Twin Astir 1983

Ik heb net de "bouwbeschrijving" nog eens gelezen en voor de cockpitkappen staat er: "op maat snijden en met tesa vastplakken"....ze waren kennelijk nog niet zover in 1983 haha.


1. maak je cockpitraam op maat
2. behandel je romp in de buurt van de cockpitramen met lossingsmiddel (PVA, bruine verpakkingstape,...)
3. plak evt. 5 à 10 mm van de rand op de binnenkant van het raam zodat je later (bij punt-5) het raam niet vuil maakt aan de binnenkant.
4. leg 1 cockpitraam op zijn plek, en fixeer met tape aan de romp (buiten plakken.
5. neem glasrovings impregneren met epoxy (evt. met kleurstof ingekleurd) en (via het andere raam) in de hoek tussen romp en kap leggen
6. uit laten harden
7. volgende dag raam incl. frame verwijderen, en raam twee doen ...

Dat komt inderdaad niet al te ingewikkeld over. Kan ik voor die rovings gewoon een zware mat glasweefsel uit elkaar trekken?
 
Jij hebt het makkelijk met je cockpitkap, want je hebt er twee!
1. maak je cockpitraam op maat
2. behandel je romp in de buurt van de cockpitramen met lossingsmiddel (PVA, bruine verpakkingstape,...)
3. plak evt. 5 à 10 mm van de rand op de binnenkant van het raam zodat je later (bij punt-5) het raam niet vuil maakt aan de binnenkant.
4. leg 1 cockpitraam op zijn plek, en fixeer met tape aan de romp (buiten plakken.
5. neem glasrovings impregneren met epoxy (evt. met kleurstof ingekleurd) en (via het andere raam) in de hoek tussen romp en kap leggen
6. uit laten harden
7. volgende dag raam incl. frame verwijderen, en raam twee doen ...

Mooi... maar volgens mij kan het simpeler. Dirks methode doet mij denken aan een scheepje in een fles prutsen...
Iets meer omgeving rond de kap afplakken, maar vooral ook de sluitranden met lossingsmiddel behandelen;
Rovings op de randen plakken (ze mogen best buiten de kap uitsteken)
Kap eroverheen plakken.
Na uitharding kunnen de rovings waar die buiten de kap uitsteken, bijgesneden of -geschuurd worden.

Lijkt mij een stuk eenvoudiger.
 
de romp is 20 cm hoog en 13 cm breed dus ik kan er makkelijk bij (heb de doos voor mijn neus staan om het bouwproces 100 keer door te nemen)

De rand is in ieder geval dikgenoeg om er eerst de rovings neer te leggen, vervolgens de kap erop tapen en dan van binnenuit met m'n vingers het een beetje uitstrijken, zeg maar als een kitrandje van de wc-pot
 
Laatst bewerkt:
Even een abonnementje op dit draadje, lees stiekum regelmatig mee, aangezien ik ook met een 4 meter kist bezig ben.

Ziet er allemaal erg goed uit, mooie kist.

maar genoeg gelezen en gegoogled, nu weer aan de slag met mn DG-500.


En jij uiteraard ook succes met de bouw.
 
Jouw draadje is ook mede oorzaak om toch al naar deze kist te gaan kijken.
Ik ga er alleen geen haastklus van maken, ik wil geen domme fouten maken en heb nog niet eerder aan dit soort kisten gewerkt dus ik lees mij eerst heel uitgebreid in.
 
Ook ik doe dat, vandaar de vele vragen in mijn draadje, wil er mijn toppetje van maken. Dus indd geen overhaaste beslissingen.

Ik kan na het monteren van mijn tailplane toch even niet verder, omdat er het nodige besteld is en uiteraard nog niet geleverd.
 
epoxy

Daar ben ik (nog) niet handig mee dus de voorgestelde werkwijze werd geen succes. Ik be3n blij dat ik eerst een proefstukje heb geprobeerd te maken maar ik kreeg het niet voor elkaar om er iets netjes mee te creeren.

Ik heb er toch voor gekozen om 2 mm balsa plankjes in bad te laten weken en met een berg lijmklemmen op de romp een nachtje in vorm laten opdrogen. Vervolgens met een glasmatje ertussen op elkaar gelijmd met epoxy en dat zo netjes mogelijk in vorm gezaagd en geschuurd.
Voor de bekleding wilde ik van die hoedeplankstof gebruiken alleen ik vond 20 euro voor een stukje van anderhalve meter een beetje prijzig. De ikea was m'n redding met 2,5 meter vilt voor 8 euro.
Uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, de beer gaat de piloot voorin worden en de achtercockpit blijft nog even dicht tot ik weet of ik daar ook een huisdier kan/wil plaatsen.

DSCN3711.jpg

DSCN3710.jpg


Nu moet ik nog de cockpit aan het frame plakken. Ik heb ergens gelezen dat dit met siliconenkit kan? Ik heb nog een nieuwe tube witte sanitairkit en een oude cockpitkap liggen dus daar ga ik een proefstukje mee maken om te kijken of dit inderdaad zo is.
Daarna ga ik uitvogelen waar ik de servo's voor hoogte en richting ga plaatsen.

Groeten

Justus
 
Nou...ik heb vanmorgen het huis voor mezelf dus ik dacht....laat ik hem weer eens opbouwen en de montage van het stabilo bekijken.

Nu zit er een erg mooi systeem bij met 2 kartonnen plaatjes met gaatjes op de juiste plek geboord.
kartonnen.jpg

De bedoeling is om de grote op de vleugel te schuiven en de romp onder een zodanige hoek te plaatsen dat het touwtje met de gaatjes uitlijnt
Vleugel1.jpg

Vleugel2.jpg

Vervolgens de kleine op het stabilo schuiven en de onderkant opvullen tot daar het touwtje ook uitlijnt.
Stabilo1.jpg

Stabilo2.jpg

Ik hoopte dat ik met een paar millimeter opvullen wel klaar zou zijn maar tot mijn verbazing blijkt er een balpen aan de achterkant tussen te moeten voor alles oplijnt.
Stabilo3.jpg

Ik vindt dit wat veel en van een afstandje lijkt het IHV namelijk vrij groot maar ik vertrouw het timmermans oog van een zeeman in dit geval niet voldoende.
Kan ik de kartonnetjes vertrouwen en gewoon opvullen met hardhout of doe ik er verstandig aan om met een echte instelhoekmeter (die ik niet heb) aan de gang te gaan om eerst eens te meten wat het verschil nu daadwerkelijk is?
.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het instelhoekverschil zeker nameten en niet vertrouwen op de kartonnetjes. Als het op het oog al veel is zal het dat vrijwel zeker ook zijn. De instelhoek van de vleugel lijkt me overigens ook al vrij groot (dat in combinatie met een zeer kleine (grote negatieve) instelhoek van het stabilo geeft een zeer groot instelhoekverschil). Maar vanaf een foto is het heel moeilijk te beoordelen.

Een instelhoekmeter heb je niet nodig hoor. Kist in elkaar zetten, dan de romp op de vloer of een tafel leggen met de vleugels horizontaal. Als je de afstanden van voor- en achterlijsten van vleugel en stabilo meet tot de grond (of tafelblad) kan je de instelhoeken van vleugel en stabilo t.o.v. de vloer berekenen. En dus ook het instelhoekverschil. Er is ergens een mooi excel sheetje voor, maar die weet ik niet zo snel te vinden.
 
Dat is inderdaad een eenvoudige manier om het te berekenen zeg!
Ga ik meteen doen!

Ik lees in andere draadjes veel over 1,5 graden, kan ik er van uitgaan dat dat voor deze ook goed zal zijn?
 
Heb je het excelletje gevonden? Ik heb hem op mijn website staan (klik in mijn handtekening op "mijn vloot", helemaal onderaan de pagina staat een stukje over EWD met een link)
1,5 graden is zeker vliegbaar.
 
Pfieuw!!...blij dat er zo'n forum is. Mijn waterige timmermansoog had het juist, volgens de kartonnetjes had ik 10mm op moeten vullen en zou ik uitkomen op 4,8 graden.
Na alles uitmeten op 1,5 graden kom op 4 mm opvullen. Dat lijkt mij wel te doen!
 
Pfieuw!!...blij dat er zo'n forum is. Mijn waterige timmermansoog had het juist, volgens de kartonnetjes had ik 10mm op moeten vullen en zou ik uitkomen op 4,8 graden.
Na alles uitmeten op 1,5 graden kom op 4 mm opvullen. Dat lijkt mij wel te doen!

Toch vind ik het vreemd dat je met deze sjabloon de instelhoek niet goed krijgt.
Het principe is niet verkeerd.
Heb je wel gekeken of de schabloon voor het stabilo goed om is aangebracht?
Ik bedoel sjabloon 180 graden draaien om de profielkoorde…. ?

Johannes
 
Dat niet, maar dit was de voorkant van de kartonnen plaatjes. Ik snap wel wat je bedoelt, ik zal straks het spul omdraaien en nog eens meten.
 
Johannes stelt een goede vraag. Waren de touwtjes al gemonteerd? Bij het stabilo kan ik me voorstellen dat je het touwtje in het andere gaatje moet monteren, waardoor het karton toch omgedraaid kan worden.
 
Zeker! Ik voel mij ook vrij dom dat ik dat niet zelf bedacht heb!
Maar ik vind het wel prettig om het ook op de andere manier even na te hebben gekeken.
 
Back
Top