Jamaarrrr... Als het 'klutsnoot' zou heten... begrijpt de internationale handel er geen overnaadsegaffeldwarsfluitschuit meer van...
Haha.
Het onderdeel zal zo makkelijker te vinden zijn als reserveonderdeel...

Groet Bas
 
Uargh-Boot, Moin, moin… ‘t wordt wel wat engmatisch zo..
Afhankelijk van’t beschonkengemoed zo het ook om een ‘klletsneut’ kunnen gaan…

Naja… before I loose my clutch… and become a disengaged nut…
ga ik een ‘chain retainer clamp slider’ van 5 mm groot frutten. In termen van U-Boots… Ein Kettenhalterausrutschgegrenzungsklemme.. klinkt als de achterkant van de maan!

Gr Bas
 
Zo is het me goed genoeg…
Eigenlijk al overkill op een Duitse kromme boot.

Een overzichtje…

IMG_3893.jpeg


IMG_3895.jpeg


IMG_3897.jpeg



Ketting geleider verzonnen met een messing gebogen draadje en wat soldeer.
Meer hoeft het ook niet te zijn dan suggestie.


IMG_3898.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bij een mooi krom ankerliertje hoort eigenlijk ook een keurig ankerstoppertje…
Om 61 nano-ton, ofwel 3,8 kg aan woeste&noeste boot in bedwang te houden…

Dus we oefenen wat met twee brillen op te neus… een brander…
de S39 en zien waar het schip op strand…
Ik verwacht geen aanlagerwallengerakerij…
Zal on the fly wel goed komen…
Met wat messing plaat, en wat profielen die al 20 jaar op dit soort, ‘deze’ is beter… bestemming ligt te wachten…


IMG_3907.jpeg



Het werk even hemelsvredig verstoord met een ondeugend dubbel-dackel intermezzo.
2x aandachtscrisisen… leut… kip maakt ze deel-corrupt en meegaand… ‘who’s your daddy!’


EFE84517-2ADB-449A-A6E5-302256469D07.jpeg



Kon ik na weer opgehaald te zijn door de baasjes weer veder frutten…
Ter inspiratie+ had ik effe Google geraadpleegd om het klemprincipe in geestelijk 3D te bevatselen… alles wat ik trof was made in China droevenis.

In de EU produceren we alleen nog maar geestdodende producten als influencers… en masse… nader tot influenza…

Nu de klampen verzinnen uit vierkante buis 4 x 4 mm.

IMG_3908.jpeg



Hoewel de bekken om de schakel klemmen er in werkelijkheid anders uitzien…

IMG_3913.jpeg


Dus das weer een volgende uptate…
Tot zovers!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dat was waterverplaatsing via schaalformules HMBC… Haha…

IMG_3911.jpeg


Nu nog de spindel frutselen… en een gebogen oogje uit draad… pfff… het is wel pietepeuterig zonder een high res-3D printer… sla een beetje door… naja…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ah, DIE tonnen... Registertonnen...

Die zijn nogal lastig te bepalen bij een modelschip, want die gaan niet over waterverplaatsing, maar over bruto en netto volume beschikbaar voor "lading en mensen" in het schip, uitgedrukt in eenheden van 100 kubieke voet. En tsja... het valt te argumenteren dat de factor "voor lading en mensen" afwezig is :D :D :D

Maar heel ruw gezegd zou dat ergens in de buurt van 0.0045 BRT ofwel 4,5 milliton zijn, als ik uitga van een ongeveer gelijk volume boven en onder de waterlijn. Netto Registerton valt niet vast te stellen wegens gebrek aan machinekamer en bunkertanks.

Maar waterverplaatsing is op geen enkele wijze rechtsstreeks of anders, om te rekenen naar registertonnen, uitsluitend te schatten. Want het ene is min of meer een rechtsstreekse maat voor het totaalgewicht. en het andere is "volume zonder definitie van de stof of benuttigsgraad".
Daar bestaat geen formule voor, zelfs niet in de echte scheepsbouw. Zelfs geen vuistregels.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet effe de paperassen er bij snorren…
Uit mijn hoofd was het 3,8 kg waterverplaatsing. Maar het onderwaterschip is een natte droom… daar klopt geen biet van.

Om nu met een scanner het onderwaterschip te gaan aftasten? Gaat me niet meer lukken in dit leven. Dat had met dat zusterschip in Harlingen moeten gebeuren…

Had ook theoretisch schaalvermogen doorgerekend… ooit… wel daar zit ik met 3 brushless brommers heeeel ver boven… zuinig draait het wel. Zal wel uit de roeren lopen…
Gaan het zien…

Ooggie met het dunste tangetje dat ik in m’n la heb…

IMG_3912.jpeg


Nu maar eens afsluiten met prikogen…
Zelfs m’n koffie smaakt naar messing…

Gr Bas
 
Piepsels! Wat is dat klein. Heb schaal 1:25 gereedschap nodig…

Eerst een centertje fresen. En goed mikken…
Dan kan ik boren… Proxxon boorstandje.
Buisje 3 mm diameter, breedte busje 2 mm.
Boorgat 1,5 mm…


IMG_3914.jpeg



Dan kan het aanstaande busje met een pijpensnijder verder gelost worden…
Het buisje steek ik in een accuboor… flink optoeren en het stansmes doet z’n werk…


IMG_3915.jpeg



Passen… en moet het nog gesoldeerd… of CA-lijm gefixeerd worden…
Soldeer is in deze nader tot dikke stroop…
De hendel moet nog gezet worden…


IMG_3916.jpeg



Donders wat een uren worden er gemaakt…

Gr Bas
 
Ben ik toch benieuwd hoe je daar linkse en rechtse draad op snijdt Bas:). We jutten elkaar zo wel op. Zou me bijna schuldig gaan voelen. Succes verder! Het waait toch te hard om te gaan vliegen. Maar nog even en dan lig je veilig achter je grondtakel! Gr. Klaas.
 
Nee, helaas geen horlogemakers draaibank, noch tappen links en rechts van het midden. :D


Jan Walpoot is grootmeester. Dat ga ik niet halen.
Qua gereedschappen en opstapeling aan brillen is dit de grens van het thans haalbare.

‘t Moet nog effe gesoldeerd worden…

Dan wend ik me tot het boeiende boeisel.
Daar moeten spanten aan, en stukjes draad om het verzegelen in het dek. En een vlaggenmastje. Verder bijschaven en een messing draad er om gezet, en gesoldeerd.
Ook dat wordt een uitdaginkje om dat netjes te fuseren…

intussen gecheckt of de kwastjes nog lenig genoeg zijn voor een zetje grondverf…

En tevens tijd zo naderhand om de geperforeerde gangboordplaatjes te airbrushen…

Nog een paar dingen te doen, dan is het wel zover… Eigenlijk wil ik ook alle bolders overdoen. De buisstukken ingelaten, tegen het dek aan. Uit plastic rondstaf om het licht te houden.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Back
Top