verlichting op afstand bedienen

heey,

weten jullie een goede mannier hoe je de verlichting van een boot op afstand kan bedienen?
de bedoeling is, vanaf het moment dat ik een schakelaar op m'n afstandsbediening overhaal, dat de verlichting op de boot aangaat

alvast bedankt

grtz

wouter

gewoon oude servo open maken motortje eraf knipper en aan de draddje lampje maken dan aan een schalelaar maken en volla

Als je nog een servo hebt kan je hiermee een schakelaar bedienen die het licht aan- en uit schakeld.

In de modelbouwhandel zijn speciale schakelprintjes te koop (kanaalschakelaar). Deze bevatten wat electronica en een relais. Aangesloten op de ontvanger kan je met het relais de verlichting schakelen.

Uitgangspunt van alles is dat je nog een vrij kanaal op je zender/ontvanger hebt. Op de zender liefst met een schakelaar.

Als je nog een servo hebt kan je hiermee een schakelaar bedienen die het licht aan- en uit schakeld.

In de modelbouwhandel zijn speciale schakelprintjes te koop (kanaalschakelaar). Deze bevatten wat electronica en een relais. Aangesloten op de ontvanger kan je met het relais de verlichting schakelen.

Uitgangspunt van alles is dat je nog een vrij kanaal op je zender/ontvanger hebt. Op de zender liefst met een schakelaar.

heb 8 kanaals en voor het moment maar 4 in gebruik
dus plaats zat, ga er zeker 'ns naar zien
is dit zo iets?
http://shop.conrad.nl/hobby/modelbouw/toebehoren/elektronica/elektr-schakelmodules/234621.html

alvast bedankt voor jullie reacties

Laatst bewerkt:
Dat is een twee-kanaal module. Weet het niet helemaal zeker, maar denk dat je een één-kanaal module nodig hebt.

Ik heb een stukje software geschreven voor een Atmel Microcontrollertje Attiny25, deze sluit je aan zoals een servo..
Heeft 3 uitgangen, stick laag, stick midden, stick hoog.

Ik moet alleen nog even een klein printje maken.

Ik heb een stukje software geschreven voor een Atmel Microcontrollertje Attiny25, deze sluit je aan zoals een servo..
Heeft 3 uitgangen, stick laag, stick midden, stick hoog.

Ik moet alleen nog even een klein printje maken.

ja mar ik gebruik een schakelaar met maar 2 standen hé ;)

of een transistor is mss ook een optie?

Laatst bewerkt:
ja mar ik gebruik een schakelaar met maar 2 standen hé ;)

of een transistor is mss ook een optie?

Dat maakt niet uit.. dan kan je alleen switchen tussen output 1 en 3.. dus midden slaat ie over. ;)

Ik zal een schematje en de software hier plaatsen.. kan je hem evt zelf of laten maken. stelt weinig voor.

ik heb wat testen met een relais gesimuleerd, deze zou moeten werken, of geeft dit mss storingen op de ontvangst?

hallo

wat heb je met die relais gedaan ?????
als je die rechtstreeks in je ontvanger steekt dan bestaat de kans dat je ontvanger naar de eeuwige jacht velden gaat

koop een van de voorgestelde schakelaars
als je geen jota van elektronica af weet

groetjes raf

Ik zou netzoals RAF zegt, NOOIT direct het relais aansluiten op de servo kabel!!!

Maar, waarom nou altijd meteen kopen kopen kopen..
Zo leert men nooit iets te bouwen.. (modelBOUW) :confused:

Hierbij het schema en de software:

3chswitch.jpg

Software: http://www.uploadarchief.net/files/download/rc%20switch%203ch.hex

Laatst bewerkt:
hallo

wat heb je met die relais gedaan ?????
als je die rechtstreeks in je ontvanger steekt dan bestaat de kans dat je ontvanger naar de eeuwige jacht velden gaat

koop een van de voorgestelde schakelaars
als je geen jota van elektronica af weet

groetjes raf

weet er wel iet van ma we hemme nog niks over relais gezien
en ik vond het interessant om daar 'ns mee te werken
mar ik heb maar een simulatie gedaan hé en niet in het echt en nog een geluk ook percies
marja ga het schema van pd5dj 'ns testen

trouwens, die signal is dan je ontvanger hé
mar welke klemmen zijn het dan met die output als ik maar 2 standen heb

en is die processor ne avr

en wat is die pijl
aan de lichten

Laatst bewerkt:
mar ik heb maar een simulatie gedaan hé en niet in het echt en nog een geluk ook percies

knap als je dat begrijpt;-)

en is die processor ne avr

Output 1 en 3 en GND

En het is inderdaad een Atmel ATTiny25 AVR familie

Een goede raad: Koop iets in de modelbouwhandel. Dan weet je zeker dat het werkt. Denk dat je kennis van de benodigde techniek nog lang niet voldoende is. Op zich is dat niet erg. Je bent jong en moet nog veel leren. Pas die kennis met kleine stapjes toe. Zo krijg je ervaring.

Een goede raad: Koop iets in de modelbouwhandel. Dan weet je zeker dat het werkt. Denk dat je kennis van de benodigde techniek nog lang niet voldoende is. Op zich is dat niet erg. Je bent jong en moet nog veel leren. Pas die kennis met kleine stapjes toe. Zo krijg je ervaring.

we hebben al wel 'ns een microprocessor geprogrammeerd
en waarschijnlijk als ik het programma geopend krijg in het programma waar ik deze mee aanstuur zal ik er wel aan uit kunnen
kom toch zeker geen onbekend symbool tegen behalve die pijl aan de verlichting

Back