Zo... daar ben ik weer.
@ Zore:
Welk beitelplaatje... geen idee. Het is het beitelplaatje wat erin zat toen ik ze bij HBM heb gekocht.... ik heb 12 van die plaatjes, er staat niets op. Enige wat de winkelier van HBM erop heeft geschreven is dat CCTM06. Ik heb in een emailtje gevraagd welke het zijn en welke ik zou moeten bestellen. Hij schreef dat deze plaatjes geen linker of rechterkant hebben (chinese brol?!?)
Meteen nog een vraagje hierover: het viel me op dat ik tijdens een aantal passen , geen mooie krullen kreeg , maar dat er zich een ster vormde, hier een stukje ervan:
Ik denk dat ik gewoon teveel afnam in een keer... maar graag jullie profi mening
@ Trlilliwillie: snij olie heb ik in huis, idd zo'n spuitbus.
@ Helimax: Wat voor staal ?.... zoals Trilliwillie zeg .... pisbakken staal. Ik heb werkelijk geen flauw idee, het zijn allemaal afvalstukken gekregen van schoonpa om te oefenen. Voor het "eggie" komende week moet ik een kogelomloopspindel afdraaien van 25 naar 18mm en een stukje schroefdraad op snijden. Welke materiaal ??... dat is dit:
Wederom bedankt voor alle hulp ,
Cor
@ Zore:
Of het goed gaat? ik heb geen ervaring dus vergelijkingsmateriaal.Een opmerking over de afname van materiaal is het zorgen dat de beitel blijft verspanen. Het langsdraaien met de beitel die je noemt, SCMCN, gaat dat goed? Welk beitelplaatje gebruik je op het moment?
Welk beitelplaatje... geen idee. Het is het beitelplaatje wat erin zat toen ik ze bij HBM heb gekocht.... ik heb 12 van die plaatjes, er staat niets op. Enige wat de winkelier van HBM erop heeft geschreven is dat CCTM06. Ik heb in een emailtje gevraagd welke het zijn en welke ik zou moeten bestellen. Hij schreef dat deze plaatjes geen linker of rechterkant hebben (chinese brol?!?)
Ik heb dat gedaan tijdens het afdraaien van 25 naar 18 mm met de "SCLCR" van het plaatje uit m'n vorige post.Hoe de werkvolgorde eruit ziet hangt van het werkstuk af, en je kan het aanpakken op verschillende manieren. De kraag afdraaien zodat je een plat vlak/flens krijgt zal met een andere beitel moeten gebeuren. Bijv. de mesbeitel SCLCR kan je zowel mee langs- als dwarsdraaien.
Meteen nog een vraagje hierover: het viel me op dat ik tijdens een aantal passen , geen mooie krullen kreeg , maar dat er zich een ster vormde, hier een stukje ervan:
Ik denk dat ik gewoon teveel afnam in een keer... maar graag jullie profi mening

@ Trlilliwillie: snij olie heb ik in huis, idd zo'n spuitbus.
@ Helimax: Wat voor staal ?.... zoals Trilliwillie zeg .... pisbakken staal. Ik heb werkelijk geen flauw idee, het zijn allemaal afvalstukken gekregen van schoonpa om te oefenen. Voor het "eggie" komende week moet ik een kogelomloopspindel afdraaien van 25 naar 18mm en een stukje schroefdraad op snijden. Welke materiaal ??... dat is dit:
Grote kans dat ik idd wat verkeerd doe ... er moet ook rekening mee worden gehouden dat het allemaal "chinees" spul is van HBM, dus ik moet er niet al teveel van verwachten..... Het resultaat van m'n laatste schroefdraad was meer als aanvaardbaar , maar als ik het op een eenvoudige manier kan verbeteren.... dan hoor ik dat natuurlijk graag . Snijolie zal ik zowiezo de volgende keer proberen.Advies: koop eens een goede beitel van een merk als KOMET, SECO, SANDVIK en andere. Als het dan niet lukt doe je echt ets verkeerd.
Wederom bedankt voor alle hulp ,
Cor
Laatst bewerkt door een moderator: