor de hexacopter is wel gewekt, maar als dit zo doorgaat dan zeg ik mijn abbo hier voor op,want ik ben nog niet veel wijzer geworden door alle onzin.
jammer!

je zou blij mogen zijn reeds zoveel in dit topic te weten te zijn gekomen over de hexacopter beste heli- harry.
niemand verplicht jou "jouw" abo hier verder te zetten
mvg

Nog even over de filosofische beschouwing over 'vooruitgang' en 'conservatief'.

Wat nu als ik nu heel enthousiast kan worden over vrije vlucht of lijnbesturing , helemaal in het balsa met tissue en spanlak, maar voor m'n LB wedstrijdspullen electroaandrijving met een innovatieve vermogensaansturing gebruik.
EN ik deze mikro- en hexacopter OOK geweldige dingen vind....

In welke categorie hoor ik dan thuis?

De onderverdeling in categorieën is een beetje kunstmatig, waarom zou je maar in een categorie kunnen passen? Ik denk dat wat jou betreft alle techniek wel machtig mooi is, onafhankelijk uit welke tijd het komt? Dat zullen er een hoop zijn hier.

Wat het gps-nauwkeurigheid verhaal betreft liggen de MK en MD dan vermoedelijk ook niet zo ver uiteen.

Laat ik maar eens een positieve ON TOPIC bijdrage leveren aan dit draadje. Even een poging doen een simpele uitleg te geven over wat de MK is, wat je echt nodig hebt en wat ie kan.

De Mikrokopter is een UAV (unmanned aerial vehicle) gebaseerd op een zelfbouwproject van 2 duitsers. Wat voor hun ongetwijfeld is begonnen als leuke uitdaging, is inmiddels gegroeid tot een interessante "van hobby naar werk". Dat is in ieder geval mijn indruk ervan.

De MK bestaat uit een Flightcontroller, motorregelaars, motoren en tegengesteld draaiende propellors. (paarsgewijs, altijd in even aantallen denken) Dit bij elkaar gehouden door een simpel frame van alu-vierkant 10x10mm
(is er hier iemand die weet waar ze dit verkopen, bij mij in de omgeving is hier niet aan te komen, zo lijkt het)

De simpelste variant heeft 4 motoren, opgesteld in een +, waarbij de Flightcontroller precies tussen de 4 motoren zijn plekje vind.
Wat je minimaal nodig hebt om een MK te maken en vliegen is het volgende:
- een zender, minimaal 4 kanaals. Programmeerbaar hoeft deze niet te zijn.
- een ontvanger (die in staat is een PPM signaal af te geven)
- Flightcontroller
- 4x Motorcontroller (let op, communiceert via I2C, dus geen standaard)
- 4x motor
- 4x propellor, 2x normal, 2x pushtype. (slowfly)
- een Lipo
- Frame om de boel bij elkaar te houden.
- Beetje losse frut aan kabeltjes, stekkertjes enz.

Om instellingen te kunnen veranderen aan de MK is het het makkelijkst 'm aan de pc te "hangen" dmv een USB aansluiting. Ook hiervoor heb je een simpel printplaatje nodig wat het USB signaal van de PC omzet naar een Serieel protocol. (klinkt ingewikkeld, is het niet)

Stel dus dat je simpel wilt beginnen en zonder problemen een quadro in elkaar wilt steken dan kost je dat:
- Flightcontroller 210,-
- 4x motorcontroller 4x40 =160,-
- 4x motor 4x40 =160,-
- 4x propellor 4x4 = 16,-
- ontvanger 50,-
- frame 50,-
- los spul 50.-
- Lipo 30,-
-USB-ding 20,-
Er vanuitgaand dat je al in bezit bent van zender en aanverwante dingen als laders, ben je voor ongeveer 750 euro helemaal vliegklaar. Hier zou je nog op kunnen besparen door e.e.a. zelf te gaan zitten solderen, goedkope motoren enz.

Je hebt dan een vliegspeeltje met een hoge eigenstabiliteit, maar wat flink fel kan sturen. Bij paniek knuppels loslaten, en de boel gaat horizontaal hangen. Verder vliegt het als een heli, met dien verstande dat ondersteboven niet gaat, en het is fixed pitch, dus het elastiekt een beetje met het gas. Al ervaar ik dat elastieken in vergelijking met mijn raptor nou ook weer niet zo heel nadelig.

Als je dit lekker in elkaar hebt geknutseld, en je (het) vliegt lekker kun je op het gemakje gaan uitbreiden: meer motoren, GPS, Hoogtesensor, andere frames, grondstation, wat je maar wil, en in de volgorde die je wil.

Zo, dat is het wel.

Laatst bewerkt:
Ik vergeet nog iets:

Sleurhutje:
Een propellor die gemaakt is om links te draaien is even efficient, als een die gemaakt is om rechtsom te draaien. :mrgreen: Ga ik er wel vanuit dat je ze laat draaien in de bedoelde richting:mrgreen:
Om de as draaien (gieren of yaw) gaat dus door de links- en rechtsdraaiende props met een verschillend toerental te laten draaien. Draaimoment van de propellors is dus geheel juist verondersteld.

Mooi samegevat Kapograph,

enkele vragen voor jou :-)
is het eigenlijk moeilijk er één te bouwen, ik bedoel op de site zie je per set alle onderdelen los naast elkaar op de foto liggen.
Moet je eigenlijk zelf veel solderen?
Stel je koopt een goedkoop basis setje, is het dan makkelijk er later gps aan toe te voegen?
stel je hebt een zender zoals de mijn een Spektrum DX7, is er info mbt tot hoe je alles moet programmeren in de zender.

is het eigenlijk moeilijk er één te bouwen, ik bedoel op de site zie je per set alle onderdelen los naast elkaar op de foto liggen.
Het is niet ingewikkelder dan het in elkaar schroeven van een heli, sterker nog, het is simpeler.
Moet je eigenlijk zelf veel solderen?
Nee, een paar onderdeeltje moeten nog aan de printplaat worden gesoldeerd. Verder is het lastigste het maken van de kabelboom die alles van stroom voorziet. Maar ook dat is niet lastig, alleen een beetje onoverzichtelijk
Stel je koopt een goedkoop basis setje, is het dan makkelijk er later gps aan toe te voegen?
Heel simpel; 3 printplaten kopen, 3 stekkerverbindingen maken, klaar.
stel je hebt een zender zoals de mijn een Spektrum DX7, is er info mbt tot hoe je alles moet programmeren in de zender.
Ja, zoals al eerder vermeld, je hoeft niets in je zender te programmeren....
Het enige wat je in moet stellen is de zogeheten servotravel. Bij veel zenders moet je deze wat terugstellen, zodat de waardes die de MK binnenkrijgt niet te groot worden.
Voor een Spektrum zender heb je overigens alleen een satelliet ontvanger nodig, de hoofdontvanger kun je in de prullenbak gooien.

Het lastigste aan het bouwen van de MK is het lezen van alle informatie die lekker verspreid staat in hun WIKI. Maar het loont zeer zeker de moeite daar eens rustig de tijd voor te nemen, en e.e.a. uit te printen of aantekeningen te maken. De MK is simpel te bouwen, maar het helpt wel als je je eerst eens flink "inleest"

Back