vario ec 135

Hei Kevin ,

Ja SCORPION is zeker goed ....
Enkel zien dat je de juiste neemt , je hebt een schaalheli en deze motoren zijn beter bekend als POWER MOTORS voor de 3D mannen ..
Maar als je de juiste kiest , ben je zeker goed ermee ...

Je moet met verschillende zaken rekening houden ,

Welke LIPO's ga je vliegen 10S waarschijnlijk ...
10S = 37 Volt ...
Als je een te POWER FULL motor neemt ga het tandwiel van de motor zo klein moeten maken dat het zelfs niet meer gaat ..
Ik bedoel ... je regelaar staat op 50 % en hij maakt nog 1800 tr/minuut ... op de kop .. HEADSPEED
Nu je weet dat de regelaars beter naar een 70 to 80% hun poorten moeten openstaan , dan worden ze niet zo warm als dat ze op 40% werken ... want dan moeten ze tegenhouden ...

Nu weet ik niet welk het kleinste motortandwiel jij kan gebruiken ..

Dus een POWER MOTOR ... veel KV
= regelaar op 30 % ... wordt warm ... niet goed ...
Je kan niet meer lager met je motortandwiel ... dus motor wisselen ...

Ik zou zeker aan Guy vragen , dat hij je dus een motor naar model verkoopt ...
Hij weet best wel welke je mag en kan hebben ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
ja ik heb guy gebelt gisteren, hij zij dat dat een goed motor was en een tandwiel had hij ook voor dat model alleen waar de motor opmoet, moet ik zelf maken

Nee, het is een tweetraps aandrijving. 1e trap is 22:48, tweede trap weet ik niet maar zou als het goed is 14 om 72 moeten zijn. Totale overbrenging zou voor zover ik weet 10.2:1 zijn (gegevens Vario catalogus).

Met een tandriempoelie van tussen de 15 en 20 tanden moet je volgens mij wel ergens een bruikbare overbrenging kunnen vinden voor electro. Aangezien de cylinder naar voren steekt bij brandstof uitvoering, is er na verwijdering van die brandstof motor voldoende ruimte om een electromotor eventueel wat naar voren te plaatsen, zodat je geen andere riem nodig hebt....

Groet, Bert

Nee, het is een tweetraps aandrijving. 1e trap is 22:48, tweede trap weet ik niet maar zou als het goed is 14 om 72 moeten zijn. Totale overbrenging zou voor zover ik weet 10.2:1 zijn (gegevens Vario catalogus).

Met een tandriempoelie van tussen de 15 en 20 tanden moet je volgens mij wel ergens een bruikbare overbrenging kunnen vinden voor electro. Aangezien de cylinder naar voren steekt bij brandstof uitvoering, is er na verwijdering van die brandstof motor voldoende ruimte om een electromotor eventueel wat naar voren te plaatsen, zodat je geen andere riem nodig hebt....

Groet, Bert
Hoi

ja guy heeft een tandwiel voor op de motor ik mag de riem houden gewoon iets maken voor de motor optezetten

alles is uit de romp motor weg tank weg uitlaat weg nu heb ik plaats voor lipo's :)

de lichten zijn er ook uit deze waren niet goed wat zijn nu heel goed nav lapen ?

Dan zou je heel ruw berekend met 10s hebben

450 kv motor 1632rpm op kop.

330 kv motor 1197 rpm op kop.

Volgens mij werkt beide dan wel, alhoewel je de 450 natuurlijk nog omlaag kan regelen, en met de 330 kv wel meteen aan je maximum toeren zit.

Volgens mij werkt beide dan wel, alhoewel je de 450 natuurlijk nog omlaag kan regelen, en met de 330 kv wel meteen aan je maximum toeren zit.
Hoeveel toeren geeft een rossi 11.5 cc op de kop ?

Geen flauw idee, maar mijn ruime gok is dat hij de 16000 rpm wel haalt. Daar kan je dan 1568 rpm op kop halen. Ongeveer hetzelfde als de 450kv motor dus.

Voor deze heli geldt dat je ongeveer 1350 RPM aan de kop moet hebben, bij een vlieggewicht van tussen de 7.5 en 8.5 kilo, dan zou je voldoende authoriteit op de staart moeten hebben.

Waar je erg om moet denken is dat je met die Fenestron absoluut niet boven de 9000 RPM moet komen. Dat levert qua sturen niks meer op, vergroot de kans op falen enorm, en de slijtage word ook onevenredig groot. En het kost onnodig veel energie (=vliegtijd)

De overbrenging in de fenestron is 19:16, de overbrenging main-tail is 14:72. Dus bij 1470 RPM aan de hoofdrotor bereik je het kritische toerental van de Fenestron.

Ik denk persoonlijk, dat 1350 tot 1400 een heel mooi toerental is....

Groet, Bert

Sorry, had de andere postings niet gezien.

Normaal gesproken draait de Rossi in een Vario tussen de 12 en de 14 duizend toeren. Alle rompmechanieken van Vario zijn ontworpen met dit toerengebied in gedachten, met uitzondering van de NOTAR heli's waar 17000 toeren ongeveer de richtwaarde is. In deze heli moet de motor ongeveer 13500 draaien (om percies te zijn: 13770 voor 1350 RPM aan de kop)

Groet, Bert

Ja, daarmee kan je prima uit de voeten. Ik weet niet zeker, maar misschien ben je met een 80A regelaar al klaar.

Back