Varta-Fly

Heeft er nog iemand een handleing van een (Robbe) Varta-Fly.
Ik stuur zoizo ook nog wel een mailtje riching Robbe.

Alvast bedankt:)

Ik heb er geen handleiding van maar vlieg er zelf wel één.

Misschien kan ik je vraag zo beantwoorden?

grt Louis

Nou dit is mijn eerste zweefvlieger(eigenlijk gewoon mijn eerste vlieger) dus ik ben wat dat betreft een leek.
Ik wil met de bouw beginnen maar voor zo ver ik kan zien is alles compleet op de handleiding na. Dus een speciefieke vraag heb ik (nog) niet...dat komt vast wel.

Ik heb nog de voorvleugels liggen inclusief achterstuk. Is gratis op te halen, krijg het niet over mijn hart om ze weg te gooien.

Ik heb nog de voorvleugels liggen inclusief achterstuk. Is gratis op te halen, krijg het niet over mijn hart om ze weg te gooien.

Aangezien dit mijn eerste vliegtuig is zal er vast weleens wat kapot gaan....ik hoop niet dat je in Friesland woont?;)

Ik heb nog een handleiding liggen. Ik kan de relevante nederlandse pagina's (de rest van het boekje vertelt hetzelfde in 3 andere talen) inscannen. Als je me even je e-mailadres stuurt via een PB dan kan ik stuur ik de pagina's naar je op.

Ik heb heel veel vluchten gemaakt met de Varta-Fly, zo'n 15 jaar geleden. Het is een fijne kist om te vliegen, maar het zwakke punt is de vleugelbevestiging. De vleugel zit met 2 breekbouten bevestigd op een kunststof frame dat op de romp vastzit. De breekbouten sneuvelden regelmatig (ook bij normale landingen) en uiteindelijk begon het kunststof frame te scheuren. Dit is lastig te repareren, hij bleef steeds op de oude breuk scheuren.

Ik vloog hem indertijd wel met een speed 600 motor van 200 gram en een 7 cellen NICAD-accu. Totale vlieggewicht kwam op circa 1700 gram (ja,... toen had je nog geen brushless motoren en lipo's). Misschien als je hem een lichtere setup meegeeft dat dat frame wat langer meegaat.

Paul

Ik heb nog een handleiding liggen. Ik kan de relevante nederlandse pagina's (de rest van het boekje vertelt hetzelfde in 3 andere talen) inscannen. Als je me even je e-mailadres stuurt via een PB dan kan ik stuur ik de pagina's naar je op.

Ik heb heel veel vluchten gemaakt met de Varta-Fly, zo'n 15 jaar geleden. Het is een fijne kist om te vliegen, maar het zwakke punt is de vleugelbevestiging. De vleugel zit met 2 breekbouten bevestigd op een kunststof frame dat op de romp vastzit. De breekbouten sneuvelden regelmatig (ook bij normale landingen) en uiteindelijk begon het kunststof frame te scheuren. Dit is lastig te repareren, hij bleef steeds op de oude breuk scheuren.

Ik vloog hem indertijd wel met een speed 600 motor van 200 gram en een 7 cellen NICAD-accu. Totale vlieggewicht kwam op circa 1700 gram (ja,... toen had je nog geen brushless motoren en lipo's). Misschien als je hem een lichtere setup meegeeft dat dat frame wat langer meegaat.

Paul

Paul,

Als je dat zou willen doen dan stel ik dat zeer op prijs (dat geld trouwens voor alle hulp:)). Ik stuur je even een pbtje.

De oude zware motor en de NICAD accu zullen inderdaad vervangen worden voor een brushless & Lipo

Iedereen bedankt voor jullie hulp tot zover.

Erwin

Paul

Ik heb de handleiding ontvangen Paul, hastikke bedankt, prima hulp hier op het forum:)

Hoi Erwin,

Ik vlieg mijn varta-fly nog steeds met NiMh accu's om de simpele reden dat het extra gewicht in de neus gewoon nodig is.
Wel is de speed-600 vervangen door een brushless motortje.

De eerdere opmerking over de vleugelbevestiging en kunstof rand kloppen helemaal. Ik heb de rand inmiddels verstevigd door er een laagje epoxy in te laten lopen.
Sindsdien geen problemen meer gehad!

Succes met de bouw!

Louis

Oke ik zal de vleugel bevestiging inderdaad wat extra aandacht geven.

Ondertussen heb ik de helft van mijn kantoor(tje) omgetoverd tot hobby ruimte met een tafel van 180x90, ladenkastjes, gereedschappen enz en ben ik begonnen met de bouw van de Varta-fly

Het zwaartepunt komt nogal nauwkeurig bij een VartaFly, de mijne heeft z'n eerste vlucht daarom niet overleefd :(

Wees er zuinig op, er zijn er niet veel meer van volgens mij.

Het zwaartepunt komt nogal nauwkeurig bij een VartaFly, de mijne heeft z'n eerste vlucht daarom niet overleefd :(

Wees er zuinig op, er zijn er niet veel meer van volgens mij.

Zonde van je Varta-Fly Svelzen, is hij nog te repareren?
Ja daar ben ik inmiddels achter, dus zijn de plannen iets gewijzigd.
De Varta-Fly ben ik momenteel aan het bouwen, als deze klaar is laat ik deze door een ervaren vlieger en testen, daarna gaat hij mooi de kast in samen met de orginele doos enz.
In de tussentijd wil ik natuurlijk wel leren vliegen/zweven dus ben ik op advies opzoek gegaan naar een Multiplex Easyglide pro:wink:

Zonde van je Varta-Fly Svelzen, is hij nog te repareren?
Ja daar ben ik inmiddels achter, dus zijn de plannen iets gewijzigd.
De Varta-Fly ben ik momenteel aan het bouwen, als deze klaar is laat ik deze door een ervaren vlieger en testen, daarna gaat hij mooi de kast in samen met de orginele doos enz.
In de tussentijd wil ik natuurlijk wel leren vliegen/zweven dus ben ik op advies opzoek gegaan naar een Multiplex Easyglide pro:wink:

De mijne is al zeker 10 geleden de blubber in gegaan, ik kwam laatst alleen de servo's en de zender nog tegen.

EasyGlider Pro is een goed idee, die kan wel een stootje hebben.

Ik was laatst vliegen met een collega, en op een gegeven moment was hij mijn Easystar aan het volgen ipv zijn eigen toestel ;)... na wat zoekwerk vond hij 'm zo'n 500m verder op, zonder een spatje schade.

Mocht je zin en tijd hebben, kom dan naar het vintage glider treffen in Enkhuizen komend weekend, daar vliegen ook een paar VartFly's. (is wel een stukkie rijden voor je)

De Varta-Fly na bouwen in de kast ???

Het was mijn eerste kist en ik heb hier mee leren vliegen. Wel laten invliegen door een ervaren vlieger uiteraard. Maar met deze kist kun je het prima leren, is goedmoedig en stabiliseert zichzelf als je de sticks loslaat.

Dus gewoon lekker gaan vliegen met dat ding.

Paul

De Varta-Fly na bouwen in de kast ???

Het was mijn eerste kist en ik heb hier mee leren vliegen. Wel laten invliegen door een ervaren vlieger uiteraard. Maar met deze kist kun je het prima leren, is goedmoedig en stabiliseert zichzelf als je de sticks loslaat.

Dus gewoon lekker gaan vliegen met dat ding.

Paul

O dat zal ik zeker doen Paul,maar pas als ik fatsoenlijk heb leren vliegen.
....ben een beetje zuinig op dat retro kistje;)

Back