Prachtige foto's Erik. Tja, als er in Duitsland geen hart meer voor is, dan is het einde verhaal.
Zelfs de Heckklap is verdwenen.
Mocht je er op? Of gewoon er op gesprongen?
Zou eigenlijk even een kijkje moeten nemen.
Gr Bas
 
Aan de ene kant wel nieuwsgierig, maar denk dat het aan de andere kant een afgang is. Dan zou ik liever naar Emden rijden en met wat geluk een praatje met de museumgasten maken. In 1982 ben ik in Laboe met de kinderen op de echte Theo geweest. Eigenlijk wat meer tijd moeten nemen om details te bestuderen. Want je zou 40 jaar later zomaar eens een model van die boot tegen kunnen komen. Wel zat er in 1982 in mijn Bugsier 3 een bijna zelfde regelaar als waarmee dit verhaal begon. Dat dan weer wel.
 
4 jaar terug met fiets ferry van Delfzijl naar Emden gevaren en daar de Georg Breusing bezocht. Hardstikke leuk om in een dagje te doen. Jammer was wel dat beste man aan boord voor mij vrijwel onverstaanbaar was.
 
What was I thinking… toen ik het hekje doorzaagde…
Om het ‘ietwat’ echter te doen liken…

Noch niet echt schaal… het is dan een in 4 pennen afgehangen gevalletje, dient te worden uitgetild en dan weg te klappen richting bijboot, of 1 travee naar voren afgehangen geplaatst te worden… met wat getil…

Deze bij Huiss doen we druk om het te laten grenzen op wat nog maakbaar is… zonder dat de kaken de vaarvijver doet raken…


Deze onder getoonde werd em niet, te lang en zat klem tegen het hout.

Ook getracht… 4x exercitie toen gaf ik het op… Hekje te buigen uit 1stuk draad tot een strakke gesloten rechthoek.
Maar bleek uit messing of staaldraad onhaalbaar volledig haaks te zetten.
Bij terug buigen… correctie… brak het metaal.

Mijn zelfbouw hoeken-zetter faalde. Fiedelefiet lukt altijd. Maar als er op mm moet worden gezet, slipt de draad weg in het buigen, wordt de maatvoering onvoorspelbaar.

Dus bestek op gipsplaat getekend met een dun stiftje, dat hekje alles uit losse spijltjes op te zetten. Niet alles lukt wat je bedenkt… Met deze laatste bouwwijze lukte het uiteindelijk wel.


Nu was deze te hoog gepland, en moest even bij getrimd worden…

IMG_3668.jpeg



Nu nog zo een werkstukje ‘flitsen’ voor de andere helft… Pfoewgh…

IMG_3666.jpeg


Geploeter tot en met!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Eén troost Bas, je doet het jezelf aan. Maar als het lukt is de voldoening weer groot! En soms moet je het de tijd geven om te rijpen. Qua uren een duur hekje, maar bij vestzak-broekzak telt dat toch niet? Durf je er straks nog mee te varen? Wordt het niet al te fragiel? Succes verder! Gr. Klaas.
 
Hèhè… als hekkensluiter… nummer 2 opgemaakt…

IMG_3680.jpeg


Gaat gesoldeerd worden… of botweg met secondenlijm?

De railingdelen hebben alle relatieve sterkte.
Scepters op de uiteinden hebben een steunend driehoeksverband aangesoldeerd.

Morgen weer gaan buigen over de opvolgende sleepbeugel.
Tekenwerk, printen, op’t karton en knippen en passen…

Tijd om een uiltje te knappen…
Dank voor alle bijval!

Gr Bas
 
Hou je ook nog een beetje weekend, Bas? Nog vlieguren maken, of weer niet stabiel genoeg? Slaap ze! Gr. Klaas.
 
Ja Klaas, soms zit de tegenwind gewoon in de tocht!
Dan is slaap het enige redmiddel.

Aan de hand van de foto van het achterschip van de Ruhr Stahl een reconstructie getekend.
Daar wat proportionele aanpassing naar het model gemaakt. Oogt een stuk beter.

Maar de Tedje past er op 2 mm na er net niet door. Erg is dat niet. Onder de papierpers krijg ik um wel wat platter.

Tedje naar AetoNaut plan gaat in de hoogte altijd passen.

Dus… of nieuw dek bouwen voor de Tedje, of gewoon de schoorsteen iets inkorten.
Het bovenste deel staat sowieso niet goed, en moet nog een mast bij. Die mast moet bovendien de aan/uit schakelaar worden.
Iets achterover gedrukt tegen de beugel leunend is over en uit voor’t bootje. Zo was de planning…


Een indruk van de opstelling…


IMG_3699.jpeg



AeroNaut knipsel…
Ten opzichte van de railing staat de beugel zelfs nog iets te hoog… 3 mm of wat.
Maar het bootje kan er riant onderlangs…


IMG_3700.jpeg



Van uit deze hoek lijkt het nog wat beter op de eerder geposte foto…
Behalve dan flimsy Torsie Tedje…


IMG_3701.jpeg



Tot zovers…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Waar was ik ook al weer gebleven?
Ohja hekjes maken... twee stuks... wel... dat was al gefixt...
Volgendste onderdeel. Sleepbeugel brouwen!

Opstart van de computer, tekenen...

Schermafbeelding 2024-05-31 om 15.39.11.png


Klopt het wat kloppen moet... fractie bijstellen... duhsss...
En kan het uitgewerkt worden in epoxy...


IMG_3699.jpg



Bijboot stellen... schoorsteen bijgechopt.
Zowaar wilde het sierstuk los... zonder grote sloopacties...
Vervolgens het balsa stompje met iets van 2 mm afschuren.
Sierstuk iets meer naar voren, zoals het min of meer oogt naar foto's...
De inkorting amper waarneembaar in de beleving...
Zo ontstaat er ook wat ruimte voor een mastje.
Plakken volgt later na een likje lak her en der.

IMG_3789.jpg



Dan de sleepbeugel fabrieken...en verweven met de railing onderdelen.
Eerst een gereedschapje flansen... om een ABS bowden-kabel splitten....
Een cuttertje... mooi door de midden gemikt...

Bij de gratie van de secondenlijm, een mesje en een boortje voor een gaatje...
Door het hart steken ... 2 mm Ø, en behoedzaam trekken werkt gewoon!
Zuiver genoeg voor de optiek. Iets jutter heeft het wel... stoort verder niet.

IMG_3733.jpg



Dat alles voor een mooi randje rond de boog...
Die is vervaardigt uit epoxyplaat, 1 mm...
Zoompje verlijmd met secondenlijm...

IMG_3780.jpg



De beugel verbind met de scepter via een in U-vorm omgezet reepje dun messingplaat (latoenkoper).
Dat is aan de messing scepter gesoldeerd... 't vraagt natuurlijk om wat soldeer grapjes...
En een goed hete gassoldeerbout om de soldeer te flashen.

Hier op de pas. Dan volgt alle delen voor vertinnen met S-39...
Eenmaal in positie kan het worden gefixeerd.
Uitgebouwd de rest van de hechting nalopen.


IMG_3778.jpg



Gaat slechts zo strak als de bout en materiaal toelaten...
Grondverf en lak doen vast nog wat wonderen voor een nettere aanblik.


IMG_3792.jpg



Uiteraard geen half uurtje werk...

IMG_3793.jpg



Maar een rechte reling als resultaat... daar doen we het voor...
Beide kanten...


IMG_3799.jpg
 
Laatst bewerkt:
En niet onbelangrijk... het bootje gaat mooi onder het boogje door...
Daar was het eveneens om te doen!


IMG_3801.jpg



Het wordt nog eens wat... Odoorner binnen sloophaven...

IMG_3804.jpg



De sleep is niet geheel haaks aan de haak...
maar dat nemen we dan maar voor lief!


IMG_3803.jpg



Nu een brandgaatje aan dek repareren...
zo een gassoldeerbout heeft ook een uitlaatje...
En die is verrotte heet... 30 minuten plamuur is geduldig...

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
We verschansen rechtstreeks in bochten vrolijk voort!

Met het messing boeisel/waterscherm min of meer op stand met tape, de posities voor de pylonnen bepaald, en het dwarsverband dat onder een hoek staat. 30 graden in verticale vlak aangeleund, de basis iets geroteerd naar de hartlijn van het model. En dat alles op een mooi rond staand dek.
Gut, 3D knutsel- ende fröbeluitdaging bij de vleet…


Eerst maar weer de stokoude bouwtekening erbij, onderwerp voor de klus digitaliseren, wat referentie lijnen aanvullen voor symmetrie en posities, dan als gewoon de ‘print-plak-knip op karton... en weer een matrijsje geflitst.

De dekpylonnen staan tapered naar elkaar toe… houders voor de radioantennes en een vangnet voor noodruftige durf jumpers…

Voorgeboord ingelaten in het dek geplaatst.

Dat boren gaat in stappen.
Eerst een centerpunt, een stevige stalen krasnaald en een ferme tik op de inboorpisitie.
Dan voorboren met 1,5 mm, dan volgt 2,5 mm, daarop 3,5 mm. En om het gat op maat te honen, boor 4 mm.
Toch wil een boor nog wel eens gretig wegzakken.
Een rattenstaart sleutelvijl geeft mogelijkheid tijdig iets te corrigeren op positie. Maar ook de de hoek waarop ingelaten moet worden, iets te helpen. Zo ontstaat een gewenst gaatje op z’n juiste plek.
Dat dan net in de lastige ronding van het waldek, en dan nog onder een hoek, kan de boor te makkelijk wegzakken.
Geboord wordt met losse boorkop in de hand en een vlijmscherpe verse boor…

Met een elektrische boor kan het in een flits fout lopen. Dat wil je voorkomen.


IMG_3830.jpeg



De opstelling vanuit de andere hoek bekeken…
Om de 30 graden hoeken behoorlijk te richten, hulpstukjes uit karton. Het hoekverband wordt gesoldeerd op de aansluiting.


IMG_3829.jpeg



De kartonnetjes zijn behulpzaam bij het onder verstek rond invijlen van de buis, op een goede aansluiting met de staande pylon.
Zo vast getaped een handig handvat bij het gasbout solderen onder een hoek.
Die buisjes worden fikkend heet.
De Tesa tape blijft gewoon zitten…?!
Zo zijn de messing ringetjes, voetjes, onderaan gesoldeerd. En ook die moeten weet onder een eigenzinnig hoekje staan.
Dus dat ging in kleine stapjes steeds corrigerend.
Maar! Zonder de poten te verbranden!

De 30 graad steunen gaan met epoxy verlijmde pin verbindingen het dek in. Dat geeft een eenvoudiger montage dan volledige doorboring van het dek.

IMG_3832.jpeg



Zaak nog effe in situ met voetjes.
De pylonnen krijgen ook nog ringen.
Dat zal verlijmd gaan worden…


IMG_3831.jpeg



We knutselen voort!
Voor wat het waard is…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Die gecalligrafeerde R en L zijn wel de kers op de taart. Jammer dat die niet blijven zitten. Qua uren wordt het zachtjesaan een gouden model! Petje af hoor en doe het je niet na. Gr. Klaas.
 
Back
Top