Timing voor kontronik Twist 33 ?

Ik heb een regelaar van Tower pro, 60 A continu. We kunnen hier de Timing instellen op 2°, 7°, 15° en 30°. Ik gebruik hem met de kontronik Twist 33 motor, 147gr en 3300 RPM/volt. Welke Timing moet ik kiezen?

Ook kan je de PWN instellen. Wat is dit? Hier kunnen de waardes 8 khz, 16khz en 32khz gekozen worden. Wat zou voor mijn motor het meest geschikt zijn?

In de handleiding van de regelaar staat niets uitgelegd over de functie van deze instellingen, dus daar kom ik niet verder mee. In de handleiding van de motor zegt men helemaal niets hieromtrend...

hoeveel magneet polen hebben die twist motoren?
2> timing 30 graden
6> timing 15 graden

pwn is de maximale toerenbegrenzing. Welke je moet hebben durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je een vrij hoge waarde moet pakken. (dus 16khz of 32khz)

ik twijfel, dus wacht maar even op iemand dit kan bevestigen. :oops:

Hoe meer polen hoe scherper de timing over het algemeen. Jou twist is een 2-poler dus ik zou voor de 2 graden timing gaan. 7 zou ook kunnen maar wel op stroom en temperatuur letten.

Ik meen te herinneren dat een vrij lage PWN optimaal was voor 2-polers zoals de kontronik's en hackers.
[edit]Net even in de handleiding van m'n hacker regelaar gekeken. Zij adviseren 8 khz voor 2-polers.

Paul

Michiel b, 2 maal fout ;)

Zoals paulraaf zegt, grofweg hoe minder polen, hoe minder scherp de timing. Voor een 2 pool motor dus 2°.
Zonder nodeloos uit te wijden, Timing heeft iets te maken met wanneer juist de regelaar een bepaalde wikkeling onder stroom zet ten opzichte van waar de magneten op dat moment staan. Dit heeft te maken met de zelfinductie van de wikkeling en de hoek tussen de magneten. (maw aantal polen)

PWM, pulse with modulation frequentie, heeft niets te maken met toerentalbegrenzing,maar met "hoeveel keer per seconde" de regelaar "aan en af schakelt" bij het regelen van het toegevoerde vermogen. Hoe hoger deze frequentie, hoe efficienter de motor wordt, maar hoe meer verliezen in de regelaar (door veel te moeten "schakelen"). Motoren met lage zelfinductie (vb kontronic tango) lopen "veel" efficienter met hoge schakelfrequentie, zodat de extra verliezen in de regelaar gerechtvaardigd zijn. Bij motoren met hoge zelfinductie scheelt dit niet zoveel, zodat dus enkel de nodeloos hogere verliezen in de regelaar overblijven. Het is dus een kwestie van afwegen, efficientere regelaar , efficientere motor

Maw voor een binnenloper met cogging (vb mega) en buitenlopers de laagste waarde, voor binnelopers zonder cogging (hacker ed) de laagste, of middelmatige waarde (verschil is bijna niet merkbaar), voor kontronic tango of andere zeer laag inductiemotoren (motoren zonder ijzer in de wikkeling) de hoogste waarde.

Echt wakker hoef je hier niet van te liggen hoor. Uit mijn ervaring heb ik dat dit eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt. Het gaat hier over de laatste procentje(s), je doet niks mis als je alles gewoon default laat. Timing is iets belangrijker, maar aangezien de regelaars van tegenwoordig zelf timing regelen en jij enkel een "range" insteld, heb je eigenlijk ook niet erg veel te zeggen. Zolang je geen grote binnenlopers op 30° zet en dan lekker zwaar belast zal er niks afbranden ;)

Hopelijk heb ik het duidelijker gemaakt ipv extra veringewikkeld :wink:

Niels

Niet echt een indicator nee, maar het gaat dikwijls toch mooi samen? Cogging betekent dat er sowieso veel ijzer in de wikkeling zelf zit (dat niet mooi op constante afstand van de magneet ligt, ok). Veel ijzer in de wikkeling zelf=>hoge zelfinductie :P :wink:

Paul, jup, 8 of 16 khz, 2°

Niels

Een 12statorpool/16magneetpool motor zal meer cogging hebben dan dezelfde motor met 14 magneetpolen. Cogging als maatstaf zou je hierbij op het verkeerde been kunnen zetten want beide motoren zullen een hoge inductie hebben, dus beiden een lage PWM frequentie, ondanks het verschil in cogging.

Heb je nog wat motor-experimenten/ontwikkelingen op de werkbank liggen?

Ik doelde meer op het al dan niet aanwezig zijn van cogging, niet op de hoeveelheid ervan :P :wink: . Wel cogging: sowieso hoge zelfinductie, geen cogging: misschien heel lage inductie. :wink: Buitenlopers sowieso lage pwm, maar voor binnelopers ligt het iets moeilijker.
Achja, het heeft geen zin, eigenlijk heb je misschien wel toch eventueel soms een beetje gelijk :) :wink:

Niks nieuws "revolutionairs" meer, heb geen tijd! Ben nu studies industrieel ingenieur begonnen, en zit "op kot" in Gent. Ver weg van alle vliegtuigjes, moet nu enkel nog uitgaan s'avonds :? :wink: . Nu even helemaal niet, overmorgen examen wiskundige analyse, ben me zwaar aan het verdiepen in 3voudige lichaamsintegralen, gradientvectoren en partiële afgeleiden.

Heb laatst nog wel zo'n 1000 watt powerditto-motor uit een laserprinter gebouwd, en een 35mm lrk voor m'n heli, maar dat is het zowat.

Dit heb ik ook al een tijdje liggen, maar het komt er niet van het in te bouwen. Je weel wel, direct drive ijzerloos. Het had ook geholpen moest ik nu niet zo lomp geweest zijn de draad 5cm te kort af te knippen (verkeerd berekend, was net te kort :mad: ) De foto zou je toch wel heel erg aan een bepaalde motor moeten doen denken :wink: (ja hoor, eerste keer dat ik ze plaats)

displayimage.php

displayimage.php

(foto's sony-ericsson K750i ;) )
Niels

(waarom werken de foto's niet?)

niels polfliet zei:
... Ver weg van alle vliegtuigjes, moet nu enkel nog uitgaan s'avonds :? :wink: ...
Hè bah, wat vervelend nou ...

niels polfliet zei:
... ben me zwaar aan het verdiepen in 3voudige lichaamsintegralen, gradientvectoren en partiële afgeleiden ...
Je bent de stellingen van Gauss en Stokes vergeten :)

niels polfliet zei:
... waarom werken de foto's niet? ...
De extensies moeten geloof ik .jpg .png .gif etc.etc. zijn. Jij hebt verwijzingen naar de pagina geplaatst, niet naar foto's. Op foto gaan staan rechtermuisknop, eigenschappen etc.

Wat is dat? Het lijkt wel op wat de vrouwen doen bij ons op de cantine (kantclossen en zo) :lol: sorry hoor :wink: Ik ben nu terug serieus.

groeten Val

Back