Bouwverslag Travel Air Mystery Ship

Verder gegaan met het volgende klusje, het maken van een luik om de Lipo's te plaatsen. Mijn inschatting is dat ze in het gebied achter het brandschot moeten komen dus daar maar begonnen.

2019-03-01 Mystery Ship-034.jpg


Vloertje voor het luikje gemaakt en ingelijmd. Hierin vier magneetjes opgenomen die de sluting moeten vezorgen.

2019-03-01 Mystery Ship-034.jpg
2019-03-01 Mystery Ship-039.jpg


Vervolgens de onderkant van het luik erop gezet en tegelijk de magneetjes ingelijmd. Wel zodanig dat ze elkaar aantrekken :bye:

De zaak in vorm geschuurd en de voorste en achterste schotjes van het luik afgetekend en uitgezaagd met de "old fashioned" figuurzaag en verder pas geschuurd.

2019-03-01 Mystery Ship-040.jpg


Het hele zaakje in elkaar gezet en ter plaatse gelijmd waarbij de folie moet voorkomen dat het geheel permanent aan de romp gelijmd wordt.

2019-03-01 Mystery Ship-041.jpg


Groet,
Lex
 
Inmiddels ook de motor binnen gekregen Turnigy Rotomax 50 CC. Wat een beest, zou maximaal 5000 W moeten kunnen leveren. Ik ben echter niet van plan om zover te gaan. Ik ga in principe beginnen met 10S en een 24x12 prop (wat ook de schaalmaat is).

Ik denk nu aan een Biela prop die ook de Hamilton Standard Logo's heeft :). Iemand ervaring met deze props?

Biela 24x12.jpg


Groet,
Lex
 
Een Biela is voor een brandstofmotor en doet het niet goed op een electro aandrijving.
De bladen zijn te dik en dat vreet vermogen.
Neem een echte electroprop zoals Xoar, Fiala.
Fiala kan hem helemaal naar wens maken, ook in de kleur die je wilt.
En die hamilton standard logo's kan je bij een stickerboer laten printen.

GJ
 
Zit ik wel aan te denken, maar het heen en weer rijden is wel ruimschoots meer dan de verzendkosten. Schijnt trouwnes wel een hele leuke beurs te zijn. Vorige week ben ik nog naar Dortmund geweest maar dat was echt de laatste keer. Er was voor de modelvliegerij helemaal niks meer te zien.:(
Pro Wing is zeker een aanrader!
en ja, is veel duurder dan verzendkosten, maar je hebt wel een hele leuke dag!
Dortmund zien ze mij al een paar jaar niet meer.....
 
Ik heb de replica zien vliegen op Duxford 2017 en dat was een bijzonder mooi slot (5 iconische airracers op hetzelfde moment de lucht in).
Ik volg dit draadje met bescheidenheid vanop een afstand (m.a.w. ik hou m'n klep ;-) )
 
Een Biela is voor een brandstofmotor en doet het niet goed op een electro aandrijving.
De bladen zijn te dik en dat vreet vermogen.

Gert Jan, Bedankt voor de tip. Fiala ken ik inderdaad en gebruik die naar volle tevredenheid op m'n Spacewalker. Ik vond de Biela prop wel erg mooi passen ;)

De voorziening om de spandraden aan te brengen zoals voorzien in de kit is wel heel erg grofstoffelijk. Ook klopt het geheel niet helemaal. Volgens de kit zijn er twee "flying wires" terwijl dit er in wekelijkheid drie zijn. Ik heb besloten dit in ieder geval aan te passen en ga Mick Reeves forkends gebruiken in plaats van de geleverde kwiklinks.

Hieronder een plaatje van de forse bevestiging zoals voorzien en daaronder de subtielere versie die ik gemaakt heb.

2019-03-01 Mystery Ship-044.jpg


Ook liep de aluminium strip dwars over m'n toegang tot de plek waar de Lipo's komen.

2019-03-01 Mystery Ship-045.jpg


Hier kun je tevens zien hoe de andere versie wordt geplaatst. De nieuwe aansluitingen vallen met hun inkepinkjes over de stringers heen.
De enige functie van de spandraden is trouwens om de vleugelpanelen tegen de centersectie te houden. Het buigmoment van de vleugel wordt opgenomen door een aluminium pijp die beide vleugelpanelen met de centersectie verbindt.

Omdat ik er zo blij mee ben ook nog even een plaatje van de motor :).

2019-03-01 Mystery Ship-042.jpg


Groet,
Lex
 
Lekkere bonk motor Lex :) mooi ding!
Als de kabels alleen zijn om de vleugels bijeen te houden is de geleverde optie inderdaad wel erg overdreven.
Op zich is de koppeling van links naar rechts wel goed omdat het de krachten van de romp weghoudt.
wellicht kun je bij het achterste spant op de foto nog een onderlinge verbinding maken, een kabel tussen je fittings is ook toereikend.
Hoe ga je de fittings vastmaken aan de romp? Als je ze ergens aan een spant kunt schroeven zou dat mooi zijn lijkt me

Groeten, Ralf
 
Hoe ga je de fittings vastmaken aan de romp? Als je ze ergens aan een spant kunt schroeven zou dat mooi zijn lijkt me
De voorste fittings zijn verlijmd met het vloertje van het luik en ook om de stringer heen. De achterste fittings zijn verlijmd met het voorschot van de cockpit en vallen ook om de stringer heen. Dit is echt sterk genoeg voor wat ze moeten doen :)

Het luik voor de Lipo ruimte verder afgemaakt. Om de aansluiting strak te houden heb ik na een hoop gepieker carbon stripjes ingelijmd.
Dit is best goed gelukt en geeft een mooie strakke sluiting.

2019-03-01 Mystery Ship-052.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-056.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-056.jpg

Ook de romp verder dichtgemaakt en vervolgens aan de neus verder gegaan. Om de tapeinden in onderstaande foto komen straks nog aluminium buisjes heen en vervolgens het brandschot waarop de motor bevestigd wordt. Ik ga voor 1 1/2 graad right en 1 1/2 graad down thrust.
Nog even m'n goniometrie ophalen om uit te rekenen hoever de bevestiging dan uit het center komt. :hammer:

2019-03-01 Mystery Ship-065.jpg


De opgelijmde steuntjes zijn om de polyester voorkant goed te kunnen centreren.

2019-03-01 Mystery Ship-070.jpg


Ik zal binnenkort nog een paar foto's maken van het geheel hoe ze er nu bij staat.

Groet,
Lex
 
Goed idee van die carbon stripjes :thumbsup:.
De romp is al keurig ingedekt en de voorrand loopt er mooi vloeiend in mee. Heerlijk om te zien :yes:

Groeten Ralf
 
De voorrand heb ik gelijmd met deze lijm. Ik heb daar voor dit soort dingen goede ervaringen mee en het wordt keihard en ook nog schuurbaar.


2019-03-01 Mystery Ship-071.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-072.jpg


Ook begonnen om het kielvlak in elkaar te zetten.

2019-03-01 Mystery Ship-081.jpg


Ook hier een paar dingen die niet kloppen maar goed we plakken er wel weer een stukje bij ;)

2019-03-01 Mystery Ship-079.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-082.jpg


Ik had jullie ook nog wat overzicht plaatjes beloofd, dus bij deze.....

2019-03-01 Mystery Ship-076.jpg


De cowling is er even los opgeschoven maar komt uiteindelijk meer naar voren zoals in post #11 zichtbaar is zodat er een mooie koeling exit is.

2019-03-01 Mystery Ship-075.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-073.jpg


Groet,
Lex
 
Kielvlak en richtingroer zijn inmiddels ruwbouw gereed. Er even losjes opgezet voor de foto.

2019-03-01 Mystery Ship-86.jpg


Vervolgens verder gegaan met de plaatsing van de motor. Bij de lokale houthandel een mooi stukje multiplex kunnen scoren en hier hier het schot uitgezaagd waar de motor opkomt. Ook de plaatsing bepaald van de motor met 11/2 graad down en sidethrust zo dat de propas in het center van de cowling komt.

2019-03-01 Mystery Ship-84.jpg


Ook vier aluminium buisjes op maat gemaakt zodat de genoemde side- en downthrust erin komt.

2019-03-01 Mystery Ship-85.jpg
En dit is dan het resultaat :banana:

2019-03-01 Mystery Ship-87.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-88.jpg


Groet,
Lex
 
Ik wil nog even terugkomen op de spandraden van de vleugels.(post #26)
De kabels onder de vleugel naar het landingsgestel zijn de Flying Wires
De kabels boven de vleugel naar de romp zijn de Landing Wires.
Ik hoop dat de vleugelbuis lang en sterk genoeg is.
De forse bevestiging van de kit kan de negatieve G-krachten goed opnemen.
Jouw bevestiging is beter schaal maar kan weinig kracht opnemen

Groeten Willem
 
Ik wil nog even terugkomen op de spandraden van de vleugels.(post #26)

Hallo Willem,
Dank voor je zorgen. :weetnie:. In post #26 had ik het met betrekking tot het aantal spandraden wel degelijk over de Flying Wires die inderdaad van het landingsgestel naar de vleugel lopen. De modificatie van de Landing Wires zal geen problemen geven. De aluminium buis is 75 cm lang met een diameter van 20 mm en een wanddikte van 1 mm. Ook zijn voor dit soort vliegtuigen de negatieve g krachten een stuk minder dan de positieve. Je vliegt er geen 3D mee en loopings voorover zijn ook niet aan de orde. Tenzij je natuurlijk een klapper van een landing maakt maar dan heb je waarschijnlijk ook nog wel andere schade. Ook de bevestiging in de vleugel zou dan heel sterk moeten zijn om in de buurt te komen van de dikke aluminium strips en dit is ook niet het geval. Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Hopelijk neemt dit je zorgen een beetje weg.

Groet,
Lex
 
De laatste tijd door allerlei beslommeringen in en om het huis niet zo heel veel kunnen doen maar ik heb wel inmiddels de staart bekleed.
Ik heb hiervoor Sig Koverall gebruikt waar ik tot nu toe heel goede ervaringen mee heb. Het is wel meer werk dan Solartex of Oratex maar het grote voordeel is dat het altijd strak blijft ook in de zon en het is ook nog eens goedkoop 1,2 m x 4,5 m kost bij Conrad nog net geen 30 Euro.
Het aanbrengen doe ik zoals ik het heel vroeger ook met zijde deed. Eerst de delen die met de bekleding in aanraking komen 3 keer spanlakken en vervolgens de Koverall op de randen met spanlak vastlakken. Daarna met de bout de zaak spannen en dan moet je de bekleding nog wel met een aantal lagen spanlak dichtlakken. De eerste twee lagen voorzichtig doen anders krijg je druppels onder de bekleding die je altijd blijft zien. Dit was vroeger met zijde trouwens niet anders.

2019-03-01 Mystery Ship-89.jpg



2019-03-01 Mystery Ship-92.jpg


Groet,
Lex
 

Bijlagen

  • 2019-03-01 Mystery Ship-91.jpg
    2019-03-01 Mystery Ship-91.jpg
    147,8 KB · Weergaven: 276
Laatst bewerkt:
Gewoon het betreffende bericht bewerken Lex.
Berichten en titels worden na twee dagen bevroren, na die periode moderatoren vragen om het voor je te doen middels klik op Meld onder het betreffende bericht.
Titels kun je wijzigen via Topic tools, te vinden rechtsboven op elke discussiepagina.
 
Laatst bewerkt:
Dat Sig Koveral is i.d.d. mooi materiaal, als je er eenmaal mee weet te werken.
Heb het in het verleden zelf gebruikt voor mijn Weekend Flyer van Prazize.
Geeft haast hetzelfde effect als spinaker doek.
Je bent i.i.g. goed bezig het zit er super mooi op.:wave

Grt John
 
Dank voor de complimenten Ralf en John.

Verder gestort op de bevestiging van de motorkap. Wat ik ga doen is op het brandschot een paar uithoudertjes lijmen waarop schroefbusjes van Tony Clark geplaatst worden. Zie de onderdelen hieronder.

2019-03-01 Mystery Ship-98.jpg


De busjes worden met ijzergaren aan de afstandhoudertjes gebonden en vervolgens doordrenkt in de cyanoacrylaat lijm (vroeger deed ik dat met spanlak, ging ook goed). Vervolgens op het brandschot gelijmd zodanig dat het overeenkomt met de diameter van de cowling. :hammer:

2019-03-01 Mystery Ship-100.jpg


Daarna de zaak uitmeten en de gaatjes boren. Altijd spannend of het goed uitkomt maar het is gelukt zie onderstaande foto. Het bovenste gat heb ik nog niet geboord, hoop dat het eigenlijk niet nodig is. Boutjes verstoren toch altijd het gezicht. Ik ga nog wel kijken of ik verzonken boutjes kan toepassen maar dan moet er aan de binnenkant van de cowl wel een vesterkingslapje op.

2019-03-01 Mystery Ship-105.jpg



Het hele zaakje ook nog even mee naar buiten genomen voor een paar overzichtsplaatjes. :banana:

2019-03-01 Mystery Ship-108.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-110.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-111.jpg


Het gapende gat schreeuwt trouwens om een mooie dummy ster van de broertje Williams. Die gaat er dan ook komen :D.

2019-03-01 Mystery Ship-112.jpg


Het volgende klusje wordt het landingsgestel.

Groet,
Lex
 
Back
Top