Michiel b, 2 maal fout
Zoals paulraaf zegt, grofweg hoe minder polen, hoe minder scherp de timing. Voor een 2 pool motor dus 2°.
Zonder nodeloos uit te wijden, Timing heeft iets te maken met wanneer juist de regelaar een bepaalde wikkeling onder stroom zet ten opzichte van waar de magneten op dat moment staan. Dit heeft te maken met de zelfinductie van de wikkeling en de hoek tussen de magneten. (maw aantal polen)
PW
M, pulse with modulation frequentie, heeft niets te maken met toerentalbegrenzing,maar met "hoeveel keer per seconde" de regelaar "aan en af schakelt" bij het regelen van het toegevoerde vermogen. Hoe hoger deze frequentie, hoe efficienter
de motor wordt, maar hoe meer verliezen in de regelaar (door veel te moeten "schakelen"). Motoren met lage zelfinductie (vb kontronic tango) lopen "veel" efficienter met hoge schakelfrequentie, zodat de extra verliezen in de regelaar gerechtvaardigd zijn. Bij motoren met hoge zelfinductie scheelt dit niet zoveel, zodat dus enkel de nodeloos hogere verliezen in de regelaar overblijven. Het is dus een kwestie van afwegen, efficientere regelaar , efficientere motor
Maw voor een binnenloper met cogging (vb mega) en buitenlopers de laagste waarde, voor binnelopers zonder cogging (hacker ed) de laagste, of middelmatige waarde (verschil is bijna niet merkbaar), voor kontronic tango of andere zeer laag inductiemotoren (motoren zonder ijzer in de wikkeling) de hoogste waarde.
Echt wakker hoef je hier niet van te liggen hoor. Uit mijn ervaring heb ik dat dit eigenlijk allemaal niet zoveel uitmaakt. Het gaat hier over de laatste procentje(s), je doet niks mis als je alles gewoon default laat. Timing is iets belangrijker, maar aangezien de regelaars van tegenwoordig zelf timing regelen en jij enkel een "range" insteld, heb je eigenlijk ook niet erg veel te zeggen. Zolang je geen grote binnenlopers op 30° zet en dan lekker zwaar belast zal er niks afbranden
Hopelijk heb ik het duidelijker gemaakt ipv extra veringewikkeld :wink:
Niels