The making of a...BELL430

Hei Ron ,

HUMBROL verven zijn enamel verven , deze moeten worden verdund met Thinner , kunnen niet met water verdund worden ...
VALLEJO of GUNZE verven zijn op waterbasis , dit is VEEL PROPERDER om te spuiten , gezondheidtechnisch dan ...
Dus als we volledig de heli in HUMBROL zouden spuiten , dan zouden we dat niet of moeilijker op onze hobby kamer kunnen doen , dan zouden we al in een ruimte moeten gaan waar er ook de nodige afzuigings en filterapparatuur is ..
Dat is eigenlijk alles ,
Dus HUMBROL als primer ,
Dan VALLEJO of GUNZE (waterbasis verven ) voor de hoofdkleuren ,
Deze verdun ik met 4010 verdunner 1/3 , deze kan je vinden bij AIRBRUSH SHOP ALMERE , die hebben ook de andere verven .. :-)
Matte VERNIS of BLANKE vernis van HOBBYCOLOR ,
en dan als laatste de MOTIP ( benzine bestendige ) lak voor de eindafwerking ...

De verven haal ik bij DOMINO modelbouw ... :-)
Domino N.V. - MODELISME, TABAC-CIGARES, ALCOOLS-APEROS, CADEAUX

Als cockpit achtergrond kleur gebruik ik de verf van TAMIYA , XF69 Nato Black .. deze worden verdund met LAQUER THINNER , ook prima verven ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Kijk, dat is nu goed om te weten hé :D.
Je verdunt jouw VALLEJO met "4010 verdunner 1/3" ? Wat is dat voor spul, ik dacht dat je die verf met water kon/mocht verdunnen ?
Waarmee en in welke verhouding verdun je jouw humbrol 01 ? Deze primer is eigenlijk voor mij al voldoende voor de binnenzijde van de doghouse, dus hier hoeft enkel straks nog wat MOTIP op en die is OK, of is dit te simpel misschien :D.

Ja ik verdun mijn VALLEJO met 4010 verdunner in een verhouding van 1/3 , 3 delen verf een deel verdunning , dit is om de " tip dry " te voorkomen ... tja je moet het maar weten he :-) dit is een op waterbasis verdunner met een tikkeltje product in om de tip dry te voorkomen ...
Dan verstopt het airbrushpistoolke niet zo als ze zeggen he .. dus het gaat met water , maar de 4010 REDUCER is beter ...
HUMBROL verdun ik 50 % , let op , afhankelijk van hoe goed je mengt moet je de druk aanpassen van het compressorke ... daar moet je even mee experimenteren ... maar ik weeg mijn verf af , en dan is het meestal OK ...
Yep , na de HUMBROL zou ik nog een vernis spuiten van Mr Hobbycolor , mat of blinkend , en dan de MOTIP vernis ...
De verf moet een melkachtige substantie hebben voor te spuiten :-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Humbrol was is is nog altijd goed Ron, maar het gebruik van enamels is vandaag de dag achterhaald. De huidige acryllakken van Gunze en Vallejo geven een veel mooier rezultaat en zijn makkelijker te airbrushen.
't Is gewoon een evolutie die men in de plastiek modelbouw al een tijdje heeft ontdekt.
Ik heb het daar opgeraapt en de huidige tendenzen uit de plastiekmodelbouw zijn perfect toe te passen op onze RC-modellen. Geen geklungel meer met carroserieproducten die mekaar chemisch vermoorden.
Blijkbaar slaan de producten die ik gebruik en mijn manier van werken hier aan en wordt er vollop geëxperimenteerd. Hopelijk met succes...
Enne, voor de primer van Humbrol heb ik nog geen waardig alternatief gevonden.
Vallejo heeft nu ook een acrylprimer, maar die heb ik nog niet uitgetest.

Heligroeten,

Nick

Hey Ronny,

zo te lezen ben je nogal schaars met je verdunner...
2 delen verf op 1 deel verdunner. Het kan perfect, maar om de modulatietechniek die ik gebruik, te laten lukken neem ik 2 delen verdunner op 1 deel verf. 't Is dus bijna inkt waarmee ik spuit.
Op die manier spuit je nooit te dik en bouw je je de kleur laagje per laagje op tot het goed zit. Met een melkconsistentie spuit je de préshading zo weg.

Heligroeten,

Nick

Hei Nick ,

Nu voor de binnenkant te spuiten heb je genoeg aan mijn verdunnings normen denk ik zo .. das toch goed he Nick voor de binnenkant ..
Voor de buitenkant ben ik eerlijk gezegd nog aan het experimenteren ,
maar amai , 2 delen verdunner op 1 deel verf ... das echt wel inkt dan ... ga ik zeker proberen .. :-)
Maar ik zal het zeker proberen en ik zal van de voorbeelden enkele fotos maken , het zal dan wel duidelijk worden wat het beste is voor de buitenkant .. daarvoor heb ik materiaal van de uitgesneden ramen nog achter de hand gehouden ..
Wordt vervolgd .....

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Voor de binnenkant zit je zeker goed met jouw verdunning.
Het lijkt idd. spectaculair om 2 delen verdunner op goed 1 deel acryl te gebruiken.
In het begin stond ik er ook septisch tegenover, maar toen ik het had uitgebrobeerd stond ik zelf aangenaam verwonderd van de rezultaten. 'k Kon het bijna zelf niet geloven.

By the way, ik heb mijn testen ook gedaan op achter de hand gehouden uitgesneden raammateriaal...

Heligroeten en succes met het experementeren,

Nick

Yep ,

heb 2 delen raamdelen met primer ( HUMBROL ) voorzien ...
Deze drogen nu , en morgen eens zien wat het geeft ..... :-)

The testing is begonnnnnnn ...

Grtz

Ronny

Ik wilde gisterenavond, voor de afwisseling, mijn benzinetrainer afwerken zodat hij klaar is voor zijn maiden.

Afbeelding003forumfotos.jpg

Afbeelding001forumfotos.jpg

Nu blijkt dat mijn bougiekabel te kort is !!!!! :confused::confused: Als ik mijn bougie in de motor draai krijg ik de bougiekabel onmogelijk aangesloten op de bougiekop. Het scheelt niet meer dan 1 tot max. 2cm !!!!

Vroeger had ik, voor mijn DA-50 motoren, kleinere bougies, op de foto hieronder zie je de grote bougie voor de Zenoah ende kleine voor de DA-50 :

Afbeelding002forumfotos-1.jpg

Weet er iemand of er voor de Zenoah ook kleinere types bougies bestaan. Ik heb niet veel zin om alles uit elkaar te gaan halen om de bougiekabel te verlengen !!!!

Laatst bewerkt:
Ik gebruik de bougie die Vario bij de motor levert.
De originele (rode) bougiekap vervang ik wel door een ontstorende variant (staat ook in de Vario-cataloog).
Ooit heb ik het eens geprobeerd met een niet door Vario geleverde bougie, en die paste ook niet. Sindsdien heb ik altijd enkele reserve (Vario) bougies bij.

Heligroeten,

Nick

Hey Nick,

Als ik op de webshop van Vario kijk zie ik onder bestelnr. 1022/1 inderdaad een kortere bougie. Blijkbaar is deze van Bosch maar meer kan ik niet lezen, kun jij misschien nog zien welk type bougie dit van Bosch dit is want die zullen hier in de buurt wel ook te krijgen zijn zekers.

Zoals je weet heb ik de heli bijna afgewerkt gekocht, de verkoper had het over een ontstoorde bougiekap die er bij is. In een zakje heb ik een zilverkleurige bougiekap bijgevoegd liggen en op de motor zit een zwarte kap. Nu weet ik niet welke de "ontstoorde" kap is, de zwarte of de zilvere ? Indien de zwarte de ontstoorde is verklaart dit misschien waarom mijn kabel te kort is !!!!

Alvast bedankt,
Ronny

Laatst bewerkt:
Hoi Ronny,

De zilvere is de bougiedop! die onstoord is.
In de zilvere bougiedop zit een ontstoorcondensator die tussen het huis van de motor (-) en de kern (+) van de bougiekabel zit. Deze condensator vangt alle hoge frequenties op (filter deze weg) en zorgt er voor dat je ontvanger niet gaat storen op de vonk.
Normaal hoordt er ook een mantel om de bougiekabel heen te lopen. Dit zorgt er voor dat het "vonk signaal" in de kabel blijft en niet als een signaal de lucht in wordt gestuurd. Wat dan weer je ontvanger opvangt en stoord.

Als je nog meer vragen hebt over elektronica hoor ik het wel. ik ben zelf laaste jaar HBO E engineering.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Hei Ron,

Ben er zeker van dat jij bij de maiden gaat zijn want IK doe die maiden niet zenne !!!! Dat is voor jouw weggelegd.

Je moet me toch eerst nog eens effe helpen met de HC3, heb nogal problemen met mijnen "heckkreisel" zoals ze dat zo mooi zeggen in't Duits :D:D.

We moeten eens afspreken daarvoor.

@ Metroid, als 't moment van de verlichting is aangebroken kan ik je hulp wel gebruiken denk ik, alvast bedankt.

Gr,
Ron.

Laatst bewerkt:
Iets terug in m'n draadje heb ik gemeld dat mijn bougiekabel te kort was om te koppelen aan de bougie. Ik heb nu de originele (zwarte) bougiekap vervangen door de ontstoorde (zilveren) kap. Deze kap is anders van vorm dan de zwarte en nu blijkt dat ik hierdoor de standaard bougie wel kan gebruiken :D:D:D.
Nog Effe m'n HC3 afstellen en dan staat niets meer mijn maiden in de weg.

update werkzaamheden

Heb me bezig gehouden met het aanbrengen van enkele schaalitems in de doghouse. Deze zijn nu ver klaar en kunnen weldra in de grondlaag gezet worden.

009800x600.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

010.jpg

012.jpg

Back